София през 2021-а: Рекорден бюджет от 1.88 млрд. лв. и предимно стари проекти

Общината смята да започне разширяването и ремонтите на няколко ключови булеварда и да строи детски градини, които обещава от години

В петък кметът на София Йорданка Фандъкова и зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов представиха бюджета на столицата за 2021 г.
В петък кметът на София Йорданка Фандъкова и зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов представиха бюджета на столицата за 2021 г.
В петък кметът на София Йорданка Фандъкова и зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов представиха бюджета на столицата за 2021 г.    ©  Цветелина Белутова
В петък кметът на София Йорданка Фандъкова и зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов представиха бюджета на столицата за 2021 г.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Тази година столицата ще задвижи проектите за разширението на булевардите "Тодор Каблешков", "Филип Кутев", "Ломско шосе", изграждането на Източната тангента и ще започне ударно строителство на детски градини. Всичко това звучи повече от познато за софиянци, тъй като тези неща се обещават отдавна и все се прехвърлят за следващата година. Но този път осъществяването им изглежда по-възможно, тъй като общината изтегли заем от Европейската инвестиционна банка в размер на 120 млн. лв., получи целево финансиране от държавата, а чрез средства от ЕС ще продължи и с разширението на метрото.

На тези финансови "помощи" всъщност се дължи по-големия размер на бюджетът на София за 2021 г., който е 1.885 млрд. лв. или с над 100 млн. лв. повече в сравнение с този за 2020 г., при който не бяха заложени амбициозни цели. В същото време собствените средства, генерирани предимно от данъци и такси, ще бъдат едва с 46 млн. повече от планираните през миналата година. Те са в размер на 771 млн. лв., от които близо ⅓ ще отидат за почистването на столицата (220 млн. лв).

Капиталовата програма на общината за 2021 г. е в размер на 509 млн. лв., от които 292 млн. лв. са средства по европрограми.

Отново фокус върху пътищата

Освен че пак ще работи по разширението на булевардите, които са част от вътрешните рингове на столицата, общината предвижда да ремонтира тунела, свързващ "Красна поляна" и "Илинден" с "Люлин", и този при НДК, ще преасфалтира бул. "Царица Йоанна", заедно с релсовия път, и ще ремонтира бул. "Николай Коперник". "С изграждането им трафика ще се разтовари с ⅓ в следващите няколко години", коментира по време на пресконференцията в петък кметът Йорданка Фандъкова.

Ремонтите обаче едва ли ще започнат през 2021 г., защото тепърва трябва да бъдат обявени процедурите и да се сключат договори с изпълнители. По-вероятно е до края на тази година да са възложени само обществените поръчки, поради което и през 2022-а пак ще бъдат обявени същите проекти. Така впрочем стана с бул. "Тодор Каблешков", чието разширение започна през 2020-а, но изпълнението се забави изключително много и въпреки, че прескочи срокът в договора с "Трейс", глоби няма да има, а дейностите ще продължат през тази година.

За пореден път в програмата на общината фигурира и ремонта на "Чепинско шосе", за който от 2018 г. вървят процедури, но все без резултат. За всички тези обекти са заделени общо 140 млн. лв.

Най-близо до реалното осъществяване всъщност е ремонтът на трамвайното трасе на 5-ицата по бул. "Цар Борис III", за който общината вече е избрала изпълнител - наследникът на "Водстрой 98", "ВДХ". То е на стойност 40.5 млн. лв., осигурени по оперативна програма "Региони в растеж". Задвижена е и обществената поръчка за ремонта на "Първа българска армия" за 10 млн. лв., за която се чака да бъде избран изпълнител. В същата фаза се намира и поръчката за Източната тангента.

Още метро

Планираните инвестиции в метрото за 2021 г. са в размер на 172.5 млн. лв., с които ще се довършва първия участък на третата линия и ще се купят нови метровлакове. През декември познатите строителни фирми "Трейс груп холд", "Джи Пи груп" и "Монолит София" бяха избрани за строежа на следващите три спирки към "Хаджи Димитър" и "Левски-Г". Само за тях общината трябва да отдели около 110 млн. лв. собствени средства, при положение, че останалите бъдат осигурени от програмите на Европейския съюз.

Преди дни пък беше обявен и търгът за разширение на третата линия с още шест станции от "Военна академия" до бул. "Цариградско шосе" за 530 млн. лв. За строежа им общината се надява да получи финансова инжекция от Плана за възстановяване от кризата, макар и това да не беше предвидено в първоначалния проект.

"Личната ми кауза е за продължаване на метрото към "Подуяне" и "Слатина", като се надяваме на подкрепа от държавата чрез новия план за възстановяване", обясни кметът Фандъкова.

По-малко за квартални улици и без довеждащ транспорт

Миналата година бяха увеличени данъците за сделки с имоти, за да има пари за ремонти на вътрешнокварталните улици. Вместо планираните 26 млн. лв. обаче през 2020 г. общината е събрала само 10 млн. лв., които е прехвърлила към районните кметове. Намалението се обяснява с коронакризата, но и през тази година е планиран същият понижен размер. Този път причината е прогнозата, че данъчните приходи от сделки с недвижими имоти ще са на същото ниво като отчетеното за 2020 г.. "Поех ангажимент да запазим този размер на средствата за районните кметове, като общия размер на средствата за ремонти и пътна безопасност за 2021 г. е 50 млн. лв. Част от останалите средства също са за инвестиции в кварталите, но това вече се прави координирано между кмета по строителството инж. Джоргов и районните кметове", обясни Фандъкова за "Капитал".

Заради кризата през 2020 г. общината не е успяла да събере първоначално очакваните 116 млн. лв. приходи от данъци върху автомобилите, които имаше планове да инвестира в довеждащ транспорт. "Очакваме през 2021 г., на фона на по-спокойна ситуация и започнато ваксиниране, да отчетем растеж на тези приходи", обясни зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов.

Търгът за новите малки електробуси, за които се планираше да возят хора от кварталите към метрото, обаче засега е спрян на пауза. Едната позиция за доставката на 22 по-дълги бусове е прекратена, а за другата все още няма избран изпълнител. Самата поръчка пък беше прекратявана и обявявана наново общо три пъти през миналата година, с което обещанието за довеждащ транспорт "още през 2020 г." остана неизпълнено.

65.7 млн. за детски градини

"Втората стратегическа цел на бюджета е осигуряването на места в детските градини", каза кметът Фандъкова в петък. Средствата за това са общо 65.7 млн. лв. и ще бъдат инвестирани в изграждането и разширението на 45 детски градини в 23 столични района. С тях ще бъдат открити нови 185 нови групи за около 4200 деца. Те са част от амбициозната програма за изграждането на 29 нови и разширението на 39 съществуващи детски градини до 2023 г.

Голяма част от предвидените средства са осигурени от държавата, след като това лято министерството на образованието отпусна по общо 210 млн. лв. за изграждането на ясли и детски градини в страната.

Досегашният опит на кметството обаче по-скоро показва, че едва ли ще се справи с изпълнението на обещанията си. Като за начало, тази година ще бъдат отделени 1.6 млн. лв за проектиране, като една от първите градините ще да бъде тази в "Стрелбище". През тази седмица пък местните управници решиха да превърнат сметосъбиращата фирма "Чистота Искър" в строителна, за да могат да й възлагат строежи на детски градини без публични конкурси - метод, който пести време, но създава условия за непрозрачно харчене на парите.

Предстои окончателният вариант на бюджета за 2021 г. да бъде гласуван от общинските съветници на 15 февруари, като е възможно да бъдат направени изменения.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    orchis avatar :-|
    orchis
    • + 4

    Остро се чувства липсата на енергия в управлението на града. Като се погледне, дори обещанията не са супер амбициозни. А никой не тази надежди че ще се изпълнят.

    Нередност?
  • 2
    tdv38699366 avatar :-|
    tdv38699366

    The Bulgarian banks are with some 15% potential bad credits after Covid Credit moratorium. Observe that banks will not be bailed out from government as EU banks to show who is really creating the corruption, and that EU banks are controlling the Bulgarian Central Bank BNB and Government with brain Implants and Mind Control on the waves of A1 and Tetra EU network. Banks should ,according to the EU directive, be bailed in with stocks , bonds and big deposits. EU banks have some 5 bn EUR deposits ,that should be enough if they bankrupt due to bad loans. Please EU people observe Bulgarian banks , I will observe your money not to be wasted on EU banks that are also close to bankruptcy after bad management last decade , zero bound interest rate by ECB , even negative, and covid.

    Нередност?
  • 3
    bigman_1 avatar :-P
    BGman
    • - 1
    • + 2

    Пчеличката Мая се облизва от страни...ех, как щеше да ги оправи тез пари...

    Нередност?
Нов коментар