🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Идеите на новия здравен министър

Д-р Стефан Константинов като начало предложи добри намерения
Д-р Стефан Константинов като начало предложи добри намерения
Д-р Стефан Константинов като начало предложи добри намерения    ©  Надежда Чипева
Д-р Стефан Константинов като начало предложи добри намерения    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Личните лекари да не бъдат на 24-часово разположение на пациентите си, вместо това да бъдат създадени центрове или кабинети за лекарска консултация в нощните часове и почивните дни, групови практики и др. Създаването на групови практики да бъде насърчено с пари от ЕС по оперативна програма "Развитие на конкурентоспособността в българската икономика".

+- Идеята е разумна, но изисква средства, като остават въпроси дали наистина лекарите биха могли да се справят с проекти по тази програма.

От началото на 2011 г. всички пациенти да плащат еднаква потребителска такса.

+ Сега пенсионерите се преглеждат безплатно, а държавата плаща на лекарите 1 лв., което насърчава възрастните хора да ходят често без съществено оплакване на лекар.

Да започне дебат пациентите да ходят директно на преглед при специалист, като доплащат част от прегледа.

+ По този начин осигурените ще се лишат доброволно и срещу заплащане от правото са на личен лекар и ще бъдат неравнопоставени с останалите.  

Да се проведе дебат дали да не бъдат определени около 100 болници, които да лекуват всички граждани и в тях да не се доплаща. В останалите болници тази практика да остане.

+- В идеята има пазарен механизъм, ако цените, по които се доплаща, или не бъдат определени с пилотен проект и има ясна рамка как се изразходват здравните вноски и кой ги управлява. Ако държавата, а не независима агенция или институция, определя кои са 100-те "безплатни" болници, тя изпада в конфликт със себе си, защото е собственик на най-големите лечебни заведения.

Да се регламентира изборът на екип в болница като условията, лечението и пределните цени да са процент от заплащаната от НЗОК клинична пътека.

- Това е узаконяване на беззаконието и съобразяване с измислена терминология, която само допълва необходимите средства за лечение на някои заболявания и по-високите заплати на лекарите.

Лекарства за рак, СПИН и др., които сега плаща министерството, да бъдат плащани от здравната каса.

+ това е важна промяна в полза на пациентите. Здравната каса е длъжна да плаща всяко необходимо лекарство. Но заради ограничения бюджет, листите на чакащите и тромавата процедура се лекуват една четвърт от болните от рак.

Електронната здравна карта да представлява електронно здравно досие и да се прави с европейски пари.

+ В момента електронната здравна карта и въвеждането й не са приоритет и това може да се отложи във времето.  

Да се задържат в България медицинските специалисти, като им се осигури справедливо заплащане и условия за работа и развитие.

+- Това е старо и добро намерение, засега без покритие. Но трябва да бъдат ограничени и възможностите на докторите да искат допълнително пари от пациентите.  

Пет стъпки за реформата

1. Повече конкуренция. Националната здравноосигурителна каса да не бъде монополист в разпореждането с осигуровките за здраве. До момента нито едно правителство не създаде алтернатива и не допусна частни фондове на пазара, за да се управляват по-добре вноските.

2. Подготвяне на национална здравна карта на България. Спешна помощ да бъде оборудвана с линейки и екипи за населените места, където няма да има болници (за това се изискват допълнителни инвестиции). Да се направи мащабна програма за пренасочване на лекарите специалисти към други болници или преквалификацията им в специалисти в заведения за долекуване или хосписи (също изисква допълнителни инвестиции).

3. Държавата също да плаща. Както всички осигуряващи се, и държавата трябва да плаща здравните вноски на осигурените от нея всеки месец и в пълен размер. Да има пълна яснота за приходите и наказания за тези, които не плащат навреме осигуровките.

4. Създаване на ясен план на реформата. Той трябва да бъде подкрепен с финансова стратегия какво здравеопазване ще има България след например 5 години. Ако здравната каса остане монополист, да бъдат ръководена от професионални екипи, избрани с конкурс - чужди консултанти, консорциуми от български фирми или др., а не от политически креатури, синдикалисти и пр.

5. Да бъдат мотивирани неосигурените. Да бъде приет Закон за правата на пациентите и законодателство, което гарантира качеството на медицинската помощ.
19 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dedimov avatar :-|
    dedimov
    • - 2
    • + 18

    Най-важната стъпка е електронна здравна карта и електронно досие. Това е ЕДИНСТВЕНИЯТ начин да се пресече лъжелекуването и безразборното приемане в болница,на ВСЕКИ появил се пациент

    Нередност?
  • 2
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 8
    • + 12

    Без парета здравеопазване няма, даже на мижаво ниво....
    Има един минимум, който трябва да се плати солидарно от обществото.. и никакви пишман заклинания и "формули" изричани ад хок от "нови" лица, хванати на разклона, не могат да заместят паретата под този минимум....
    .......................................
    Най-малкото защото живеем в социална държава, както и пише в конституцията... най-отгоре......
    .......................................
    Затова не се бъзикайте и не се премятайте като палячовци, а плащайте...... и си намерете друга дъвка..... за след работа....
    Това важи и за общественият ред, образованието, пенЦионната система, какво още?

    Нередност?
  • 3
    big_papa avatar :-|
    big_papa
    • - 3
    • + 5

    Прав си Боби, прав си. Досега не съм чул ни един, ни политик ни "експерт" да се осмели да пресметне колко ресурс (аджеба колко пари) струва това здравеопазване дето го искаме. И като видим колко пари струва да видим колко имаме... и ще се окаже, че имаме горе-долу 1/3 от ресурса... и ще се види че тази 1/3 е за съжаление сума от възможните държавни + частни разходи. И ще се види, че с толкова пари толкова здавеопазване... и ще се види, че приказките за солидарен модел, социална отговорност и пр. са само приказки, защото не можем да ги платим тези приказни социални модели. И ще стане ясно, че тази реформа дето я започнаха през 1999 хич не е била сметната и че сметката е била без кръчмаря... И че сега иде кръчмаря с бодигардовете... и сега накъде???

    Нередност?
  • 4
    evkalipt avatar :-|
    Венцеслав Йонков
    • - 1
    • + 4

    Контролът и ефективността, най-малкото финансовата, в здравеопазването може да се постигне бързо и евтино, сравнително, с въвеждането на национална информационна система...За целта могат да се използван вече съществуващите системи на ЕСГРАОН, на НОИ и други, както и на някои от болниците...Нужно е да се намери само подходящ екип...Такава система, ако екипът е наистина ориентиран практически, може да се разработи и внедри за 3 месеца.

    Нередност?
  • 5
    mapto avatar :-|
    mapto
    • - 1
    • + 3

    http://dnevnik.bg/bulgaria/2010/10/09/973962_zdravniiat_ministur_iska_da_vnese_ot_chujbina_nov/

    За съжаление със смяната на курса се губи време, но все пак поне има визия. Назначаването на Анна-Мария Борисова беше недоразумение именно за това - тя не знаеше какво да прави.

    Нередност?
  • 6
    sparti avatar :-|
    sparti
    • - 1
    • + 4

    Електронната здравна карта не е нищо повече от осигуряване на връзка между информационните системи на болници, джипита и други от сорта.
    И в момента, където и да идем да се прегледаме ни записват кои сме и за какво идваме.

    Нередност?
  • 7
    viva_bg avatar :-|
    VIVA_BG
    • - 2
    • + 8

    Така наречената "солидарност" в сегашният здравен модел не е никаква солидарност, защото е наложена със сила и то в нарушение на конституцията. Солидарност имаме когато хората доброволно се сдружават, за да си помагат. Дори и да примем решението на проститутките наречени конституцианни съдии, насилственото налагане на здравно осигуряване по никакъв начин не позволява на държавата да се разпорежда с нашите пари. Задължително, добре, насилствено, добре, но да ти вземат парите и да си правят с тях каквото искат има само едно определение и това е ГРАБЕЖ.
    Истината е, че на никой от тези престъпници в тази полумафиотска система не го е грижа за моето здраве. Единственото нещо, за което се интересуват е какъв е максимумът на парите, които могат да изцицат без да предизвикат социални трусове.

    Нередност?
  • 8
    bobby12 avatar :-|
    bobby12
    • + 2

    Напълно съм съгласен с #1.
    И освен това, аз като обикновен гражданин, да мога във всеки един момент през Интернет да проверя кога, за какво и как съм лекуван и колко ми струва това. Искам ЛИЧНА ОСИГУРИТЕЛНА СМЕТКА, подобна на банкова, и правото АЗ ЛИЧНО да се разпореждам с парите в нея - дали ще дам 10% за циганите, или да помогна на някой близък или ще си ги харча за себе си, когато е необходимо.

    Нередност?
  • 9
    me4o4e avatar :-|
    Борислав
    • - 3

    И аз имам една идея - държавата да си поиска от всеки лекар, който работи на частна практика и особенно от тези, които заминах в чужбина 75000 лв които им е дала за образованието като обществена поръчка. Даже и да не им взима лихва, както е с нормалните студентски кредити в нормалните страни, пак ще излезем на бюджетен излишък, че и касата даже.

    Нередност?
  • 10
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'
    • + 1

    Никак няма да се случи това със здравната реформа, дето щяла да накара зфравната система да заработи по обществено-полезен и финансово-рентабилен начин. И това си има своите основания - никак не малко.
    В ЕС за здравеопазване се отреждат поне 4,6 % от БВП на съответната страна. Това са пари, в които не се включват никакви доплащания - само официалните средства на публичните фондове. Ние само в 2 години сме имали над 2,8 % от БВП - 1999 и 2000 г., когато знаем кой е министър-председател. И с уговорката, че през втората половина на 1999 г. започнаха работа личните лекари и специалистите от доболничната помощ. После БВП се вдигна над 2 пъти, а делът на здравните плащания падат като относителна сума, като междувремнно в плащанията бяха включени болниците и безплатните лекарства. Това е основната причина за трайното недофинансиране на системата и полу-законното въвеждане на различни форми на доплащане. За догодина идеята е през здравната каса да преминат около 2,1 млрд лева, което е малко над 2,7 % от планирания БВП. Очевидно е, че парите пак няма да са достатъчно, при това ще се ползват всичките 8 % здравна вноска... Затова незабавно трябва да се орежат разходите на системата и да се регламентират доплащанията за болнична помощ.
    Системата ще стане обществено-полезна, ако се въведат строги регламенти. Трябва да е пределно ясно какъв е пътя на пациента от личния лекар до специалиста от доболничната помощ или до болничните отделения, кога се ползват изследвания и т.н. Трябва спешно да се изчисли колко струват изследванията, колко струват прегледите при специялист и колко струват болничните пътеки. Незабавно трябва да се отрежат привилегиите за различните категории болни (освен за бебета и деца до 3-години, и за някои от хроничните заболявания), както и да се спрат всички безплатни лекарства (освен тези за бебета и деца до 3-години). Всичко това е задължително да се направи, защото пари за повече просто няма! Ако сега не се направи, догодина пак ще си говорим за същите проблеми и все така безпомощно ще "чупим" пръсти...

    Нередност?
Нов коментар