Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

Кадър от сегашната версия на шоуто на Джон Оливър
Кадър от сегашната версия на шоуто на Джон Оливър
Кадър от сегашната версия на шоуто на Джон Оливър    ©  YouTube
Кадър от сегашната версия на шоуто на Джон Оливър    ©  YouTube

"Коронавирусът е Тимъти Шаламе на вирусите - беше навсякъде, преди да разберем как точно да го наричаме", казва Джон Оливър в един от последните епизоди на Last Week Tonight по HBO, на бял екран, без публика или записан смях. Шегите увисват без реакция, но това ги кара да звучат дори по-саркастично. Както някои коментари в YouTube отбелязаха - всичко изглежда все едно Оливър води шоуто си от отвъдното.

"Да се шегуваш без публика звучи странно, но знам, че всички колеги преминават през едно и също в момента, това ме кара да се чувствам по-малко самотен в процеса", казва Сет Майерс пред CNN. От началото на пандемията той избира сам дрехите си, излъчва предаването от iPad, създава сценария много по-бързо от преди, съгласува и изпраща редакциите по него през Dropbox, гостите се включват предимно през Zoom. "Най-сюрреалистичното усещане е да кажеш на децата си "Татко отива да прави телевизионно шоу" и просто да отидеш до тавана с лаптопа си. Чувствам се като алкохолик, който си измисля истории, за да довърши скритата бутилка."

От началото на корона кризата вечерните предавания рязко спряха да бъдат възприемани като част от света на знаменитостите, а се доближиха до всекидневието на обикновените хора. Дори проблемите им с работата от вкъщи - двете малки дъщери на Джими Фалън многократно се намесваха в ефир, до степен, в която вече са обичайна част от него. "И аз като вас вече трудно издържам на карантината", казва Стивън Колбер в началото на пореден критичен коментар към президента на САЩ Доналд Тръмп и крайно спорните решения на кабинета му по време на пандемията. Искрените коментари предшестват шегите и често черния хумор. Отнетият блясък на шоуто до известна степен заработи в негова полза.

"Дори и нещата да не са същите като преди, това, че предаванията продължават, внася чувство на нормалност сред публиката", казва сценаристът Алекс Бейз за Vulture. "Повечето комедийни автори осъзнават, че не са учени или лекари, но ако могат да разсмеят някого за няколко минути, това пак е някакъв принос." Някои от програмите бяха още по-директно засегнати от случващото се - няколко случая на коронавирус бяха открити в сградата, където Джон Оливър обичайно записва, а шоуто на Колбер загуби един от композиторите на музикалните си сегменти - Адам Шлезингер, който почина на 52.

Очаквано, промяната на поведението на водещите доведе и до промяна в начина, по който гостите взимат участие. Том Йорк от Radiohead представи нова песен от дома си по време на The Tonight Show на Джими Фалън, актьорите Бил Мъри и Кортни Кокс направиха участия при Джими Кимъл съответно от ваната и кухнята си, Брад Пит се появи в Saturday Night Live като д-р Антъни Фаучи, след като експертът по инфекциозни заболявания и имунология се пошегува, че ако трябва скоро някой да го портретира, това трябва да е Пит. Честите взаимни гостувания между водещите на предаванията често изглеждаха повече като терапевтични сесии и политически дискусии, отколкото като хумористични разговори. "Тези интервюта са много по-добри от предишните, все едно подслушваш двама приятели да си говорят", гласи най-харесваният коментар под разговора от дистанция между празнуващия 56-ия си рожден ден Стивън Колбер и Хю Лори, който говори за сина си, лекар, в момента на първа линия.

И у нас

Най-близкият еквивалент до тези примери е "Шоуто на Николаос Цитиридис", което в началото на годината запълни оставената от Слави Трифонов празнина във вечерния часови пояс в bTV. Новото шоу предложи по-различен хумор, отношение към световните и местните теми, същевременно запазвайки някои от елементите на предишния формат.

Николаос Цитиридис, бивш журналист и едно от популярните лица на младата стендъп сцена в България, преди да бъде по-познат като водещ, бързо реагира на промените: дезинфектантът започна да се появява в интервютата преди окончателно гостите да се явяват само дистационно, три високи маси стояха между него и братя Аргирови по време на участието им, а един от скорошните епизоди започна с думите "Живеем във време, в което главната ни грижа е грижата за здравето, и парадоксално или не, това крие доста рискове за здравето." Той продължи да води от студиото си, със силно ограничен екип.

"Най-видима промяна е, че вече нямам гримьор и слагането на пудра стана моя грижа", казва Цитиридис, роден в Атина и израснал в София. "Оборотите са вдигнати и се работи дори повече." Екипът идва на ротационен принцип, повечето работят от вкъщи, разговорите се поддържат през всичките познати програми за чат и видеоразговори. От началото на извънредното положение са се променили часовете на запис, сценарият се създава по-бързо от преди. Архивни и външни видеа стават по-голям акцент, за да разнообразят разговорите от дистанция. Камерите в студиото от седем стават три.

"Най-осезаемата промяна усетих, когато бендът също беше пратен да се пази у дома. Имаше един преходен период, в който нямаше публика, но имаше бенд и гости. Тогава си казах "Дано тоя ужас приключи по-бързо", а то взе, че студиото остана съвсем празно." Записаният смях става елемент от шоуто, въпреки че преди това Николаос се противопоставя на практиката и до извънредното положение е разчитал изцяло на живата публика. "Скечове, интервюта, шеги, интериор, облекло - всичко това е променено. При всички случаи никой не беше готов да прави вечерно шоу в ситуация на световна пандемия и извънредно положение, но целият екип се справя брилянтно."

Опитът в стендъп комедията му помага да взима спонтанни решения в момента и се радва, че в неговото предаване има пространство за импровизация. "По време на разговорите се случва най-често, но дори когато тече аутокюто, успявам да вкарам думи, които са ми хрумнали на момента. Добрата стендъп комедия изглежда като блестяща импровизация, но е добре трениран сценичен образ. Шоутата на сцената на комеди клуба и срещите с толкова много различни публики ми помагат да знаем кое, кога и как е добре да бъде казано."

Цитиридис внимателно следи какво правят колегите му на Запад, за разлика от него преминали изцяло в онлайн формат. "Мисля, че всички техни примери са приложими и се прилагат тук, като единствено по-трудно бихме накарали Том Ханкс да говори от дома си. Но не е невъзможно.''

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    mediaworld avatar :-|
    mediaworld
    • - 5
    • + 1

    Разбираем е умнокрасивитетският избор да пишете за Цитиридис, но истината е, че този проект е достатъчно неуспешен - и откъм рейтинги, и откъм качество, и откъм изработка.
    В момента върви на абсолютен инат по БТВ, защото спирането му ще е поредното доказателство, че мениджърката на вътрешните продукции не може да стартира нови формати. Шоуто е лошо копие, дори визуално, на Джими Фалън, логото дори им е същото!
    Цитиридис и екипът на предаването му само могат да палят свещи за коронавируса, защото той е временно оправдание за неуспеха на тази продукция.

    Нередност?
  • 2
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina
    • - 6
    • + 2

    Правенето на ежедневно вечерно шоу е страшно скъпо занимание, затова в много държави по света просто излъчват оригиналните американски продукции със субтитри на местния език. В Бълхария обаче продължават опитите с евтини местни имитации, за да може народо-населението нарочно да бъде държано просто и ограничено, и да бъде изолирано от това, което се случва навън в света. И разбира се, да се подхранва мита за "български шоубизнес" в една застаряваща държава, в която са останали само една шепа хора. Хем смешно, хем много тъжно. Това обаче е част от целенасочения сценарий за опростачване на нацията, който виждаме че дава отлични резултати.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал