Киноревю | "Майка" на Зорница София

Извисяваща драма за родителството като раздаване на обич

Оценка: 4 от 5

Копродукция на България/Германия/Хърватия

Сценарий: Зорница София и Миглена Димова

Режисьор: Зорница София

С: Дария Симеонова, Леон Лучев, Перис Уамбуи, Стив Матиас

Времетраене: 117 мин.

Още от същото: "Медена земя"

Зорница София прави филми ("Мила от Марс", "Прогноза", "Воевода") за силни жени в моменти на изпитание и премеждия. "Майка" качва тази линия на глобално ниво - и географски, и като екзистенциален проблем. Българското кино има световен филм, фактът бе отбелязан с главната награда на националния фестивал във Варна. "Майка" бе и оригиналният избор за оскарите, но няколко минути английски диалог в повече го извадиха от състезанието. Случаят не е прецедент, така отпаднаха и първите предложения на Канада, Австрия и Нигерия. Това са и част от рисковете на глобализацията.

Рискуването е в природата на Зорница София като артист - тя сама изигра воеводката си в предишния филм, при всички физически предизвикателства. Сега смесва документ и фикция до финално преливане на драматизираната си Елена (в ролята Дария Симеонова) в прототипа й от живота - театралната режисьорка Елена Панайотова заминава за Африка с програмата си, в която помага на деца. Тя е себе си на финала, с реалните си сълзи. Смесени с тези в салона, те плащат режисьорския риск.

Елена е на 32, когато от хладния речитатив на лекаря разбира, че никога няма да има своите деца, за които мечтае и за които се "трудят" с все по-дистанцирания си партньор, диригент с международна кариера (хърватският актьор Леон Лучев). Тогава намира смисъл в сбъдването на най-простите мечти на най-драстично лишените от тях - децата от ромско сиропиталище в Широка лъка и такова в най-бедното африканско гето Кибера в Кения.

Документалното е вградено в драмата. Артистизмът във всички компоненти извисява истината. Образите са разтърсващи и не се забравят. Крум Родригес зад камерата е съавтор. Намерените неактьорски лица, участващи със собствените си истории, са находка. С емоционална директност, до крясък в упор, филмът подсказва, че майчинството не е в притежанието, а в раздаването без корист. Ако не друго, то на надежда. Че сме част от нещо по-голямо и всяка човешка смърт или страдание ни "намаляват" (по Джон Дън).

Филми като "Майка" правят "намаляването" поносимо.

Все още няма коментари
Нов коментар