Бургас търси повече иновативни компании и производства с висока добавена стойност

На срещата на бизнеса в града, организирана от "Капитал", представители на компании коментираха инвестиционния климат и перспективите

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Посоката за икономиката на Бургас е развитие на производства с висока добавена стойност, диверсификация и модернизация. Условията за това са налице - бизнес климатът се подобрява, инфраструктурата се подобрява, развиват се и няколко индустриални зони. Проблем остава работната ръка. Това стана ясно по време на срещата на бизнеса в Бургас и региона, организирана от "Капитал".

"Географското положение е голямо предимство на града, няма много застаряващо население, отливът на хора не е постоянен и това помага до голяма степен на всички нива - от мениджърски до по-нискоквалифицирани професии", каза по време на дискусията "Гласът на бизнеса" Мариян Гергов, който е търговски директор на бургаската машиностроителна компания "Козлодуй".

Диверсификацията на икономиката все пак е факт, навлизат и високотехнологични компании. "Tе са един от секторите, които се представят добре в Бургас, градът е надскочил това да бъде интересен само през летния период. От началото на годината досега имаме 5 нови технологични компании, които са се присъединили към нашата екосистема - двe откриха офиси, останалите са в процес", казва каза Христо Ковачев, съучредител на "ИКТ клъстер Бургас", член на съвета на директорите на "Уи системс" и собственик на Orbis Agency. Според него градът има добри перспективи и вече наваксва това, което направиха София и Пловдив. "Известно предизвикателство са офис площите, но е въпрос на време да отговорим на по-голям интерес", допълва Ковачев.

Андрей Рекалов, който е оперативен директор на търговеца на ток ТОКИ посочи, че единственият път пред компаниите е модернизацията и дигитализацията. "Колкото по-рано осъзнаем, че трябва да се хванем за иновациите и да сме предприемачи в тази сфера, толкова повече ще помогне. Бургас е доста буден от към търсене на алтернативен доставчик на ток, имаме доста клиенти в региона. Пожелавам на града да е иновативен, дигитален и зелен", каза Рекалов.

Пазар на труда: Бармани стават заварчици

Туризмът е един от водещите икономически отрасли в региона и разбираемо той беше най-силно ударен при затварянето на икономиката заради ковид-19. Това донесе отлив и съкращаване на работна ръка. Една част от хората, които доскоро са били заети в туризма сега са решили да се преквалифицират. "Доста сервитьори искат да станат заварчици, буквално има 3-4 примера в нашата компания, учудващо успешни. Това са кадри, които ние сме обучили, всичко става с много постоянство и търпение, желание от двете страни.", каза Мариян Гергов от "Козлодуй" и коментира като цяло проблема с кадрите. "Налага ни се сами да ги обучаваме. Това, което се получава от образователната система, не покрива напълно изискванията ни", коментира Гергов.

За същата тенденция говори и Христо Ковачев от "ИКТ клъстер": "Хората просто осъзнаха възможността за развитие и намериха посока, видяха кои са секторите, в които могат да се преквалифицират", каза той и допълни: "Мисля, че имаме вече добри практики в региона по отношение на образованието, вървим в правилната посока - участваме в образователните процеси доста по-активно - бизнес, образователни институции и т.н."

Зелена икономика и строителство

Индустриалните зони също стават все по-сериозен фактор. "Компаниите проявиха голяма гъвкавост, за да се задържат в бизнеса, да се запази работната ръка. Последните месеци се наблюдава сериозен ръст на интереса към индустриалните имоти, както и запитванията към нас, което не значи категорично нови инвеститори" , е мнението на Петър Иванов, представител и връзки с обществеността на "Индустриален технологичен парк". Индустриалния парк има и специални екологични изисквания към инвеститорите - те трябва да са от чисти производства и да не замърсяват, за да не се вреди на животинските популации в езерата край града.

"Все повече големи компании започват да изискват информация за въглеродния отпечатък на продукта, който ние им доставяме. Това нещо е само при големи международни компании, но виждам първия повей, това да се случи и в по-малките компании и частните потребители", каза по време на конференцията и Стоян Щерев, търговски директор на "Девня цимент". Компанията работи по своя дългосрочна стратегия за въглеродна неутралност. "Зеленият преход е неизбежен и ние имаме уникалния шанс да участваме в него, дори и да платим по-висока цена за това", каза още Щерев.