Кино: "Комарджията" (The Card Counter) на Пол Шрейдър
Оскар Айзък и Уилям Дефо в екзистенциална драма на престъпление и наказание
Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.
Още от същото: "Американски снайперист"
Мартин Скорсезе е първото име в надписите на The Card Counter като основен продуцент, въпреки че на режисьорския стол е Пол Шрейдър.
Шрейдър е сценаристът на "Шофьор на такси" (1976) на Скорсезе, с почти двадесет режисьорски филма след това. Отново сме в главата на ветеран от войната (Ирак), хроничен самотник под тежестта на стари вини, на морален кръстопът в цивилния и (уж) мирен свят. Този път с щафетата на Де Ниро е Айзък, достоен продължител. Чуваме мислите му, четем изписания му с калиграфско мастило дневник на съвестта.
Пътува от град на град, казино след казино, по една нощ в анонимни мотелски стаи. Там първо сваля всичко от стените, опакова мебелите в лека сивобяла материя, която носи грижливо в куфар. Дните прекарва на игралните маси, печели умерено, за да не се набива в очи. Нощите са в стаята прилична на килия, под мъждукащата лампа, с дневника и чашата уиски. Той е никой и всеки един, екзистенциалният човек, оставил се на хода на времето.
Той е бил в килия с десетгодишна присъда, там се е научил да "брои" картите. След скандала с изтезанията в базата Гуантанамо и затвора Абу Гариб са наказани само такива като него - войниците от изтеклите снимки. Висшите виновници и палачите садисти сега водят семинари по сигурността. С един от тях (Уилям Дефо) се засича в конферентната зала на едно от казината. Миналото се завръща в сюрреалистични видения. В ситуация по Достоевски закъснялото наказание става изкупление.
С плъзгаща се камера, адекватна на вътрешния монолог, сугестивна музика и моменти на шокова визия, Шрейдър е в коловозите на Скорсезе. Извисява избора на героя си с два силни външни персонажа. Тъмнокожа мениджърка на професионални играчи с добро сърце (Тифани Хадиш) е романтичният изход. Син на ветеран (Тай Шеридан), с готов план за наказание на палача като лично отмъщение е другият път. Залогът е възможно най-високият - смисълът на един живот.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.