Нашествие в Париж: изложба на уличния артист Invader

Изложбата събира най-известните му артистични намеси от улиците на Париж, Токио, Виена и Лос Анджелис

Част от изложбата "Нашественикът 4000" в Париж.
Част от изложбата "Нашественикът 4000" в Париж.
Част от изложбата "Нашественикът 4000" в Париж.    ©  Галерия Over the Influence, Paris, 2022
Част от изложбата "Нашественикът 4000" в Париж.    ©  Галерия Over the Influence, Paris, 2022
Темата накратко
  • Един от най-известните френски улични артисти, Invader, остава анонимeн 30 години след първите си изяви.
  • Псевдонимът му е вдъхновен от популярната през 70-те аркадна видеоигра "Космически нашественици".
  • Парижката галерия Over The Influence събира най-интересните му творения в изложбата "4000. Invader"

В близост до Лувъра, където туристите се надпреварват да снимат Мона Лиза на Леонардо да Винчи, се намира алтернативната ѝ версия, сътворена от малки плочки. Създателят ѝ е френският артист, известен като Нашественик (Invader).

Повече от 30 години той предпочита да запази анонимността си и да афишира само артистичната си кауза по стените на големите градове, предизвиква много въпроси и безкрайни опити на негови почитатели да свалят произведенията му, за да ги притежават.

Парижката галерия Over The Influence събира най-интересните му творения в изложбата "4000. Invader" до края на месеца. Заглавието идва от общия брой на композициите с плочки, вдъхновени в началото от популярната в края на 70-те години аркадна видеоигра "Космически нашественици".

През 90-те години на няколко улици в центъра на Париж се появяват популярните герои на играта, а по-късно и неговият прочит на Мона Лиза. Огромният интерес към уличното изкуство на неизвестния артист, който представя себе си като Invader и отказва да разкрие самоличността си, расте през годините. В началото артистичният му отпечатък може да се види в още няколко френски града, а след 2000 г. "нашествието" достига до Мексико и Холивуд.

"Всичко започна почти на шега. По онова време бях силно увлечен от компютърните игри и от изображенията в пиксели. В началото исках да се развивам в посоката, която избира всеки артист - принтове или рисунки и директна работа с галериите, но осъзнах, че керамичните плочки могат директно да представят изображението в пиксели, и започнах да експериментирам. Първата ми работа, която представяше герой от компютърната игра "Космически нашественици", се появи на една стена в центъра на Париж в края на 1996 и оттогава не съм спирал", казва Invader в интервю за Art Net по повод изложбата.

Любопитни са и моментите на признание: например през 2015 г. работата му "Международна космическа станция" намира място в лабораторията на Европейската космическа станция "Колумб". В края на миналата година успява да създаде мозайка на най-високата точка в най-високия обитаван град в света - Потоси, Колумбия. На 4000 метра над морското равнище Invader поставя четирихилядния си артистичен знак и така символично затваря още една хилядна в измерението на уличното си изкуство.

Всичките му творения са със статут на градска забележителност, а в Париж често могат да се видят туристи, които обикалят, за да намерят (по карта) и заснемат всичките му арт следи във френската столица. Има издадени албуми и номерирани каталози, които улесняват приключението. Хиляди са публикациите в Instagram, които индикират къде той е създал нещо. В артистичния квартал на Париж "Маре" се намират няколко от най-интересните му творения, вероятно контрапункт на концентрацията на музеи и галерии в района.

Популярността му расте толкова бързо, че през 2015 г. френската полиция арестува няколко души, които се опитват да свалят творбите му от стените по улиците във френската столица, дегизирани като хигиенисти и работници.

Коментира, че дори родителите му не знаят точно с какво се занимава. Официалната версия, която им представя вече повече от 30 години, е, че работи в строителна компания като плочкаджия. Само френският му агент, няколко близки приятели, които му помагат в окачването и сглобяването на изображенията, както и галеристите, с които работи по целия святу знаят кой стои зад артистичния му псевдоним.

Понякога да си част от тази анонимна мрежа крие рискове дори за хората, които го подкрепят. "Арестуван съм няколко пъти, затова има градове, в които не мога да се завърна. Това не ме плаши, но когато заради работата му арестуват галеристите ми - невинни хора, които подкрепят изкуството в най-чистия му вид, това ме притеснява и, честно казано, ме ядосва!"

Някои от цените на рисунките му и варианти на култовите творения от мозайки варират между 35 и 500 хиляди евро. Най-скъпата е версията му на Мона Лиза. Самият той колекционира артистите, на които се възхищава: Банкси, Тод Джеймс и Деймиън Хърст.

99% от творенията на Нашественика са незаконни, тоест поставени без съгласието на собствениците на сградите, но отдавна са придобили статут на артистична градска гордост. Само един процент от проектите му са законно поставени и са позиционирани с подкрепата на институциите, отговарящи за сградите - като една болница в Париж, мост на метрото във Виена и арт музей в Южна Корея.

Канада и Русия (когато политическата ситуация позволи) са дестинациите, към които Invader е възможно да се отправи в близко бъдеще.

Все още няма коментари
Нов коментар