🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

София отново задвижи търга за довеждащия електротранспорт

Вместо тази година обещанието на кмета за 52 електрически автобусa най-вероятно ще се осъществи през 2021 г.

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Общинското дружество "Столичен автотранспорт" обяви наново обществената поръчка за доставката на електрически автобусчета, които да служат като довеждащ транспорт до метрото в кварталите. Стойността за 52 автобуса е 27.6 млн. лв. с ДДС, или 33.12 млн лв. с ДДС, които идват от европейските програми като мярка за справяне с мръсния въздух.

Въпреки че според обещанията на кмета Йорданка Фандъкова те трябваше вече да се движат по улиците на София, процедурата бе спирана на два пъти. Сега документите са "задвижени" за трети път и ако всичко мине по план, возилата трябва да се доставят догодина.

Ще актуализираме разписанието на градския транспорт, за да е по-удобен за гражданите, а до края на 2020 г. трябва да пуснем и довеждащ транспорт в кварталите

Йорданка Фандъкова,  декември 2019 г.
Йорданка Фандъкова, декември 2019 г.

Проба - грешка

Първоначалният търг за електобусите беше прекратен в началото на годината заради грешка в техническата документация и впоследствие беше обявен наново в началото на март. Преди месец пък стана ясно, че и новата процедура е прекратена, тъй като само една оферта е стигнала до финала - тази на консорциум "К-Бул", и няма да има конкуренция. Но практиката досега е показала, че в такива случаи почти винаги се сключват договори, още повече че и Законът за обществените поръчки позволява това. Заради това имаше съмнения, че допуснатият в случая кандидат просто не е бил "правилният" за общината, а сегашната нова поръчка може да "поправи" това.

Всичко това обаче значително забавя процеса и измества реалното пускане на довеждащ транспорт за догодина по това време. И то при положение че третият опит бъде успешен.

Идеята за довеждащия транспорт е малките електробуси да возят пътници от кварталите "Овча купел", "Люлин", Горна баня, "Витоша ВЕЦ Симеоново", "Малинова долина", "Манастирски ливади" и "Хаджи Димитър" до метрото.

Какво се иска...

Условията на поръчката си остават непроменени. Тя е разделена на две обособени позиции - за доставката на 30 нови електробуса с дължина между 5.5 и 7.5 метра и на други 22 с дължина от 7.6 до 9.6 метра. Тази, която включва по-малките като размер автобуси, е на стойност 12.5 млн. лв. без ДДС, а другата - за 15.1 млн. лв. В поръчката са включени и зарядните станции с минимална мощност 20 kW или 40 kW в зависимост от броя им.

От най-голямо значение в избора на изпълнител ще бъде предложената цена с тежест от 55%, следвана от енергийните разходи и специфичния пробег с по 15%, специфичния въртящ момент със 7% и други.

Кои бяха кандидатите и какво стана

Срокът за подаването на офертите е до 30 ноември, а продължителността на доставката - седем месеца след сключване на договор. В миналия търг участваха общо три кандидата. Единият е споменатия вече консорциум "К-Бул", състоящ се от фирмите "Карсан Ич Ве Дъш Тиджарет Аноним Ширкети" и българската "Булавто" с изпълнителен директор Петър Лефтеров.

Другият бе обединение "Екселор-Алфа", в което се включват специализираната в доставка на техника "Екселор Холдинг груп" и китайският производител на електробуси, сертифициран от ЕС - Jiangsu Alfa Bus, който спечели в началото на годината обществената поръчка на община Велико Търново за доставката на 3 електробуса на стойност 1.6 млн. лв. Третият кандидат беше "Българска автомобилна индустрия".

"Екселор Алфа" бе предложено за отстраняване от участие и по двете позиции заради това, че не отговаря на техническите изисквания, както и заради несъответствие с посочените енергийни разходи. "Българска автомобилна индустрия" пък не бе допусната заради несъответствие с изискванията по обособената позиция за доставката на 22 електробуса.

Така на финала трябваше да останат само офертите на консорциум "К-Бул" за двете обособени позиции, както и на "Българска автомобилна индустрия" за втората такава. На 17 септември обаче изпълнителният директор на "Столичен автотротранспорт" Слав Монов върна преписката на оценителната комисия, указвайки, че трябва да се вземе предвид разминаване в данните за максималната маса на автобусите между документите на английски и български в офертата на "Българска автомобилна индустрия". В резултат на това още на следващия ден (18 септември) комисията отстрани въпросната фирма, при което останаха само офертите на "К-Бул".

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар