Проблем номер 1: Забавяне преди буря

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В края на миналата година финансовият министър Симеон Дянков изпраща писмо до всички министри, с което им казва, че трябва да "оптимизират" с 15% персонала и да съкратят оперативните разходи. Няколко дни по-късно зам.-министърът на правосъдието Христо Ангелов издава заповед, с която задължава всички структури в рамките на министерството да изготвят план, който да предвижда съкращаването на минимум 55% капиталови  и оперативни разходи. Сред тези структури е и Агенцията по вписванията. Следващите няколко месеца заръката е изпълнена механично - бюджетът на агенцията е съкратен, а тя спира да плаща на фирмите, които поддържат регистъра. Започват съкращения на персонала. Ефектът от това се усеща - ако в края на миналата година срокът за вписване е бил между 1 и 4 дни, през последните месеци той е пет пъти по-дълъг (виж графиката).

Източници на "Капитал", запознати отблизо с процесите в агенцията, коментираха, че сред служителите на Front Office и Back Office има демотивация, която е резултат от отпадането на допълнителното заплащане, базирано на скоростта и качеството на работата. Изпълняващият длъжността директор на агенцията Анастас Георгиев коментира през седмицата, че заради прекратения договор за сканиране на фирмените дела част от служителите на агенцията са натоварени с това да сканират документи. Допълнително през седмицата щатът е съкратен с 38 човека: "Няма достатъчно човешки ресурси", коментира той пред столичен всекидневник.

В средата на май с постановление на Министерския съвет с пет бройки е намален и щатът на "длъжностните лица по регистация" (служителите, които правят вписванията). Средната продуктивност на един такъв служител е 25 заявления на ден, това означава, че след съкращенията ще се обработват по 125 заявления по-малко на ден (в момента агенцията едва успява да обработи 1600-17000 на ден  при близо 3000 постъпващи). Казано по друг начин - агенцията сама реже клона, на който е кацнала.

Истинското задръстване на регистъра обаче най-вероятно ще се случи в края на месеца, когато е крайният срок, в който търговските дружества ще трябва да подадат годишните си финансови отчети. Очаква се тогава заявленията на ден да бъдат около… което вероятно ще увеличи срока на произнасяне до…

Решението на проблема не е толкова сложно - самата агенция генерира изключително много приходи от таксите, които събира, но вместо законовото изискване тези пари да се връщат в агенцията и отиват, за да попълнят дупките в държавния бюджет. Натоварването на самите служители може да се предвиди (и оттам и забавянето на вписването) и е въпрос на управленско решение да бъде осигурен необходимият ресурс, така че регистърът да не блокира.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    a3 avatar :-|
    аз
    • - 1
    • + 7

    доходните и ефективни държавни структури (доколкото ги има) биват орязвани, докато разхищаваштите и силно неефективни (като мвр) биват поущрявани да бъдат още по....бъджетния дефицит май ще е над 3.2 млд....

    Нередност?
  • 2
    lanzz avatar :-|
    lanzz
    • - 4
    • + 4

    Тази статия май малко не е довършена? "Очаква се тогава заявленията на ден да бъдат около… което вероятно ще увеличи срока на произнасяне до…"?

    Нередност?
  • 3
    teob avatar :-P
    Теодоси Бялков

    До коментар [#2] от "lanzz":

    МАй си прав :)

    Нередност?
  • 4
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    Тя работата е ясна. Време е за аутсорсинг. И някой да перне пръстчетата, дето измъкват паричките на Агенцията...

    Нередност?
Нов коментар