Кино | "Тар" на Тод Фийлд с Кейт Бланшет

Драмата на артиста като силна личност в свят с лесни етикети

Tár

Сценарий и режисура: Тод Фийлд

С: Кейт Бланшет, Ноеми Мерлан, Нина Хос, Софи Кауер, Марк Стронг, Адам Гопник

Времетраене: 2 ч. 38 мин.

Още от същото: "Амадеус"

+ + + + + от 5

Tár е от заглавията, които остават и след поводите, заради които сме ги видели ("София филм фест", единични прожекции в Дом на киното след това). Филм на идеите, разтърсващ на интимно ниво. Портрет на човека и времето в дълбочина, без лесни отговори.

Авторски филмов жест на Тод Фийлд (58) - джазов музикант (тромбон), бивш играч на бейзбол и барман в Ню Йорк, филмов актьор при Уди Алън ("Радиодни") и Кубрик ("Широко затворени очи"). С две камерни психодрами в началото на века (In the Bedroom, 2001; Little Children, 2006), стигнали общо девет академични номинации и творческа пауза над 15 години след това. Стилът на Фийлд е на хладния разрез, обективиращ вътрешните гърчове, сблъскващ сила и ранимост.

"Тар" е апотеозът на този стил, напомнящ ранния Полански. В центъра е Лидия Тар (сюблимна Кейт Бланшет), измислен образ с професия, концентрираща власт над другите. Диригент със световна слава (държи да я наричат "маестро", а не "маестра"), водила най-големите оркестри, сега е в Берлин. Живее с "първата цигулка" на филхармонията си (Нина Хос), имат малка дъщеричка, в семейството Тар е таткото. Публично се определя като "лесбийка, от тези, които се влюбват лесно и се нанасят след първата целувка".

Изправена е пред запис на Пета симфония на Малер (любима и на Висконти) и пред разплитащ се публичен скандал около връзката й със самоубила се талантлива ученичка. Темата за трагичната любов се пренася от музиката в живота. Очернянето в социалните медии, където щом си посочен, вече си виновен, съвпада с новото момиче в живота на Тар (реалната челистка Софи Кауер).

Пирамидата на властта се обръща, от тиран и манипулиращ хищник Тар става жертвата. С музиката като единствено спасение и път към изкупление. Фийлд качва големия артист на кръста на грешния човек. Подчинява кинематографичния ритъм на великите ноти. Вътрешният метроном на издигане/падение на Лидия Тар става и наш.

Все още няма коментари
Нов коментар