🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Доглеждане с дистанция

"София филм фест - есен" с над 90 заглавия и повече киносалони

Обещаните филми за март долитат през септември. Междувременно летният сегмент от 25 юни до 19 юли позволи да се състоят петте международни и национални конкурса и наградите да бъдат раздадени. Тогава празникът София филм фест още се напасваше към извънредната обстановка и ограниченията, единственият салон на закрито беше Домът на киното. Сега (25 септември - 15 октомври) салоните са цели десет - познатите фестивални убежища плюс "Люмиер" и един мол. С подразбиращо се спазване на правилата за дистанция и запълняемост. Очевидно ще свикваме с новите начини на ходене на кино, в случая качествените заглавия са достатъчен магнит.

Много български премиери

Пет игрални и пет документални филма ще намерят за първи път публика. Майсторът Иван Черкелов ще покаже камерната изповед "Не влизай в пререкание с персонала на банята", сниман в родния му Ловеч. Актьорът Иван Юруков е вложил целия си хонорар от скорошно риалити участие в режисьорския си дебют "До последния каприз". На частни начала е и адаптацията на "Шибил" на Йовков от Никола Бозаджиев. Димо Алексиев ще защитава амбициозното заглавие "Дани. Легенда. Бог." в дебюта на Явор Петков. В документалната витрина личат Адела Пеева с "Мълчание с достойнство" за трудната съдба на режисьорите Писков и Акташева и на забранения им шедьовър "Понеделник сутрин". Класикът Здравко Драгнев се интересува от "човека на нашето време" в "Пасажери". Коста Биков е заредил с киноманска емоция и личен пиетет "Рангел завинаги" - в него корифеят Рангел Вълчанов разиграва пред приятели случки от театъра на собствения си живот.

Деликатеси от цял свят

Милчо Манчевски ("Преди дъжда", "Прах") ще представи лично "Върба" на откриването на 25 септември. Три приказки за майчинството в различни епохи, най-гледаният филм в Северна Македония през отминалата година. Извън "Нетфликс" и на голям екран ще видим "Рома" на Куарон. "Мъртвите не умират" на Джим Джармуш откри миналата година Кан. Бил Мъри и Адам Драйвър обикалят зомбираната наистина средностатистическа Америка, срещат в различна степен на живот персонажите на Тилда Суинтън и Стив Бушеми, на Иги Поп и Том Уейтс. "За безкрайността" на шведския сюрреалист Рой Андершон ("Гълъб, кацнал на клон, размишлява за битието") взе миналата година "Сребърен лъв" за режисура във Венеция.

"Синоними" на Надав Лапид идва със "Златна мечка" от Берлинале; в автобиографичната драма израелски младеж се опитва да скъса с корените си в Париж. Преди време Кустурица направи филм за Марадона, но той беше повече за самия него. Сега признатият в жанра Асиф Кападия ("Сена") е пресял над 500 часа архиви, за да сглоби "Диего Марадона" с редки кадри от бедното аржентинско детство на идола и откровени признания за връзките му с мафията в Неапол по-късно в кариерата. В програмата "Фокус Австрия" ще гледаме "Малкия Джо", за който Емили Бийчъм взе Палмата за женска роля на миналия Кан. Мик Джагър е в извънмузикална роля в трилъра "Прегоряла ерес" до Доналд Съдърланд и Елизабет Дебицки от "Тенет". "Бялата болест" е пророческа екранизация по Карел Чапек; разказва за пандемия, тръгнала от тоталитарна държава.

Музикална кутия

Фестът е верен на рокаджийските си корени. За кого Ленърд Коен е написал So Long, Marianne ще разберем от документалния "Мариан и Ленърд: любовни думи". Годината е 1960, самотната майка с малък син Мариан Илен е на гръцкия остров Хидра сред бохеми и поети. Един от тях е Коен. "Бащите на хардкора" е за нюйоркската пънк сцена през 80-те години (Agnostic Front). "Инна де Ярд" е витален портрет на пионерите на реге музиката от Ямайка. В "Шарл за Азнавур" е историята как Едит Пиаф подарила на младия певец кинокамера и той започнал да снима живота си. От огромния заснет материал режисьорът на музикални клипове Марк ди Доменико изровил безценния си днес документ.

Пълната програма е на www.siff.bg

Все още няма коментари
Нов коментар