К`ви ти квоти

България за пореден път бе извадена от търговията с емисии по Киото

ООН твърди, че по времето на Джевдет Чакъров България не е изпълнила нито една от отправените препоръки. Вероятно защото е по-лесно.
ООН твърди, че по времето на Джевдет Чакъров България не е изпълнила нито една от отправените препоръки. Вероятно защото е по-лесно.
ООН твърди, че по времето на Джевдет Чакъров България не е изпълнила нито една от отправените препоръки. Вероятно защото е по-лесно.    ©  Анелия Николова
ООН твърди, че по времето на Джевдет Чакъров България не е изпълнила нито една от отправените препоръки. Вероятно защото е по-лесно.    ©  Анелия Николова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Има игри, които схващаш интуитивно - криеницата например не иска кой знае колко обяснения. Има и други игри, които вървят с цяла книжка с напътствия. Дори на пръв поглед е ясно, че търговията с емисии вредни газове, на която напоследък си играе целият свят, е от втория вид. България обаче упорито се опитва да действа по интуиция и без да следва указанията в тази игра. Затова и не е чудно, че не само не успя досега да се включи в нея, а и периодично бива пляскана през ръцете с напомнянето да научи правилата.

Поредният шамар дойде тази седмица от съвсем неочаквана посока - ООН. Отделът, който се грижи за изпълнението на договора от Киото (глобалната рамка за намаляването на вредните емисии), съобщи, че отнема акредитацията на страната да участва в търговията с емисии. Причината е, че София не е изпълнила адекватно задълженията си по докладване на своите емисии. Окончателното решение ще бъде взето на 30 юни, като дотогава България може да лобира за своя интерес, но е по-вероятно да успее да си върне акредитацията най-рано в края на годината, когато ще има нов преглед. Дотогава България и нейните компании няма да участват в европейската схема за емисионна търговия, а парите от това перо, веднъж дори планирани като приход в държавния бюджет, ще бъдат само мираж. Причините да се стигне дотук могат да бъдат казани с едно изречение: предишните ръководства и служители на екоминистерството са допускали много грешки и неточности, които настоящият екип все още няма капацитет и познания, за да отстрани.

2 млн. тона въглеродни емисии са изтъргувани през българския регистър от 30 април насам

Какво стана този път

Хронологията е следната: през април миналата година България подава годишния си доклад за инвентаризация на емисиите в страната. В него чрез комбинация от базови данни за икономическата активност на страната и специални математически модели се отчита кой сектор колко въглероден диоксид отделя. Така се вижда напредъкът на страната за изпълнение на целите на Киото и съответно какви са излишъците й, които могат да осребрят. След като преглежда доклада, секретариатът на Протокола от Киото излиза с няколко заключения: страната не е спазила, нито е взела под внимание препоръки, направени й за периода 2007-2009 г.; допуснала е сериозни пропуски в измерването на емисиите във всички сектори; продължава да има недостатъчно адекватна, прозрачна и пълна система за измерване; техническата компетентност на хората, заети в процеса, е недостатъчна, за да се гарантира бъдещото адекватно изготвяне на годишните доклади.

Последното заключение вероятно има връзка с посещението в страната на екип от експерти на ООН през септември-октомври 2009 г. Точно тогава се сменяше целият екип на министерството и ако се съди по резултата, срещите на представителите на секретариата не са вдъхнали особено доверие в способностите на българската администрация. Фрапиращо е например, че с оформянето и представянето на годишните доклади за страната се занимава един-единствен човек от Изпълнителната агенция по околна среда - най-важната структура за техническото изготвяне на данните. "Става дума за едно момиче, което беше работило добре, но съвсем само и отгоре на всичко беше в майчинство при проверката, наложи се да я повикаме", обяснява министър Нона Караджова.

Готови със заключенията си от доклада и посещението, експертите ги предават на органа, който отговаря за изпълнението на Протокола по Киото. През март месец тази година България е уведомена, че срещу нея ще има такова решение, и е поканена да предостави своя отговор. Тя го прави на 5 май. В отговора се изтъква, че новото ръководство има екшън план, който вече е в ход и включва по-добра координация между институциите, повече обучения за хората и повече прозрачност и отчетност в данните. Но всички тези обещания явно са в твърде ранна фаза, за да влязат в новия инвентаризационен доклад, който България предава през април 2010 г. На 12 май решението на ООН е потвърдено официално.

По-лесната игра

Новината доведе до редовните вече престрелки между ново и старо правителство. Караджова нарече доклада "убийствен" и посочи като причина "престъпното бездействие" на предходното правителство по отношение на препоръките. Бившият екоминистър Джевдет Чакъров пък отговори, че настоящата ситуация, в която е изпаднала страната, е заслуга на новото ръководство и че по негово време надеждността на оценките не е поставяна под съмнение. Второто между другото е очевидна лъжа, тъй като в доклада на експертите от ООН се визира конкретен период, в който Чакъров е начело на министерството. Но това е само една част - поставят се под съмнение не само годините на управление на тройната коалиция, но и на всички правителства от 90-те години насам.

Ако се заровите в доклада (скучно занимание като цяло) ще откриете някои извънредно забавни подробности. Например България упорито е отбелязвала с "не" графите, където става въпрос за изгаряне на отпадъци, нерегламентирани сметища или преработка на петролни продукти, въпреки че тези процеси са "доказано случвали се в страната и процедурата за тяхното изчисление е уточнена". София дори не си е направила труда да отбелязва земите с променен статут - от залесени към обезлесени например, от 90-те години до 2007 г. Техническо обяснение за това надали има - просто криеницата е по-лесната за научаване игра.

След като ни плеснаха, по-важният въпрос от това кой е виновен е какво да правим? След смяната на правителството експертите в сферата на климата в Министерството на околната среда и водите масово напуснаха - факт, който е бил констатиран и при проверките от ООН през есента на 2009 г. и през март 2010 г. "Вече имаме необходимите експерти в агенцията по околна среда, но предстои те да се обучат", коментира пред "Дневник" шефът на дирекция "Политики по изменение на климата" Миля Димитрова. Освен че няма необходимия капацитет, министерството има трудни задачи - ООН например иска България да преизчисли емисиите си за годините от 1990-2005 г. на базата на новата система, приета за повече прозрачност през 2006 г. Споразуменията между екоминистерството, Националния статистически институт, икономическото министерство и другите отговорни ведомства са направени едва месец преди визитата от секретариата миналата есен. Съвместната дейност на институциите е важна за набирането и коректността на т.нар. първични данни (като горивна база, произвеждана продукция и т.н.), въз основа на които се правят изчисленията.

Така България надали ще впечатли особено и с новия си доклад. "Независимите експерти от ООН изразиха мнение, че ще можем да изпълним препоръките едва през 2011 г., но аз смятам, че при добра работа още през септември можем да сме готови и да ги поканим за нова проверка", казва Димитрова. Добро решение е туининг проектът с Австрия, чиито експерти ще съветват българските си колеги през цялата година. Надеждата е, че през ноември, когато трябва да излезе ново решение, то може да върне акредитацията на страната.

Страната която иска, но не може

Цялата ситуация не е отчайваща или фатална: други държави са изпадали в подобен казус, като най-скоро това се е случило на Гърция и донякъде на Канада. Гърците са успели да си върнат акредитацията след два опита, така че България също сигурно няма да остане завинаги извън схемата за търговия с емисии. Въпреки това поредният административен проблем спира онези компании, които искат да продават квотите си (оценявани на около 80 млн. евро за тази година), а не могат не по своя вина. И отлагат за неизвестното бъдеще един потенциален източник на приходи в най-тежката бюджетна година за страната от десетилетие насам. Непрестанните опити на България да влезе в търговията с емисии пък престават да бъдат комични и вече стават тъжни.

Повече от две години бяха необходими на държавата, за да изработи приемлив за ЕС Национален план за разпределение на безплатните количествата CO2, които компаниите в енергетиката и индустрията могат да емитират. Самата държава пък още не е готова с правилата как тя да продава собствените си квоти (виж карето).Горещо се надяваме, че този е последният шамар и България е излязла от периода на криеницата и е започнала да чете правилата на играта. Но е съмнително.

Къде е ударът

Най-сериозно ще е отражението върху продажбата на емисии на национално ниво. Изчисленията показваха, че през настоящата година България можеше да има приходи от 500 млн. лв. от продажбите на емисии. Продажбите по т. нар. Схема за зелени инвестиции (при която една държава продава на друга държава или компания емисии) дори в даден момент бяха включени в антикризисния план на правителството. Излизането на страната от схемата ще лиши България от възможността да акумулира средства, които могат да бъдат инвестирани в зелени проекти като санирането на сгради, възобновяеми енергийни източници и т.н. За разлика от компаниите, които до 30 юни имат зелена светлина да продават, сделки на национално ниво няма да могат да се случват. Защото все още не е приет законопроектът, който трябва да регламентира тази търговия, а и договарянето с купувачи е продължителен и сложен процес.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    wowbagger avatar :-|
    wowbagger
    • + 30

    Показателно за идиотската ни държава. Малко факти:
    В IPCC/UNFCCC работят българи - никой не ги търси за помощ.
    Самата структура на националните съобщения (каквото сме изготвили отвратително - причина за санкцията) е изготвена най-вече от българка, за която никой не се сеща.
    Едновременно с това постоянно се търси нов експерт /един, разбира се :)/, с изискване:
    1. да е достатъчно интелигентен (езици, екология, физика+химия компютри и т.н.) за да изготви и защитава националното съобщение.
    2. да е малоумен мазохист, понасящ десетките си високоплатени началници (до министър), осмислени и разчитащи на неговата работа.

    Нередност?
  • 2
    zanzibarhero avatar :-|
    ZanzibarHero
    • - 1
    • + 16

    Цитат: "...предишните ръководства и служители на екоминистерството са допускали много грешки и неточности, които настоящият екип все още няма капацитет и познания, за да отстрани."

    Да разбирам ли, че некомпетентни са заместени от некомпетентни?

    Нередност?
  • 3
    cap_shakespeare avatar :-@
    Captain Shakespeare
    • - 2
    • + 7

    Вече имам сериозно подозрение, че ББ се е споразумял с Доган.
    Иначе досега този рушветчия /псевдо доктора Джевдет Чакъров/ трябваше да получи обвинения.
    Основно за незаконно забогатяване и изнудване.
    СТАТИЯТА ИМА ВИД НА ПЛАТЕНА ПУБЛИКАЦИЯ И РЕКЛАМА .
    По време на управлението на Тройната коалиция министерствата управлявани от ДПС, бяха с тяхни кадри и говоримия език беше ТУРСКИ.

    Нередност?
  • 4
    chyene avatar :-(
    chyene
    • - 2
    • + 2

    Коментарът под снимката: 'ООН твърди, че по времето на Джевдет Чакъров България не е изпълнила нито една от отправените препоръки. Вероятно защото е по-лесно.'
    - Не, защото има ли значение. Важното е, ние да сме тук. Пък който дойде след нас - той да му бере дереджето. След като ни дават срок хората да си оправим недостатъците от МОСВ са видели и определено НЕ СА ИСКАЛИ да се занимават с това (най-вероятно заради някои индустриални лобита). И нали ще е най-добре, ако може следващите които дойдат да оберат пешкира. Еми те "следващите" идват и си отиват през 4 години, народът е тук постоянно.

    Нередност?
Нов коментар