Туризмът и хотелиерството привличат все повече кандидат-студенти към Швейцария
Всяка година хиляди младежи се изправят пред дилемата къде и какво да учат. Едни избират да продължат висшето си образование у нас, други обаче поглеждат към учебни заведения в чужбина.
Доклад на ЮНЕСКО от 2023 г. сочи, че над 25 хил. български студенти се обучават в университети извън България. В същото време близо 10% от зрелостниците всяка година избират учебно заведение извън граница. Причините затова са няколко: търсене на по-качествено образование, възможности за по-добра кариерна реализация, както и разнообразните методи на обучение.
Най-често българските кандидат-студенти се насочват към държави от ЕС в Западна Европа, но напоследък една дестинация започва все повече да привлича вниманието на младежите - Швейцария. Според Швейцарската федерална статистическа служба броят на международните студенти в страната е над 75 хил., което означава, че тази група съставлява над 30% от всички обучаващи се във висши учебни заведения. В същото време този процент се увеличава с всяка година.
„Това се дължи на няколко фактора: образованието е на високо ниво, със силна практическа насоченост и задължителни стажове, което прави випускниците добре подготвени за динамичния пазар на труда“, обяснява Горан Йорданов, регионален директор по прием на студенти от Централна Европа и Скандинавия за образователната група Sommet Education, специализирана в хотелския мениджмънт и кулинарните изкуства.
Тъй като туризмът е най-динамично развиващата се индустрия не само в България, но и в света, все повече образователни институции предлагат обучение в тази област.
Швейцария е страната, която е сочена като Меката на обучението по туризъм
Не е случаен фактът, че именно в алпийската държава са разположени някои от най-елитните университети за хотелиерство, туризъм и ресторантьорство.
Йорданов е представител на групата на Sommet Education, която включва международно признатите университети Glion и Les Roches с кампуси в Швейцария, Великобритания, Испания и от скоро и OAE (Абу Даби). Сигурен е, че най-голямото предимство на този тип обучение е промяната в манталитета и визията за живота сред студентите.
„Програмите по бизнес и хотелиерски мениджмънт предизвикват най-голям интерес за българските студенти, кампусът на Les Roches в Марбея, Испания, пък е един от най-популярните. Имаме обаче и една нова програма, която бързо набира скорост и тя е в сферата на управление на луксозни стоки и услуги”, отбелязва още той.
Таксите за обучение също не са за подценяване. Разбира се, те се различават в зависимост от държавата и кампуса, който студента си избере, но е важно да се отбележи, че във всички случаи те включват както обучение, така и настаняване, храна и всички останали основни разходи на живот.
Средната стойност за обучение за година в Швейцария е около 50 хил. франка
За сравнение – в кампуса в Испания, средната цена е около 34 хил. евро. Все пак университетът предлага стипендии за български кандидати, главно при добър успех или различни академични и професионални постижения като олимпиади, стажове и т.н.
„Размерът на стипендията е съобразен с конкретния кандидат, като се препоръчва възможно най-ранно кандидатстване и добре подготвени документи“, съветва още Йорданов, който от 15 години работи в сферата на образованието.
Стажовете играят голяма роля както от образователен характер, така и от чисто житейски
Практическите програми са с период от 6 месеца и при бакалавърската степен има стаж след първата и след втората година. В края на програмата пък студентите стават консултанти и подготвят проект според изискванията на първия им работодател.
„Glion и Les Roches имат отдели за стажове, където моите колеги помагат на студентите в намирането на интересни възможности спрямо техните интереси. Целта на практиката е да научим кандидатите как успешно да си намират работа, а не да им дадем готови решения, това им помага и в бъдещата реализация като професионалисти“, категоричен е представителят на академичната група.
Първият стаж обикновено е на стартова позиция и цели да научи младежите на базовите процеси в индустрията, да разберат болките и успехите на всеки един служител. Това е критично важно по-късно в кариерата, когато студентът ще поеме ролята на ръководител. Вторият стаж обикновено е в администрацията на бизнеса, отдели като маркетинг, финанси, човешки ресурси и помага за усвояването на знанията, натрупани в програмата до момента.
Средно на студент се падат по 4,6 предложения за стаж
Така повечето от студентите могат да избират къде да стажуват, а работодателите са от международни хотелски вериги като Ritz Carlton, Hyatt, Hilton и Marriott, до луксозни брандове като Chanel, Luis Vuitton, Prada и др.
„Много често, след като завършат програмата, нашите студенти се ориентират към програми за лидерство с големите международни вериги, които варират от 12 до 24 месеца и са платени. Идеята е, че накрая те биват разпределени в някои от хотелите на веригата по света с висока ръководна длъжност“, споделя от опит той.
Интересен факт е, че 46% от випускниците биват привлечени от сектори извън хотелиерството в рамките на 5 години след завършването. Не малко намират реализация в иновативни компании, бизнеси от технологичния сектор, автомобилната индустрия, туроператори и др. Трети пък се насочват към разработването на собствен бизнес план.
Парите за образование са дългосрочна инвестиция
„За мен образованието не е точна сметка, където можеш да кажеш, че дадена сума инвестирани пари ще бъдат възвърнати обратно в рамките на 3, 5 или 7 години“, подчертава Йорданов.
Според него способността на един млад човек да намери призванието си, да бъде щастлив в работата си, да има ясна визия за бъдещето си и да я преследва са неща, които нямат цена. Съветът, който дава той на кандидат-студентите, е, да се насочат и изберат специалност, след която няма да се лутат и да са на кръстопът, когато стане време за професионална реализация.