Свиленград: градът на границата, до казиното

Икономиката на общината зависи силно от туризма и хазарта, но покрай пандемията може би градът трябва да се замисли за нова идентичност

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Трудно е да сбъркаш входа на Свиленград с някое друго място. Още с влизането те посрещат билборд след билборд, реклами на казина и игрални зали. Някои го наричат "българския Лас Вегас", но през март усещането е по-скоро за притихнал град, далеч от глъчката и купона. И все пак може би най-добрият пример за това колко се е пропил хазартът в икономиката на града е фактът, че на паркинга на огромния хипермаркет Janet има друга сграда със същото име - на игрална зала. Вероятно само болницата си няма хазартен бизнес в двора.

Спретнат град с някои кичозни хотели и добре почистени, но пусти улици. В днешно време Свиленград няма индустрия, няма и планове за нея, разчита основно на туризма, който в контекста на коронавируса е в беда. Факт е, че само на няколко километра се строи мегакомплекс за 300 млн. лв., а и в самия град се появяват нови и нови хазартни и хотелски инвестиции. Кметът Анастас Карчев е оптимист и вярва в развитието на Свиленград като дестинация, но несигурното бъдеще повдига въпроси относно бизнес средата в региона.

Руска рулетка за бизнеса

"Ние сме граничен град, на две граници сме. Навремето имаше много гранични войски, поделения. Трудно се влизаше в Свиленград. След това с отварянето градът се разви в сферата на туризма и транспорта. Производствените ни предприятия спряха да функционират", разказва арх. Анастас Карчев. От 2015 г. той е главен архитект на община Свиленград, а през 2019 г. е избран за кмет от ГЕРБ.

И наистина, ако се разгледа списъкът на най-големите компании в област Хасково по приходи, профилът на Свиленград изпъква ясно сред тях. Градът присъства с 12 фирми в стотицата и пет от тях са свързани с хазарта. Единственото машинно предприятие на града - "Автомобил компонент България", има около 100 служители. Карчев уточнява, че компанията е българско-германска и е изцяло за външния пазар.

"Големите ни предприятия от миналото отдавна са ликвидирани. За сметка на това има други бизнеси", казва той. И те са основно туризъм и хазарт, като през 2017 г. в града има шест казина и 14 игрални зали. Самият арх. Карчев казва, че вече е спрял да ги брои и не знае точния им брой в момента, а и не е ясно кои ще оцелеят след пандемията. Към 2019 г., преди кризата покрай коронавируса, заетите в хазартния сектор са около 1000 души. Тук е може би най-голямото казино в България - "Принцес Свиленград", с приходи близо 109 млн. лв. и над 200 служители през 2019 г.

През 2017 г. при предишна среща Карчев разказа пред "Капитал" за някои планове и инвестиции, които изглежда, че все пак са се сбъднали оттогава. Построен е комплексът на местния играч Росен Киришев - "Мерит Гранд Моста Хотел & Казино" на брега на река Марица, като оператор на казиното в него е турската Merit.

"Мерит глобъл гейм" е фирмата към казиното, като през 2019 г. е пораснала с 50% и е достигнала оборот над 15.7 млн. лв.

Някои казина загиват, но вакуум няма - на тяхно място се появяват нови. Например "Фиеста" затвори преди няколко години, но сега на негово място е казиното с актуално напоследък име Grand Corona. Към 2019 г. то има сериозен оборот от над 50 млн. лв. Официалният му собственик е адвокатът Ивиян Симеонов.

Построен е и хипермаркетът "Жанет", от който непрекъснато излизат хора с пълни колички. Финансовите резултати на дружеството го доказват - за 2019 г. има приходи над 21 млн. лв., а и цели 170 служители. Търговският обект е собственост на несебърските бизнесмени, братята Иван и Станислав Дашеви, които притежават верига с четири обекта с това име в Несебър и Слънчев бряг. Техни съдружници тук са свиленградският бизнесмен Павлин Паришев, който иначе се занимава с хотели в града, и неговата жена Дарина Паришева с минимален дял.

Хазартът продължава да е водещ и при новите инвестиции, започнати, преди коронавирусът да промени ситуацията коренно. Още в началото на града прави впечатление строителството на черна сграда. Това е бъдещият хотел "Империал", който е допълнение към едноименното казино. До границата с Турция се строи друг огромен хотел с казино, като инвестицията е за внушителните 300 млн. лв. Зад проекта стоят двама американци с български паспорти - Джон Кевин Болдуин и Шон Андре Скот, чрез софийското си дружество "Би Си Индъстрис". От публикуваната от община Свиленград информация става ясно, че бъдещият комплекс ще бъде с разгъната застроена площ 61 000 кв.м, като ще включва три игрални зали - едната с площ 4000 кв.м, а другите две с общо 1000 кв.м.

Заложник на туризма

Пред големите хотели и казина се веят не само знамената на България и Европейския съюз, а и на Гърция и Турция и това никак не е случайно. Това са държавите, чиито туристи до голяма степен захранват хазартния бизнес от години. Посещенията на гърците постепенно намаляват след финансовата криза от 2009-2010 г., а тези на турците са променливи. Покрай опита за преврат преди няколко години се усеща лек застой в прилива на турски туристи, а сега и пандемията допринася за това. Границата с Гърция реално е затворена, но на моменти турските граждани могат да пристигнат в Свиленград с негативен PCR тест. "Не е това, което беше преди, но пак е раздвижване на бизнеса", казва арх. Карчев.

През март 2021 г. паркингите пред големите казина са сравнително пусти, като има коли с български и турски регистрации - от Истанбул, от други градове. От една страна, все пак е четвъртък, а не уикенд. Не е и лято. Но се усеща, че очакванията, когато са строени огромните комплекси, са били други.

Тъжната истина е, че икономиката на Свиленград зависи от отрасли, които са сред най-ударените от кризата. В региона има и потенциал за винен туризъм, тук е и избата "Катаржина естейт", която има близо 13 млн. лв. приходи за 2019 г.

Кметът казва, че има потенциал за културен туризъм, като дава пример с близката крепост Мезек. "Допреди една година никой не е очаквал, че пандемията ще се случи. Но ето факт е. Туризмът е най-засегнат от тези мерки. Но хората имат нужда от почивки. Човек е свикнал да върви, да се разхожда, да опознава. В момента, в който се отпуснат мерките, хората тръгват. Те приемат риска и продължават", казва Карчев. Затова и той продължава да се надява, че туризмът ще живне скоро.

Градско развитие

През последните години градът се развива добре откъм инфраструктура, особено в сравнение с други. Арх. Анастас Карчев, който до 2019 г. е главен архитект, а сега кмет на общината, разказва, че над 70% от водопроводите са подменени. Общинското предприятие "Озеленяване и благоустрояване", в което по думите на Карчев работят около 130 души, активно работи по ремонтите на улици и тротоари, отговаря и за други комунални услуги. Градът се справя и добре с отпадъците - домакинствата масово ги събират разделно, има и изградена компостираща инсталация. В Свиленград има пет детски градини, строи се шеста. Амбицията на арх. Карчев е наесен тя да е готова и да посрещне децата.

Заради икономиката си, основана на туризъм и хазарт, в града се усещало присъствието на млади хора, твърди кметът. "Младите хора, които работят в тези сфери, искат да държат стандарт на живот спрямо немалкото заплащане на тези места. Идваха хора от вътрешността на страната да работят тук", разказва Карчев. И все пак според данните на Националния статистически институт населението е с негативен механичен прираст. Пандемията засилва този ефект, когато затваря най-големите работодатели в региона - туристическите комплекси.

"Когато всичко това спре да функционира, тези хора нямат този доход... Според мен доста от тях имат кредит и не могат да работят, ще търсят препитание някъде другаде", смята кметът.

Нов път напред

На въпрос на "Капитал" има ли все пак идеи да се измени профилът на местната икономика и да се привлекат големи производства в региона, арх. Карчев е леко скептичен. "Производството е свързано с работна ръка, площи и това да е евтино. Заради инвеститорите в услугите заплащането тук е високо. Производствен инвеститор трудно ще намери подходящи хора, конкуренцията би го възпряла", обяснява той. Факт е, че Свиленград би влязъл в конкуренция с бумтящия Пловдив, Хасково, Стара Загора и Бургас и най-вероятно би загубил на този етап.

И все пак кметът добавя, че поради географското си местоположение Свиленград има бъдеще в логистиката. "Тук могат да се направят съвременни автоматизирани складове, логистични бази. Имаме жп линия от Гърция и Турция", уточнява той.

Той споделя още, че е имало идея за индустриална зона при бившето летище в посока село Момково, като мястото е захранено с електричество. Имало е и идея да се изгради връзка от пътя за Гърция с магистрала "Марица". "Ако дойде реален инвеститор, може да се потърси възможност да се изгради пътната връзка. Това ще направи Свиленград по-гъвкав икономически", казва той.

Но според него именно инвеститорът е катализатор на подобна промяна. При избухването на предишната финансова криза имало инвеститорски интерес, но той угаснал заради нея. "Има условия. Въпрос на време е."

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    Ако Турция легализира казината, Свиленград ще приключи начаса. Тези турски инвеститори вероятно имат лоби в Истанбул и дано да си налагат интересите, защото иначе ги грози гладна смърт с тази концентрация.

    Иначе за младите - механичният прираст е измамна статистика. Никой не си сменя адресната регистрация, като иде като крупие за някой друг сезон. Вероятно част от хората пътуват от съседни градове. Чувал съм впечатляващи неща за заплатите, като се отчита нивото на останалите градове в региона.

    Нередност?
Нов коментар