🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Речено-несторено

Митниците и пощите не улесниха получаването на малките пратки от чужбина

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ще завършим този текст като края на филм – с надпис To be continued... Защото за четири месеца обещаните промени за удобно и лесно обслужване и освобождаване на малки пратки от чужбина в митниците и пощите не се случиха. Което пък значи, че сагата ще има продължение.

Дори и да не сте го изпитали лично, сигурно си спомняте загубеното време, безкрайните обиколки от гише на гише и ненужните такси, необходими, за да освободиш пакет с тениски, които си си купил от Amazon например. За да се сложи край на това ходене по мъките, през януари с помощта на читателите на "Капитал" и "Дневник" формулирахме осем конкретни и постижими промени, които да облекчат процедурата. Тогава двете отговорни институции - Агенция "Митници" и "Български пощи", реагираха бързо и обещаха, че ще изпълнят исканията, а ние превърнахме в своя кауза да проверим какво са направили.

Няколко месеца по-късно обаче сроковете не са спазени, промените са спрени от административни ребуси, а резултатите са заместени от мъгляви обяснения.

Причините са най-разнообразни (вижте ги подробно по-долу), но шапката, която ги обединява, е оплетената в бюрокрация система, която прилича на стар водопровод. Ако се опиташ да запушиш едната дупка, се отварят други две пробойни, през които изтичат надеждите за по-добро обслужване. Този казус ясно показа, че с механични промени на правилници и наредби и местене на служители от едно място на друго не можеш да изкорениш чиновническото мислене, сковало държавната администрация.

За да е още по-далеч решението на проблема, промените в митниците и пощите се бавят и заради политически скандали. Неочаквано и с недомлъвки беше сменен директорът на "Български пощи" Милен Керемедчиев, който лично се беше ангажирал да доведе освобождаването на малки пратки от чужбина до разумен финал. А в същото време от електронните медии се водят престрелки между вътрешния министър Цветан Цветанов и шефа на митниците Ваньо Танов, които поставят под натиск ръководството на агенцията.

Ето какво ни обещаха от Агенция "Митници" и "Български пощи" и какво свършиха през тези четири месеца:

* Бързина

Освобождаването на пратките да става на едно гише, да отнема не повече от 10 минути чрез автоматично и облекчено генериране на EORI номер, предварително подготвени документи и т.н. На гишето да има POS терминал, така че да може да се плаща и безналично.  Обещано: Митниците и пощите обещаха, че ще уважат това искане, като дори ще премахнат EORI номера за пратки до 150 евро.
Изпълнено, но не съвсем: EORI номерът, чрез който се идентифицираш пред митницата, наистина отпадна за пратките до 150 евро, което спести на гражданите разходки между етажите, ксерокопиране на документи и няколкочасово обикаляне от гише на гише. Така на практика на Разменната пощенска станция на ул. "Веслец" освобождаването на малка пратка от чужбина не би трябвало да отнема повече от 10 минути, тъй като дължимото ДДС се плаща директно на пощенските служители чрез квитанция за внос. Припомняме ви, че за пакети на стойност над 150 евро се дължи мито, попълва се митническа декларация, а EORI номерът е задължителен.

POS терминали на гишетата обаче все още няма няма. Пощите обясниха, че се бавят, тъй като предстои въвеждането им в цялата им система, а не само на гишетата в митническите администрации.

* Удобство

Да се осигури възможност за доставка на адрес и плащане онлайн.

Обещано: "Български пощи" и сега предлагат доставка на адрес за София и обещаха, че когато заработи Националният център за международните пратки, ще предлагат тази услуга и за клиентите си в провинцията. А митниците трябваше от април да въведат възможност за електронно попълване на митническа декларация и плащане онлайн.

Изпълнено: На сайта на Агенция "Митници" (customs.bg) гражданите и фирмите вече имат възможност да попълват митническите си декларации онлайн, а до няколко месеца всички страни от ЕС ще бъдат задължени да въведат т.нар. електронни митници. За да стане това обаче, хората трябва да разполагат с електронен подпис и EORI номер и да умеят да се ориентират в сложната система на митниците. В момента попълването на митническа декларация е специализирано знание, тъй като всяка стока има специален код, чрез който софтуерът начислява митото, което дължиш. Ако сбъркаш обаче, носиш отговорност за това, което си декларирал, и сумата няма да ти бъде възстановена. 

В други европейски държави, както се досещате, далеч не е толкова сложно за потребителя да попълни сам декларацията си. Проблемът е решен чрез т.нар. статистически праг, според който пратките до определена сума (в зависимост от доходите на глава от населението) се определят като несъществени (обикновено 500-600 евро) и минават по общата ставка на митото. 

* Лесно

Обслужващите фирми да предвидят и "интелигентно" известяване за получена пратка - имейл, на сайт и т.н., не само с бележка по пощата. 

Обещано: Бившият изпълнителен директор на пощите Милен Керемедчиев обясни през януари, че европейска директива ги задължава да известяват чрез хартиен носител, но намират идеята за безналично известяване интересна и ще мислят върху нея.

Неизпълнено: За четири месеца тази идея не успя да влезе в дневния ред на "Български пощи", тъй като там още не е приключила цялостната реформа на информационната им система. От там ни увериха, че се разглеждат варианти за безналично известяване, но тепърва ще се прави икономически анализ колко ще им струва въвеждането на подобно решение. 

Междувременно обаче пощите подобриха хартиеното известие за доставка, като включиха в него информация за теглото на пратката, сумата, която клиентът дължи за пощенската услуга, ангажиментите му към Агенция "Митници" (ДДС, мито), срока за получаване на пратката и какво да прави, ако иска да я откаже.

* Достъпно

Процедурата за освобождаване на пратки за физически и юридически лица да е описана на български и на английски. Да е качена на сайта на Агенция "Митници" и на видимо място до гишетата за обслужване. Документите, които трябва да се попълват и подписват, да са на български и английски, защото и много чужденци ползват тези услуги. 

Обещано: Двете ведомства се ангажираха да направят съвместна информационна кампания. На двата езика.

Изпълнено, но не съвсем: Към момента процедурата за освобождаване на пратки е описана на сайтовете и на двете институции на български език. Има я и до гишетата, доколко е видима - може да се поспори. Нямаше обаче информационна кампания за тези няколко месеца и липсва информацията, обяснена на английски език, за улеснение на чуждите граждани.

От "Български пощи" ни обясниха, че са провели търг за подбор на фирма за преводи, която вече работи по превеждането на процедурата. "Осигурили сме пощенски служител, който владее няколко езика и посреща клиентите, които идват да си получат колетните пратки, като ги упътва и помага за осъществяване на контакт с митническия служител", увериха ни още от държавната компания.

И митниците, и пощите обаче имат още много работа, преди да превърнат интернет страниците си в достъпни и удобни места, на които потребителите да могат да откриват отговорите на своите въпроси, и то не поднесени на сух, експертен език. Нещо повече -  отговорност и ангажимент и на двете институции е да провокират гражданите да търсят информация, преди да получат пратка, и да ги убедят, че съществуват, за да улесняват всекидневието им, не за да го вгорчават.

* Прозрачно

Агенция "Митници" да формулира и огласи принципите, на които избира кои пратки се отварят за проверка и кои не. 

Обещано: Директорът на митниците Ваньо Танов обясни през януари системата за оценка на риска на ведомството, според която се решава кои пратки да се отварят и проверяват на място. Част от този проблем трябваше да се реши с по-надеждни скенери, например за случаите, в които се изпращат пари или цигари в пощенските пратки, което е в нарушение на закона. "Ръчната проверка на някои пратки е наложителна. Например когато се внасят храни, тъй като там има строги изисквания", коментира пред "Капитал" Танов. И добави: "Понякога на пратката информацията е една, а съдържанието вътре е различно. Има случаи на занижаване на стойността на колетната пратка с цел да се избегне плащането на ДДС или мита. Има и такива, в които умишлено се завишава стойността й – например, ако стоката е застрахована и изчезне или се повреди, защото тогава обезщетението ще е по-голямо."

Изпълнено, но не съвсем: Източник на "Капитал", пожелал да запази анонимност, обясни, че системата за оценка на риска се е оказала основна пречка, за да заработи Националният сортировъчен център, който трябваше да улесни освобождаването на пощенски пратки в цялата страна. В процеса на подготовка се оказало, че пакетите, при които се налага ръчна проверка, представляват около 40% от всички пратки. Работната група на Агенция "Митници" обсъжда варианти за разрешение на този проблем, тъй като има опасност той да блокира развитието на целия проект. Повече подробности четете по-долу. 

* Отговорно

Агенция "Митници" да се ангажира със срокове за промяната и етапите за случването й. Най-важното ни искане.

Обещано: Обслужването на едно гише в София ще е факт от 25 януари, а до началото на май и в цялата страна. В началото на месец май трябваше да заработи Национален сортировъчен център, в който митниците и пощите съвместно да обработват малките пратки от чужбина и да ги пренасочват към пощенските клонове в провинцията, откъдето гражданите и фирмите да си ги прибират на едно гише.

Неизпълнено: Това обаче не се случи. Двете ведомства си прехвърлят топката, оплитайки се в обясненията си защо се забави проектът. Допълнителен хаос внесе и промяната в ръководството на "Български пощи", след като Милен Керемедчиев беше освободен от поста "по взаимно съгласие". През следващата седмица предстои среща между новия директор на пощите Деян Дънешки и Ваньо Танов, на която тепърва ще се чертаят нови срокове и програми.

Къде всъщност е проблемът? И двете ведомства твърдят, че донякъде пречките са финансови и са пряко обвързани с кризата. Националният сортировъчен център обаче не е чак толкова скъп проект. "Български пощи" разполагат със сграда във "Враждебна", която преотстъпиха за обработването на колетните пратки. Митниците пренасочиха работните места на 10 митнически служители на това място, но за да могат да работят на обичайния трисменен режим на работа, имат нужда от още едно обособено пространство. В него трябва да се монтира апаратурата за проверка на пратките и да се свърже с компютърната система на митниците.

Двете ведомства не могат да се разберат чий ангажимент е преустройването на пространството и промяната в организацията и кой трябва да поеме финансовата издръжка на тези дейности.

Друга пречка е големият процент на т.нар. рискови пратки, при които се извършва ръчна проверка. Рентгените могат да засичат какво има в пратката, но често митничарите имат съмнения за стойността на пратката, посочена върху фактурата. По закон пакетите могат да се отварят само в присъствието на получателя. Така например, ако си от Бургас, трябва да пропътуваш стотици километри до София, за да убедиш служителите на митницата, че съдържанието на пакета ти е вярно с фактурата. 

"Практиката от съвместната работа на едно гише показва, че за да се създаде национален център, трябва да се доуточнят още много детайли, за да работи този център в интерес на гражданите", коментираха от "Български пощи". Според двете институции проектът трябва да се замрази, докато не се намери разумно разрешение на този проблем, защото в противен случай това би предизвикало още по-голям стрес и хаос в системата.

Възможен вариант е например рисковите пратки да се изпращат от сортировъчния център към местните митнически служби, където да се отварят в присъствието на клиента. Така обаче улесненията за гражданите от провинцията ще са половинчати и спорни. Друго решение е пощите да влязат в ролята си на митнически агенти и да дадат възможност на получателите да изпращат необходимите на митническите служители документи, без да се налага да пътуват до София например.

Докато се измисли най-правилният отговор на тези въпроси обаче, пощите ни увериха, че са осигурили възможност за улеснено освобождаване в 16 митнически учреждения в цялата страна: Варна, Бургас, Добрич, Русе, Силистра, Враца, Видин, Пловдив, Стара Загора, Свиленград, Ямбол, Сливен, Горна Оряховица, Шумен, Лом, Пазарджик.

* По-честно

Да се приеме максимално допустимият праг за ЕС от 22 евро, преди който гражданите не дължат ДДС за своите пакети. Към момента прагът, който е определило българското правителство, е 15 евро.

Обещано: Според депутата от ГЕРБ Менда Стоянова това ще е възможно едва в края на годината, когато се обсъждат данъчните закони за 2011.

Предстои да бъде изпълнено.

За да има реална промяна в начина на работа на Агенция "Митници" и "Български пощи", трябва качествена реформа, която да тръгва от презумпцията, че служителите работят за гражданите, не за държавата. Има нужда и от ясни и дългосрочни посоки, целенасочена работа със служителите и не на последно място политическа воля за промяна. Ние ще продължим да следим за изпълнението на вече обещаното. Но промяната не свършва дотам. Затова завършваме с: To be continued…

Малка победа над нормалността

Сигурно си спомняте, че цялата история с митниците и пощите тръгна от нашия колега Еленко Еленков, който описа на denvnik.bg как е прекарал цял ден на "Веслец" в безсмислено висене по гишета, разправии с нелюбезни митнически служители, заплащане на мистериозни такси и куп други недоразумения. След този случай Еленков подаде жалба в Комисията за защита на личните данни срещу порочната практика да се ксерокопира личната карта на гражданите в противоречие със Закона за личните данни. Няколко месеца по-късно правилното възтържествува и Комисията постанови да се преустанови снимането на лични данни и задължи Агенция "Митници" в едномесечен срок да унищожи всички съхранявани копия на лични карти на граждани.
8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    mapto avatar :-|
    mapto
    • + 13

    Де е сега Лирическият герой да разнесе справедливия си рев и отново всички да повярват, че проблемът е просто в една процедура.
    Не говоря за Бойко и Цецо, а за Еленко...
    При лекарите това се казва борба със симптомите, а не с причинителя. Но не напразно лекарите учат с години, за да разберат как се лекува. Това е проблемът на цялото ни общество: то вярва на полицаи за излизане от финансова криза, вместо на финансисти.

    Нередност?
  • 2
    pepsibest avatar :-@
    PEPSI
    • + 5

    Както винаги и както всичко в България!!! Когато се вдигне врява засрамени и "загрижени" началници излизат с гръмки обещания и така докато се потули скандала. И естествено нататък никакви промени. Всички обещания бяха дадени след голямото медиино отразяване на проблема (сериозната и отговорна част от печатната преса, национални телевизии , сериозни интернет сайтове). Сега когато само в."Капитал" остана сам да се бори и да следи проблема, се вижда как все по-малко се работи по отстраняването му. Бих препоръчал на Капитал да вдигнат отново повече шум в медииното пространство и най-вече в националните телевизии за да има по-голям шанс за някаква промяна. Както прочетох някъде в коментарите по темата, държавните служители се стряскат само от публичност. Така трябва да им се въздейства за да си вършат работата. Успехи :)

    Нередност?
  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 1
    • + 1

    Като не искате да губите време, (което само по себе си е пари), пари и нерви заобикаляйте митниците, какво се навирате като кьорави в допълнителни проблеми, които можете да избегнете??

    Нередност?
  • 4
    kamendc avatar :-|
    Камен
    • - 2

    Да споделя моят опит: скоро поръчвах от ЛаРедут, като гледах стойността да е под 150 евро.
    Дойде бележка, че имам за вземане пакет от местния си пощенски клон в София (не централния на Веслец). С лична карта си го взех веднага, без митнически декларации, без ДДС-та, без отваряне. Пакетът беше към 4 кг.
    Похвалил лелката, че вече процедурата им е много по-удобна, тя смънка, че така им били наредили "отгоре".

    Нередност?
  • 5
    nicoolay avatar :-|
    Харалампий
    • - 1
    • + 4

    Като гледам как се мъчи в 21-ви век българската пощенска система, изходът е само един:

    Създаване на Единна европейска пощенска система, управлявана от Брюксел и по най-добрите практики на немски, холандски и британски пощи. Български пощи се вливат в тях - демек им ги подаряваме - и забравяме да се ядосваме и мъчим с трудното им цивилизоване.

    Мечти ... а дотогава - днес следобед съм пак на поредното гише в клон 1404.

    Нередност?
  • 6
    bzm6 avatar :-|
    bzm6

    А нима някой се е надявал на обратното?

    Нередност?
  • 7
    mapto avatar :-|
    mapto

    До коментар [#5] от "Харалампий":

    Това май е либерализация на пощенските услуги, от края на 2010?

    http://www.econ.bg/news86027/article160976/pravitelstvoto_odobri_sektornata_poshtenska_politika_na_bulgariya_do_2013_g

    http://www.econ.bg/news/article170268/startirat_mashtabni_reformi_v_bulgarski_poshti

    http://money.ibox.bg/news/id_170001309

    Нередност?
  • 8
    krisinka82 avatar :-|
    krisinka82
    • - 1

    здравейте! Някой ако може да ми помогне? Искам да подам жалба срущу митнически пощи в Стара Загора, ако някой знае да пише? Благодаря предварително.

    Нередност?
Нов коментар