🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Тихомир Янакиев: Гражданите на Созопол трябва да са съпричастни към взимането на решения

Кметът на града пред "Капитал"

"Обявихме за продажба на търг двата служебни мерцедеса на общината, за да покрием стари задължения", казва Янакиев за наследството от предшественика му Панайот Рейзи
"Обявихме за продажба на търг двата служебни мерцедеса на общината, за да покрием стари задължения", казва Янакиев за наследството от предшественика му Панайот Рейзи
"Обявихме за продажба на търг двата служебни мерцедеса на общината, за да покрием стари задължения", казва Янакиев за наследството от предшественика му Панайот Рейзи    ©  Йово Николов
"Обявихме за продажба на търг двата служебни мерцедеса на общината, за да покрием стари задължения", казва Янакиев за наследството от предшественика му Панайот Рейзи    ©  Йово Николов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Тихомир Янакиев е кмет на гр. Созопол. На последните избори като представител на БСП той победи кандидата на ГЕРБ и смени управлявалия три мандата Панайот Рейзи. Роден е през 1972 г. в Созопол. Основното си образование е завършил в града. От 1987 г. до 1991 г. е учил в ССУМОР "Генерал Владимир Заимов"(Морския техникум) в гр. Бургас. През 2000 г. завършва Икономически университет - Варна, специалност "Маркетинг и мениджмънт", а по-късно придобива магистърска степен в специалност "Стопанско управление" в университет "Проф. д-р Асен Златаров" в Бургас. От 2002 до 2019 г. е банков служител, а от 2004 г. заема ръководна позиция. Семеен с три деца.

Созопол минава за една от богатите общини, колко е годишният й бюджет?

- Около 24 млн. лв., от тях собствените приходи оптимистично могат да достигнат 15-16 млн. лв. Но сега с тази криза съм сигурен, че ще трябва да има актуализация на бюджета в посока надолу. До февруари приходите бяха много добре, но сега буквално се сринаха. И то точно през март, когато хората плащат данъци, наеми, започват икономически инициативи, свързани с туристическия сезон. Сега всички са предпазливи, никой не поема рискове и това съответно ще се отрази на приходите на общината. Тоест налага се да намалим разходите. Аз вече извиках спортните клубове и ги предупредих, че субсидиите най-вероятно няма да могат да бъдат изплатени в пълен размер, така както сме ги гласували по бюджет. Хората се съгласиха, че има обективни причини това да се случи. Отделно предприех мерки, пуснах хора в отпуска, от затварянето на детски градини, училища, центъра за обществена подкрепа, центъра от семеен тип в Черноморец намалихме някакви разходи... Но това не може да продължава вечно.

Доста се говори за нарушения от страна на вашия предшественик. Какво наследство получихте в общината, след като поехте този пост?

- Това си е работа на прокуратурата. Първото нещо, което направих аз, като влязох в общината, е да поискам финансов одит, който да обхване 10-годишния период на управление на предшественика ми. Тази проверка е актуална, но към момента е спряна с оглед епидемията от коронавирус. Бяха направени регулярните проверки, обхващащи период от година. При тях нямаше констатации за нередности. Помислих си, че нещо не е наред, защото като наследство получихме следното: 22 млн. лв. кредит от две търговски банки, просрочени задължения към контрагенти на стойност 3.5 млн. лв., неплащани отчисления по чл. 64 от Закона за отпадъците към РИОСВ на стойност 1.8 милиона лева, челно място в класацията на Министерството на финансите за общини в лошо финансово състояние, където фигурирахме в 5 от общо 7 критерия. Установих големи разминавания в план-сметката за битови отпадъци. Затова помолих моите експерти да направят засечка на приходи и разходи в нея и се оказа, че трябва да имаме 4 млн. и нещо преходен остатък, а ние имаме 1.8 млн.

Подадохте ли сигнал в прокуратурата?

- Да, длъжен съм да го направя.

Колко е дефицитът в бюджета на общината?

- Дефицитът е 2.6 млн. лв., но това са изцяло целеви средства. Дефицитите са тези, за които споменах вече - кредитите, неразплатените задължения, финансовите ангажименти, поемани с договори, и т.н.

Как се справяте с това?

- С икономии. В сравнение с преходната година сме направили близо 2 млн. лв. икономии. За 2018 г. всичко е разплатено. Имаше около 800 хил. лв. неразплатени средства към сметопочистващата фирма, говорих с тях, редуцирахме цената надолу, намалихме от спортни дейности - например на ФК "Созопол" намалихме дотацията наполовина, и така лека-полека оптимизираме разходите. Обявихме за продажба на търг двата служебни мерцедеса на общината. С икономиите ще покрием стари задължения.

Очевидно имате и резерви. Например в един доклад на АДФК се твърдеше, че управлението на паркингите в общината изобщо не е ефективно. Мислили ли сте общината да поеме тази дейност?

- Имаме около 500 паркоместа, оборотът за миналия сезон е 26 хил. лв., според договора той се дели в съотношение 60 на 40 в полза на общината. Това е нищожно. Отделно, че НАП ни санкционира, защото фирмата не издаваше касови бележки, а те работят с наши касови апарати. От това по-голям срам има ли? Обмисляме паркингите да се стопанисват изцяло от общината. Ще направим необходимите инвестиции, ще разширим някои от паркингите с още 150 места, например този на "Буруна", ще поставим електронна система за таксуване и бариери и така ще направим много по-ефективно управлението им. Според моите изчисления само от паркингите на сезон общината ще има приходи над 100 хил. лв. Аз обещах това на хората от Созопол, преди да стана кмет. И ако има проблем, хората да псуват мен, защото аз не съм си свършил работата, а не да нося отговорност за някого, който прави измами на гърба на общината.

Ще променяте ли цените за паркиране?

- За един час паркиране не. Ще има три режима на абонамент: платени паркоместа - цената ще е 268 лв. за четири месеца, платено локално паркиране - само за жители на града, като така ще изчистим стария град от автомобили, и синя зона в централната градска част, около общината, на ул. "Републиканска" и др. Като за синята зона все още не сме решили окончателно, защото не знам дали ще ни стигнат силите за това.

В предизборната си платформа бяхте обещали да направите ново разпределение на улиците? Как ще се случи това?

- Накарал съм моите служители да направят анализ на транспортната схема. За да бъдем честни, трябва да признаем, че Созопол нямаше такава. Има знаци, които през по-голямата част от годината не се спазват - нито от местните, нито от гостите. Дори се шегуваме, че в Созопол има летни и зимни знаци. Но по закона за движение по пътищата той си е знак и трябва да се спазва. Правим анализ във връзка с тези паркинги - там трябва да се ситуират нови входове, има и частни такива и трябва да проведем разговори с техните собственици. Според този анализ ще се реши кои улици в коя посока ще бъдат отворени, за да се направи движението в града удобно за всички. Този анализ ще бъде готов съвсем скоро.

Правили ли сте разчети за разходите и можете ли да си го позволите?

- Само за разширението на паркингите ще отидат над 40 хил. лв., но това е еднократна инвестиция. Защото трябва да направим цялостна система, но след това започваме да печелим.

Някои разглеждат кризата и като възможност - дали ситуацията не може да се използва за промени, които трябва и могат да се направят сега?

- Ще правим промени по главната улица. От общината към стария град. С главния архитект, която е една млада и амбициозна жена, завършила е в Германия, с визия за града, стигнахме до извода, че тази цигания не може да продължава - това пренатрупване от търговски обекти, тези колички за царевица през 5 метра. Тази година схемата, която предложихме на общинските съветници, не включваше търговски обекти по улицата между общината и църквата "Св. св. Кирил и Методий", в началото на Стария град. Определили сме няколко точки, в които ще има такива, но те няма да бъдат фокусирани на едно място. Пред църквата също ще бъде изчистено от сергии. Запазваме подхода към пристанището с павилиони за художници, продавачи на икони и сребро, предимно сувенири, картини и други.

Това няма ли да ви вкара в конфликт с хората в Созопол, защото е известно, че зад всяка сергия стои по едни общински съветник?

- Аз съм поел този риск и още в предизборната си платформа обещах на хората, че ще изчистим центъра. Ние не забраняваме на хората в Созопол да правят бизнес, просто локациите са различни.

Но всеки иска на стъргалото!

- Иска, ама не може! По света някой продава ли царевица пред исторически паметници и археологически разкопки. За мен това, което правим, е правилно и нашите съграждани ще ни разберат. Отделно ще направим визия за Стария град, който е архитектурен резерват - там е една голяма какофония от реклами, чадъри, навеси - пластмаси, железа, гуми, каквото ти дойде на акъла - това нещо искаме да го изчистим и унифицираме. Вече направихме няколко обществени обсъждания с гражданите. Аз създадох обществен съвет, за да чуя хората какво мислят, защото това, което правим, е за тях. Досега беше: каквото каже кметът - това е, той си носи отговорността. Така е преценил колегата ми, така е действал. Аз искам да има по-широка дискусия, хората да са съпричастни към взимането на решения. И за да са удачни, трябва да намерим консенсус за всеки да е добре. Преди общинският съвет гласуваше под строй. Сега залите на общинските сесии са пълни с граждани. Да, отговорността е моя, но аз трябва да ги убедя в правилността на моите решения и това да стане пред всички.

Ще има ли промени на "Веселата уличка" и как ще се контролират заведенията там, така че да не пречат на туристите?

- Голяма част от обектите там ще бъдат премахнати. Това беше конкретен предизборен ангажимент, поет от мен. Тротоарите ще се разчистят. Ще има търговска дейност с ясен регламент. Проблем е извънредното положение, което блокира дейността ни частично.

Какви мерки въвеждате за облекчаване на бизнеса в Созопол и стимули за развитието му по време на корона кризата?

- Към настоящия момент сме обсъдили мерки за наемателите на целогодишни обекти и за таксиметровите превозвачи. Мерките касаят плащанията към общината. В детайл ще излезем със съобщение на малко по-късен етап.

Какво е бъдещето на остров Свети Кирик и Юлита?

- Това е една много болна тема. С главния архитект написахме едно писмо до министъра на културата, обсъждахме развитието на острова и с няколко неправителствени организации, които имат идеи за неговото развитие. Всичко опира до собствеността на острова. Той сега е на Министерството на културата и една малка част от него се ползва от Гранична полиция. Правихме инспекция на сградата на морското училище - то е цялото в разруха. Аз имам сантимент към това училище, защото моят дядо, който също е бил кмет на Созопол десет години, го е завършил. Безотговорно е такова място да пустее. НИНКН щели да идват да правят мониторинг на Стария град, кой как си стопанисва частния имот, а същевременно МК е оставило една такава сграда в руини, не е ли малко лицемерно това?

Имаше идея сградата на морското училище да се превърне в музей?

- Да, при мен са идвали и хора, които искат да правят там и колеж. Те са анализирали, че от такова обучение има нужда, преценили са, че в тази част на Европа има нужда и търсене на такова образование. Музеят също е супер идея, възможностите са много, въпросът е да се разберем с министерството какво правим и да действаме, защото в това състояние островът е само едно бунище. Имаме много идеи, но за съжаление коронавирусът дръпна ръчната спирачка.

Между острова и созополския бряг е рибарското пристанище, ще осъществите ли проекта за реконструкцията му?

- Проектът беше първоначално за 800 хил. лв. за 5 понтона, обаче рибарите казаха "не ни трябва", страхуват се, че ще дойдат яхти, чужди хора. Засега ще осъществим 2 понтона, правим ремонт на кея, слагаме колонки с ток и вода, поправяме кнехтове, подменяме бетона. Ще го осъществим.

През зимата се появиха информации, че отвеждащата тръба на пречиствателната станция за заустване в морето е аварирала. Кой ще поеме отговорността за това?

- Водният цикъл е в гаранция и изпълнителят ще си плати за ремонта. Искам да кажа само, че това, че е аварирала тръбата, не означава, че в морето се излизат непречистени води. Това е тръба за заустване на пречистената вече вода.

В Созопол вече има нов квартал - "Буджака", там обаче инфраструктурата е под всякаква критика, ще правите ли благоустрояване? Все пак там хората също плащат данъци на общината.

- Да, ние намерихме един стар проект за централната улица "Виа Понтика" и сега съм поставил задача да се направят количествено-стойностни сметки и след това ще търсим пари за ремонт, вероятно по европейски проекти. Отделно от това имаме намерение да оправим канализацията на южния склон чрез изграждането на втора камера на помпената станция на Каваците, така че мислим и за този район.

Интервюто взе Йово Николов

16 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    lgg50680406 avatar :-|
    Елена Димова

    Димитър Тойчев се възползва от младите хора в България като ги изнудва за да получава рушвети... Нима няма и той деца?

    Нередност?
  • 2
    dac13635356 avatar :-|
    Данаил Миленов

    Ей това е българска работа. Този нагъл полицай бива оставен да се надува и своеволничи. Заплашва, че няма да спре да глобява, докато не стане на неговото. Къде е правосъдието?

    Нередност?
  • 3
    opd15605875 avatar :-|
    Николай Георгиев

    Какво да се очаква от полицай в студентски град - подкупен, нагъл и явно няма деца, за да изнудва младите по този начин. Сигурно не може да спи спокойно и с причина. Само като го видиш колко тежко ходи, ти става ясно що за човек е!

    Нередност?
  • 4
    kfy04682133 avatar :-|
    Камен Даскалов

    Виждам,че не само аз мисля така за Тойчев. Ти му подадеш пръст - той ти отхапва ръката... Види ли те, че отстъпваш - настъпва смело. Никаква милост с такива хора като него.

    Нередност?
  • 5
    wxp16682798 avatar :-|
    Дани Илиев

    Господин Тойчев години наред се възползва от незначителния си пост за да изкарва черни пари.. не е справедливо да бъде оставян да си своеволства по този начин. Няма ли кой да го спре?

    Нередност?
  • 6
    mcr00683812 avatar :-|
    Валентина Йорданова

    Господин Тойчев иска да се издира в йерархията, но не е толкова лесно. Няма как да стане като се опитва да събира само рушвети. Не е коректно да си затварят очите, въпреки че знаят какви ги върши. Ще си намери майсора рано или късно.

    Нередност?
  • 7
    bds20684578 avatar :-|
    Пламена Величкова

    За съжаление много станаха полицаите като него в днешно време ... Аз лично съм се срещала с него и беше запомнящо се. Заяждаше ми се за най-малко нещо и само търсеше за какво да се хване. Но аз не бях в нарушениие и той май не беше доволен. Не успя да дизкара някой лев...

    Нередност?
  • 8
    MilenaAtanasova avatar :-|
    Milena Atanasova

    Господин Тойчев e поредното корумпирано ченге в България. Този уж служител на реда следи стриктно не за движението по пътищата, а за хубави коли. Очевидно спира само по-лускави автомобили и започва да заплашва с отнемане на книжка, сваляне на номерата на автомобила и т.н.
    Държи се нагло и невъзпитано, не изпълнява правилно служебните си задължения, пуши цигара, докато чака рушвет и не връща документи докато не получи поне 50лв. Не е нормално полицай, който трябва да ни пази да се облагодетелства от хората насила.

    Нередност?
  • 9
    deqnvasev avatar :-|
    Деян Васев

    Виждам, че доста шофьори са били изнудвани от г-н Тойчев, но това не е най-противното, което това ченге прави. Участва в канал за дистрибуция на наркотици и пази криминално проявените личности, които отговарят за разпространението на дрогата!

    Нередност?
  • 10
    rjc58686505 avatar :-|
    Паола Красимирова

    Привет и от мен! Ако не бях срещала Тойчев , нямаше да мога да и повярвам. За съжаление ми се наложи да се сблъскам с него и не беше никак приятна срещата ни. Аз обаче реших да си платя глобата. Искаше му се да предпочета лесния начин.

    Нередност?
Нов коментар