Кмет и лекари участват в незаконна реклама на лекарство "срещу COVID-19"

В няколко медии върви кампания за продукт на "Хювефарма", без нито една институция да санкционира някого

Какво е общото между кметa на Ямбол Валентин Ревански и пулмолога д-р Петър Чипев? И двамата участват, без да са давали съгласието си, в незаконна реклама на лекарство срещу COVID-19. Ако здравните институции си вършеха работата и санкционираха веднага нарушителите на европейската директива и българския закон за лекарствените продукти, те, както и медиите, които публикуват неприкритите реклами на лекарства с рецепта, щяха да бъдат глобени с около 20 хиляди лева за всяко нарушение.

"Спокойно бих препоръчал [ивермектин] на познати и приятели, а освен това той е и много евтин медикамент - струва жълти стотинки, за разлика от някои антибиотици", казва кметът на Ямбол в интервю, публикувано на 24chasa.bg. В целия текст той обяснява колко много му е помогнало това лекарство, когато е боледувал от ковид, и колко бързо се е оправил благодарение на него. В друга медиа - kmeta.bg, се цитират избирателно пациенти и лекари в полза на ивермектин и има десетки публикации по тази тема. Проблемите в случая са два:

  • рекламата към широката публика на лекарства, които се предписват от лекар и купуват с рецепта, е изрично забранена от закона за лекарствата и това е така навсякъде в ЕС
  • медикаментът няма разрешение да се използва за лечение на COVID-19 никъде по света, включително у нас.

В България ивермектин се произвежда от компанията на Кирил Домусчиев "Биовет", част от групата "Хювефарма'', и носи търговското наименование "Хювемек".

Според закона е забранена покупката на медикамент с рецепта, без лекар изрично да го е изписал, но по традиция в българските аптеки често може да се случи точно това. Забранена е и рекламата на лечебните свойства на лекарствата с рецепта към пациентите, особено пък ако не само се рекламира и подтиква пациентът да търси начин да се сдобие със съответното лекарство или лекарят да му го предпише, но и ако самото лекарство няма в листовката си доказан ефект за заболяването.

Въпреки всичко това от седмици в няколко медии върви кампания, вероятно с платени публикации, които не са отбелязани като такива. "Капитал" изпрати въпроси до Изпълнителната агенция по лекарствата и Министерството на здравеопазването, които трябва да следят за подобни нарушения, дали са забелязали какво се случва по телевизиите, радиата, онлайн медиите. Неофициално информацията е, че институциите ще се самосезират по медийните публикации, тъй като не са ги били забелязали досега. До редакционното приключване на статията не получихме официален отговор.

Рекламни лица в неведение

Платената реклама на продукта в 24chasa.bg включва интервю на кмета на Ямбол, който разказва как е бил лекуван успешно с ивермектин през ноември 2020 г. При всяко споменаване на ивермектин имаше поставен линк към сайта на конкретната търговска марка "Хювемек", произвеждана от компанията на Домусчиев.

Валентин Ревански искрено се изненада, когато разбра от журналист на "Капитал", че публикацията е обозначена като платена и не е бил попитан предварително, и каза, че не е получил пари в замяна на интервюто. "Не съм знаел, че съм участвал в такава реклама, но всичко, което съм казал, е истина", коментира той пред "Капитал". На въпрос дали знае, че е незаконно да се рекламира лекарство с рецепта, и то за свойство, което по закон не притежава, той отвърна, че не е наясно. Ревански каза, че не е използвал конкретния продукт с търговска марка "Хювемек" на Домусчиев, като и не го е имало на пазара, когато той се е лекувал от ковид през есента на 2020 г.

"Капитал" изпрати въпроси до рекламния отдел на "24 часа" кой е платил рекламата и дали от изданието знаят, че рекламата е незаконна, както и дали са информирали кмета. До публикуването на този текст отговор няма, но пък обозначението за платено съдържание и линковете бяха премахнати в петък следобед, след изпращането на въпросите.

Сайтът kmeta.bg, който е свързан с Домусчиев, също е публикувал интервю с Валентин Ревански по темата, но е включил и редица други "рекламни лица". През миналата седмица например това беше д-р Петър Чипев, пулмолог, който лекува пациенти с коронавирус. Без да знае, той също става рекламно лице на ивермектин и попада в риск от глоба.

В своя статия, публикувана на сайта inspiro.bg, той прави научен обзор на информацията, която е налична в научните среди до момента за ефективността на ивермектина в лечението на COVID-19. Той отбелязва, че приложението му е добило популярност с протокола на Eastern Virginia Medical School, като добавя: "Във всички останали изработени до момента насоки и препоръки обаче ивермектин или изобщо не се споменава, или не могат да се дадат категорични препоръки за неговото използване за профилактика и лечение на COVID-19 поради липса на достатъчно данни." Точно последното изречение обаче е пропуснато в преразказа на kmeta.bg.

Самият Чипев обясни пред "Капитал", че е дал интервю за медиата за статията си, но след това в него е останало само положителното за препарата, без да се включват други значими коментари.

Той разказа, че дама от kmeta.bg обяснила, че това е част от рекламна кампания за медикамента, но той не е бил уведомен за това. "Аз лекувам болни от ковид и имам много пациенти. Масово започнаха да ми звънят хора, които са си купили препарата, и да ме питат как да го пият. Аз на всеки един трябва да обяснявам, че не съм лекарят, който препоръчва ивермектин, аз никога не съм го изписвал. Всеки втори човек идва при мен с купеното лекарство на "Хювефарма". Аз изпадам в много неудобна ситуация", казва пулмологът пред "Капитал".

Проблемът при д-р Чипев, изглежда, е заглавието на статията му, което изглежда по-скоро позитивно към ивермектин, както и популяризацията във фейсбук, която получи от ментора си - проф. д-р Коста Костов, завеждащ медицинския център, в който работи, и главен редактор на сайта, където е публикувана. Самата статия на д-р Чипев се казва "Ивермектин за лечение на COVID-19 - време ли е за голямата премиера?", а във фейсбук проф. Костов я представя така: "Хайде сега да видя колко ще е дълга опашката за ивермектин след прочитане на този текст? Благодаря на моя колега д-р Петър Чипев за труда и сътрудничеството при подготовката на статията." "Мнозина не разбраха иронията в текста за ивермектин, който публикувахме, каза проф. Коста Костов за "Капитал". "В мрежата, през различни сайтове се извърши неприемлива манипулация с нашите становища относно употребата на Ivermectin за лечение на Ковид-19. От оригиналния текст са извадени отделни пасажи и същите са използвани манипулативно с комерсиална цел - да се рекламира препарата за лечение на пациенти, инфектирани със SARS-CoV-2, каза професорът. Оригиналния текст можете да видите тук.

В сайта на NOVA телевизия, както и в много други медии, също има разяснения относно използването на препарата. Медиата доскоро беше собственост на Кирил Домусчиев.

Къде са институциите

Ивермектинът - утвърдено лекарство срещу паразити, събуди интерес дали може да е ефективно срещу COVID-19, през април миналата година. Тогава австралийски учени направиха лабораторно проучване за действието на продукта върху коронавирус. Резултатите ин витро бяха много обнадеждаващи, но ин виво, за съжаление, те не бяха така категорични. Въпреки това ивермектинът влезе в най-различни протоколи за лечение на COVID-19 в САЩ, Латинска Америка и ЮАР, но след това на много места беше отхвърлен като терапия. Компанията, изобретила лекарството - американската Merck, официално обяви, че анализът на наличните данни не подкрепя безопасността и ефикасността на антипаразитното лекарство, което тя произвежда, за лечение на COVID-19. През пролетта "Хювефарма", която произвежда ветеринарния препарат, започна клинични проучвания върху хора за действието му срещу COVID-19, които все още не са приключили.

Вижте цялата история на ивермектина и какво мислят българските лекари за него тук.

Независимо от това обаче, в България то се изписваше масово при втората вълна през есента, а пациентите се снабдяваха от една-единствена аптека в София, която беше затворена и санкционирана точно в момента, в който "Хювефарма" подаде в Изпълнителната агенция по лекарствата документи за регистрация на лекарство с активна съставка ивермектин за лечение на хора. По медиите и особено тези, контролирани от Домусчиев, бяха канени лекари, които предписват ивермектин, които да обясняват неговите лечебни свойства.

В началото на тази година продуктът беше регистриран за употреба в България, но само за лечение на тропическа чревна паразитоза, която не съществува в България. Регистрацията стана по процедурата за утвърдена употреба в ЕС, при която не се представят никакви клинични проучвания, нито лабораторни изследвания за продукта, а само статия, че с лекарството се лекуват от години тропически паразитози във Франция.

На 28 януари лекарството е получило регистрация в списъка на продуктите с пределни цени, които не се заплащат от здравната каса, и тя е 49.42 за опаковка с 10 таблетки и 148.28 лв. за опаковка с 30 таблетки.

Според лекарствения закон на широката публика могат да се рекламират само лекарства без рецепта и ваксини, а на лицата с медицинско образование и тези с рецепта, защото само те ги изписват и трябва да са запознати със свойствата им. Всички тези реклами се одобряват по специален ред от Изпълнителната агенция по лекарствата.

Законът предвижда и персонална глоба за медицинските специалисти, които извършват пряка или косвена реклама на лекарствени продукти в печатните и/или в електронните медии, както и в интернет, тъй като пациентите могат да се повлияят от мнението им, и тя е от 1000 до 5000 лв., а при повторно нарушение - от 3000 до 10 000 лв. В допълнение глобата от 10 до 20 хил. лв. се налага и на всички, допуснали излъчването, публикуването и разпространението на рекламата. Законът до момента стриктно важи за производителите на всички 6300 лекарства за хуманна употреба, регистрирани в България.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    prostokiro avatar :-|
    Харвард
    • - 6

    Не знаех за този чуден не-mainstream продукт, преди да прочета една статия в Дневник. А сега пък тази статия в Капитал. Чудя се от Икономедиа дали съзнателно рекламират продукта или не осъзнават ефекта на подобен род статии.

    Нередност?
  • 2
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • + 8

    Въпреки че уж смени собственика си, NOVA продължава почти ежедневно да рекламира в своите новини продукта с недоказана ефективност ивермектин, произведен от фармацевтичната компания на "бившия собственик" на телевизията Киро Гела. Смениха собственика и шефовете на цялата медийна група, но редакционната политика от времето на Делян Пеевски се запази.

    Нередност?
Нов коментар