Как да подобрите меките си умения при дистанционна работа
Изграждането на меки умения, като емпатия, креативност и решаване на проблеми, е трудно, когато работите на пълен работен ден от дома. Без редовни контакти с колеги лице в лице е по-трудно да се усвоят социалните сигнали и нюансите на комуникацията, сътрудничеството и работата в екип.
Все пак има начини да развиете меки умения, да се възползвате по-добре от технологии като чат и видеоконферентна връзка и да сте сигурни, че получавате същото качество и количество обратна връзка като колегите си в офиса.
Дългогодишният журналист Ребека Найт, която пише за всичко, свързано с промяната на кариерата и работното място, ги представя в анализ за Harvard Business Review.
Какво казват експертите
Меките умения са от съществено значение - дори в цифровата ера. Според неотдавнашно проучване на LinkedIn 72% от ръководителите в САЩ отдават по-голямо значение на меките умения, отколкото на уменията, свързани с изкуствения интелект.
Това е логично според Арно Колери, ръководител на Humanava, френска компания, специализирана в коучинг, обучение и изграждане на екипи за ръководители.
Според него организациите, които отдават приоритет на развитието на меки умения, отбелязват по-голяма производителност и по-добро представяне на работещите.
А хората със силни меки умения често имат по-успешна кариера.
"Във Франция ги наричаме compétences transversales, което означава умения, които можете да използвате във всяка професионална ситуация", казва той.
Може да е по-трудно да се развият тези меки умения като се работи дистанционно, но не е невъзможно, казва Нанси Ротбард, професор по мениджмънт и заместник-декан на училището Уортън към Университета на Пенсилвания.
Когато не работите в офиса, трябва да сте по-съзнателни по отношение на начина, по който взаимодействате с хората, съветва тя.
"Трябва да се замислите повече за това как се представяте и за потенциалното впечатление, което правите", добавя Ротбард.
Ако търсите начини да подобрите меките си умения, докато работите от вкъщи, ето няколко стъпки, които да опитате.
Направете одит на меките умения
Като начало трябва да разберете кои меки умения искате да укрепите, съветва Колери.
Много хора в началото на кариерата си се фокусират върху събирането на важни постижения за автобиографията си, като усвояват определени технически умения или работят в престижни компании.
Вместо това трябва да помислите за развитие на характера си. Какво ми липсва? И върху какво трябва да работя? Той съветва да помислите върху уменията, които трябва да развиете, и да попитате приятели, колеги и ментори за честното им мнение за вашите силни и слаби страни.
След това се нуждаете от план за това как ще развивате тези умения.
"Считайте го за "пътна карта за това как ще стигнете до мястото, където искате да бъдете", казва Колери.
Ако, да речем, повишаването на креативността ви е приоритет, той препоръчва да търсите дейности, които да ви предизвикват и да ви тласкат извън зоната ви на комфорт.
Това може да означава всичко - от курс по импровизация до записване на семинар по рисуване и посещение на местен фестивал на изкуствата.
Установете споделени ценности една по една
Тъй като не провеждате случайни разговори в коридора или не ходите на срещи за сплотяване на екипа, трябва да бъдете по-съзнателни и стратегически настроени по отношение на начина, по който взаимодействате с колегите си.
Ротбард препоръчва да развиете с тях това, което тя нарича "споделена реалност".
"Създайте обща основа и утвърдете общи ценности. Задавайте въпроси и търсете информация, която да ви помогне да разберете техния житейски опит и обстоятелства", съветва тя.
Тези разговори ви помагат да изградите връзка и ви дават възможност да усъвършенствате емоционалната си интелигентност.
Целта не е да станете най-добри приятели с всички, а по-скоро да създадете основа на уважение и доверие, което ще укрепи работните ви взаимоотношения.
Накарайте колегите си да се чувстват забелязани и чути
Във виртуалния свят, където срещите на екипите се провеждат през екрана и може да са една след друга, често има тенденция да се преминава направо към въпроса и да се спазва дневният ред. Но Ротбард казва, че и в тази ситуация може да се свържете с колегите си в групова обстановка и да укрепите взаимоотношенията си.
"Проявете истинско любопитство и упражнявайте уменията си да слушате. Обръщайте внимание на това, което хората казват - не оставяйте думите им просто да изпаднат в ефир - и се връщайте към тях", препоръчва тя.
Ако паметта ви не е много добра, Ротбард предлага да използвате стария трик на продавачите - да си записвате дребните детайли, които хората споделят, като например къде отиват на почивка или името и породата на домашния им любимец.
Използвайте тази информация, за да покажете, че се интересувате от живота им извън работата. Не бъдете натрапчиви, разбира се, но "накарайте хората да се чувстват видени и чути".
Усъвършенствайте наблюдателността си
Разчитането на невербалните сигнали и езика на тялото ви помага да общувате по-ефективно и да изграждате по-здрави взаимоотношения.
Но когато не сте физически с другите и не можете да видите телата им, жестовете им или пълния контекст на заобикалящата ги среда, четенето на лицата не е лесно, отбелязва Ротбард.
Лесно е да се изтълкува погрешно дадена ситуация или коментар. Ето защо Колери препоръчва, че трябва да работите върху развиването на своите способности за наблюдение и интуиция.
Обръщайте специално внимание на изражението на лицето и тона на гласа на колегите си и следете за знаци, когато думите и действията им съвпадат.
Поискайте обратна връзка
Тъй като не получавате същото напътствие, което се получава при лични контакти, трябва активно да търсите обратна връзка от екипа и ръководителя си.
Това може да стане под формата на планирани контролни срещи или искане на непосредствени впечатления.
Помислете дали да не подканите мениджъра си преди екипна среща или презентация, за да знае точно каква обратна връзка търсите, казва Ротбард.
Може също така да помислите дали да не се възползвате от факта, че работите дистанционно, като изпратите директно съобщение на колегата или шефа си за обратна връзка.
Демонстрирайте работната си етика
Като работещ от разстояние трябва да положите допълнителни усилия, за да изградите доверие и да демонстрирате меки умения пред мениджърите и колегите си, казва Ротбард.
Това включва доказване, че можете ефективно да управлявате времето и работното си натоварване, да определяте приоритетите на задачите и да бъдете гъвкави при промяна на плановете.
"Ако искате да бъдете повишени, трябва да впечатлявате хората", съветва тя.
Демонстрирайте работната си етика чрез конкретни резултати и бързи реакции.
Бъдете дисциплинирани по отношение на управлението на очакванията и спазването на крайните срокове.
Общувайте редовно и бъдете надежден член на екипа. Не можете да изчезвате за часове.
Ако имате нужда да се изключите от мрежата, за да се концентрирате, кажете на шефа си и на членовете на екипа, за да разберат, че това е знак за продуктивност, а не за неангажираност.
Потърсете време за лична среща
Дори да работите предимно дистанционно, намирането на начини да се виждате с колегите си лично от време на време е инвестиция в професионалното ви развитие, съветва Колери.
Работата от вкъщи не ви дава достатъчно практика да допринасяте за екипната динамика.
Това е особено важно, когато започвате кариерата си.
Може да не е възможно да пътувате до офиса всеки месец или всяко тримесечие, но дори и по-редките срещи помагат.
Тогава наистина можете да доловите онези малки негласни сигнали и неофициално поведение, които създават силна екипна култура и които ви помагат да се чувствате ангажирани в работата.
Принципи, които да запомните
Правете
- Преценете върху кои меки умения трябва да работите и създайте план за развитие, включващ дейности, които разтягат и ангажират различни части от личността ви.
- Бъдете любопитни, практикувайте активно слушане и отбелязвайте важни детайли за колегите си, за да покажете, че им обръщате внимание.
- Проактивно търсете обратна връзка, за да избегнете пропуснатите възможности за подобрение, които могат да бъдат следствие от виртуалната работа.
Не правете
- Не бъдете пасивен събеседник. Полагайте усилия да се свържете с колегите си, като задавате задълбочени, смислени въпроси, които надхвърлят простите отговори.
- Не изчезвайте за часове, оставяйки екипа си да се чуди къде сте. Бъдете надеждни и отзивчиви, за да изградите доверие и да докажете работната си етика.
- На пренебрегвайте значението на това да прекарвате известно време лично с колегите си. Това е от съществено значение за професионалното израстване и развитието на меките умения.