"Виждаме се за последен път"

В митниците наистина вече се работи по нов начин, но чиновническото поведение трудно ще си отиде

 Отношението към клиентите на "Веслец" 84 често е като към поредния формуляр.
 Отношението към клиентите на "Веслец" 84 често е като към поредния формуляр.
 Отношението към клиентите на "Веслец" 84 често е като към поредния формуляр.    ©  Асен Тонев
 Отношението към клиентите на "Веслец" 84 често е като към поредния формуляр.    ©  Асен Тонев
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Виждаме се за последен път", отвръща с видимо облекчение служителка на пощите иззад малкото прозорче на въпрос на гражданин дали ще си получи следващата пратка от страна от ЕС в местния пощенски клон. Павел* е дошъл в познатата ни Разменна пощенска станция на "Веслец" 84 рано сутринта преди да отиде на работа, за да вземе пакет с дрехи, които съпругата му е поръчала от френския сайт La Redoute.

"Сега са намаленията", доверява ни млада майка, която чака няколко пратки от около 4 кг от същия сайт. Както и редица други потребители, които маршируват между гише 13 и гише 31, за да си "освободят" пратките, които чакат от страни в рамките на ЕС. Досега те са правили упражнението с разходката до "Веслец" 84 напълно безсмислено, тъй като според правилата на общността пратките от ЕС не подлежат на митнически контрол и следва да се получават в местния пощенски клон или у дома (ако е заплатено за такава услуга). Заради лоша координация между "Български пощи" и Агенция "Митници" досега пакетите над 2 килограма задължително се получаваха на Разменната пощенска станция. А пощите събираха по 4 лева комисионна за услугата "представяне пред митници", без ясно обяснение защо.

От 25 януари обаче тези изисквания отпаднаха като част от съгласуваните действия между "Български пощи" и Агенция "Митници" за облекчаване на процедурата по освобождаване на пратки от чужбина. "Заедно с няколко приятелки от форума bgmamma се борим от няколко години за отпадане на тази сума от 4 лева. Пишехме писма до институциите, задавахме въпроси, но нямахме отговор", разказва Мария и е доволна, че повече няма да й се налага да идва до Митницата.Твърди, че повечето от служителите на "Веслец" 84 я познават добре, тъй като често си пазарува онлайн от европейски сайтове. И е повече от ентусиазирана, че е свършила работата си за по-малко от десет минути.

Както впрочем и другите граждани, с които се запознаваме на гише 13. Новата процедура в действителност отнема максимум 10 минути, а обслужването се случва не на едно, а на две гишета - на първото срещу лична карта и известието за получена пратка, получаваш малка бележка, с която отиваш на гише 31 да си получиш пакета. Ако пратката ти е от страна извън ЕС и е на стойност между 15 и 150 евро, първо заплащаш дължимото ДДС на гише 13 и след това си получаваш пратката. Еднакъв е пътят и на физическите лица, и на фирмите.

Нашата проверка обаче показа, че липсват обещаните от митниците и пощите информационни табла на видими места с описание на новата процедура на български и на английски език. Този на пръв поглед дребен детайл би спестил лутането на хората. Повечето първо се отправяха към дъното на мрачен и студен коридор, водещ към гишето, от което неотдавна започваше четиричасовото им обикаляне из сградата. На това място сега те очаква лист с хартия, на който с черен маркер е написано: "Получаването на пратките става на гише 13". За по-неориентираните, се чува назидателен глас от стаичката, който също те насочва към гише 13.

"Никой нищо не ти обяснява", продължават да недоволстват хората, а за това настроение допринасят и служителите, които дъвчат банички пред клиентите си, застават с гръб към тях на гишето или просто не са си на мястото. И ако отпадането на безсмислените такси и съкращаването на пътя на потребителите до тяхната пратка е факт, то чиновническото пренебрежително отношение към хората все още владее атмосферата на "Веслец" 84.

13 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    bg v 2010 godina
    • + 13

    БРАВО!!! велцоме то булгариа

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    al
    • - 2
    • + 38

    Чиновническото отношение лесно се оправя при тази безработица - който не си върши работа - аут. Проблемът е, че в тия митници а и не само там, всички са роднини или навързани като свински черва. И най-големият проблем - шефовете нямат никакви реални отговорности за работата на подчинените си, а и да имат донякъде, нямат начин да въздействат върху подчинените си и да ги карат да работят. И обикновено, никой никого не закача.. щото бюрокрацията е огромна и ако даден шеф реши да уволни някой невършещ работа, веднага ще се намерят я синдикати, я важни клечки да вгорчат живота на шефа. И обратното по една случайност най-лесно се уволняват хората които работят, щото по дефиниция в държавната администрация работят само тези които нямат чадър...

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-P
    джони
    • - 1
    • + 5

    егати държавата само бой че ги опрай и михов дано е жив и здрав да дойде да почне да маха онези режими дето ни мъчат ама дали че му дадат

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    Ева
    • + 13

    На два пъти си поръчвах книги от България. Заплатих сумата която се изискваше за транспортни разходи. Пакетите ги получих директно в къщи, чрез Италианските пощи и без да заплащам нищо.

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    Пощальон
    • + 16

    Не, не атмосферата на Веслец, а соц-атмосферата. Чиновниците в тези институции още работят по модел от преди 1989- все да им се молиш да си свършат работата, да не ги накараш на нещо, все намръщени, и все държавата им е длжна да им плаща, т.е. ние

    Нередност?
  • 6
    mak1951 avatar :-|
    mak1951
    • + 10

    В продължение на коментара на №2 - необходими са ясно разписани правила за работа на тези служители с клиенти (в т.ч. баничките и прическите...), както и формите за проверка и оценка изпълнението им. Най-добре с периодична 1-2 пъти годишно проверка от "анонимен клиент" или както се казваше...
    при негативна оценка и когато всичко е разписано - уволнението трудно ще се оспори.
    Друг въпрос е че за да се разпишат правилата трябва на шефовете от пощите да им пука и за нас освен за бонусите си и за екстрите на по-младите и за спокойствието на предпенсиите...., а и да знаят как да го направят!

    Нередност?
  • 7
    nikolojuve avatar :-|
    juvemagic
    • + 7

    а какво става в останалите градове в страната, или може би те не са в бг!? поне вие от дневник може да напишете кога ще може да ползваме тази услуга и в "другата българия"?!?!?

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    prosto klient.
    • + 7

    А може ли да спомене някой и за таксите на Unicredi Bulbank които
    събират за превод по сметката на митниците която е в тяхната банка ?
    И защо за бога само в този слуай е така , а при всички други случай ако отида в съответната банка и пожелая да внеса определена сума ( таксата броене за големи суми я има навсякъде ) по сметка в тяхната банка не ме таксуват....................................

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-|
    Баба Паяздерка
    • + 7

    Не разбрах само дали хрантутниците от митниците и пощите са успяли да бъдат очаровани от магията на ползване на POS устройство за плащането на мито-то и ДДС-то? С това ще спестят на гражданите унизителното и най-вече ненужно плащане на такса за трансфер (в размер от 3 лв.)?

    Нередност?
  • 10
    Avatar :-|
    Kamelia

    В началото на годината ми се наложи да получа пратка от САЩ.Отне ми два часа и обиколих наистина ужасно много стаи и гишета, но абсолютно всички служители бяха много любезни и аз лично благодаря на всички тях, че вършат въобще някаква работа при тази организация и условия !!!

    Нередност?
Нов коментар