За справка отидете на електронното гише

Над 200 онлайн услуги предлагат НАП и НОИ - кои са новите?

Над 70 са е-услугите, които се предоставят от НОИ, а общата им използваемост е над 14 милиона пъти годишно
Над 70 са е-услугите, които се предоставят от НОИ, а общата им използваемост е над 14 милиона пъти годишно
Над 70 са е-услугите, които се предоставят от НОИ, а общата им използваемост е над 14 милиона пъти годишно    ©  Надежда Чипева
Над 70 са е-услугите, които се предоставят от НОИ, а общата им използваемост е над 14 милиона пъти годишно    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • Ковид кризата направи е-услугите на НАП и НОИ повече от атрактивни.
  • Справките за задължения и здравноосигурителен статус са сред най-търсените е-услуги на НАП.
  • Над 14 милиона достъпа годишно отчитат от НОИ, като нарастването е с по милион на година.

България е далеч от възможностите на дигитална Естония. Или по-точно не от възможностите, а от желанието час по-скоро да въведе серия от електронни услуги, които да облекчат живота на граждани и фирми, така че да не се налага да се чака с часове пред гишетата за справка или за документи, които могат да се издирят по служебен път. Въпреки амбицията на част от експертите идеите за въвеждане на електронна идентификация, лични карти с чип и електронен подпис например все още изглеждат като сюжет от фантастичен филм. Все пак обаче част от електронните услуги - като тези, предлагани от Националната агенция за приходите (НАП) и Националния осигурителен институт (НОИ), се радват на голяма популярност и посещаемост. Заради спецификата им (свързана с плащането на данъци, възможност за проверка на здравен статус и др.) услугите, предоставяни от двете институции, са вероятно най-използваните у нас, а пандемията също допринесе за това хората да си спестяват посещенията на място. Какво точно се предлага и какви са най-новите е-услуги на НАП и НОИ?

160 свободни услуги

Електронните услуги на приходната агенция, достъпни с ПИК и КЕП, които могат да се използват свободно (и безплатно), са около 160. Най-често използваните от тях са справките за задълженията с възможност за извършване на плащания, здравноосигурителен статус, издаване на удостоверение на наличието или липсата на задължения, показва справка, изготвена за "Капитал". Търсени са и услугите, свързани с подаването на годишни декларации, в това число и предварително попълнената декларация, както и подаването на справки-декларации по ДДС. Но какво ново от 2022 г.?

През миналата година НАП въведе серия от нови услуги, като първата от тях - достъпна с КЕП, бе за хазартните оператори за деклариране изцяло онлайн основата, върху която се начислява държавна такса (чрез "декларация по чл. 30, ал. 8 от Закона за хазарта"). За улеснение на данъкоплатците, регистрирани по специалните режими извън съюза, в съюза и за дистанционни продажби на стоки, внасяни от трети страни или територии, заработиха "Справка за плащания по данъчен период", "Справка за плащания по дата на плащането" и "Справка за плащания по държава на потребление".

Друга нова услуга дава възможност на потребителите да подават онлайн искане за издаване на удостоверение относно приложимо законодателство в областта на социалната сигурност (удостоверение А1), както и уведомление. Услугата е достъпна с ПИК или КЕП в група "Удостоверения и копия на документи" в Портала за електронни услуги на приходната агенция. Чрез нея потребителите могат да попълват необходимите данни съгласно избрания формуляр на искането/уведомлението, да прикачват документи и да ги подават, припомнят от НАП.

Дали не ви платих повече?

Една от най-новите услуги на НАП е "Приемане на искане за прихващане или възстановяване на надвнесени суми". Тя дава възможност на клиентите да подават онлайн искане за възстановяване или прихващане на надвнесени суми, като те могат и онлайн да попълнят необходимите данни във формуляра, да прилагат документи към него, след което да го подадат. С искането лицата заявяват желанието си да им се прихващат или възстановяват надвнесени или недължимо събрани суми за данъци, задължителни осигурителни вноски, наложени от органите по приходите глоби и имуществени санкции и други.

Най-новата услуга, която е активна от началото на миналия декември, е свързана с предоставянето на справка от регистъра на уязвимите лица по Закона за хазарта. Тя е предназначена за хазартните оператори, като им дава възможност след въвеждане на идентификатор на физическо лице да направят справка дали то е вписано в регистъра, или не фигурира там.

Какво обезщетение да чакам?

Подобно на НАП и от осигурителния институт наблюдават значителен ръст в използването на онлайн справките и административните услуги. Общата използваемост достига над 14 милиона достъпа годишно, като интересното е, че нарастването е с около един милион на година, показва справка НОИ, изготвена за "Капитал".

Общо институтът предоставя повече от 70 електронни услуги - справки, е-услуги, административни услуги и др. Част от онлайн справките за осигурените лица са със свободен достъп, а за повечето се изисква наличие на персонален идентификационен код (ПИК), който се издава във всяко от териториалните поделения в страната или по електронен път.

Броят на издадените кодове за достъп до услугите на НОИ надвишава 200 000 на година, отчитат от института. Най-популярната електронна услуга е справката за представените в НОИ документи и изплатените обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване. Всяка година клиентите се възползват от нея над 5 милиона пъти. Атрактивна е и друга справка - за социално осигуряване по ЕГН, като интересът към нея надминава 3 милиона.

НОИ, изчисли ми пенсията!

Сериозен интерес се наблюдава към онлайн справките за пенсиите, като достъпите до тях също нарастват всяка година и вече са над 1.5 милиона. Очевидно пенсиите продължават да са сред топ темите, тъй като най-популярната сред тях е справката за преизчисляване на стаж към трета категория труд (която е със свободен достъп), както и за издадените пенсионни разпореждания (с ПИК и ЕГН). На засилен интерес се радва и справката "Изчисляване на прогнозна пенсия".

С оглед на реализираните през годината промени в размерите на пенсиите сериозно се ползва и услугата "Актуално състояние на изплащаните пенсии и добавки по ЕГН и ПИК". Една от новите услуги на НОИ е справката за изплатените ковид добавки и разлики, чрез която пенсионерите можеха да се запознаят с плащанията, които се извършват всеки месец заедно с пенсиите им. В нея се правеше разграничение на пенсиите от другите видове неосигурителни плащания, включително добавки и разлики, несвързани с пенсиите. Услугата беше активна, докато имаше допълнителни плащания към пенсията от този вид.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    qvy471149733 avatar :-|
    qvy471149733
    • + 1

    Един линк да бяхте сложили към е-услугите за които говорите.

    Нередност?
  • 2
    vladimir_ivanov avatar :-|
    vladimir_ivanov

    Започваме да откриваме топлата вода, но сме далеч от Естония. Всяка администрация си измисля неин ПИК код, което отново налага да се обикалят физически. Да не говорим за неудобството, че трябва да помниш или съхраняваш множество кодове.

    Нередност?
Нов коментар