Транспортният министър вдига с поне 1 лв. цената на качването в такси
Министерството не се съобрази с позицията на КЗК, че допълнителното регулиране ще затвърди липсата на ценова конкуренция в сектора
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Транспортният министър Росен Желязков е подписал увеличаването на първоначалната тарифа на таксиметровите превози, което ще се отрази най-драстично върху късите курсове. По сметките на Желязков това значи 1 лв. на курс, но наредбата дава място и за увеличение от над 2 лв.
Реално с действието му цената се вдига административно. И поддаването под натиска на таксиметровия сектор идва малко преди изборите. В България има регистрирани над 25 хил. таксита, по-често с по двама шофьори.
За промяната се разбира от съобщение на министерството, в което се съобщава, че министърът е подписал измененията на Наредба 34 за таксиметровия превоз на пътници, където се регламентират промените. "Наредбата е изпратена за обнародване в Държавен вестник, като промените са в резултат на продължителни обсъждания с браншовите организации", пишат от министерството.
Разписването и одобрението на вдигането на първоначалната тарифа се случва въпреки отрицателното становище на Комисията за защита на конкуренцията. Заключението на комисията беше, че "евентуално увеличение на първоначалната такса би трябвало да стане на база на индивидуалното решение на всеки участник на пазара, отчитайки търсенето и предлагането, а не в резултат на регулация". И сега таксиметровите компании могат да вдигнат въпросната тарифа, но се страхуват от конкуренцията на тези, които ще возят на по-ниска тарифа.
Въпреки това министър Желязков вече заяви, че "им го дължим" на такситата и според него промените ще вдигнат цената на превоза с около лев.
Министерството срещу КЗК
Досега първоначалната цена на таксиметровия превоз не може да надвишава с повече от 50% цената на километър. С приетите промени първоначалната цена вече ще бъде от двоен до троен размер от минималната цена за един километър пробег по съответната тарифа в населено място.
"Определянето на размер от двоен до троен от минималната цена за един километър пробег ще ограничи нелоялната конкуренция в таксиметровия сектор", пишат от министерството. Според КЗК обаче допълнителната регулация на първоначалната такса за таксиметров превоз на пътници от двоен до троен размер от минималната цена за един километър пробег по съответната тарифа в населено място би спомогнала за продължаване на практиката на прилагане на сходни първоначални такси на различните таксиметрови компании, с което би затвърдила липсата на ценова конкуренция.
В Закона за автомобилните превози е вменено задължение на общинските съвети да определят в срок до 31 октомври минимални и максимални цени за таксиметров превоз на пътници за километър пробег за следващата година.
И сега могат
Комисията написа още, че прилаганата от таксиметровите компании първоначална такса е значително под максимално позволената от действащата регулация, което поставя под въпрос необходимостта от допълнително регулиране на първоначалната такса, което би довело до нейното увеличение.
В София при масово прилаганата минимална цена от 0.77 лв./км дневна тарифа и 0.88 лв./км нощна тарифа, първоначалната такса не може да надхвърля съответно 1.15 лв. при дневна тарифа и 1.32 лв. при нощна тарифа. Въпреки това почти всички големи таксиметрови компании в София са определили първоначална такса в размер на 0.70 лв., отчита КЗК. Или първоначалната цена и сега може да се увеличи от желаещите превозвачи, и то без да се увеличава цената на километър пробег.
Когато общинският съвет не определи минимални и максимални цени, се прилагат цените към 31 декември на предходната година. И според министерството с въвеждането на долна и горна граница на първоначална цена се постига предотвратяване на нарушаване на конкуренцията.
И още подаръци
Освен този подарък държавата ще плати и по-голямата част от алтернативния им данък, който такситата дължат към общините. Съгласно Закона за местните данъци и такси данъкът върху таксиметровия превоз на пътници е в границите от 300 до 1000 лева. Това, което се планира, е такситата да платят 300 лв., а останалото да го покрие държавата. На година секторът плаща около 16 млн. лв. патентен данък. Най-висок е той в София и останалите големи градове.
4 коментара
Няма да ползвам такси, на инат.
Пуснете Uber, пък ги вдигайте колкото искате. Иначе се удря рамо на един сив сектор, като се отрича тенденцията, в която се развива нормалния свят.
Безсмислици! Аз пътувам предимно кратки разстояния - примерно до офиса, защото сутрин ми се спи, или след нощна, защото... ми се спи, и не ми се набива крак. Не ми е за едното левче, ама то левче по левче... почва малко повечко да дразни. Оскъпяват ми някаква елементарна услуга, таксистите ще загубят лесни клиенти...
До коментар [#2] от "Rational":
Какво сладко коте!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.