Започна кандидатстването по новата схема с грантове до 150 хил. лв. за бизнеса

Процедурата ще е отворена до 24 август, което значи, че първите плащания ще могат да се случат едва в началото на октомври

За да получат помощта, фирмите трябва да са пряко засегнати от ефектите на коронавируса
За да получат помощта, фирмите трябва да са пряко засегнати от ефектите на коронавируса
За да получат помощта, фирмите трябва да са пряко засегнати от ефектите на коронавируса    ©  Цветелина Белутова
За да получат помощта, фирмите трябва да са пряко засегнати от ефектите на коронавируса    ©  Цветелина Белутова

Обявената още в края на май схема за подпомагане на средно големите фирми с от 30 до 150 хил. лв. вече е отворена за кандидатстване. Компаниите, които отговарят на условията, ще могат да подават документи чрез Информационната система за управление и наблюдение на еврофондовете (ИСУН 2020) до 24 август. За разлика от безвъзмездната помощ за малките фирми обаче тук редът на кандидатстване ще е без значение, тъй като средства ще се изплащат след оценка и класиране.

Това, от една страна, е по-добрият подход, но от друга, означава, че грантовете ще стигнат до бизнеса много по-късно поради усложнения административен процес. Прогнозите са, че първите плащания могат да се случат най-рано в началото на октомври.

Общият бюджет на мярката е 200 млн. лв., които са осигурени от бюджета на оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност". Средствата са изцяло грантови, като от компаниите няма да се изисква да съфинансират проектите.

Кой може да участва

Според условия на процедурата наличните 200 млн. лв. ще бъдат разпределени по сектори според броя на регистрираните средни предприятия във всеки от тях. Така най-голямата сума - 72.5 млн. лв., е предвидена за преработващата промишленост. Следват секторите "Търговия, ремонт на автомобили и мотоциклети" с 34.6 млн. лв., "Строителство" с 21.3 млн. лв., "Хотелиерство и ресторантьорство" с 13.5 млн. лв., "Транспорт" с 11.4 млн. лв. и т.н.

Ако в някой сектор парите не бъдат усвоени, ще бъдат пренасочени към друг, казват от Управляващия орган на ОПИК. За да кандидатстват за помощта, фирмите трябва да имат минимум 1 млн. лв. оборот през 2019 г., както и да са регистрирали спад от поне 20% в оборота за един от календарните месеци в периода от 1 февруари 2020 г. до месеца, предхождащ кандидатстването, спрямо оборота за същия месец от 2019 г. Например, ако се подаде сега искане за безвъзмездна помощ, ще се вземе предвид оборотът за юни и той трябва да е с поне 20% по-нисък от отчетения през юни 2019 г.

Оценка на проектите

Всички подадени документи първо ще се проверят за административно съответствие, като фирмите, които не отговарят на условията, няма да да бъдат допускани до втората фаза за техническа и финансова оценка.

Ще се правят оценки на общо три критерия, като максимално ще се присъждат общо 30 точки. Първият е за отчетената EBITDA за 2018 и 2019 г. - ако средната стойност за двете години е по-голяма от исканата безвъзмездна помощ, компанията ще получи 10 точки. При по-негативно съотношение точките ще намаляват до 0. Вторият критерий е коефициентът на разходите за данъци спрямо приходите за 2019 г., като фирмите, платили повече данъци, получават по-висока оценка (10 точки за над 3% от приходите). Оценка ще се прави и на наличието на пряка връзка между ефектите от ограниченията заради коронавируса и спада в оборота на предприятието. Тя ще се измерва по три конкретни изисквания. Максималният брой точки и тук е 10, но при 0 точки в тази категория кандидатът директно се дисквалифицира.

За какво могат да се използват парите

Получените средства ще могат да се използват за закупуване на суровини, материали и консумативи, които са предназначени за влагане в производството, или за предоставянето на услуги. Също така с тях ще може да се покриват режийни сметки, както и разходи за персонал (вкл. за брутна работна заплата и за осигурителни и здравни вноски за сметка на работодателя) по трудови договори, които обаче са сключени преди 1.07.2020 г.

Грантовете обаче няма да може да се харчат за закупуване на дълготрайни или краткотрайни активи, стоки за последващата продажба, за възстановим ДДС, за плащане на данъци или за погасяване на кредити лизинги.