Туристическа реклама в последния момент

Проекти за промотиране на сектора стартираха със значително забавяне, което поставя финансирането им под известен риск

По план промоционалните кампании на туризма трябваше да започнат преди активния летен сезон. Сега очевидно се отлагат за следващата година.
По план промоционалните кампании на туризма трябваше да започнат преди активния летен сезон. Сега очевидно се отлагат за следващата година.
По план промоционалните кампании на туризма трябваше да започнат преди активния летен сезон. Сега очевидно се отлагат за следващата година.    ©  Мария Съботинова
По план промоционалните кампании на туризма трябваше да започнат преди активния летен сезон. Сега очевидно се отлагат за следващата година.    ©  Мария Съботинова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Две големи обществени поръчки в туристическия бранш - за реклама на вътрешния пазар и кампания за промотиране на туризма в ключови държави като Германия, Русия, Украйна, Румъния, Швеция и Полша, стартираха в петък след значително забавяне, което крие известен риск от загуба на евросредства. По план реализирането на проектите, изпълнявани по европейската програма "Регионално развитие", е трябвало да започне още преди началото на пиковия за пътувания летен сезон. За тази цел пък самите обществени поръчки е трябвало да бъдат обявени още през първите месеци на годината, но това така и не се е случило.

Едва преди дни документацията бе окончателно изготвена и съгласувана и миналия петък търговете за избор на изпълнител по двете поръчки на прогнозна стойност над 10 млн. лв. бяха обявени. Очевидно проектите ще се изпълняват през следващата година, но е важно договорите за тях да бъдат подписани в следващите месеци, тъй като краят на 2013 г. е последният срок за договарянето на европари по програма "Регионално развитие". Това обаче донякъде е под въпрос, имайки предвид бавните процедури по обществените поръчки и продължителното им обжалване в много случаи. Дори в самите задания на поръчките е записано изрично, че договори ще се сключат, само ако има осигурено финансиране.

Кой носи отговорност за забавянето е трудно да се каже, а топката се прехвърля между минали и настоящи кадри на министерството. Преди седмица икономическият министър Драгомир Стойнев съобщи след среща с туристическия бранш, че големи проекти не са задвижени от месеци и той "не знае защо".

Бившият зам.-министър по туризма в правителството на ГЕРБ, а впоследствие и в служебния кабинет - Иво Маринов, заяви пред "Капитал Daily", че проектите са били подготвени и внесени за подпис, но едва по време на служебния кабинет, когато министър на икономиката, енергетиката и туризма бе Асен Василев. И тогава обаче не поръчките не тръгнали. "Документите наистина бяха готови, но ги върнах да се преработят, тъй като според мен критериите, заложени в поръчката, не бяха обективно структурирани", каза от своя страна Асен Василев.

<#text>

Реклама пред българите

Едната от двете големи забавени поръчки е за промотиране на възможностите за почивка в България пред българите. Проектът е на стойност между 3.3 млн. лв., включва няколко различни дейности. Едната е анализ за причините, поради които българите избират почивка в страната или в чужбина. Отделно от това ще има и рекламна кампания на курортите по различни канали. От документацията става ясно, че проектът трябва да бъде изпълнен най-късно до март 2014 г.

За последно възможностите за туризъм в България бяха рекламирани пред българска публика по проект за 2.1 млн. лв., стартирал през 2010 г. Тогава кампанията "Потърси България" обхвана големите национални телевизии и радиа, печатни медии, 11 интернет сайта, както и билбордове в големите градове и ключови междуградски пътища.

Промоции на нови пазари

Сред забавените поръчки е и тази по ключовия проект за реклама на България на шест чужди пазара с прогнозна стойност 7.08 млн. лв. Проектът трябва да представи възможностите за туризъм в България на двата най-големи пазара - Русия и Германия, както и в четири държави, в който страната никога досега не се е рекламирала извън участието си по специализирани борси - Румъния, Швеция, Украйна и Полша. Тази кампания също се планираше да стартира преди летния сезон, но очевидно това ще се случи следващата година. В документацията се уточнява, че кампанията ще е с продължителност 8 месеца, но не е посочен краен срок.

Според проекта във всяка държава рекламата ще има различен акцент. Така например в Украйна, откъдето през последните 4 години има забележителен ръст на туристите, ще бъдат представени условията за морски и за културно-исторически туризъм. Кампанията в страната включва присъствие в масови и специализирани медии, както и посещения на журналисти от Киев и Одеса в България.

В съседна Румъния отново чрез масовите и специализирани медии ще се представят възможностите за ски почивки в страната, както и културните забележителности, докато в  Швеция се планира акцентът да е върху СПА курортите и културния туризъм, но кампанията ще се води предимно в интернет. Малко по-различни канали ще бъдат използвани в Полша, където чрез билбордове и реклама върху транспортни средства във Варшава, Познан, Вроцлав и Краков ще бъдат представени възможностите за морски и екотуризъм, включително и къмпингуване. В Русия и Германия, където през 2010 г. също имаше кампании, ще се рекламира в традиционни и специализирани издания, билбордове и др.

Изнервена ситуация

Въпреки двете обществени поръчки вече са обявяени, закъснението по процедурите създава напрежение. От една страна е изпуснат настоящият летен сезон и очевидно рекламните кампании ще се проведат през следващата година.

От друга страна, процедурите около обществените поръчки трябва да приключат до декември, когато е и крайният срок за договарянето на парите по европейската програма "Регионално развитие", която приключва в края на годината. Процедурите по обществените поръчки обаче са бавни, отпадналите участници в търговете често обжалват избора, а  това може да отнеме и месеци.

Общо за туристически маркетинг до 2013 г. по програмата са предвидени проекти за 64 млн. лв., като над 55 млн. лв. от тях са от европейско финансиране, а проектите, поставени под въпрос сега, са близо една шеста от цялата сума. А за да не бъда загубена тя, администрацията трябва да се мобилизира и да действа много бързо и точно.

Липсата на консенсус бавела избора на зам.-министър по туризма

Липсата на консенсус между големите браншови сдружения бавел назначаването на ресорен зам.-министър по туризма в икономическото министерство, стана ясно от изказване на вицепремиера Даниела Бобева след заседание на правителството в сряда. Преди седмица премиерът Пламен Орешарски поиска от големите браншови организации в сектора да предложат кандидатури за поста и той бързо да бъде запълнен, за да се задвижат затлачените административни процедури в сектора. От бранша предложиха шест имена. Бобева обаче заяви, че нито едно не е събрало достатъчно голяма подкрепа. Все пак в петък претендентите ще бъдат поканени и изслушани, но излъчването на заместник-министър едва ли ще стане скоростно.

За сметка на това вицепремиерът заяви, че е набелязала десет проблема в туризма, които кабинетът трябва спешно да разреши, и работата по тях ще започне и без ресорен зам.-министър. Първият от тях е свързан с издаването на визи на чужди туристи. Бизнесът настоял те вече да се издават бързо и евтино. Туристическият бранш е поискал и да има нискотарифни самолети с дестинации черноморските градове, особено за северните части. Бобева ще разрешава и проблема с концесиите на плажовете, дефицита на туристически кадри, качеството на професионалното обучение на служители, данъчните и осигурителните проблеми, собствеността по Черноморието, както и туристическата реклама на България.