🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Прогноза поскъпване: Между 6 и 177%

ДКЕВР даде данни за поисканите от енергийните дружества увеличения на цените

Една от разликите в процеса на определяне на цените тази година, са националните протести срещу сметките за ток.
Една от разликите в процеса на определяне на цените тази година, са националните протести срещу сметките за ток.
Една от разликите в процеса на определяне на цените тази година, са националните протести срещу сметките за ток.    ©  Надежда Чипева
Една от разликите в процеса на определяне на цените тази година, са националните протести срещу сметките за ток.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Всеки април в енергетиката се разиграва една и съща сцена - енергийните дружества вече са предложили цените си за новия ценови период (който започва от юли), Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) пресмята очакваното поскъпване и орязва предложенията обикновено след съвет на премиера. Тази година има някои разлики. Първата, разбира се, е, че имаше национални протести срещу цената на тока и това направи темата експлозивна. Друга разлика е, че служебният министър-председател Марин Райков не е дал публично указание за процента на нарастване (а говори само принципно срещу ръст на цените), а публичността в данните идва на фона на разследване на прокуратурата, което цели да докаже, че ДКЕВР е неефективен регулатор.

При производителите най-скромни изглеждат исканията на ТЕЦ "Марица 3" (която почти не работи). Ако сравненията се направят спрямо миналогодишните им предложения, ТЕЦ "Бобов дол" и ТЕЦ "Марица 3"  са свили най-много претенциите си (и двете централи миналата година поискаха цени над 140 лв. за мегават час). АЕЦ "Козлодуй" почти повтаря неодобреното си предложение от миналата година. Изпълнителният директор на централата Валентин Николов потвърди това пред "Капитал Daily", като посочи, че единствената разлика е в намалението на себестойността на произвежданата от АЕЦ-а енергия.

Миналата година основният мотив на централата за исканото увеличение беше необходимостта от допълнителни средства за удължаването живота на 5-и и 6-и блок на АЕЦ "Козлодуй". Въпреки това претенциите на дружеството бяха орязани, като в допълнение беше увеличена и квотата, която трябва да доставя за регулирания пазар. В крайна сметка АЕЦ реализира изключително добри финансови резултати за 2012 г., отчитайки печалба от 158 млн. лв.  Сега картината обаче се променя от факта, че продажбите за свободния пазар са силно свити, което означава по-малко приходи за дружеството.

Традиционно за най-голямо увеличение настоява ТЕЦ "Варна", чиито собственици ЧЕЗ от доста време повтарят, че наложените им цени едва покриват експлоатацията, камо ли модернизацията и екологизацията им (поради което вече само два от шестте блока могат да работят неограничено). Вследствие на това дружеството поиска извънредно увеличение на цената си с 12% още през февруари, но беше отрязано от комисията.

Този път обаче ДКЕВР ще трябва да признае разходите на тецовете за закупуване на квоти за вредни емисии за година напред, което неминуемо означава, че поне в известна степен исканията за увеличение на цените на тези дружества трябва да бъдат признати. Единствената добра новина (поне от гледна точка на плащаната цена за електроенергията) е падащите цени на квотите, които в момента са под 3 евро за тон CO2. Това означава, че натискът за повишение на цените за въглищните централи, поне по това перо, би трябвало да е минимален.

Стряскащи са предложенията

за т.нар. добавки, с които се покриват различни разходи като зелената енергия, тока от топлофикациите и разходите по дългосрочните договори на НЕК с ТЕЦ "Контур Глобал Марица-изток 3" и ТЕЦ AES "Гълъбово".

Надбавката за зелена енергия би трябвало да скочи според предложението на НЕК с цели 177%. Ако се вземе за база на прогнозата, периодът 2012/2013 г. за общо доставена електроенергия на високо и средно напрежение (върху която се налага надбавката) - 42 млн. мВтч, сега държавната електрическа компания прогнозира 1.260 млрд. лева за преференциални цени. Дори ако се имат предвид покриването на евентуалните загуби на НЕК от непредвидения ръст на ВЕИ проектите през миналата година и по-ниското очаквано производство на електроенергия (т.е. надбавката ще се начислява върху по-малки количества), скокът от досегашните около 400 млн. лв. е необясним. Фотоволтаичните централи наистина почти се удвоиха спрямо последните регулаторни сметки (април-май 2012 г.), но при другите ВЕИ-та ръст няма. "За да коментираме това искане, трябва да знаем какво точно стои зад него, няма как да коментираме едни голи числа, които ни дават само отговора, но не и как той се получава", коментира председателят на Българската фотоволтаична асоциация Никола Газдов.  

В същото време НЕК иска скок с 50-60% за електроенергията от заводски и топлофикационни централи и дългосрочните си договори. Това също е странно на фона на падналите цени на газа и твърдението на министъра на икономиката Асен Василев, че с около 50 млн. лв. годишно ще бъде намалено закупуването на ток от заводските ТЕЦ (което после се оказа трудно изпълнимо от законова гледна точка).

Интересно е и искането за увеличаването на добавката за невъзстановяеми разходи, която се плаща за дългосрочните договори на НЕК с двете американски централи на фона на разговорите, които се водят с тези дружества за намаляване на цените им. Именно тук трябваше да се търсят и част от резервите за намаляване макар и с малко на цената. От НЕК обаче не отговориха на поставените въпроси с какви мотиви са поискали увеличението както на тази, така и на останалите добавки.

Другото сериозно нарастване е в ЕСО. С увеличаване на ВЕИ мощностите разходите за разполагаемост (цена, която се плаща на мегаватчас в готовност за работа) на ТЕЦ нарастват (голяма част от тези разходи се покриват от електросистемния оператор), но 60-процентният предлаган ръст също изглежда твърде голям. Още повече че той идва на фона на декларираното желание за провеждането на търгове за студен резерв - т.е. свиване на разходите за него като цяло.

Общо исканото увеличение на цената за пренос заедно с тази за достъп и трите добавки пък достига 47%, което означава, че ако бъде одобрена от ДКЕВР, от юли за всеки мегават пренесена електроенергия ще се плаща не 34 лв., а 67.16 лв. Това обаче едва ли ще се случи, тъй като дори при сегашната цена за пренос износът е напълно блокиран, а индустрията се оплаква от неконкурентните условия, в които е поставена. Такова увеличение би било шоково и за крайните потребители, в чиято цена също ще бъде отразено (виж таблицата). От ЕСО обаче отказаха да коментират предложенията си, преди ДКЕВР да вземе своето решение. Изпълнителният директор на оператора Иван Йотов обаче вече многократно е коментирал, че ЕСО е на загуба. Една от причините, които се изтъква за това, са повишените разходи за балансиране и фактът, че миналата година исканията на ЕСО за по-високи цени бяха напълно отрязани от регулатора.

Нарочените за виновници за скъпия ток

При електоразпределителните дружества (ЕРП) предложенията също никак не са умерени (няма данни за най-малкото - "Златни пясъци"). Понижението на цените от миналия месец бе понесено именно от четирите ЕРП-та, чиито цени за пренос бяха намалени. ЕРП-тата освен това са натоварени и временно да запълват дупката в недостигащите средства за преференциални тарифи за зелена енергия (при ЕВН натрупаната загуба е около 200 млн. лв., при "Енерго-про" - около 25 млн. лв., за ЧЕЗ по данни на ДКЕВР - 10-15 млн. лв.).

На базата на предложенията на енергийните дружества не може да се каже каква би била крайната цена за потребителите, тъй като ДКЕВР не е предоставила данни за предполагаемата средна цена на енергията, която крайните снабдители купуват от НЕК (т.нар. енергиен микс). Освен това увеличенията по едно перо в сметката често водят до намаления при друго (например по-високата зелена надбавка вероятно ще доведе до по-ниски необходими приходи при ЕРП-тата). Въпреки това може да се пресметне какво би било увеличението на сметките, ако бъдат удовлетворени исканията за цените на мрежовите услуги. Така при ЧЕЗ поскъпването за битовите и за най-малките стопански потребители би било 17%. При ЕВН битовите потребители ще получат с 15% по-високи сметки, а при "Енерго-про" – фрапиращите 29%. Ако се прибавят и исканията на НЕК и ЕСО за цена пренос, достъп и добавките, положението става още по-сериозно (виж таблицата).

Със сигурност натискът за повишение на цените е сериозен и голяма част от него е оправдан. За това призна и председателят на ДКЕЕВР Евгения Харитонова в петък, като заяви: "Комисията не иска да увеличава цените в никакъв случай, но сигурно има разходи, които неминуемо трябва да признаем." Предизборно обаче най-вероятно цените ще бъдат задържани. Така че шокът ще бъде отложен за следващата година.

50 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pzashev avatar :-|
    pzashev
    • + 51

    Може би логиката е поискай сто за да получиш десет?! Добра и известна стратегия в преговорите.
    Шегата настрана, ценообразуването е процес с логика и факти/цифри, а не някаква магия. Ако страните имат желание (а имат ли го?), не би следвало да е толкова сложно.

    Нередност?
  • 2
    zamen avatar :-@
    Чарли
    • - 7
    • + 74

    Тези (от ДКЕВР до най малката централка) май са забравили за какво Будьони хвърли оставката. И май си мислят, че им се е разминало.

    Нека да пробват и да вдигнат цената. Ще поживеем и ще видим.

    Нередност?
  • 3
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch
    • + 65

    И за какво беше "смъкването" на цените от 1 март като след 3 месеца ще ги вдигнат двойно.

    Нередност?
  • 4
    pipera avatar :-P
    Пипера е много лют
    • - 8
    • + 68

    ами да вдигнат цените с 50% на първи юли и да видим дали на 14-ти няма да има повторение на щурма на Бастилията, плюс д-р Гилотен.

    Нередност?
  • 5
    mitko11 avatar :-|
    mitko11
    • - 1
    • + 42

    Постепенно лъсват лъжа след лъжа. Оказва се, че договорите са само за производство и изкупуване на енергията, а не както ни лъжат за фиксирани цени от началото до края. Цените се определят от ДКЕВР до юни текущата година за следващата.

    Нередност?
  • 6
    xps avatar :-|
    xps
    • - 2
    • + 44

    Тъй като всичко в тая страна е батко, братко, чичо, вуйна, тъща.... и се работи на принципа НИЕ да си оправим положението за 4 години, пък след това квото стане.... за последните години от "демократичните" промение, енергетиката от износител и носещ свежи пари на икономиката стана..... да включиме калориферите през лятото че няма кво да си правим тока, дето е произведен без план, прогноза, но с дадени разрешения на нашите, вашите и по-малко на другите.

    Нередност?
  • 7
    trakerbg avatar :-?
    TrakerBG
    • - 8
    • + 33

    Капиталче,
    "...голяма част от него е оправдан...".
    Нещо адвокатствате ли? Някакъв интерес ли имате, различен от обществения?

    Нередност?
  • 8
    barckley avatar :-|
    barckley
    • - 12
    • + 32

    Знам че е непопулярна теза - но всяко нещо си има цена. Сега доста от компаниите по веригата работят на магия. Дори и АЕЦ Козлодуй - дето продава под себестойност - това е опасно, няма пари не само достатъчно за модернизацията, ами и за сигурност. Всичко това е следствие от популизма на последните управници и изкуственото задържане на цените за битовите потребители (за бизнеса цената е с 60% над тази за битови). Ясно е че всичко това в един момент ще доведе до зверски скок на цените и за това си има виновни ... Няма много полезни ходове, трябва да започнат да се казват нещата с истинските им имена.

    Нередност?
  • 9
    hasmokar avatar :-|
    hasmokar
    • - 18
    • + 3

    Еми от къде ще дойдат пари за НАТО ''невинните цели'', требе да сме с батювци, неа алтернатива...

    Нередност?
  • 10
    m_style avatar :-?
    m_style
    • - 11
    • + 35

    [quote#6:"xps"]да включиме калориферите през лятото че няма кво да си правим тока, дето е произведен без план, [/quote]

    Горе-долу е така, само да ти напомня, че ЕСО използва структура от съветското планиране, в което основните производители и консуматори бяха концентрирани, за да отговарят на енергоемката /и мръсна/ икономика, натрапена ни от СССР, за да бъдем 200% икономически зависими от Биг Брадъра - СССР. Сега мощностите за производство са отново концентрирани, но структурата на консумацията е доста различна. Т.е. трябва изграждане на нови мрежи, за да не спира посред сезона тока в "Съни бийч" или Боровец, за което отговаря ЕСО /МВН/! И понеже ЕСО е резултат от Съветския съюз, а пък ние сме все пак в ЕС, има някакви разлики... Кой ни е крив, че искаме Белене, нови 1000-2000мвт. концентрирани ядрени мощности и унищожение на тракийската земя, за да може 2-3 хил. въглищари да вземат заплата? Или мислиш, че отново ще ги има Кремиковци, Радомир - Червена могила, ВМЗ-тата и т.н.? Та и до днес икономиката ни е подчинена на руската енергетиката - така се казва най-голямото министерство - МИЕТ, което все още следва модела, наложен от Кремъл - "Електрификация + Съветска власт"! Какво ти е виновна демокрацията? ЕСО е собственост на БЕХ, т.е. държавата, като БЕХ е декапитализиран заради заеми за Белене, Цанков камък и т.н. ДКЕВР е държавен орган, за да мисли за държавните интереси /не за обществените/ и естествено натяга ЕРП-тата и удобно си измива ръцете с тях. А народа "верва" в поредното обещание за безплатен обяд.

    Нередност?
Нов коментар