Обясненията за аварията в метрото потънаха в плаващите пясъци
Участъкът между "Театрална" и "Хаджи Димитър" бил "най-екстремен и дълбок", но въпреки това не е строен по открит способ
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Официалните причини за повдигането на релсите на метрото в участъка между станциите "Театрална" и "Хаджи Димитър" са две. Първо, Перловската река е преляла и това е довело до повече вода в зоната, през която минава метрото, и второ - нивото на подземните води се е повишило с шест метра, което в комбинация с "леща от плаващ пясък" е създало допълнително натоварване. Тази фактори, определени като "форсмажор", бяха посочени в сряда от изпълнителния директор на "Метрополитен" Стоян Братоев, който не се нае да прогнозира колко ще продължи ремонтът на повредения участък.
Загадка остава и защо не е използвана друга технология на строеж, въпреки че е било добре известно за подпочвените води в този участък на метрото. А и по-рано се говореше само, че проблеми с подпочвените води има предимно в станциите при "Попа" и НДК.
Край с тази технология
От изявлението на Братоев сега стана ясно, между "Театрална" и "Хаджи Димитър" е най-ниският участък, през който метрото минава, и още преди да започне строежът му се е мислело той да се строи открито, но "хората държаха да е подземно". Затова се е решило да се използва и технологията "Нов австрийски тунелен метод", която да отстранява водата.
Освен това геоложкият проект, по който впоследствие е правен този участък от фирмата "Трейс груп холд" с новата технология, не е могъл да "хване" особеността при промяната на подпочвените води. "Когато са слаби почвите, през 50 м се правят геоложки колони, които да показват какво е нивото на водите и какви са подпочвените пластове - така е и в случая. Но тази зона, (в която е станала аварията - бел. авт.) около 30 м, не е попаднала в проучванията, а е останала между колоните и затова се е увеличил водният натиск повече, отколкото необходимо", обясни инж. Братоев.
За да не се допуска същата грешка, тази технология няма да се използва при строителството на новото метро, което трябва да продължи в тази посока. Затова "Метрополитен" ще нареди да се приложи вторият възможен вариант при изпълнението - по открит способ. "При бул. Владимир Вазов вече сме проучили възможностите и при тия води ще кажем там да забранят този нов австрийски метод", каза директорът на "Метрополитен".
Нов проект и още много работа
Именно защото между "Театрална" и "Хаджи Димитър" е единственият "екстремен и най-дълбок участък", който да минава най-ниско под земята, такива инциденти няма как да се повторят в други участъци на метрото, увери той. Другата добра новина е, че обектът е в гаранция - една година след пускането му независимо от причините и "Трейс груп холд" ще поемат разходите по отстраняването на проблема. "Метрополитен" ще иска и неустойка за последствията, но първо трябва да направи калкулация каква е загубата на дружеството заради промените при извозването на пътници, какви са разходите за заместващия транспорт - автобусите, които сега превозват хората от "Театрална" до "Хаджи Димитър", както и други сметки.
"Заради климатичните промени гаранциите трябва да не са 100, а 150%", добави кметът на София Йорданка Фандъкова.
За да се отстрани проблемът, вече е изготвен нов идеен проект пак от подизпълнителя на "Трейс груп холд" - "Свеко енергопроект". Предвижда се демонтаж на релсите и премахването на бетонната подложка, като вече е започнало демонтирането на бетона от вътрешната облицовка, която крепи изолацията. После ще трябва да се отстрани пълнежа от бетон в една ивица, пробно, за да се стигне до изолацията и да се разбере как може да се направи връзката между старата и новата изолация, да се възстанови дъното и да се оразмери възелът, така че вече да е на подходящо ниво и с взето предвид увеличено водно натоварване. Защо обаче това не е било направено по-рано - не се казва. Стана ясно обаче, че проектанта на въпрония участък бил починал през миналата година.
"Не смея на тоя етап да дам конкретен срок, но няма да е седмица. Надявам се да е скоро", каза Братоев по време на обсъждането на проблемите в комисията по транспорт към общинския съвет. Коментира се и проблема с възможността от повдигане на околни сгради.
7 коментара
Хората строят тунели и магистрали под морета и океани. А ние под Перловската вада не можем един тунел да направим без да осерем работата!
За съжаление на гражданите, които чакаха толкова много и търпяха всички неудобства, новото метро пак не е използваемо, а не е като да не са си платили за това. Все пак от данъкоплатците се строят публичните обекти. Другото повтарящо се в случая е и фирмата стройтел "Трейс". Тази фирма няма един публичен проект предаден на време и с качество, което да не изисква отново ремонт малко след пускането. Тук отново изниква логичния въпрос, който аз като гражданин данъкоплатец задавам. Защо фирми рецидивисти като "Трейс" доказали се като не надежден и вреден партньор отново и отново са допускани до публични проекти. Трябва да се въведе регистър на провинилите се фирми и изобщо да нямат достъп до обществен ресурс(парите събрани от всички нас работещи граждани).
Няма нужда от обясние! Нещата са ясни още преди да започне строителството!
Тази Перловска река ще излезе най-великата река в света. И от Нил по-опасна. То не беше ли че от Искъро по-дълбоко нема. Къде го неместихте тук Перловец.
Потъна и мълчанието на Братоев за:
https://bird.bg/bratoev-hristov/
Шефът на Метрополитена ортак с младоженеца от #КъщаВБарселона
И главният архитект е замесен
https://bird.bg/zdravko-zdravkov-barcelonagate/
Астрологът на Борисов: “За бутика в Барселона питайте главния архитект на София Здравко Здравков”
Нали сме туристическа държава?
Вместо да привличаме хора от цял свят с първото подскачащо метро в света, ние ще го ремонтираме!
Ако се ориентираме към туристическото решение, нашите хора от трейс ще се разминат с допълнителни разходи даже.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.