"Капитан Андреево": БезГраничен контрол

Граничният пункт е бил превърнат при управлението на ГЕРБ в частно владение, а опитът за отвоюването на границата от "Продължаваме промяната" може да бъде прекършен след падането от власт

През тесния пункт на българско-турската граница минават годишно почти 900 хил. камиона
През тесния пункт на българско-турската граница минават годишно почти 900 хил. камиона
През тесния пункт на българско-турската граница минават годишно почти 900 хил. камиона    ©  Мирослав Михайлов, ''Свободна Европа''
През тесния пункт на българско-турската граница минават годишно почти 900 хил. камиона    ©  Мирослав Михайлов, ''Свободна Европа''
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Граничният пункт с Турция е бил предаден при управлението на ГЕРБ в частно владение, което постепенно се е разраствало до окупация на много дейности.
  • "Продължаваме промяната" започнаха операция по отвоюване, която може да бъде прекършена след падането от власт.
  • Почти милион камиони годишно са минавали при съмнителен контрол и подозренията са за потенциална контрабанда за милиарди.

"Контрабанден хъб", "частна граница", "златен гьол", "симбиоза между дълбока държава и мафия". Всичко това се каза през последния месец за контрола на ГКПП Капитан Андреево. От историята изплуваха имена известни повече с прякорите си от подземния свят: Христофорос Аманатидис-Таки и Красимир Каменов-Къро и Размиг Чакърян-Ами. А разказаните от борещите се за промяна държавни представители истории силно и неприятно напомнят трилър от най-тъмните години на 90-те.

В сюжета предложенията за подкупи са гарнирани с физически заплахи. А разбутването на кошера беше посочено като и една от ключовите причини за разпадането на управляващото мнозинство и излизането на "Има такъв народ" от правителството. Премиерът Кирил Петков лично описа ГКПП Капитан Андреево като една от най-големите корупционни схеми и според него спирането ѝ е причина за атаките срещу правителството.

Скандалът не е само местен, а вече отекна и в Европа. Причината - през тесния пункт на българско-турската граница минават годишно почти 900 хил. камиона, а тази година заради блокираното Черно море до началото на юни има ръст 17%, така че ще бъде счупен пореден рекорд - над 1 млн. ТИР-а за година.

От изнесеното дотук разбрахме, че зоната за проверка е била, меко казано, "черна дупка" през последното десетилетие:

  • Държавата при управлението на ГЕРБ трайно е подарила контрола над храните и свързания бизнес на една монополна частна структура със съмнително минало и капацитет
  • Тя е завзела и най-тясното гърло - т.нар. златна локва за дезинфекция, откъдето се промушва само по един камион
  • Създадената тапа с бавна обработка от граничен, митнически и хранителен контрол отваря вратата бизнесът, който губи от чакане, да се изкуши да мотивира бързото си и безметежно преминаване срещу нерегламентирано плащане
  • 1-1.5 млрд. евро е числото за годишната контрабанда, което се цитира от представители на "Продължаваме промяната" и е със сочен произход службите
  • За разкош към мрежата от частен бизнес на групата преди 2 години е добавен паркинг с казино, където любезно полицията отклонява почти всеки камион, излизащ от България.

От края на месец май поне една от тези частни зони е обратно отвоювана от държавата - здравната проверка върху храните (например за плесени) и фитосанитарната (лабораторни изследвания например за пестициди) е отново функция на държавата. Отворени (и в проект) са няколко нови терминала за обработка. Това е само началото, но и то лесно да бъде прекършено, ако евентуална нова управляваща конфигурация се поддаде на предложения за регулярни плащания и/или заплахи.

А развръзката в най-розовия вариант е граничният пункт да се разшири, да се увеличи броят на командированите и несвързани със стария модел полицаи и митничари (защо не и с командировани експерти от Германия, поискани вече от вицепремиера Асен Василев), както и да се добави нова и модерна техника за мащабна проверка на товарите и за лабораторни тестове на храните.

В "хепиенда" стои и опция виновните да понесат отговорност, а частната мрежа да бъде отслабена и на финала да изчезне.

ГКПП "Таки-Маки"

Системата на границата съществува отдавна и се институционализира преди десетилетие от ГЕРБ и подопечната на тогавашния земеделски министър Мирослав Найденов Агенция по храните (БАБХ), когато дейности по контрола официално се аутсорсват. По отношение на причините има няколко неофициални версии - от опит да се даде алтернативна заетост и финансов ресурс на част от организираната престъпност, като се даде лесен бизнес за милиони, до простото оформяне на канал за пари към властта или комбинация от двете.

В средата на май 2022 г. зам.-министърът на земеделието Иван Христанов от кабинета "Петков" обяви, че държавата прекратява договора на фирмата "Евролаб 2011", която събира таксите за лабораторни изследвания при контрола на тировете с храни от Турция през Капитан Андреево и държавата ще поеме дейността по тестването на вноса в Европейския съюз посредством лабораторията на Българска агенция по безопасност на храните.

Обяснението в числа - отдаването на тази дейност на частна фирма е лишила държавата от нереализирани приходи за 200 - 300 млн. лв. за десетилетие. Както и от възможността да гарантира, че реално контролира качествено по около 70 хиляди камиона с храни на година с около 1.2 млн. тона товари на стойност над 6 млрд. лв. Огромната част за Европа, но и за България и трети страни извън евросъюза.

Историята ескалира с информацията за две предложения за подкуп - към настоящия директор на БАБХ Христо Даскалов и по-значителен към зам.-министъра на земеделието Иван Христанов. Първият дори вече излезе на запис, като се твърди, че предлагащият парите под формата на "една документация" е бившият депутат и шеф на БАБХ Пламен Моллов по време на кабинета "Орешарски". Скоро след изтеклия запис Моллов изчезна от публичното полезрение, както и от учредителите на новата партия на Стефан Янев "Български възход".

Междувременно стана ясно, че към Христанов има заплахи, за които той е сигнализирал прокуратурата. За заплахи съобщи и Росен Костурков от ПП, който е зам.-председател на парламентарната комисия по земеделие и храни. По думите му му било казано, че ако се занимава още с този случай, след една седмица няма да има къде да живее. Депутатът от ПП Константин Бачийски пък бил уведомен, че много млади хора получавали сърдечен удар или изчезвали.

Христанов разказа пред mediapool и по-подробно: "В случая на Бачийски тъкмо се бяхме прибрали от границата, в два часа през нощта му звъни негов познат и в общи линии му казва: Ти знаеш с кого се замесваш, тези хора са изключително опасни, те контролират всичко от Хасково до границата, те притежават всички - полиция, митници, БАБХ, всичко е тяхно. Чистачка да назначиш дори. И тези хора досега са пречукали 160 души, от които 20 са изчезнали безследно. Една част от тях са умрели от инфаркти и инсулти и никой досега не е успял да докаже външна намеса."

И това са само хората, които избират варианта да говорят публично.

Следващата ескалация на конфликта дойде по политическа линия, като първо депутати от "Има такъв народ" откровено защитиха "Евролаб 2011", а в последствие Слави Трифонов изтегли и министрите си.

"След като стана ясно, че ние няма да поддадем на заплахи и опити за корупционно въздействие, преминаха към тотална политическа атака чрез парламента. Може би казусът "Капитан Андреево" винаги е бил политически и винаги е бил прикриван", заяви Иван Христанов в едно от интервютата си. "Атаката се разви буквално за три дни, след като ние обявихме своята непоколебимост", допълни още той.

Темата за фитосанитарния контрол на Капитан Андреево откровено ядоса Слави Трифонов. В интервю за Константин Вълков от "Дарик радио" той многократно повтори, че няма нищо общо и "няма никаква представа" за какво става въпрос, което е странно предвид важността на темата - граничен контрол.

Bird.bg пък съобщи, че синът на дългогодишен адвокат на Таки и Къро, Виктор Рашев, е част от партията "Има такъв народ" и е бил депутат от партията на Слави Трифонов в предходното Народно събрание.

Тапа-касичка

Турция се развива през износа, а голяма част от него минава транзитно през България - основно през Капитан Андреево (⅔ от трафика) и през пункта Лесово (⅓ от камионите, но без храни). Гигантският поток се вижда на паркингите от турска страна преди българската граница. През годините камионите растат, но не и пропускливостта от българска страна. Така всеки камион "гори" пари заради престоя си с часове. И логично е склонен да ускори преминаването срещу неформална такса и пропускане на времето за контрол.

"Случвало се е камионът да престоява по 96 часа. Губим пари от всеки пропуснат ден, така че едни 20 - 30 евро изобщо няма да ги усетя", коментира български собственик на камиони по темата с различните такси на границата. От турска страна дългите опашки на влизане в България, бавните митнически проверки и физическите трудности за камионите от години са причина за кореспонденция с критики и недоволство. А искането към страната ни е най-накрая пунктът да бъде разширен.

Държавата години наред обаче не е направила нищо, за да ускори процеса по преминаване - например да удвои терминалите за проверка и екипите, да електронизира документи и плащания. Сега от месец се работи в посока поне всичките 10 линии за митническа проверка да станат използваеми, като в момента от тях се ползват само 7.

Къде е контролът

Покрай скандала с контрола на Капитан Андреево стана известно, че освен гарантирания монополен бизнес няма и камери на част от местата за контрол, като това отваря широко вратата за всякакви спекулации.

По темата с разтоварванията на камионите финансовият министър Асен Василев заяви пред bTV, че фирма "Евролаб 2011" е обработвала тировете в отсъствие на митничарите и преди митницата. "Идвайки тирът, лабораторията разпломбира товара преди митниците и без митниците."

Това е незаконно, но е продължавало с години, както потвърди и източник от митниците пред "Капитал". Става въпрос за митническа пломба, с която тръгва камионът от мястото на натоварване и трябва да стигне до последната си точка некомпрометирана, като всяко разпломбиране и последващо пломбиране по проверките по пътя трябва да се прави от митничар.

Според запознати с работата на пункта това няма как да се случва и без участието на представители на БАБХ, като ротациите при екипите на митниците са били по-сериозни от тези при Агенцията по храните.

Най-лесни са нарушенията със заплащането на дейности по проверките, като стои и подозрението, че затворените очи са били възнаграждавани с плащания на тъмно. Спряганите суми за пропускане на товара без проверка варират от 1000 до 9000 евро в зависимост от стоката, като високата сума била за скъпи храни като морски дарове.

Знанието какво точно се е случвало идва по линия на аналогиите. Например при "частния" контрол преди е отчитано, че са правени по между 80 и 90 проби за пестициди, а сега трудно успяват да се вземат по 20 - 30 на смяна, както и че преди процентът на положителните за пестициди проби е били много малък, а сега е скочил драстично. А липсата на камери и записи прави невъзможно възстановката на старите проверки.

Частната контролираща фирма освен това се оказва и в конфликт, тъй като е функционирала и като представител на проверяваните от самата нея превозвачи (т.нар. лице, отговарящо за товара). Такава фирма посредник е нужна според евроизискванията и тя най-общо отговаря за придвижването на документите и следи да не се увреди стоката. При пристигането на камионите те с помощта на въпросното лице, отговорно за товара, минават документална проверка. През годините конкуренцията се е свила до една в началото на годината - "Евролаб 2011", която, от една страна, представлява превозвачите, а от друга, ги проверява. По думите на собственика ѝ Васил Димитров става въпрос за договори с около 700 автомобилни компании. Сега отговорните органи - Гранична полиция и Агенция "Митници", са допуснали още две.

Приватизацията на пункта

Допреди намесата на настоящото управление огромна част от граничния контрол на БАБХ на границата на ЕС и Турция реално се е извършвал от частната "Евролаб 2011". Тя наследява дейността на "Интерпред еврологистик" в началото на тази година. Търгът е обявен в края на ноември 2021 г. Договорът е подписан на 31 декември от тогавашния заместник-директор на агенцията Николай Роснев.

Контролът обаче е добит официално преди 10 години само на база договор за наем на 6 помещения на агенцията на пункта от 2000 кв.м. През 2012 г. първият договор за наем с "Интерпред еврологистик" е бил 4800 лв. месечно, сега (от началото на тази година) е вдигнат на 10 хил. лв.

За действителни собственици на "Интерпред еврологистик" в Търговския регистър са посочени Мирослав Бориславов Петков и Размиг Чакърян. Първият в миналото е имал общи дружества със столични общинари от ГЕРБ. Вторият според медийни публикации е свързан с Красимир Каменов-Къро. Тук се твърди, че в един момент в бизнеса на границата Чакърян и Христофорос Аманатидис-Таки се еманципират от Красимир Каменов-Къро. Отношенията се влошават и дори се спрягат заплахи за убийство.

Фирмата монополист "Интерпред еврологистик" е печелила от товаро-разтоварната дейност, както и от тестовете в лабораторията. Официалните отчети на дружеството за последните девет години показват приходи в диапазона 5 - 13 млн. лв., а печалбата се е движила между 700 хил. и 6.3 млн. лв. Наетите са обичайно около 35 души. Отчетите не дават детайлна информация, вижда се само, че основният разход е за външни услуги, без да става ясно към кого текат сумите.

Новият наемател "Евролаб 2011" е регистриран в края на миналата година. Управител и едноличен собственик е Васил Димитров, който пред bTV твърди, че е създал и развил дейността на "Интерпред еврологистик". Финансови данни логично няма, като от януари е наел 41 души.

До момента няма яснота относно финансирането на компанията, като в парламента Димитров заяви, че средствата са натрупани от оборота на фирмата, въпреки че тя не е работила преди това, както и че до натрупването на оборота по изследванията работила предишната фирма.

На въпрос от депутата Константин Бачийски от "Продължаваме промяната" в комисията по превенцията и противодействие на корупцията дали познава ръководните лица, свързани с "Интерпред логистик", и по-конкретно Размиг Чакърян и свързани с него лица, Димитров отговори, че не познава собствениците и управителите.

Съдбата на "златния гьол"

Освен фитосанитарните проверки частната група има и още няколко ключови звена на границата. Договорът за дезинфекция между БАБХ и фирмата оператор "Пи.ЕФ.Си." е подписан през 2013 г., като с анекс от 2014 г. срокът му е удължен до март 2023 г. Компанията събира таксите за дезинфекция от трите гранични пункта с Турция - "Капитан Андреево", "Лесово" и "Малко Търново".

Операторът на "златния гьол" "Пи.Еф.Си." до 2015 г. е собственост на балдъзата на Къро - Лидия Любенова, а след това има няколко смени в управителите и съдружниците. Служителите са около 40, оборотите са по около 8-10 млн. лв., но маржовете са огромни - чистата печалба се движи между 6 и 8.7 млн. лв.

През миналото лято НАП направи проверка и твърдението беше, че декларираният от фирмата кеш от почти 30 млн. лв. не е наличен и оборотите не се отчитат към НАП в реално време.

Този юни в отговор на депутатско питане за "златния гьол" земеделският министър Иван Иванов пише, че в договора не е предвидено да има отчетност на преминаващия поток автомобили и следователно не може да се установи контрол върху таксите, дължими към БАБХ. За периода началото на 2021 - юни 2022 постъпленията от такси по сметки на БАБХ са 9.5 млн. евро и 4.2 млн. лв. от трите пункта.

През декември 2021 г. са били анализирани и възможностите за предсрочно прекратяване на договора, но било установено, че клаузите са крайно неблагоприятни за БАБХ. Или опцията по отношение на "гьола" е да се изчака изтичането на договора при завишен контрол от страна на БАБХ, се казва в отговора на министъра.

Паркингът и казиното

Друг съществен елемент от частната гранична инфраструктура на турската граница са буферните паркинги. Такива има и от двете страни на границата, като функцията им е смислена и необходима - да осигурят място за престой на камионите, преди те да се отправят към границата, за да не се образуват километрични опашки.

От турската страна има огромна инфраструктура, като Турция използва публично-частно партньорство назад в годините за модернизация, поддръжка и организация на граничния пункт с участието на The Union of Chambers and Commodity Exchanges of Turkey (TOBB) и Customs and Tourism Enterprises (GTI).

От българска страна буферният голям паркинг на Капитан Андреево (т.е. за камионите, излизащи от България в посока Турция), попада в групата на Чакърян. Това, което разказаха запознати с организацията, е, че обикновено патрулката насочва камионите да се отправят за престоя си на паркинга.

Новината за нов паркинг с 600 места излиза през лятото на 2020 г., като според информация в местни сайтове входната такса за паркинга е 24 лева с ДДС за камиони на превозваческите фирми, с които има предварително сключен договор, и 48 лева - без договор за ползване.

Това според данни в кадастъра и според публикация в bird.bg се е реализирало през дружеството "Ай Би Ти Ти", в което Чакърян през едно от дружествата, държащи контрола ("Прогресив билдинг 2016"), е съсобственик.

Инвестиционното намерение за разширение от края на миналата година вече включва открит паркинг за 470 тира и 56 броя леки автомобили, като на терена според уведомленията до РИОСВ има и игрална зала.

В близост до големия паркинг в посока границата има и по-малък терен, за който според данни от кадастъра и РИОСВ също има инвестиционно предложение от края на 2020 г. за изграждане на паркинг за 95 товарни автомобила. То е на "Прогресив билдинг 2016", в което собственик е Чакърян.

Ай Би Ти Ти казва на сайта си, че предлага модерна система за TIR трафик мениджмънт и контрол. Буферен паркинг IBTT има и на пункта Лесово, като това се вижда отново от инвестиционните намерения, пуснати до институциите и Google Maps.

Интересен е и теренът от другата страна на големия паркинг на Капитан Андреево. Там за имот 143.7 дка "БиСи Индъстрис" през 2020 г. излиза с инвестиционно намерение за изграждане на обществено обслужващ комплекс - хотел с 2288 стаи, 3 ресторанта, паркинг с 1290 места за автомобили и 105 за автобуси, стандартен спа център и турски бани, вътрешен басейн, развлекателен център с мултифункционална арена за спортни и развлекателни събития, търговски и бизнес център.

През 2019 г. в медиите се завъртя информацията, че ставало въпрос за американски инвеститор, като според търговския регистър собственикът на "БиСи Индъстрис" е "БиСи ХолдКо", а той е с действителни собственици Шон Скот и Джон Болдуин, които имат българско гражданство. След това публичните данни какво се случва с проекта пресъхват, но съвсем наскоро, през май 2022 г., капиталът на компанията е увеличен с 6.5 млн. лв., а освен това тя заедно с други свързани дружества е заложена в полза на ПИБ като гаранция по получен 50 млн. евро кредит, така че явно има раздвижване паралелно с последните сюжети. Сделките за земята са правени през миналата и тази година, като продавач е "Прогресив билдинг 2016" на Чакърян и свиленградската община.

И монополна почивка на животни

Частните монополни дейности не свършват дотук. Компанията "Хуманно отношение към животните" през февруари 2013 г. наема при неясни условия държавния обект до границата за така наречената задължителна почивка на живи животни, транспортирани на дълги разстояния. Даденото отново е от Агенцията по храните, пак при ръководството на ГЕРБ, а печелившата компания отново е свързана с Чакърян.

За няколко месеца през 2017 г. "Хуманно отношение към животните" е била собственост на Васил Димитров - същият, която сега е едноличен собственик на "Евролаб 2011". До февруари миналата година почти всички дялове (97%) във въпросната компания се държат от "Хексала", а в нея директно участие е имал Чакърян (до 2017 г. е бил управител и собственик през едноличната му компания "Прогресив бизнес дивелъпмънт"). За кратко дялове е имала и бившата съпруга на Красимир Каменов-Къро Светлана Каменова. "Хуманно отношение към животните" има годишни приходи около 2 млн. лв. и малко над 20 служители.

Преди дни в brid.bg изтече запис на разговор от 2019 г. между бившия хасковски депутат от ГЕРБ Георги Станков и потенциален конкурент на "Хуманно отношение към животните". В него става ясно, че БАБХ не е издала разрешително на компания на Калин Киров и изграденият от него обект в с. Цалапица трябва да се прехвърли на същата група с представител Васил Димитров.

Сега накъде

Към момента държавата си е върнала контрола на границата и обработва изцяло камионите с храни. Частната компания, която е напът да се раздели с този си бизнес, не дава заявки, че ще се откаже - "Евролаб 2011" е подала жалба до Комисията за защита на конкуренцията срещу БАБХ. Ако властта се запази, по всичко личи, че договорът за "златната локва" няма да бъде продължен. Или в частни ръце ще останат само паркингите и спирката за живи животни, което обаче не би било проблем, особено ако се допусне и конкуренция.

Притеснително обаче е изказването на вътрешния министър Бойко Рашков, че разследването за корупцията, свързана с фитосанитарния контрол на ГКПП Капитан Андреево, е минирано и може да се провали. "Много изтече информация, макар че не е редно", коментира той за "Нова тв".

Или може да се очаква по познатия маршрут службите и впоследствие и прокуратурата да останат в дълг на обществото, като не успеят да доведат докрай делата. Дори и при пълен провал на разследването обаче за всеки следващ на власт ще е невъзможно незабележимо да върне нещата постарому. Осветеният модел на превзетата граница е вече видим за обществото, така че ако някои иска да я завладява отново за лични цели, ще трябва да измисли нова схема.

Пътят на камиона

По данни на Агенция "Митници" през 2021 г. на всички пунктове са обработени 4.2 милиона товарни пътни превозни средства (ППС). Шест от пунктовете в страната обработват 81% от трафика: Дунав мост-Видин и Дунав мост-Русе, Калотина, Капитан Андреево, Лесово и Кулата. Абсолютният шампион е ГКПП Капитан Андреево - 887 483, или почти всеки пети камион.

На път за ЕС камионите от Турция първо минават гранична проверка. Там се проверяват документи и скрити лица, като при нужда се прави проверка с газ анализатори за трафик на хора.

Следва пословичната "златна локва", част от частната бизнес структура, където камионите влизат за дезинфекция и шофьорите заплащат такса 20 лв. на камион.

После идва документална митническа проверка за всички камиони без значение от товара, като се преценява дали да има и физически контрол на база на анализ на риска - закъде пътува, какво вози, кой е превозвачът и шофьорът, както и дали се забелязват нередности, като разкъсана пломба например. Стандартът е около 10%, като само ако има щателна проверка, се сваля целият товар от камиона. Заплащане има само при надвишен тонаж или при нужда от покупка на разрешително за превоз, обясни представител на агенцията.

След това камионите с хранителни продукти отиват за проверка на терминала на БАБХ. Там на различни рампи се извършва фитосанитарен, здравен и ветеринарно-санитарен контрол (месо и морски дарове), като това включва разтоварване и преглед на стоката, а за определени плодове и зеленчуци - и лабораторно изследване за наличието на пестициди.

Първо част от камионите, обикновено 20% (но може и повече), се разтоварват на рампата за фитосанитарен контрол. Там вече стана ясно, че няма камери, които да засекат какво бива разтоварвано и какво става с него.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател
    • + 3

    Таки-Маки, Капитан Андреево, ГЕРБ, ИТН:
    https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10160800308681189
    Връзките между Таки, Къро, Ами, "златни бизнеси" на Капитан Андреево и в София, и партиите ГЕРБ и ИТН.

    Нередност?
  • 2
    penetrating avatar :-|
    penetrating
    • + 2

    Завладяна държава в комбинация със “Солунската митница”

    Нередност?
  • 3
    dabeda avatar :-|
    Da be.. da..
    • + 1

    Бели птици... и куршуми...
    https://www.youtube.com/watch?v=tyDP5E6qQtI
    От възхитения народ български...

    Нередност?
Нов коментар