🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Моят дом е моето изкуство

Книгата Life Meets Art отваря домовете на двеста и петдесет от най-талантливите хора в света от миналото и настоящето

Бутиковият хотел Villa Casa Casuarina в бившето имение на Джани Версаче (1946 - 1997) в Маями
Бутиковият хотел Villa Casa Casuarina в бившето имение на Джани Версаче (1946 - 1997) в Маями
Бутиковият хотел Villa Casa Casuarina в бившето имение на Джани Версаче (1946 - 1997) в Маями    ©  Ken Hayden, Courtesy of The Villa Casa Casuarina/Victor Hotels
Бутиковият хотел Villa Casa Casuarina в бившето имение на Джани Версаче (1946 - 1997) в Маями    ©  Ken Hayden, Courtesy of The Villa Casa Casuarina/Victor Hotels

Луксозната атмосфера в бутиковия хотел Villa Casa Casuarina на "Оушън драйв" 1116, най-известния булевард в Маями, е силно вдъхновена от класическата архитектура и естетика. В зрелищния открит басейн древногръцкият бог на морето Посейдон е изобразен с мозайки от 24-каратово злато. Мраморните статуи на древноримския бог на морето Нептун и на горгона Медуза в градината, изобилието от ротонди, фонтани и стенописи, богатството на прасковени, виолетови и небесносини тонове в декорите са съчетани с барокови и съвременни елементи. Цените за престой в някой от десетте апартамента са между шестстотин и две хиляди евро на нощ.

Тази атмосфера в много голяма степен е автентично отражение на личното схващане за дом на италианския моден дизайнер Джани Версаче (1946 - 1997). Той купува запуснатата сграда през 1992 г. и се нанася да живее там след продължил три години ремонт за милиони. В имението Версаче превъплъщава своята страст по лукса, екстравагантността и древните култури на Средиземноморието, превърнали се също в най-емблематичния мотив на неговата модна империя. Дизайнерът е убит пред имението си в Маями през 1997 г. Много от личните му вещи са продадени на търг през 2001 г. Палацото сменя няколко собственици, а от 2015 г. работи като хотел.

Сега някогашният дом на Версаче е включен в книгата Life Meets Art: Inside the Homes of the World's Most Creative People, издадена от Phaidon (цена 50 евро). Вдъхновяваща колекция от изключителните лични пространства на двеста и петдесет от най-креативните хора от миналото и настоящето. Сред големия брой художници, писатели, поети, модни дизайнери, архитекти и други хора на изкуството откриваме имената на творци от почти всички области, сред които Чарли Чаплин, Юбер дьо Живанши, Заха Хадид, Джими Хендрикс, Моби, Лучано Павароти, Елвис, Александър Пушкин.

"Повечето хора изобщо не бяхме подготвени за доста дълго продължаващия период, в който се намираме вследствие на COVID-19. Заклещени в нашите набързо пригодени домашни офиси, няма как да не гледаме на показаните в книгата интериори с известна доза завист", казват от издателството. Домовете са представени с една до няколко снимки и кратка история. Включени са списъци по локация, по креативна дисциплина на живелите в тях хора. Някои от тях са превърнати в музеи, други са частна собственост.

Зад този "завладяващ поглед в домовете на някои от най-великите творци в историята" стои американският архитект Сам Любел, сътрудник на The Architect's Newspaper, New York Times и Los Angeles Times и автор на десет книги за архитектура. Докато работи по книгата, той открива как често личните пространства взаимодействат със своите обитатели двупосочно. Домовете влияят върху работата на творците, а те от своя страна променят и оформят пространството около себе си.

Много от историите на писателката Агата Кристи, сред които "Безумието на мъртвеца" и "Пет малки прасенца" например, се развиват в близко до дома ѝ обкръжение. Някои от парфюмите на Кристиан Диор са родени от експерименти с цветя и есенции в собствената му градина във Френския прованс. А един от най-великите импресионисти, Клод Моне, с помощта на своите градинари отглежда водните лилии, превърнали се в един от най-известните му сюжети. Писателят Виктор Юго се оказва също умел интериорен дизайнер и майстор на мебели. Артисти като Фрида Кало и особено сюрреалистите Салвадор Дали и Ники дьо Сен Фал превръщат домовете си в продължение на своето творчество.

Писателите често избират малко пространство за уединение, в повечето случаи с гледка навън. Художниците логично отдават най-голямо значение на влизащата естествена светлина. Архитектите в най-голяма степен разгръщат въображението си и оформят дома си в унисон със своята творческа визия.

Според автора някои от интериорите пресъздават много точно истинската личност на своите собственици. Villa Casa Casuarina е място, което "много се приближава до автентичния живот на самия Джани Версаче". Същото се отнася за дома на Карл Лагерфелд. От друга страна, Любел е доста изненадан от "прекалено скромния интериор" във вилата на френско-швейцарския архитект Льо Корбюзие на Френската ривиера.

Сред домовете на по-съвременни артисти е на дългогодишната творческа редакторка на Vogue Грейс Кодингтън и нейния партньор, френският стилист Дидие Малиж, в Лонг Айлънд, в Ню Йорк. Стените са изпълнени с колекцията ѝ от снимки на известни фотографи, с които е работила, както и с много рамкирани лични съобщения между Грейс и Дидие. Декорът е умишлено неутрален и сдържан, за да позволи на изобилието от предмети и творби да диша.

Имението La Voile в Кап Фера на Лазурния бряг е дом на британския архитект Норман Фостър и съпругата му Елена Очоа между 2002 и 2006 г. Известен със своите новаторски високотехнологични решения, Фостър преобразява мрачна пететажна сграда от 50-те години на ХХ век в изпълнен със светлина седеметажен лофт.

Сам Любел припомня, че работата в офис такъв, какъвто го познаваме днес, е по-скоро съвременно понятие. Участващите в книгата творци така или иначе рядко са посещавали подобие на офис. "В момента хората все повече преструктурират и пригодяват домовете си за работа. Книгата може би ще ги подтикне да помислят за личните си пространства като за бяло платно, върху което да изразят себе си", казва авторът на Life Meets Art.

Все още няма коментари
Нов коментар