🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Гласовете ви чуват

Какво трябва да знаем за Clubhouse - новата социална мрежа, която позволява на хора от цял свят да разговарят по всякакви теми в реално време

Тази вечер пианобарът е малко по-различен - разгръща се на телефона ми, във виртуална стая с хиляди хора от цял свят и в реално време в Clubhouse, в стаята е възможно да влязат дори Дрейк или Опра Уинфри. Това е нова социална мрежа за аудио чат, която скоростно набира популярност в Европа, а в САЩ окупира вниманието на потребителите с айфони вече половин година. Засега приложението Clubhouse съществува единствено за iOS, а регистрацията в социалната мрежа е възможна или с покана от някого, който вече е вътре, или след включване в списък с чакащи. Напоследък дори се продават покани по 100 долара нелегално от хора, които искат да спечелят бързи пари. Веднъж след като се озовете там, можете да избирате стаи и клубове по интереси или вие самите да си създадете стая или клуб по определена тема. Получавате възможност да свържете и Instagram и Twitter профилите си.

Една от заслугите за бума от нови потребители в Clubhouse е на американския милиардер Илън Мъск, който, подобно на много предприемачи, програмисти и хора от стартъп средите от Силициевата долина, използва приложението активно. Мъск съобщи именно в една от гъсто населените аудио стаи новината, че негова компания използва чип, за да учи маймуна да играе на видеоигри. Заедно с това обяви, че няма да използва Twitter за известно време. Което накара хиляди хора да се преориентират от едната към другата социална мрежа, въпреки че разликите между тях са огромни. Наричат засега безплатния Clubhouse Snapchat за разговори, LinkedIn на стероиди, виртулна седянка, клубът на богатите. Clubhouse е създаден от работилия в "Гугъл" Пол Дейвисън и Рохан Сет през април 2020. Засега става дума само за приложение в бета версия, уебсайт все още няма. След първоначална оценка от 100 милиона, в момента се оценява на 1 милиард щатски долара.

В Clubhouse нямате възможност да си пишете с останалите потребители, нито да им изпращате визуално или записано аудио съдържание, единствената възможност е да разговаряте в реално време гласово, без видео. Може да създадете затворени аудио стаи само с един или няколко души, или отворени, в които всеки един потребител може да влезе. Темите на стаите и клубовете са най-разнообразни: от учене на езици, нови кулинарни тенденции, африканска поезия, психология и ментално здраве, хора, които тичат или извървяват минимум 10 000 крачки на ден и търсят с кого да си говорят междувременно, до силно специализирани казуси от областта на финансите, правото, IT.

Ако влезете в една такава публична стая и поискате да зададете въпрос или да се включите в дискусия, натискате бутон за виртуално вдигане на ръка и създателят на стаята или някой от модераторите преценява дали да ви даде възможност да говорите. Всеки участник може просто да натисне бутона mute и да си заглуши микрофона. Създаването на клубове в момента е много трудно, защото се одобрява ръчно, а заявките надвишават възможностите на администраторите. Все още няма нито един клуб на български език, но вече се появяват стаи с разговори на български по няколко пъти на ден с различни теми.

В стая за обсъждане на книги срещам Калоян Георгиев, който има собствена компания в IT сферата. Канят го да говори за софтуер в Clubhouse. "В момента не ползвам iPhone, трябваше да намеря един стар, за да се включа, но постепенно ми стана толкова интересно, че сега обикалям с двата телефона навсякъде само заради приложението", казва Калоян.

Милена Ташева, съоснователка на "Аз чета" - онлайн медиа за книги, споделя, че вижда по-високо ниво на дискусиите и съдържанието, което се генерира в Clubhouse, отколкото в други популярни платформи. "Приемам това за знак, че има потенциала да се развие като място за срещи, бизнес възможности, образование и смислено забавление. Тук имаш избор дали да бъдеш пасивен или активен участник, докато при повечето други онлайн аудио формати си само пасивен слушател - независимо дали става дума за подкаст или стрийминг услуга", казва Милена. Тя е присъствала на редовни споделени читателски преживявания и срещи на литературни клубове - "включват се и автори, за момента по-скоро независими, но очаквам скоро големите издателства и световни имена също да се възползват от възможностите на платформата".

Повечето хора участват в обсъждания или само слушат, докато карат кола, тичат, в движение са и затова се оказва, че Clubhouse по-скоро се конкурира с подкасти или с аудио книги, отколкото със социалните медии. Но има и хора, за които ежедневието в момента така или иначе минава в работни Zoom колове и не искат да участват в поредната говорилня. Създателите постоянно провеждат стаи, в които дават съвети как да модерирате клубовете си, същевременно има и опция за докладване на хората, които нарушават добрия тон.

Софтуерният разработчик Тодор Георгиев смята, че Clubhouse е интересен, не е вярвал, че ще му отделя толкова време от деня си. Но същевременно има опасения за сигурността: "Споделянето на телефонния ми указател е нещо, което ме спира да раздавам покани на приятели." Въпреки притесненията и все още изскачащите технически проблеми Clubhouse се развива мълниеносно и в момента има над шест милиона потребители. Миналата седмица визионерът Илън Мъск покани в приложението дори руския президент Владимир Путин.

Все още няма коментари
Нов коментар