Пациент в критично състояние

Промяна в здравния сектор трябва да има, но на пазарен принцип

Те са готови да подпишат всичко, за да няма лекарски протести.
Те са готови да подпишат всичко, за да няма лекарски протести.
Те са готови да подпишат всичко, за да няма лекарски протести.    ©  Надежда Чипева
Те са готови да подпишат всичко, за да няма лекарски протести.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Абсурд, който съществува вече 10 години, но не намалява, а расте с ужасяващи темпове. Това е здравният сектор в България. През последните няколко седмици напрежението в системата на здравеопазването и политиците, които се опитват да я подредят, достигна критични стойности. Проблемите, които десетки години бяха смитани под килима, започнаха да избиват един по един.

Гражданите, които плащат шест милиарда лева годишно (официални и неофициални плащания по данни на Световната банка), без да получават качествени медицински услуги, са изправени и пред опасността системата съвсем да се срине и да не се лекуват осигурени, които имат нужда от медицински грижи. Здравната каса спря плащанията към болниците, а лекарите заплашиха с масови протести. Трусът от блокирането на ръждясалия здравен механизъм се пренесе в управлението на държавата. Стреснат от лекарския ропот, Бойко Борисов почти панически смени здравния министър и възложи на него новите надежди за реформа в здравеопазването. Сигналите от върховете на ГЕРБ обаче продължават да са противоречиви. Премиерът сключи примирие с лекарския съюз, като удовлетвори напълно исканията на медиците. Лекарите се съгласиха резервът на здравната каса от 1.4 млрд. лв. да стане част от общия фискален резерв, а в замяна да получат повече пари за текущи разходи през следващата година. Те обаче няма да решат проблемите им (защо - виж текста "Милиарди за нищо").

Перспективите ситуацията в здравеопазването да се оправи засега са доста негативни. За да се ориентирате в различните сюжети, избрахме няколко от най-важните въпроси и отговорите към момента.

1. Какво е състоянието на болниците в момента?

Лошо. Много лошо.

В повечето от тях изплащането на заплатите се бави с два-три месеца. Клиниките дължат за минали периоди общо 500 млн. лв. на доставчици, които отказват да ги снабдяват. Някои от болниците ползват военновременните си запаси. Повечето клиники връщат пациенти, записват ги в листи на чакащите или ги карат да си плащат в брой.

Според Индекса на европейския здравен потребител - изследване в държавите от ЕС, българската здравна система получава най-ниска оценка. България вече десетки пъти е осъждана за безобразията в здравния сектор в европейските съдилища. Същото се случи и през тази седмица, когато след дело, заведено от пациент, съдът в Люксембург постанови, че здравната каса трябва да плаща лечението в чужбина на българските граждани.

2. Справедливи ли са исканията на лекарите?

Да, но само отчасти.

Разбира се, че те трябва да получават парите си навреме. Но е дълбоко несправедливо да искат все повече пари при намаляващ брой население и да произвеждат все повече болни, които при това не лекуват качествено.  

3. Защо премиерът подписа споразумение с лекарите?

За да спре стачката им.

От началото на годината плащанията за прегледи, които здравната каса трябва да направи, се бавят. Лекарите няколко пъти отлагат протеста си и очакваха да подпишат споразумение с правителството. В същото време здравната реформа на ГЕРБ започва за трети път отначало – с трети нов министър. С общо дузина уволнени за една година, дори с един бивш здравен министър и един директор на здравната каса, дадени под съд.

4. Подрежда ли се все пак хаосът в здравеопазването?

Засега не.

Премиерът уволни предишния здравен министър, защото обяви, че ще има доплащане за здравни услуги, без дебат и одобрение от никого. На следващия ден посочи нов, който също е за доплащане, но след дебат. Малко след това под натиска от улични протести обеща на лекарите и синдикатите, че вноските за пенсия и парите за здраве ще се увеличат, без дебат и одобрение от никого. И че здравната каса ще стане "публично дружество" и парите за здраве ще бъдат управлявани от двама лекари, двама синдикалисти, пациенти, двама работодатели и двама души, посочени от държавата. Те ще изхарчат общо 2.6 млрд. лв. (с 1 млрд. повече от тази година), без да има яснота кой от какво е болен, за какво стигат парите и за какво не и откъде могат да се намерят. До момента не изглежда, че ще има наказания за източването на здравната каса. Не е ясно ще има ли реформа, каква точно, с какви срокове и колко ще струва.

5. Защо бизнесът и самоосигуряващите се не са съгласни да доплащат още?

Защото не е справедливо.

Солидарният модел, при който плащаш на обществения фонд еднакво и ползваш, когато имаш нужда, е нарушен.

На практика целият здравен сектор се крепи върху постъпленията от 2.5 млн. души. Държавата би трябвало да осигурява при същите условия 4.9 млн. души, за които плаща – държавни служители, съдебната система, пенсионери, ученици, армията и МВР и др. Тя обаче плаща по-малко и не превежда парите всеки месец, а в рамките на три или шест месеца.

Онези, които плащат здравни вноски, са най-активната част от населението, но когато те или техните близки се разболеят, трябва да си платят допълнително. Според проучване на Световната банка сумата се равнява на публичните разходи за здраве - около 3 млрд. лв. Отделно от това общо 400 хил. души ползват допълнителен доброволен здравен фонд и на практика облекчават системата. 1.6 млн. души не са осигурени. На този фон няма как онези, които плащат и нямат глас в управлението на парите си, да бъдат убедени, че трябва да доплащат още повече.

Решението, според работодателските организации, е държавата да започне да плаща парите на осигурените от нея навреме, в пълен размер на средната работна заплата и да ги удържи от заплатите на държавните служители.

"Както виждаме, работодателите, които плащат, не са страна по договарянето, никой не се интересува от тях. Не може НЗОК да ти казва, че болниците лекуват 40% хора, които не са болни, и ти да дадеш още пари на лекарите да ги управляват. Ако те решават, другата година ще лекуват 5 млн. здрави", коментира главният икономист на "Отворено общество" Георги Ангелов.

6. Кой контролира здравната каса? Как тя може да бъде демонополизирана?

Уви, държавата. Със смелост и визия за реформи.

Здравната каса в момента е напълно одържавена. На практика именно държавата, която плаща най-малко, има мнозинство в управлението на парите и договарянето с лекарите. Нейните представители, назначени от държавата, и директор, избран от парламента, контролират харченето на парите заедно със синдикати, пациенти и работодатели, които нямат мнозинство. Получава се така, че държавата, която е собственик на болници и лечебни заведения, ги контролира и им плаща, ще управлява здравната каса заедно с лекарите, които получават парите. Касата ще се превърне в наистина обществена институция, ако има независимо професионално ръководство и когато тези, които плащат вноските – работодателите и самоосигуряващите се, както и пациентите, имат мнозинство в него.

Вторият възможен вариант е до задължителните вноски да бъдат допуснати частни здравни фондове, като здравната каса управлява минимален пакет от плащания. По този начин осигурените ще бъдат мотивирани да си плащат вноските и да ползват здравните услуги.

"Затова трябва да има остойностяване на основния пакет медицински услуги – да е ясно колко пари имаме и после да кажем как ще ги харчим. В момента 60% от парите на касата са за лечение в болница. Трябва да се каже защо се получава така – или има прекалено много болни, или лекарите лъжат. Има и трети вариант – лекарите не лъжат, но не могат да лекуват извън болница", коментира Мими Виткова, председател на Асоциацията на частните здравни фондове.

7. Как трябва да се реши въпросът с нерегламентираните плащания?

Като се въведе реален пазар на медицински услуги

В момента няма никакви достоверни данни за това колко хора са боледували, от какво и как са лекувани. Това прави невъзможно да се изчисли истинската стойност на здравните услуги. Плащането еднакво за всички лекувани пациенти и за всички лечебни заведения е вредна практика. Това обаче не означава, че трябва да има доплащане, без да се направи анализ какво може да се направи със събраните средства и при нереформирана система.

Няма как да бъде въведено доплащане, без яснота кое колко струва. В този смисъл идеята на новия здравен министър на някои лечебни заведения да бъде позволено да предлагат пазарни цени, е донякъде добра. "Ако се даде възможност част от болниците да определят цени, да искат доплащане и там наистина има търсене, това ще създаде пазар и ще има ориентир каква е средната цена на медицинските услуги. Това пък може да послужи за ориентир на здравната каса", смята Георги Ангелов. Основният въпрос тук обаче е кой определя къде и колко се доплаща. "Ако пак някакви чиновници определят кое колко струва, и то с фиксирани цени, идеята напълно се обезсмисля", смята той.

Пациентите обаче не са съгласни с доплащането, тъй като наистина нямат повече средства за здраве и настояват за ясен регламент на всякакви промени.

"Чисто административното отношение е убийствено за пациентите. Правят нещо, за да намалят разходите, без анализ до какво води това за населението. За толкова години чиновниците не разбраха, че ние не сме разход за някаква медицинска помощ, а това са нашите пари. За нас въпросът е за хората с хронични заболявания, какво ще трябва да доплащат – всичко ли? Не е решено кои здравни заведения са необходими и кое да е в болница или извън нея, не е решено кое колко струва, при това положение не може да се иска да се плаща повече", коментира Теодора Захариева от Българския пациентски форум.

42 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    izumena avatar :-|
    Тони Гетова
    • - 6
    • + 27

    Проблемът не е толкова в това, че НЗОК е държавна, а че е монополист (т.е. и частна да беше, ако принципът на задължителна вноска там стои, нещата не се променят). НЗОК разпределя средствата на чисто административен принцип (безумните ограничения за клиничните пътеки са само едната страна на въпроса), не договоря добри условия за пациента (елементарен пример: липсва възможност за финансиране на фотополимерни плобми в стоматологичните услуги) и провежда съмнителни търгове за лекарства. И още по-нанатък: принципът на финансиране тип тюрлю гювеч трябва да отпадне. Или се финансираме чрез незадължителни здравни застраховки или чрез индивидуални партиди в избран фонд. И в двата случая едиственото негативно последстиве е евентуален фалит на НЗОК, но това не може да бъде проблем на пациентите. Тук изобщо не влиза задължителното условие, че държавата не може да абдикира от финансиране на спешната помощ.

    Нередност?
  • 3
    pesheff avatar :-?
    pesheff
    • - 12
    • + 9

    Положението няма да се промени докъто хората не усетят някакво осезаемо покачване на жизнения стандарт! Колкото и да се дърляме за стотинки и каквито и реформи да се правят - със жълти стотинки здравеопазване не се прави! Трябва да има баланс в системата - фонда да си знае колко и за какво плаща но и хората трябва да плащат някакъв процент от цената на услугата - тогава ще има много по добро уточняване на кой колко и кога и най важното защо!

    Нередност?
  • 4
    mehudi avatar :-|
    彼得。斯托亚诺夫
    • - 7
    • + 14

    до боби1945 - ами на пазарен принцип тр да е, с някаква социална мрежа, за онеправданите (не мързеливите, пияните, наркоманите и тн). по-скъпо е, по-несправедливо е, но, за съжаление може би, само пазарният принцип води до нови методи, лекарства и тн.

    Нередност?
  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 10
    • + 47

    Прави изключително лошо впечатление, че в почти всички преговори в тази държава страните се отричат напълно или частично от свободния пазар, с тайното намерение да си уредят някоя облага през държавната ясла. Примери:

    1. Лекарите могат да обясняват надълго и нашироко колко ниско са платени клиничните пътеки. Но като кажеш "дай да вкараме пазара поне за дребните услуги, пазарът да каже малко ли е, много ли е" се почва едно бегай бачо к*ре, нали зъболекарите беха така и сега като немат хората пари, никой не си прави зъбите, за без пари работят..Друго си беше да имаха една каса, да надпишат 4-5 сметки, поне колкото да си върнат вноската по кредита, ама немааат...Бегай с твоя свободен пазар

    2. Пациентите си мислят същото, но в обратен ред. Бате, на 3 лева скочИ пенцино (б.м. "пенцин" е бензин на софийски жаргон), ако требе за едното дете 10 лева за сливици, другото 20 лева за синузит, напрау паре за пенцино нема да останат. За климатроник и лети джанти да не говориме

    3. Работодателите в тристранката роптаят срещу по-високо облагане, ама като погледнеш на мамините душици платформата, последа точка от исканията е държавата да "вложи" парите от Сребърния фонд БФБ, където ври от дружества като Мостстрой и Енергони, само че за последното си траят.

    4. Община София е същата работа - пуснала е над 1 милион коли в град, който по кадастър побира 150 хиляди. Питаш, защо не въведат търг за винетки и който си купи-купи, останалите - с трамвая. Неее! Така само богатите щели да карат кола, бедните ще загубят на търга и ще трябва да ходят на мол пеша (ужасссс!). Ама то Българите били древен и мъдър народ, дал много на световната цивилизация. Сега му било простено малко циганийка и скотщина, под формата на паркиране по тротоарите и детските площадки.

    Нередност?
  • 6
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков
    • - 21
    • + 7

    http://polit-analizi.blogspot.com/2010/10/blog-post_08.html

    Промяната в здравния сектор трябва да е такава, която благоприятства опазването на здравето и живота на ЦЯЛОТО общество и не може да се определя САМО въз основа на пазарните принципи. Оперирането с човешкия живот при здравеопазването БЕЗКОМПРОМИСНО налага тази сфера да е преди всичко държавна и регулирана най-тясно от държавата и бюджета. Единствено сфери като пластичната хирургия и други от този сорт, нямащи непосредствено отношение към поддържането на живота на индивидите и на обществото, могат да бъдат изцяло частни и водени от изцяло неконтролиран пазар.

    Нередност?
  • 7
    kanibal avatar :-|
    канибал
    • - 2
    • + 26

    Под управлението на неефективната държава здравеопазването в България се превърнало от система за опазване здравето на хората,в система за препитание и оправдание на неефективната и вредна за здравето на българина работа на десетки и стотици хиляди заети в ДЪРЖАВНОТО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ.

    "Чисто административното отношение е убийствено за пациентите. Правят нещо, за да намалят разходите, без анализ до какво води това за населението. За толкова години чиновниците не разбраха, че ние не сме разход за някаква медицинска помощ, а това са нашите пари." коментира Теодора Захариева от Българския пациентски форум.
    И да припомня: при пазарния принцип избора е на потребителя (пациента), а при държавното у-не е на анонмния чиновник.
    Очевидно този, който разчита на чиновника смята, че не може да поеме отговорност за да направи личен избор .

    Нередност?
  • 9
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков
    • - 18
    • + 6

    До коментар [#7] от "Канибал":

    http://polit-analizi.blogspot.com/2010/10/blog-post_08.html

    Решението на този проблем е много просто! Корумпираните лекари и неспособните ръководители на болници да се уволнят. Не е нужно да се унищожава цялото здравеопазване под фалшиви претексти. Ти, ако заловиш мениджър във фирмата ти, който те е крал - ще го уволниш и ще го съдиш ли или ще си разделиш бизнеса на части и да го разпродадеш, за да се отървеш от крадящия те или неспособен мениджър (такова е вашето предложение за "реформи" в здравеопазването)!!!

    Нередност?
  • 10
    big_papa avatar :-P
    big_papa
    • - 4
    • + 20

    Досега не съм чул ни един, ни политик ни "експерт" да се осмели да пресметне колко ресурс (аджеба колко пари) струва това здравеопазване дето го искаме. И като видим колко пари струва да видим колко имаме... и ще се окаже, че имаме горе-долу 1/3 от ресурса... и ще се види че тази 1/3 е за съжаление сума от възможните държавни + частни разходи. И ще се види, че с толкова пари толкова здавеопазване... и ще се види, че приказките за солидарен модел, социална отговорност и пр. са само приказки, защото не можем да ги платим тези приказни социални модели. И ще стане ясно, че тази реформа дето я започнаха през 1999 хич не е била сметната и че сметката е била без кръчмаря... И че сега иде кръчмаря с бодигардовете... и сега накъде???

    Нередност?
Нов коментар