Парламентът разреши присъединяване към фискалния пакт

Официалният документ още не е готов, премиерът Борисов и екипът му ще внимават за изненадващи текстове в последния момент

От съобразителността и твърдостта на премиера Бойко Борисов и финансовия министър Симеон Дянков (вляво) ще зависи в понеделник България да не подпише договор с неизгодни клаузи за страната.
От съобразителността и твърдостта на премиера Бойко Борисов и финансовия министър Симеон Дянков (вляво) ще зависи в понеделник България да не подпише договор с неизгодни клаузи за страната.
От съобразителността и твърдостта на премиера Бойко Борисов и финансовия министър Симеон Дянков (вляво) ще зависи в понеделник България да не подпише договор с неизгодни клаузи за страната.    ©  Юлия Лазарова
От съобразителността и твърдостта на премиера Бойко Борисов и финансовия министър Симеон Дянков (вляво) ще зависи в понеделник България да не подпише договор с неизгодни клаузи за страната.    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

С пълно единодушие парламентът позволи на правителството да доведе до край преговорите за новите фискални правила в Европейския съюз (ЕС). Така премиерът Бойко Борисов ще има право да подпише договора с новите регулации в понеделник, когато те се обсъждат на срещата на върха на европейските лидери.

Документът е разделен на преамбюл и четири отделни дяла. Третият дял съдържа ограничения за бюджетния дефицит и държавния дълг, а четвъртият дял изисква правителствата да координират икономическите си политики.

Без вдигане на данъците

"Формулировките в четвъртия дял са много общи и, поради това, хлъзгави. Затова ние ще приемем ангажиментите да ги изпълняваме, след като влезем в еврозоната", каза външният министър Николай Младенов при обсъждането на проектодоговора в сряда.

Точно витиеватите текстове в четвъртия дял притесняват правителството, че под натиск на големите държави в ЕС – Германия и Франция, може да се стигне до вдигане на преките данъци и в България.

За да отпадне този риск още на последното правителствено заседание за миналата година Николай Младенов заяви, че България трябва да поиска отпадане на целия четвърти дял от договора.

Искането на България не е било прието, но с отлагането на неговото изпълнение, което правителството ни е договорило, България няма да вдига данъците си под натиск от Брюксел поне до влизане в Еврозоната.

Бюджетните правила

Самите правила за фискална дисциплина изискват държавите да поддържат балансирани бюджети, като дефицити ще се позволяват само в период на икономически кризи или извънредни събития, каквито са природните бедствия например. В тези случаи държавите ще имат право да реализират структурен бюджетен дефицит до 0.5% от БВП (при този показател реалният дефицит се сравнява с потенциалния брутен вътрешен продукт на страната, а не с реалния). Страни като България, чийто правителствен дълг е много под допустимия лимит от 60%, ще имат право на структурен дефицит от 1%.

В периоди на рецесия потенциалният БВП винаги е по-висок от реалния, което означава, че дефицитите в структурно отражение предполагат дори по-голям дефицит спрямо реалния БВП. Досега действащият критерий от Маастрихт ограничава бюджетния дефицит до 3% именно спрямо номиналния БВП.

Това означава, че при следващи рецесии държавите ще имат право на антикризисни мерки и стимулиране на икономиките си дори с цената на бюджетни дефицити, но за тях се поставят два нови ограничителя – да не са по-големи от 1% спрямо потенциалния БВП и да не надхвърлят 3% спрямо реалния брутен продукт.

Внимание към детайла

След гласуването финансовият министър Симеон Дянков напусна парламента без да направи никакво изявление за медиите.

В сряда, когато три парламентарни комисии (по бюджет и финанси, по външна политика и по европейските въпроси) разглеждаха проекта на договора, Симеон Дянков обясни, че България вече е изпълнила изискванията на документа, въвеждайки правила за бюджетния дефицит в Закона за устройството на държавния бюджет.

"Допълнително ще анализираме какви промени трябва да се направят в конституцията, след подписване на договора. За това отложихме и процедурата по гласуване на предложенията, които направихме миналата година", обясни финансовият министър на заседанието на трите комисии.

Също тогава външният министър Николай Младенов заяви, че страните още не са се споразумели по всички текстове в договора. Той допусна възможността да се направят промени в него в последния момент в понеделник на срещата на върха, а всички варианти, с които правителството разполага, са чернови.

Така само от съобразителността и твърдостта на премиера Бойко Борисов и екипа му ще зависи в понеделник България да не подпише договор с неизгодни клаузи за страната.

Според източници от ГЕРБ обаче, дори да се направят промени, те ще са в текстове, които не касаят България, а това, за което страната ни е настоявала, няма да се променя.

Първи вариант на Договора за засилен икономически съюз бе изготвен в Брюксел още през декември, като финансовото министерство разпространи официален превод на документа. След това страните членки започнаха преговори по спорните въпроси и снощи е била изготвена последната чернова на договора,. Точният му текст още не е разпространен, нито се знае какви промени в него може да се направят до понеделник.

На днешното заседание, както и в сряда при обсъждането в комисиите лидерът на ДСБ Иван Костов заяви, че България трябва да настоява за промени и в четвъртия дял на договора, който ще изпълняваме чак след влизането ни в еврозоната.

"Изисква се България да съгласува реформите, които прави с европейските си партньори. Ние искаме България да бъде свободна сама да провежда реформите и икономическата си политика без те да противоречат на европейското законодателство, но и без да искаме разрешение за тях от други държави", обясни Костов.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    vladsun avatar :-?
    впх
    • - 1
    • + 11

    Страх ме е да си мисля какво не се до/гледали милите, предвид "кратките срокове" - притиснати от близките дати. Думи като "Изисква се..." някак не ми вдъхват доверие.

    Нередност?
  • 2
    borabora54 avatar :-P
    borabora54
    • - 3
    • + 11

    Ей, двамата умника на снимката - нали нямаше да се вдигат данъците. Само глупак може да повярва, че ще подпишеш нещо, което за другите важи, а за теб - не! Щото, видите ли, си много готин!

    Нередност?
  • 3
    istinskatalogika avatar :-|
    Логика
    • + 4

    От юридическа гледна точка, подкрепям САМО това становище:" Венцислав Лаков посочи, че "Атака" не може да подкрепи в този вид проекторешението, защото досега има само неофициални варианти на документа."/ в края на посоченият по-долу сайт/
    http://www.parliament.bg/bg/news/ID/2360
    Не може да се решава в НС присъединяването на България към международен договор, чиято версия е предпоследна- т.е. не е последната и окончателна официална версия на договора. Не може да има обсъждане на ниво Парламент на документ, който де юре не съществува в правното ЕС пространство.

    Нередност?
  • 4
    godmouth avatar :-|
    Постовете на някой друг
    • + 6

    Проблемът е, че те искат да сключат неизгоден договор. Така че как ще внимават, след като го искат такъв?

    Нередност?
  • 5
    georgi1000 avatar :-|
    georgi1000
    • - 5

    As an employee of a Central Bank in Europe, part of European System of Central Banks I was implanted involuntary in my sinuses with something like hearing apparatus (visible on MRI), that transmits on a particular frequency wireless network (TETRA, commersial) and allows mind control. It is connected to the nerves.

    There was an attempt to be bribed and threatened as ECB and the European Commission refuse to reply my complaints. The idea is that western capital should be supported by regulators in banking and telecommunication as well as create a housing, credit and equity bubble with the knowledge and participation of the Central Bankers, which cost the country no less than 20 billions! Many of the Central Bankers studied at Soros CEU, who is thus related with ECB and EC. This is an obvious connection of ECB with particular capitalists so one should know what is the transparency and the accountability of ECB? Many politicians and Government servants in Bulgaria are controlled in a similar manner.
    Involved "people" here: http://convergingtechnology.eu/threats-for-developing-countries/

    Нередност?
  • 6
    gorbachov82 avatar :-|
    Горбачов
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#3] от "dqdomart":

    От юридическа гледна точка, кабинетът има право да подпише всичко, а Народното събрание да го утвърди, или отхвърли при гласуване на ратифицирането.

    Днешното гласуване бе едно тупане на топката от юридическа гледна точка

    Нередност?
  • 7
    istinskatalogika avatar :-|
    Логика
    • + 2

    [quote#6:"Горбачов"]От юридическа гледна точка, кабинетът има право да подпише всичко, а Народното събрание да го утвърди, или отхвърли при гласуване на ратифицирането. [/quote]
    Мдаа- и да сътворява правни нонсенси има право кабинетът , нали:) На тези обекти от НС / не признавам правоспособността им, за да се съглася, че са носители на права и задължения/ им липсва елементарно знание, а решават съдбата на България за поне 10 години напред..:)

    Нередност?
Нов коментар