Дизайн и иновации по миланската скала

Устойчивост, мултифункционалност, естествени материали, плетки – бележки от тазгодишния Salone del Mobile

Knitty Lounge Chair – дизайнът на фотьойла е на Nika Zupanc за Мoooi. Конструкцията наподобява вплетени гигантски корабни въжета, които всъщност са тапицирани в също плетена тъкан, предлагана в 15 цвята
Knitty Lounge Chair – дизайнът на фотьойла е на Nika Zupanc за Мoooi. Конструкцията наподобява вплетени гигантски корабни въжета, които всъщност са тапицирани в също плетена тъкан, предлагана в 15 цвята
Knitty Lounge Chair – дизайнът на фотьойла е на Nika Zupanc за Мoooi. Конструкцията наподобява вплетени гигантски корабни въжета, които всъщност са тапицирани в също плетена тъкан, предлагана в 15 цвята    ©  Мoooi
Knitty Lounge Chair – дизайнът на фотьойла е на Nika Zupanc за Мoooi. Конструкцията наподобява вплетени гигантски корабни въжета, които всъщност са тапицирани в също плетена тъкан, предлагана в 15 цвята    ©  Мoooi

Какво получавате, когато съберете най-иновативните дизайнери, архитекти и творци в света на едно място? Отговорът е Salone del Mobile. Ето и основните тенденции, представени на изложението в Милано тази година.

Разбира се, първа е неизбежната тема устойчивост, но вече не просто формално, като "коректно" говорене, а с реални примери, които не правят компромис с естетиката.

Повторната употреба, регенерацията и енергоспестяването са в основата, но внимание се обръща и на източниците на материали, новите инсталации, които могат да бъдат демонтирани и използвани повторно, иновативните производствени методи и продуктите, проектирани с кръгов подход. Отново важна е и дълготрайността на продуктите: "Като дизайнери ние трябва да работим усилено, за да произвеждаме предмети и продукти, които наистина ще издържат изпитанието на времето", казва Пиеро Лисони и обяснява, че създаването на предмети, които могат да се предават от поколение на поколение, е една от основните цели, когато става дума за устойчивост.

Основното вдъхновение е природата - голяма част от щандовете бяха пълни с растения и дървета, а мебелите за навън и вътре стават важен акцент в новото производство за много компании. Диваните и фотьойлите са далече от познатите прави класически линии и с преосмислена форма и дизайн, а смелите цветове и десени преобладават.

Вероятно това е основанието за много коментатори да определят зеленото като цветът на сезона в Salone. Един от впечатляващите нови модели, показани на панаира, фотьойлът Mickey - дизайн на India Mahdavi за Gebrüder Thonet Vienna също е тапициран в зелено и обединява в себе си традиционната технология на компанията с модерен прочит на приказни сюжети.

Luca Nichetto е име, което се срещаше на много места по време на Седмицата на дизайна в Милано. Дизайнерът представи набор от продукти за няколко компании - от Gebrüder Thonet Vienna (мебели от огъната дървесина) и Lladró (осветление) до Steinway & Sons (пиана). Отдавайки почит на Gio Ponti, кръстникът на миланската архитектура и дизайн, Nichetto разработи колекцията Ginori 1735 Domus в сътрудничество с италианските марки Barovier&Toso (обработка на стъкло) и Rubelli (текстил).

Фокус върху материалите

Alcova представи първия изцяло компостируем столPeel Chair, проектиран от Prowl Studio, който е завършен търговски продукт. Той е шприцован от PLA, получен от царевични и конопени влакна, и дори възглавниците и тапицерията са направени от пяна на основата на коноп. Много марки вече са проучили възможността да правят столове от промишлено компостируема биопластмаса. Но те все още разчитат на масивна дървесина или стоманени рамки, за да издържат теглото на потребителя. Столът Peel решава този проблем, като използва композит, разработен от M4 Factory за структурната рамка, който смесва обикновена биопластмаса, наречена полимлечна киселина (PLA) със странични продукти от преработката на коноп, които обикновено се изхвърлят.

Обобщаващата тенденция е преливане на границите - между вън и вътре, между работа и почивка, взаимно проникване между мода и интериорен дизайн. Интересно беше колко често по щандовете на изложението и по витрините в самия град се виждаха продукти с елемент плетка, възли, ръчна тъкан - както в мебелите, така и в дрехите и аксесоарите.

Елегантна колекция мебели за работа представи Kettal - Колекция A може да ни служи еднакво добре както у дома, така и в офиса и отговаря на изискванията за присъствие на природата и използване на естествени и дълготрайни материали в обзавеждането на модерния офис. Дизайнът е на известния японския дизайнер Naoto Fukasawa и включва маси и елементи на столовете от естествено и тъмно дъбово дърво, а разделителите за бюро са от естествена ракита.

Дали защото живеем в свят, в който все повече се увеличава общуването ни онлайн и много хора изпитват усещане за физическа изолация, а успоредно с това нарастват сферите на приложение на изкуствен интелект, започват да се появяват опасения за бъдещата роля на дизайнерите, за това, че дизайнът може да се окаже все по-откъснат от осезаемите, ръчни процеси, на изложението в Милано видяхме засилване на тази тенденция - може би съвсем целенасочено, за да отговорят на тези опасения, много компании се обръщат към традиционните материали и процеси на ръчно изработване.

Примерите за преливане на границите между мода и дизайн за интериора бяха много. Провокативната арт инсталация "More or Less", разположена в грандиозната църква San Paolo Converso на Piazza Sant'Eufemia представи интересно партньорство между модната марка G-Star RAW и холандския дизайнер Маартен Баас, известен със своите нетрадиционни произведения. Експозицията, включваща впечатляващ частен самолет, облечен с панели от рециклиран деним, както и странен триптих от шкафове, направени от рециклиран деним, имаше за цел да покаже провокативна и нова дизайнерска концепция, базирана на кръговата икономика, и да накара посетителите да се замислят върху екологичните последици от модата индустрия. "Проектирах серия от три шкафа, оформени като дънки, изцяло изработени от рециклирани чифтове G-Star, предназначени да приемат нови дънки. Следователно това, което преди беше отпадък, се превърна в артистичен и полезен контейнер", обяснява дизайнерът.

Заличаване на границите между вътре и вън и идеята за гъвкавост и свобода: искаме да преминаваме свободно, да бъдем без ограниченията на специалните изисквания. Но това се отнася също и за местата за работа - все повече намалява разликата в стила и материалите, използвани за бюра и столове у дома и в офиса.

Основен акцент на панаира беше завръщането на Euroluce - биеналето, посветено на осветлението - след четиригодишна пауза. За своето 31-во издание Euroluce представи творби на 315 изложители (като почти половината от извън Италия).

Холистичните подходи към дизайна размиват някогашните твърди граници между декоративно и техническо осветление, с лампи, които са скулптурни и геометрични, цветни и поетични. Подобно на акустиката, светлините са престанали да бъдат строго функционален аспект и са приели по-забавна (освен декоративна) функция. Да, това не е особено ново явление, но сега промяната е в схващането, че светлината може да бъде "дизайнерска" само в луксозни пространства. Добрият дизайн е ключов за благосъстоянието, а добрият дизайн на осветлението е един от най-важните фактори за добрия интериорен дизайн.

Известната компания за осветление Flos показва своята загриженост за околната среда, като елиминира използването на лепила и заварки, улеснявайки демонтажа и ремонта на различните части. Тя представи нова идея за осветление - разтегателна стенна лампа във формата на минималистичен флаг - Black Flag от Константин Грчич. Предлага се и във версия PRO с Eco Mode, сензор, който регулира яркостта на светлината според настройката и така намалява потреблението, като същевременно удължава живота на крушката.

Но най-много посетители събираше щандът на луксозния дизайнерски бранд Tom Dixon. Не само защото след 20 години участие в Миланската седмица на дизайна само във Fuorisalone сега те за първи път имат щанд на самия панаир, но и заради интересните им нови продукти. Едни от тях - PORTABLES - са нова категория в колекциите осветителни тела на компанията: Преносими. Новата серия акумулаторни лампи с красив дизайн и изключително компактни по размер, включва MELT, STONE и BELL, които могат да се използват както на закрито, така и на открито.

Висша мода в банята

И тази година щандът на GESSI беше един от най-впечатляващите. Компанията дефинира своя подход към дизайна и производството с неологизма "висока култура" - Haute Culture GESSI - като израз на най-екстремното експериментиране с материали, форми и техники, като крайният продукт има качествата и излъчването на висшата мода. Новата линия PERLE перфектно улавя атрибутите и значенията на бижутата, които са върховният символ на изисканост и елегантност. А за новата си колекция JACQUELINE компанията използва бамбук, естествен материал, който никога досега не е бил използван в мебелите за баня. За да се създадат смесителите и други елементи и мебели, които превръщат банята и уелнес зоната в убежище на хармония и благополучие, кухите бамбукови корени се избират индивидуално въз основа на техния диаметър и разстоянието между техните възли. Всяко изделие от колекцията JACQUELINE е ръчно изработено и изработката е толкова индивидуална и майсторска, че се квалифицира като истинско патентно изобретение на GESSI.

Част от зали 13 до 15 на Euroluce заемаше традиционното изложение SaloneSatellite с темата "Училища за дизайн - университети / Изграждане на (не)възможното. Процес, напредък, практика". Младите дизайнери показаха интересни решения за устойчиво развитие на продуктовия дизайн в интериора. Първото място спечели групата Honoka за техния Tatami Refab Project. Те използват традиционни татами, изработени от папурова трева, както и биоразградима смола като основа за производство на съвременни предмети за обзавеждане като мебели или лампи с помощта на 3D принтер.

Невъзможно е да се обхване дори частично многообразието на интересни нови продукти и идеи, представени по време на Седмицата на дизайна в Милано, която тази година се завърна в обичайното си време - месец април. Това издание на панаира посрещна над 307 000 посетители от 181 различни страни, които разгледаха щандовете на повече от 2000 марки в обширните панаирни площадки. С над 900 събития и изложения, разпръснати из целия град, включително 61-вото издание на Salone del Mobile - тази година панаирът, според Forbes, регистрира 15% увеличение на посещаемостта спрямо 2022 г. И това е логично, защото, въпреки че както казва холандският дизайнер на мебели Маартен Баас, от една страна, всички искаме повече - повече дизайн, повече мода, повече иновации, от друга - имаме нужда от по-малко консумация и по-малко отпадъци, за да запазим планетата.

Все още няма коментари
Нов коментар