Проф. Христо Даскалов: Установихме виртуални животни, за които са получавани субсидии

Директорът на БАБХ пред "Капитал"

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • В системата ни ВетИС е имало неоторизирана намеса. Сега ще бъде създадена нова.
  • Дадох на прокуратурата записа и свидетелствах за пари в папката на Моллов. Но нищо не последва.
  • Частните договори за "златния гьол" и инсинераторите изтичат до месеци. Държавата трябва да реши как действа.

Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) влезе във фокуса на вниманието през тази година с битката си за отвоюване на контрола над вноса на храните на границата на Капитан Андреево. Нейният председател проф. Христо Даскалов разказа за получени заплахи, както и за предложен подкуп, за да запази статуквото, за който изтече и запис. Но прокуратурата бързо прекрати проверката. За случая, както и за други проблеми в сектора, потърсихме проф. Даскалов, който оглави агенцията през декември 2021 г. В момента е в отпуск от БАБХ, защото е кандидат за депутат от ПП.

Когато прокуратурата съобщи, че е прекратила разследването по вашия сигнал за подкупа, който Пламен Моллов се е опитал да ви предложи, оттам отказаха да съобщят мотивите - с аргумента, че решението може да се обжалва. Вас лично прокуратурата уведоми ли ви за него?

Бях в прокуратурата два или три пъти и съм дал писмени сведения. Този запис, който беше направен с моя телефон, съм им го предал, и повече от този ден нататък никога никой по никакъв повод не ме е търсил. Това беше някъде в края на май или началото на юни. А за прекратяването не са ме уведомили.

Но г-н Моллов явно са го уведомили, защото той пръв съобщи за прекратеното разследване.

Той е и заинтересованото лице, ясно е, че на него трябва му да се изчисти името и нашата прокуратура е намерила явно мотиви да го изчисти.

Ще предприемете ли нещо оттук насетне?

Аз направих това, което можех - написал съм всичко и съм го подписал, предоставил съм записа. Тогава дойде и тяхно техническо лице, изтеглиха записа от телефона, официално подписах някаква допълнителна декларация, че е взет този запис и оттам нататък повече нищо.

В прокуратурата питаха ли ви какво имаше в папката на Пламен Моллов в колата?

Да, и аз съм го написал, че там имаше пари. Аз това видях, не документи. Аз сега нищо не мога да оспорвам на прокуратурата. Хората, които познават въпросното лице и са чували неговия глас, да прослушат качения запис в интернет и да си направят сами преценката. Той е с достатъчно характерен глас, за да бъде разпознат.

Тази среща той ли ви я беше поискал?

Да, това беше третата ни среща. Доколкото аз четох това, което е казал, той не отрича, че сме се срещали, но предметът на срещата бил друг - за някаква документация. Да, и за това, което той казва, сме говорили, ние се познаваме от много години

Другата случка от последния месец е, че служебният премиер уволни вашия заместник д-р Мавровски, който ресорно е отговарял за граничния контрол.

Да, уволниха го, за да назначат този, който преди това беше отстранен, за да ме назначат мен като изпълнителен директор. С д-р Мавровски сме работили добре, но мен никой не ме е питал и не ми е искал мнението за неговото отстраняване.

Значи нещата водят към Капитан Андреево?

Да, да.

А сега знаете ли дали във ваше отсъствие е сменено нещо на границата?

Разбрах, че един болен господин, който се водеше началник на този на нашата служба на "Капитан Андреево" - д-р Атанас Михайлов, вече се е върнал на работа и доста вършеел, както се изразиха колеги, с които се чухме.

Вие не бяхте ли назначили една дама на тази длъжност?

Да, аз я бях назначил, но в деня, в който д-р Мавровски беше уволнен, тя ми се обади и ме помоли да я върна обратно Бургас, където работи постоянно.

А каква е историята на този регистър ВетИС, който след хакерска атака в началото на август излезе от строя за известно време?

Това е обща система, която се използва от цялата агенция - най-вече за движението на животните, тяхното регистриране, когато те се родят и когато се изпратят в кланиците. Така че това е една всеобхватна система, с която се следи движението на всичко, което става в цялото животновъдство.

Вие смятате ли, че е качествена разработена?

Тази система е изключително стара и това, което ние за тези осем месеца успяхме да направим, е, че стартирахме - и вече този процес е необратим - да изградим една нова ВетИС система, която да е модерна, да отговаря на всички изисквания и да е по-защитена. Защото беше брутална тази хакерска атака на 6 август.

За изграждането на тази нова система обявили ли сте поръчка?

Изграждането или прехвърлянето й ще бъде на правителствения облак. Ние имахме много срещи с ръководството на Министерството на електронното управление и всъщност те поеха ангажимента да се занимават с този въпрос. Имаме и постановление на Министерския съвет за изграждането на новата ВетИС система в БАБХ. Това, което предстои в следващите месеци, е тя да бъде написана. Това трябва да приключи догодина, най-късно февруари или март.

"Информационно обслужване" ли пише софтуера?

Мисля, че те ще помогнат.

Тъй като тази система е била изграждана на модули през годините, имате ли данни колко милиона е струвала?

Мисля, че когато е изградена преди много години, е струвала няколко милиона лева, а след това само поддържането й ни е струвало около 900 хил. до 1 млн. лева всяка година. И, разбира се, модулите, които са надграждани към тази система, също са стрували шестцифрени суми.

Имаше коментари, че в нея може свободно да се влиза, без да се остави следа.

Не е точно така. Достъп имат всички частно практикуващи ветеринарни лекари. Разбира се, служителите на БАБХ също, които са в здравеопазването или в дирекция, свързана с IT системата ни. Но за ВетИС системата има една интересна подробност. Тя е била изградена от една фирма (бел. авт. - консорциум "Матерна систем"), която през тези 10 и повече години я поддържа също така. На практика служителите на тази фирма имат възможността да влизат в системата. И тук ние водихме много разговори, имаше голям интерес и от службите за сигурност, ДАНС. Те постоянно наблюдават тази система, защото тя не само следи движението в цялото животновъдство, но чрез актуалните данни в нея става и разплащането от Държавен фонд "Земеделие".

То там е всъщност е голямата интрига. През тези осем месеца от ДАНС ми се обаждаха няколко пъти, в някои случаи и доста късно, за това, че има някаква ненормална дейност и влизане в системата. И точно с изграждането на нова система искаме да направим така, че тя да бъде контролирана само и единствено от специалисти в БАБХ. Това може да ни гарантира, че ще премахнем тази неоторизирана поява на всякакви хора и елементи в системата.

В каква посока е тази ненормална дейност?

Появяват се примерно някакви животни, после изчезват от системата. Знаете, че голям проблем за нас са т. нар. виртуални животни. Ние положихме много усилия да съчетаем проверките какво се случва вътре в системата и кой влиза в нея с проверки на място, за да съпоставим това, което намираме като бройки и категории животни и като възрастови характеристики, с това, което е отразено.

И какво установихте?

Ами в някои случаи имаше доста голямо разминаване. Пишат примерно, че има 370 животни, а те са 180. И когато ни се поискат данните от ДФЗ, а това се случва всяка година на 1 февруари, ако в системата стоят 370 животни, това стопанство ще получи пари за този брой.

Публикация на сайта BIRD цитира одитни доклади на средствата от ЕС, според които над 1400 животновъдни обекта в Кърджалийска област са били финансирани, без да са регистрирани по чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност.

Сега се извършва една абсолютно детайлна проверка. Колкото и странно да звучи, но аз научих през август, че имаме такъв проблем в Кърджалийско. Ние организирахме 12 екипа на наши служители от няколко области, които да извършат проверка на всички тези животновъдни обекти, за да може да се излезе с крайно решение колко от тях покриват изискванията на закона и могат да получат субсидиране и колко от тях няма да могат да го получат.

Откога са били въведени тези 1400 обекта от Кърджалийско в системата?

От много години. Точната година не мога да ви кажа, но този процес е бил санкциониран от районната прокуратура в Кърджали през 2020 г. Миналата година пак са правени някакви проверки, като е събрана цялата документация, за да може да прецени прокуратурата. Ние сега правим поредната проверка, за да може до края на октомври да видим колко от тези обекти са актуални и реално отговарят на изискванията за регистрирани животновъдни обекти.

А каква годишна субсидия ориентировъчно са получили тези обекти?

Не мога да ви кажа. От нас се иска с ВетИС системата да дадем бройките животни и регистрирани обекти, а плащанията се извършват от ДФЗ въз основа на тези данни.

Очаквате ли някакви противодействия във връзка с проверката на тези обекти?

Ами доколкото ме информираха колегите, имаме съдействие. Аз поканих в София цялото ръководство на областната дирекция по безопасност на храните от Кърджали. Те много добре знаят проблемът какъв е. Всъщност цялата ни структура в Кърджали, която е с над 50 човека плюс 12 екипа, са на терен и извършват физическа проверка на тези обекти, която трябва да приключи към средата на октомври.

Как са знаели за случая и не са предприели проверка през предходни години?

Ами те са предприемали някакви действия, но нали знаете, че мечката играе според тоягата В крайна сметка това е един доста специфичен регион и са намирали начини да отговарят, така да се каже, на законовите изисквания. Но все пак и някои от изискванията на закона се промениха и всъщност това е предизвикало интереса на прокуратурата през 2020 г.

Коя промяна точно имате предвид?

Това, че когато имаш животновъден обект, трябва да имаш договор за наем или да докажеш собственост на терена, върху който е той, и т.н. Явно преди това с друг доказателствен материал е могло да бъде решавано. Сега се изисква по-голям набор от документи, които да показват вече реална връзка.

Хора от бранша коментират, че това са мъртви души - веднъж се получават пари за животни, които ги няма, и втори път инсинераторите получават пари за изгаряне на същите несъществуващи животни.

Темата за инсинераторите има връзка с това, което говорим, но тя е свързана и с подхода за извършване на тази дейност. Ние имаме договор с два инсинератора. Със земеделския министър Явор Гечев имахме няколко разговора, направихме един много голям доклад до него, защото така или иначе тези договори до 2-3 месеца приключват. И трябва да намерим по-добър начин, за да не се стига до това положение да имаме много основателни съмнения, че лъжата е доста голяма. Ние намерихме много несъответствия между това, което е декларирано, и това, което може да бъде извършвано. Тези документи също ги внесохме в прокуратурата, в ГДБОП и във всички държавни институции, които се занимават с тези въпроси.

Въпросът с инсинераторите и сумите, които към момента се дължат, накрая ще мине през съда. Но по-големият въпрос е какво правим следващата година. Нашето предложение е как да върви финансирането, а другият въпрос е кой ще извършва тази дейност - би трябвало да го прави този, който ефективно може да го прави. Това може да се прави с инсинератори, може и с екарисажите, които са най-комплексното възможно средство.

Мен ме интересува тези договори да вършат работа, да няма лъжа и измама и да не се надписват огромни количества, които държавата да плаща.

Смятате ли да обявите поръчка за нови договори за тази дейност?

Ние подготвяхме такава обществена поръчка и тя трябваше да бъде обявена вече, но какво ще решат заместващият ме като функция и в министерството - това е вече техен въпрос.

Договорът за "Златния гьол" на Капитан Андреево също изтича в началото на следващата година - планирате ли агенцията да поеме тази функция и да обособи повече тези места за дезинфекция, тъй като сега се създава тапа при преминаването през границата?

Моето мнение и на предходното ръководство на министерството е категорично, че тази дезинфекция ще се извършва от държавата, тоест от БАБХ. Това нещо може да бъде създадено за много кратко време и инвестицията не е голяма.

Тази година между двамата министри на транспорта на България и на Турция имаше няколко срещи за това как да се разшири и да се промени въобще работата на двете части на граничния пункт - Капъкуле и Капитан Андреево, като това предполага увеличаване и на капацитета на дезинфекция.