Новият директор на НКЖИ прекрати обществена поръчка за 300 млн. лв.

Старият директор използва новото име на министерството като аргумент да спре освобождаването си и новото назначение

Транспортният министър Николай Събев продължава с персоналните промени в дружествата под шапката на министерството
Транспортният министър Николай Събев продължава с персоналните промени в дружествата под шапката на министерството
Транспортният министър Николай Събев продължава с персоналните промени в дружествата под шапката на министерството    ©  Цветелина Белутова
Транспортният министър Николай Събев продължава с персоналните промени в дружествата под шапката на министерството    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Новият директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" Златин Крумов спря поръчка за 300 млн. лв. Решението от 11 януари 2022 г. за спирането на търга за модернизацията на жп участъка Перник - Радомир (част от по-големия проект София - Перник) беше едно от първите му действия на поста. Според източници на "Капитал" това е било очаквано заради съмнения около търга и възможно нагласяване на крайния победител.

В същото време от края на мината година в НКЖИ се води юридическа битка между старото и новото ръководство, според източници - пак с цел продължаване на търга. Държавната инфраструктурна компания е една от най-интересните в сферата на транспорта, като в нея е концентриран огромен финансов ресурс по оперативните програми за модернизация на жп пътя и гарите.

Битката за НКЖИ, битката за името

Вписването на новия генерален директор Златин Крумов става от втория път. Първият договор за възлагане на управлението на НКЖИ от министър Николай Събев на Крумов и заличаване на дотогавашния генерален директор Красимир Папукчийски от борда на директорите е от 23 декември 2021 г. На 30 декември има спиране на вписването от страна на съда, като определението идва след искане на Папукчийски. Той настоява заповедта на "министъра на транспорта и съобщенията" да бъде обявена за нищожна.

Твърдението е, че решението е взето в нарушение на Закона за железопътния транспорт и от некомпетентен министър, който не е посочен в закона, като се оспорва дали "министърът на транспорта и съобщенията" (поновому - бел. ред.) и "министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията" (постарому - бел. ред.) имат идентични правомощия.

С дата от 5 януари в Търговския регистър фигурира нов договор между министъра и Златин Крумов за възлагане на управлението на НКЖИ, като от Министерство на транспорта коментираха пред "Капитал", че освобождаването на Красимир Папукчийски е в пълно съответствие със Закона за железопътния транспорт и договора за възлагане на управлението, като се припомня, че е "с решение на Народното събрание (обн., ДВ, бр. 106 от 2021 г.) е приета структурата на Министерския съвет на Република България. Съгласно това решение Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията се преобразува в Министерство на транспорта и съобщенията".

От състава на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията "излизат" само информационните технологии, като в останалата част е налице универсално правоприемство, пишат оттам. Това категорично означава, че новото Министерството на транспорта и съобщенията и съответно неговият ръководител - министърът на транспорта и съобщенията, имат безспорната компетентност и правомощия по отношение на сектор "транспорт" и сектор "съобщения". Също така е безспорно, че железопътният транспорт е част от сектор "транспорт", а не от сектор "информационни технологии". Обратно разбиране би довело до несъстоятелни и абсурдни изводи за необходимост от промяна на всички нормативни актове, преди избраните членове на Министерския съвет да могат да осъществяват своите правомощия.

На въпроса дали подобни мотиви могат да послужат за спиране или поне забавяне на други назначение от министерството смятат, че може да има риск само "ако министърът на транспорта и съобщенията освободи например членове на съвета на директорите на "Информационно обслужване" ЕАД, което очевидно не е част от сектор "транспорт".

Спирането на търга

Спряната процедура за модернизация на жп участъка Перник - Радомир е разделена на два лота: модернизация на железен път и контактна мрежа с прогнозна стойност 242.5 млн. лв. без ДДС и вторият - "Проектиране, строителство и авторски надзор на системи за сигнализация и телекомуникации" с прогнозна цена 32.1 млн. лв. без ДДС.

Процедурата е прекратена поради установени нарушения при нейното откриване, обясняват от министерството, като те са свързани с грешки, допуснати от НКЖИ при изготвяне на техническата спецификация, които водят до противоречие в текстовете, формулиращи обхвата на дейност, които следва да бъдат изпълнени в рамките на договорения срок.

Статусът на обществената поръчка към момента на прекратяване е бил подготовка на оферти, като исканията за разяснения по нея от потенциални участници били много. От министерството казват още, че към момента на прекратяването на процедурата г-н Крумов е назначен за член на управителния съвет и генерален директор на компанията със заповед на министъра на транспорта и съобщенията от 5 януари и тя не е обжалвана и производството по вписване не е спряно.

От отговорите на министерството става и ясно, че министърът на транспорта и съобщенията е наредил на генералния директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" да предяви граждански иск против бившия генерален директор, "който с превратното упражняване на права цели забавяне на вписването на новия генерален директор, блокира за период от време работата на предприятието и създаде предпоставки за невъзможността за неговото добро функциониране".

Кой е новият директор

Златин Крумов е завършил специалност "Транспортно строителство" във ВТУ "Тодор Каблешков". Притежава научна степен доктор по архитектура, строителство и геодезия. Започва кариерата си през 1999 г. в първа жп секция към НКЖИ, като в периода от 1999 до 2006 г. е заемал следните длъжности: ръководител производствена група; инженер инвеститорски контрол; началник на отдел "Основни ремонти"; главен инженер; ръководител на отдел "Инвестиционни проекти".

В края на 2006 г. е назначен за ръководител на отдел "Проектиране и строителство" в ДП НКЖИ. От януари 2007 г. е преназначен на длъжност "Заместник-директор/ръководител звено Управление и изпълнение на проекти по железопътна инфраструктура". През 2010 г. след конкурс заема длъжността заместник генерален директор експлоатация на ДП НКЖИ и остава на този пост до 2020 г.

От тогава до назначаването му за генерален директор на ДП НКЖИ Златин Крумов е бил управител на "Фьосталпине рейлуей системс България".
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    svetlozar_savov avatar :-P
    SS
    • - 10
    • + 5

    E кво толкова - сега ще дадат за същото 500 млна . !

    Нередност?
  • 2
    ivankristov avatar :-|
    ivankristov
    • + 10

    Новият генерален директор е бил зам. Генерален директор от 2010 до 2020г. По времето на Борисов 1,2и 3. И тихо се е възмощавал под юргана, когато е подписвал документи за поръчки. Това ли е промяната? Същата промяна се прави и в БДЖ с 83 годишният депутат на НДСВ.

    Нередност?
  • 3
    hamali_sofia_24 avatar :-(
    Петър Иванов
    • + 5

    Уж новият директор всъщност е старо куче... Помним и неговите скандални глупости, като на всичките тези...

    Нередност?
Нов коментар