🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Милиарди за нищо

Обещаните повече пари за здраве всъщност не са повече

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Премиерът Бойко Борисов се видя за кратко с кандидат-протестиращите лекари, стисна им ръцете, назначи заместник-председателя на браншовата им организация за министър, обеща им пари, уволни заместник финансовия министър от надзорния съвет на здравната каса, огледа се, реши, че работата е свършена, и тръгна да оправя пенсиите.

След рейда на министър-председателя обаче

Проблемите с финансирането остават

Просто защото те не се изчерпват с факта, че лекарите протестират. Да налееш още пари в една система, която ползва 8 пъти средствата, отколкото преди 10 години, и срещу това обслужва по-малко хора по-лошо, не е правилна политика. Така само отлагаш протестите. И на всичко отгоре пак беше изпусната възможността да се "изтъргуват" повечето пари за здраве срещу обещание за реформи от работещите в бранша.  В споразумението, което премиерът подписа с Българския лекарски съюз, не става и дума, че лекарите са съгласни системата да се реформира по какъвто и да било начин, че обещават по-високо качество на услугите и са съгласни да бъдат затваряни лечебни заведения.

Дори след новото решение на Борисов лекарите на практика няма да получат повече пари. Според споразумението на болниците ще бъдат дадени общо 190 млн. лв. до януари 2011 г. С тях ще бъдат покрити неизплатените средства за вече извършена дейност през тази година. Парите вероятно ще дойдат от резерва на Националната здравноосигурителна каса в БНБ. През следващата година пък за здравеопазване ще бъдат похарчени всички 2.6 млрд. от вноски и плащания от държавата, като НЗОК ще разполага с 544 млн. лв. повече. Те обаче няма да отидат директно за увеличаване на разходите на здравната каса, а по-скоро тя ще бъде натоварена с още плащания. Става въпрос за парите за скъпи лекарства, за лечение на социалнослаби, за трансферите към общините в труднодостъпни райони за здравеопазване и за дейността на диспансерите, които сега се се плащат от здравното и социалното министерство. Предвидени са и около 60 млн. лв. за изработване на здравна карта.

Другата част от споразумението с лекарския съюз е досегашният резерв на НЗОК от 1.4 млрд. лв. да стане реално част от фискалния резерв. Това означава, че той ще може да бъде харчен за всичко друго, а не специално за здравни услуги. На практика по този начин здравната каса вече няма да има допълнително финансиране за реформи и парите ще останат същите. А без тях най-важният въпрос

Стигат ли парите за здраве

ще остане без отговор. Изчисления колко точно струват медицинските услуги няма. Затова липсва и консенсус по изключително важния въпрос всички лекари ли трябва да получават еднакво за лекуван пациент, независимо в какви условия и с какъв ефект го правят. А останалото всъщност са бакалски сметки.

Парадоксите

1. Според Доклада за здравето на нацията на здравното министерство българите са най-болните и недоволните в ЕС вече години наред. Публичните разходи за здравеопазване са около 3 млрд. лв., а по методиката на Световната банка нерегламентираните плащания са в същия размер като публичните. В същото време осигурените нямат никакъв достъп до информация за начина, по който се изразходват парите им. Техните интереси в управата на здравната каса се защитават от държавата (която не внася навреме вноските на 4.9 млн. работещи), от синдикатите, (критично малка маса от пациентите) и от общините. Представител на пациентите в НЗОК няма. 

2. По закон Националната здравна каса или здравното министерство трябва да плащат цялата медицинска помощ като доплащането в болниците е забранено. За 10 години "реформа" обаче няма точно изчисление колко пари не достигат и за какво. Недостигът се доплаща от пациентите под формата на избор на екип, болнични услуги, посещения в частни кабинети, лекарства, консумативи, изследвания, чаршафи и храна.

3. 160 болници съдят държавата за това, че не им плаща навреме. Двете, изцяло държавни - затова, че е допуснала управляваната от нея здравна каса да не плати навреме изработените пари за лечение. В същото време бюджетът инвестира в държавните болници, без ясна стратегия коя ще съществува и как ще се развива. Така най-бедната страна в ЕС има най-голям брой от най-скъпата апаратура - компютърни томографи - 2.2 на 100 хил. население спрямо 1.9 за ЕС.

4. България е една от малкото страни, в които на лекарите е позволено да работят едновременно в държавна болница и на частна практика. Така болните са препращани към частните кабинети, болницата се използва за лечение на собствените пациенти, а тези, които не могат да си позволят преглед в частния кабинет, са дискриминирани. В много европейски държави частната практика е позволена едва след като лекарят изработи определен брой години в полза на обществото в държавна болница. Или пък медиците имат право на избор - или частна, или държавна работа. У нас понякога изборът на екип за някои заболявания струва повече от клиничната пътека, която здравната каса плаща. И още - един лекар едновременно да е мениджър на болница, да оперира и да преподава в медицинския университет.

5. За министри и заместник-министри на здравеопазването обикновено се назначават добри лекари специалисти от практиката, които често не са управлявали дори отделение, а какво остава за система с бюджет 3 млрд. лв. Докато се ориентират, мандатът им изтича. Естествено те защитават интересите на съсловието си и никога не успяват нито да променят системата, нито да я управляват.

6. С 35 млн. лв. годишно частните здравни фондове предлагат здравни услуги на 400 хил. души население. Държавата не успява да се справи добре с 99% публични разходи повече.
10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ursus avatar :-|
    uzur
    • - 4
    • + 5

    http://yphalachev1.blogspot.com/2010/10/blog-post_08.html
    В момента в резерва на НЗОК има 1.2 млрд. лева, а до края на годината се очаква да достигне 1.4 млрд. лева. За следващата година се предвижда от здравни вноски да се съберат 2.6 млрд. и всичките да бъдат похарчени и този текст ще залегне в споразумението, за да може държавата с тези пари да плаща здравните вноски на децата, пенсионерите, военните, полицаите и държавните чиновници, които тя е длъжна да осигурява. Годишно държавните трансфери на децата, пенсионерите, военните, полицаите и държавните чиновници би трябвало да възлизат на 960 млн. лева. Държавата изобщо не осигурява и не е осигурявала тези категории лица. Въпросните 960 милиона лева са част от предвидените общо за догодина 2.6 милиарда.За 2011 г. не е ясно откъде ще се покриват евентуални дефицити в системата.

    Нередност?
  • 2
    rover avatar :-(
    rover
    • - 3
    • + 12

    Последното изречение, последното изречение!.....

    Нередност?
  • 3
    big_papa avatar :-|
    big_papa
    • - 9
    • + 2

    Досега не съм чул ни един, ни политик ни "експерт" да се осмели да пресметне колко ресурс (аджеба колко пари) струва това здравеопазване дето го искаме. И като видим колко пари струва да видим колко имаме... и ще се окаже, че имаме горе-долу 1/3 от ресурса... и ще се види че тази 1/3 е за съжаление сума от възможните държавни + частни разходи. И ще се види, че с толкова пари толкова здавеопазване... и ще се види, че приказките за солидарен модел, социална отговорност и пр. са само приказки, защото не можем да ги платим тези приказни социални модели. И ще стане ясно, че тази реформа дето я започнаха през 1999 хич не е била сметната и че сметката е била без кръчмаря... И че сега иде кръчмаря с бодигардовете... и сега накъде???

    Нередност?
  • 4
    evkalipt avatar :-|
    Венцеслав Йонков
    • - 1
    • + 6

    Контролът и ефективността, най-малкото финансовата, в здравеопазването може да се постигне бързо и евтино, сравнително, с въвеждането на национална информационна система...За целта могат да се използван вече съществуващите системи на ЕСГРАОН, на НОИ и други, както и на някои от болниците...Нужно е да се намери само подходящ екип...Такава система, ако екипът е наистина ориентиран практически, може да се разработи и внедри за 3 месеца.

    Нередност?
  • 5
    news_expert avatar :-@
    news_expert
    • - 3
    • + 6

    Премиерът Бойко Борисов се видя за кратко с представителите на БЯЛАТА МАФИЯ , стисна им ръцете и типично по милиционерски заобиколи проблема !
    А ПРОБЛЕМЪТ Е , че ТОЧНО ПРОТЕСТИРАЩИТЕ са част от най-големите крадци и най -ненужните !...
    Че и министърът е от " семейството" , вътрешен човек на МАФИЯТА - няма да тръгне срещу себеподобните си я !...
    Сега краденето и надписването ще се развихри , бюджета ще се раздува , а пациентите ще ручат жабетата !

    Основания да искат повече пари имат всички поданици в тази страна. Не само лекарската гилдия. Системата е достатъчно нездравословна и нереформирана, за да се изливат в нея още пари.
    Бюджетът на здравната каса за 2009 г. е 2 472 943 000 лева. За 2010 г. бяха заложени 2 519 211 000 лева, като в при актуализацията на бюджета на НЗОК бяха гласувани още 220 млн. лева. Сега Борисов обеща 190 млн. лева...
    Едва ли някой гражданин на тази държава е съгласен огромна част от тези пари да отидат в измислени изследвания и хоспитализации, надписани само и само да се вземат парите по клиничните пътеки, т.е. парите от здравните ни вноски.
    Така че тези милиони се изливат в пясъка на гърба на пациента.
    Те не са в името на здравето ни.
    Те са в джобовете на едни бели престилки...
    Та време му е да махаме герберските малоумници- со кротце , со благо , а ако требе и с ... МНОГО КЮТЕК !!!

    Нередност?
  • 6
    dzver avatar :-|
    Веселин
    • + 7

    По-малко чиновници ако имаше и повече отговорност, парите щяха да стигнат и да останат.

    Нередност?
  • 7
    kkrasimira avatar :-|
    kkrasimira
    • + 2

    Само да обърна внимание на последната точка от парадоксите. Не можете да си позволите да пишете това, ако знаехте как работи здравноосигурителен фонд. Давам пример с моя работодател, който е сключил договор за допълнително здравно осигуряване - знаете ли какво носи то? Малко премиен приход за здравноосигурителния фон, и от там нататък разходи за НЗОК, за това че фонда ме лекува, защото ме спраща при разни специалисти и болници... Хайде да не обясняваме кой какво лекува с 35 млн лева....

    Нередност?
  • 8
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    Всичко се обърка благодарение на непоследователната политика на 3 поредни правителства. Реално здравната система в сегашния й вид беше сътворена през далечната 1998 г. и онзи начален модел беше несъвършен, но работещ. С няколко дребни корекции системат стана добре работеща и към 2001 г. имахме много прилична здравна система. Лошо стана с последвалите промени, които компрометираха идеята и обезсмислиха много от идеите.
    Само да припомня няколко факта: Реалната реформа се случи на 1-ви юли 1999 г. с откриването на практиките на общо-практикуващите лекари и на специалистите от доболничната помощ. Едновременно с тях заработиха и стоматологичните практики. Това бяха разходите, които НЗОК можеше да си позволи. С кредит от СБ касата закупи оборудване за лекарските кабинети и тя още се ползва под наем. Имаше и няколко идеи за предстоящите мерки за развитие на системата. От всичко предвидено се случи само преобразуването на болничните заведения в търговски дружества и назначаване на мениджмънт в тях.
    И после настана ужаса, който заплашва цялото съществуване на националната система за здравеопазване. За това вина носят двете предишни правителства с мнозинствата си в Парламента, както и ГЕРБ - заради липсата на хора за работа, идеи и действия...
    Може би е време да се задраска всичко свършено след 2002 година и системата МЗ - НЗОК - болници - лекарски практики (вкл. стоматологични) - пациенти да се върне в началното си състояние. Ще струва немалко пари, но те ще са далеч по-малко от тези, необходими за поддържане на системата в сегашния й вид, или за корекции в този много сбъркан към момента модел. А после да се започне ново и различно надграждане...

    Нередност?
  • 9
    marie_4 avatar :-|
    Marie_4
    • + 2

    "Така най-бедната страна в ЕС има най-голям брой от най-скъпата апаратура - компютърни томографи - 2.2 на 100 хил. население спрямо 1.9 за ЕС."
    Никой обаче не казва ЗАЩО Е ТАКА: БОЛНИЦИТЕ БЯХА ИЗНУДЕНИ ОТ ЗДРАВНАТА КАСА ДА ГИ КУПЯТ, защото КОМПЮТЪРНАТА ТОМОГРАФИЯ /СКЕНЕР/ е между задължителните изследвания за клинична пътека ИНСУЛТ, т.е. или купуваш този томограф или затваряш неврологичното си отделение, а тези отделения са измежду най-печелившите. Ето до какво доведе превръщането на болниците в самоиздържащи се търговски дружества.

    Нередност?
  • 10
    roumen_galabinov avatar :-|
    Румен Гълъбинов
    • - 1
    • + 1

    При предлагания вариант за реформи трябва ясно да се дефинират и остойностяват всички здравноосигурителни продукти. Първо основния задължителен пакет от здравноосигурителни услуги, който се покрива от НЗОК и после допълнителен, който се покрива от частни дружества, отговарящи на определени критерии за капитал и резерви.
    След доказване на обществените ползи от прилагането на този модел може да се премине към демонополизация на НЗОК и възможност за избор на осигуреното лице, като това е начинът да се създаде реален пазар на здравни стоки и услуги, без да се дестабилизира съществуващата система на здравно осигуряване.

    Нередност?
Нов коментар