🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как се инвестира в NFT

Без задълбочена проверка е много трудно да разберете дали купувате рядък предмет със стойност, или хвърляте парите си на вятъра

Стойността на NFT се определя от купувача или колекционера, както е и на пазара за изкуства
Стойността на NFT се определя от купувача или колекционера, както е и на пазара за изкуства
Стойността на NFT се определя от купувача или колекционера, както е и на пазара за изкуства    ©  Joshua Fernandez
Стойността на NFT се определя от купувача или колекционера, както е и на пазара за изкуства    ©  Joshua Fernandez
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Покрай скока на криптовалутите през 2021 г. пазарът на NFT (non-fungible tokens) също набра инерция. Въпреки това все още не е ясно от инвеститорска гледна точка каква стойност има дигиталният сертификат за притежанието на цифрово изкуство. Някои NFT-та вече се продават за милиони. Популярният артист Beeple продаде няколко от своите произведения за над 80 млн. долара, от които "Всеки ден: Първите 5000 дни" достигна рекордните 69 млн. долара на търг, проведен от световноизвестната аукционна компания Christies. Две от кориците на "Капитал", които затварят в себе си последните осем години от историята на България, също ще бъдат продадени на онлайн аукцион. Това ще бъде първият в България и един от първите пъти в света, когато медийно съдържание ще бъде продадено под формата на NFT.

Стойността на NFT се определя от колектора. В крайна сметка цената на напълно уникален обект - най-важният критерий за всеки истински колекционер, може да бъде стотици хиляди или дори милиони долари, в зависимост кой и колко силно иска да притежава въпросния елемент. Да приемем, че не сте колекционер, който непременно трябва да притежава най-новите дигитални произведения на изкуството на Beeple, а по-скоро скромен инвеститор. Най-важният фактор е предпазливост.

Покупката на NFT е като закупуването на ретро кола или исторически артефакт. Без задълбочена и старателна проверка е много трудно да разберете дали купувате рядък предмет със стойност, или просто хвърляте парите си на вятъра. Казано по друг начин, много е трудно да се направи разлика между пълнежа и плънката, особено когато пазарът на NFT се оказа в разгара на огромен балон през май тази година.

Силно начало на годината

Първите NFT възникват през 2018 г., когато в платформата на Ethereum колекционерските KriptoKitties токени набират популярност. Но можем спокойно да кажем, че първото тримесечие на 2021 г. няма нищо общо с нищо, на което сме били свидетели досега в NFT индустрията. През първото тримесечие над 2 млрд. долара в NFT сменят собственика си, което е над 20 пъти по-голям обем от през предходните три месеца, или над 130 пъти обема от първото тримесечие на 2020 г. Интересното е, че обемът на активните купувачи, продавачи и портфейли също се е увеличил, но в по-малки мащаби.

Анализ на различните NFT сегменти

Пазарът на NFT е сегментиран в няколко сектора: колекционерски NFT, произведения на изкуството, алтернативни реалности, спорт и полезност. Колекционерските токени и произведенията на изкуствата са доминиращите сегменти в NFT индустрията, тъй като отговарят за 43% и 48% от NFT търговията респективно. Всички останали сегменти на екосистемата събират по-малко от 10% търгувания обем в щатски долари. Без съмнение е, че сегментът на изкуството е в основата на бума от края на януари 2021 г., но колекционерският сегмент бързо последва примера, водейки цялата индустрия до безпрецедентни висоти с общо над 170 млн. долара, търгувани за седмица.

Специализираният сайт за NFT сектора Nonfungible.com поддържа индекс, който изчислява лоялността на инвеститорите спрямо различните сектори в зависимост от повторяемостта на взаимодействията между потребителите. Казано по-просто, ако потребителите посещават проект само веднъж на 6 месеца, процентът на задържане ще бъде нисък, и обратното, ако всички потребители влизат редовно, процентът на задържане ще бъде 100%. Метриката се разглежда като знак за лоялност на общността към даден проект или сегмент. През първото тримесечие на 2021 г. спортният сегмент, изглежда, има най-високия процент на задържане в индустрията, преди колекционерството и изкуството. И обратно, виртуалните вселени са сегментът с най-малко лоялна общност.

Освен лоялността на инвеститорите nonfungible.com изчислява и ликвидността на сегментите. Ключов индикатор за състоянието на всеки пазар е ликвидността, която позволява да се анализира дали активите, съставляващи пазара, са в застой или подем. Твърде много ликвидност по принцип може да е знак за появата на балон, докато липсата на ликвидност е признак на неразвит пазар. Индикаторът за ликвидност се изчислява от nonfunbible.com чрез разделяне на обема уникални активи, които са били търгувани на вторичния пазар, с общото предлагане на всички NFT. Най-високата ликвидност е в спортния сегмент, който има обща ликвидност от почти 4%.

Други фундаментални индикатори

Търговската дейност на пазарите на NFT е важна, но от решаващо значение е да се има предвид, че финансовият аспект на индустрията е само част от уравнението. Какво е нивото на устойчивост на тези пазари и какви са здравните показатели, които могат да бъдат идентифицирани? Различните показатели могат да помогнат на инвеститорите да разберат основните пазарни тенденции и възможностите на възникващите пазари. Един от основните индикатори е общият обем на търговия. Общият обем дава възможност да се отчете броят на продажбите и общата стойност на активите, обменени между инвеститорите на пазара.

Друг важен индикатор е средната цена на активите. Показател, който трябва да се чете с повишено внимание, тъй като всеки проект има различен брой активи с различна стойност, така че средната цена може да бъде подлъгваща. За големи обеми обаче остава индикатор за интереса, който купувачите имат към определен тип активи.

Активността на първичните и вторичните пазари също е от значение. Несъществуващият вторичен пазар може да означава, че собствениците задържат активите си, чакайки подходящия момент за продажба. Разбира се, от друга страна, липсата на вторичен пазар може да отразява и изоставена общност. Първичният пазар предоставя информация за издаването на нови токени в сектора.

Кратък анализ на най-популярните NFT сектори

Стойността на активите на вторичния пазар в сегмента на изкуствата се е увеличила значително (от 35% през 2020 г. на 61% през първото тримесечие на 2021 г.). Това е ясен знак за спекулации от колекционери, които се опитват да се "докопат" до повече и повече произведения, издадени от обещаващи или популярни артисти.

Активността на вторичния пазар в сегмента на колекционерските токени представлява половината от продажбите днес, докато през 2020 г. представлява едва една трета. Както при изкуствата, има много голям интерес към вече издадени активи, дори повече, отколкото за наскоро създадените колекционерски NFT токени.

Вторичният пазар е нараснал относително в спортния сегмент по отношение както на търгувания обем в долари, така и на обема на продажбите. Това увеличение обаче е по-малко значително в спортния сегмент, отколкото в останалите сектори. Интересът тук остава много голям към новосъздадените активи.

Най-рационалният подход

Може би най-разумният подход за инвестиране в NFT е да не се считат като инвестиции изобщо, а да се купуват токени, които са свързани с вашите лични интереси или хобита. Ако сте голям фен на Флойд Мейуедър, вземете едно от NFT-тата, които спортистът пусна, за да отпразнува успехите си. Ако обичате изкуството, купувайте най-популярните нови творби на пазарите, било то аудио, видео или картини. Притежавайте NFT само за собствено удоволствие и разглеждайте изразходваният капитал като чудесен начин да подкрепите артистите, спортистите или други създатели, на които държите.

Все още няма коментари
Нов коментар