🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пътят между Беклемето и хижа "Дерменка": Мантинела за опазване на природата

Наследникът на "Водстрой" строи път в националния парк за 4 млн. лв.

Кадърът е направен на 27 юли в района между Беклемето и заслон "Орлово гнездо" от читател на "Дневник"
Кадърът е направен на 27 юли в района между Беклемето и заслон "Орлово гнездо" от читател на "Дневник"
Кадърът е направен на 27 юли в района между Беклемето и заслон "Орлово гнездо" от читател на "Дневник"    ©  Иван Бъчваров
Кадърът е направен на 27 юли в района между Беклемето и заслон "Орлово гнездо" от читател на "Дневник"    ©  Иван Бъчваров
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Обединение между ВДХ и "Дедал 1995" строи пътя в национален парк "Централен Балкан", свързващ Беклемето и хижа "Дерменка". Това става ясно от документите в регистъра на обществените поръчки. Снимките на багери и други строителни машини и мантинели в парка обикалят социалните мрежи от няколко месеца и предизвикват възмущението на планинари.

Проектът идва след багерите в Национален парк "Рила". И в контекста на новината от четвъртък, че страната ни е заплашена да се изправи пред Европейския съд за трети път поради неспазване на законодателството на ЕС в областта на защита на природата.

Ключовата критика към реконструкцията на пътя в "Централен Балкан" от страна на екоорганизациите е, че е един от примерите как евросредства, предназначени за опазване на природата, отиват основно в строителство на инфраструктура - в случая на път, като най-лесно.

А по-общият въпрос е, че новият път ще докара силен трафик, който ще увреди природата в парка. Чрез европроект за опазването й.

Да пазим природата чрез път

Проектът е на стойност 4.1 млн. лв. Това е една от 15-те различни дейности по по-голям проект на парка под името "Възстановяване и опазване на природните местообитания и видове в Национален парк "Централен Балкан". Предоставената безвъзмездна финансова помощ по него е 10.9 млн. лв., от които 9.3 млн. лв. са от Европейския фонд за регионално развитие и 1.6 млн. лв. национално съфинансиране от държавния бюджет със срок на изпълнение 26.11.2023 г.

От Коалиция "За да остане природа в България" обръщат внимание, че според обосновката на проекта едва 4% от антропогенната ерозия е причинена от МПС. Въпреки това над една трета от парите отива за ремонт на път.

От Български планинарски съюз изразиха опасенията си пред "Господари на ефира", че безразборното минаване на различни превозни средства, с което се обяснява смисълът на проекта, ще продължи, тъй като няма контрол. А подобряването на транспортната инфраструктура в парк "Централен Балкан" противоречи на идеята да се практикува туризъм и ще привлече огромен поток от хора, които може да окажат по-голямо въздействие върху природата впоследствие.

Асфалт и мантинели

Ремонтът на пътя от Беклемето до хижа "Дерменка", минаващ покрай заслон "Орлово гнездо", е най-скъпата част от проекта (4.1 млн. лв. с ДДС) и най-видимата. Официалната му цел е опазване на безлесни природни местообитания чрез ремонт и възстановяване на пътя.

Трасето на съществуващия път е 9828.28 метра. За първия около 1 км по проект се предвижда фрезоване и преасфалтиране на съществуващата настилка. А по останалата част по проект трябва да е с трошенокаменна настилка от заклинен трошен камък НТК с дебелина 37 см на два слоя. От км 0+580 до км 0+880 на водостоците двустранно по 5 м от всяка страна и при паркингите на заслон "Орлово гнездо" и хижа "Дерменка" се предвижда поставяне на еластична предпазна ограда, или мантинела. А в края на 8-и и началото на 9-и км е предвидено и уширение на платното от вътрешната страна.

Поръчката се изпълнява от обединението "Балкан плейн", в което са ВДХ (преди носеща името "Водстрой 98" и свързвана с Делян Пеевски) и "Дедал 1995". За поръчката е имало още един кандидат - обединението "Балкански път", в което участват четири компании, сред които "Пътстройинженеринг" и "Парсек груп". Междувременно вторият участник е отстранен от процедурата и строителството е поверено на "Балкан плейн" за 3.4 млн. лв. без ДДС

Карайте повече

Официалната аргументация на въпросния проект за възстановяването на автомобилното трасе е, че "поради сериозното натоварване на пътя се наблюдава изравяне на пътното трасе и движение на МПС-та по алтернативни трасета, довеждащо до увреждане на съседни на пътя участъци. Предвидените мерки целят рехабилитация на посочения път и изпълнение на противоерозионни мерки в съседните участъци с цел възстановяване на местообитанията", пише в документите по проекта.

От дирекцията на парка, която ръководи проекта, обясниха пред "Капитал", че коментарите по темата трябва да дойдат от Министерство на околната среда и водите, което не отговори на въпросите до редакционното приключване на този текст. Така не стана ясно какво показват анализите за ефекта на проекта върху местообитанията и видовете 5 или 10 години по-късно. От отговорите на МОСВ до Български планинарски съюз обаче става ясно, че според ведомството "подобряването на състоянието на пътя ще доведе до намаляване на нерегламентираното преминаване на МПС през територията на парка".

Най-лесно е строителството

Анализ на сдружението "За да остане природа в България", което изследва как са използвани евросредствата по "Натура 2000" и за биоразнообразие, показва, че тези, които са отишли за проекти (т.е. не са били загубени, прехвърлени за друго или прахосани за зле изпълнени дейности), са отишли за дейности, които пряко увреждат природата, като ремонтите на пътища са маскирани като дейности за подобряване на местообитанията, а въпросният проект на Национален парк "Централен Балкан" е един от примерите, пишат от коалицията.

Анализът стъпва на Плана за управление на парка за периода 2016 - 2025 г., където е посочено, че "най-значимите човешки дейности, спомогнали за антропогенната ерозия, са паша (45%), пожари (51%) и нерегламентирано движение на МПС (4%). Това се посочва и в аргументацията на проекта. Или излиза, че над 1/3 от парите по проекта са за решаване на 4% от проблема.

"Тази непропорционална част от бюджета, заделена за ремонт на пътя, показва, че истинската цел на проекта е ремонт на пътя, а не подобряване на природозащитното състояние на местообитанията", пишат от "За да остане природа в България".

Те дават за сравнение програма LIFE, направление "Природа", управлявана директно от Европейската комисия, където при проект за опазване на "Натура 2000" разходите за инфраструктура не трябва да надвишават 25%.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    grazhdanin avatar :-(
    гражданин
    • - 1
    • + 1

    Малкото пари за опазване на природата отиват за нейното унищожаване...

    Нередност?
Нов коментар