Туристическа реклама в последния момент
Проекти за промотиране на сектора стартираха със значително забавяне, което поставя финансирането им под известен риск
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Две големи обществени поръчки в туристическия бранш - за реклама на вътрешния пазар и кампания за промотиране на туризма в ключови държави като Германия, Русия, Украйна, Румъния, Швеция и Полша, стартираха в петък след значително забавяне, което крие известен риск от загуба на евросредства. По план реализирането на проектите, изпълнявани по европейската програма "Регионално развитие", е трябвало да започне още преди началото на пиковия за пътувания летен сезон. За тази цел пък самите обществени поръчки е трябвало да бъдат обявени още през първите месеци на годината, но това така и не се е случило.
Едва преди дни документацията бе окончателно изготвена и съгласувана и миналия петък търговете за избор на изпълнител по двете поръчки на прогнозна стойност над 10 млн. лв. бяха обявени. Очевидно проектите ще се изпълняват през следващата година, но е важно договорите за тях да бъдат подписани в следващите месеци, тъй като краят на 2013 г. е последният срок за договарянето на европари по програма "Регионално развитие". Това обаче донякъде е под въпрос, имайки предвид бавните процедури по обществените поръчки и продължителното им обжалване в много случаи. Дори в самите задания на поръчките е записано изрично, че договори ще се сключат, само ако има осигурено финансиране.
Кой носи отговорност за забавянето е трудно да се каже, а топката се прехвърля между минали и настоящи кадри на министерството. Преди седмица икономическият министър Драгомир Стойнев съобщи след среща с туристическия бранш, че големи проекти не са задвижени от месеци и той "не знае защо".
Бившият зам.-министър по туризма в правителството на ГЕРБ, а впоследствие и в служебния кабинет - Иво Маринов, заяви пред "Капитал Daily", че проектите са били подготвени и внесени за подпис, но едва по време на служебния кабинет, когато министър на икономиката, енергетиката и туризма бе Асен Василев. И тогава обаче не поръчките не тръгнали. "Документите наистина бяха готови, но ги върнах да се преработят, тъй като според мен критериите, заложени в поръчката, не бяха обективно структурирани", каза от своя страна Асен Василев.
<#text>
Реклама пред българите
Едната от двете големи забавени поръчки е за промотиране на възможностите за почивка в България пред българите. Проектът е на стойност между 3.3 млн. лв., включва няколко различни дейности. Едната е анализ за причините, поради които българите избират почивка в страната или в чужбина. Отделно от това ще има и рекламна кампания на курортите по различни канали. От документацията става ясно, че проектът трябва да бъде изпълнен най-късно до март 2014 г.
За последно възможностите за туризъм в България бяха рекламирани пред българска публика по проект за 2.1 млн. лв., стартирал през 2010 г. Тогава кампанията "Потърси България" обхвана големите национални телевизии и радиа, печатни медии, 11 интернет сайта, както и билбордове в големите градове и ключови междуградски пътища.
Промоции на нови пазари
Сред забавените поръчки е и тази по ключовия проект за реклама на България на шест чужди пазара с прогнозна стойност 7.08 млн. лв. Проектът трябва да представи възможностите за туризъм в България на двата най-големи пазара - Русия и Германия, както и в четири държави, в който страната никога досега не се е рекламирала извън участието си по специализирани борси - Румъния, Швеция, Украйна и Полша. Тази кампания също се планираше да стартира преди летния сезон, но очевидно това ще се случи следващата година. В документацията се уточнява, че кампанията ще е с продължителност 8 месеца, но не е посочен краен срок.
Според проекта във всяка държава рекламата ще има различен акцент. Така например в Украйна, откъдето през последните 4 години има забележителен ръст на туристите, ще бъдат представени условията за морски и за културно-исторически туризъм. Кампанията в страната включва присъствие в масови и специализирани медии, както и посещения на журналисти от Киев и Одеса в България.
В съседна Румъния отново чрез масовите и специализирани медии ще се представят възможностите за ски почивки в страната, както и културните забележителности, докато в Швеция се планира акцентът да е върху СПА курортите и културния туризъм, но кампанията ще се води предимно в интернет. Малко по-различни канали ще бъдат използвани в Полша, където чрез билбордове и реклама върху транспортни средства във Варшава, Познан, Вроцлав и Краков ще бъдат представени възможностите за морски и екотуризъм, включително и къмпингуване. В Русия и Германия, където през 2010 г. също имаше кампании, ще се рекламира в традиционни и специализирани издания, билбордове и др.
Изнервена ситуация
Въпреки двете обществени поръчки вече са обявяени, закъснението по процедурите създава напрежение. От една страна е изпуснат настоящият летен сезон и очевидно рекламните кампании ще се проведат през следващата година.
От друга страна, процедурите около обществените поръчки трябва да приключат до декември, когато е и крайният срок за договарянето на парите по европейската програма "Регионално развитие", която приключва в края на годината. Процедурите по обществените поръчки обаче са бавни, отпадналите участници в търговете често обжалват избора, а това може да отнеме и месеци.
Общо за туристически маркетинг до 2013 г. по програмата са предвидени проекти за 64 млн. лв., като над 55 млн. лв. от тях са от европейско финансиране, а проектите, поставени под въпрос сега, са близо една шеста от цялата сума. А за да не бъда загубена тя, администрацията трябва да се мобилизира и да действа много бързо и точно.
Липсата на консенсус бавела избора на зам.-министър по туризма
Липсата на консенсус между големите браншови сдружения бавел назначаването на ресорен зам.-министър по туризма в икономическото министерство, стана ясно от изказване на вицепремиера Даниела Бобева след заседание на правителството в сряда. Преди седмица премиерът Пламен Орешарски поиска от големите браншови организации в сектора да предложат кандидатури за поста и той бързо да бъде запълнен, за да се задвижат затлачените административни процедури в сектора. От бранша предложиха шест имена. Бобева обаче заяви, че нито едно не е събрало достатъчно голяма подкрепа. Все пак в петък претендентите ще бъдат поканени и изслушани, но излъчването на заместник-министър едва ли ще стане скоростно.За сметка на това вицепремиерът заяви, че е набелязала десет проблема в туризма, които кабинетът трябва спешно да разреши, и работата по тях ще започне и без ресорен зам.-министър. Първият от тях е свързан с издаването на визи на чужди туристи. Бизнесът настоял те вече да се издават бързо и евтино. Туристическият бранш е поискал и да има нискотарифни самолети с дестинации черноморските градове, особено за северните части. Бобева ще разрешава и проблема с концесиите на плажовете, дефицита на туристически кадри, качеството на професионалното обучение на служители, данъчните и осигурителните проблеми, собствеността по Черноморието, както и туристическата реклама на България.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.