🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Струват ли си милионите за "умните" светофари в София?

Общината търси фирма, която да ги поддържа и да подобри пропускливостта срещу 13.8 млн. лв. без ДДС, но има съмнения, че ще спечели досегашният изпълнител и ефект може да няма

Преди седмици граждани от квартал "Люлин" сигнализираха за липса на координация по бул. "Царица Йоанна"
Преди седмици граждани от квартал "Люлин" сигнализираха за липса на координация по бул. "Царица Йоанна"
Преди седмици граждани от квартал "Люлин" сигнализираха за липса на координация по бул. "Царица Йоанна"    ©  Надежда Чипева
Преди седмици граждани от квартал "Люлин" сигнализираха за липса на координация по бул. "Царица Йоанна"    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Това е третата обществена поръчка за светофари, като общо сумата става над 40 млн. лв.
  • С допълнителни споразумения са давани още десетки милиони към досегашния изпълнител с дълга история в транспортните поръчки на общината
  • Различни несъответствия водят до въпроса какви са подобренията и за какво всъщност отиват средствата

София ще даде 13.8 млн. лв. без ДДС, за да осигурява "техническата изправност и функционалност" на светофарите си. Това безспорно е необходима и регулярна дейност - преди четири години същата сума беше дадена за тяхната поддръжка, а преди още толкова беше възложено самото изграждане на "умните" светофари срещу 9.8 млн. лв. Сега периодът, за който ще се похарчат средствата, е двойно по-кратък (две години вместо досегашните четири). А това, в комбинация с усещането, че градът е задръстен с коли, а пешеходците - изнервени, и в резултат - бутоните за зелена светлина понякога счупени, повдига въпроса за какво точно отиват тези пари.

По принцип най-важното в системата за управление на трафика би трябвало да бъде софтуерът, който гарантира възможността за реализиране на координация ("зелена вълна") на кръстовища и приоритет на градския транспорт така, че пътуването в града да бъде бързо и удобно. Софтуерът е част от въпросната умна система, финализирана през 2017 г. След това общината започна да дава десетки милиони с нов договор за поддръжката ѝ, както и за тази на самите светофарни уредби - стълбове, светлини, кабели, различни елементи.

В прогнозната стойност на новата поръчка за 13.8 млн. лвл без ДДС влиза възможността да се изградят нови уредби на 15-20 кръстовища, но отново акцент е поддръжката. Включени са и още най-различни дейности. По-интересното е, че има голяма вероятност да бъде спечелена от фирмата, която под една или друга форма се е грижила за светофарните уредби и досега - "Иновативни трафик системи". Свързани с нея фирми имат дългогодишна история в транспортните поръчки на общината и Центъра за градска мобилност (през "умни спирки", монтаж на пътни знаци и табели, антипаркинг колчета до ел. табла и др.). Общината обаче е категорична, че процедурата ще бъде прозрачна и са заложени по-добри условия. Кои ще са кандидатите ще стане ясно в понеделник, на 28 ноември.

Любопитно е още, че преди четири месеца последният договор за поддръжка на светофарите е изтекъл. Което поставя въпроса кой отговаря за светофарите на София в момента. Липсва публичен документ, който да показва дали общината е удължила договора с предишния изпълнител, докато избере нов. По принцип има право да поиска удължаване за половин година, което би трябвало да струва 812 хил. лв. След два месеца обаче и тази "възможност" ще изтече.

В други големи градове като Пловдив, Варна и Бургас общината или общинско дружество се грижи за поддръжката на светофарни уредби, като се поръчват само частите.

Работи ли?

Доколко се е променил трафикът в София през годините може да се види от данните за средно време на пътуване в града, взети от сайта numbeo (виж графиката). Те са доста общи, защото например не измерват ефекта от зелената вълна на определен булевард. Въпреки това общината се позовава на тях, както и на данните от сайта TomTom, за да преценява ефекта от системата.

И защото понятието "умни светофари" все още е по-скоро между абсурдното и абстрактното в разбиранията на софиянци, "по учебник" интелигентните светофари би трябвало да следят данните от детекторите в реално време (брой коли и време на преседяване върху датчика) и да удължават зеления сигнал за по-натоварените направления. Или да го намаляват за останалите направления, когато по дадена улица не се задават автомобили.

Според депутата от "Демократична България" Ивайло Мирчев системата за управление на трафика в София не работи добре, като това е резултат от липсата на единен подход. "Преди повече от 10 г. бе обявено, че в София ще има автоматизирани "умни светофари". Това е реализирано само на няколко кръстовища и е пресилено да се каже, че те особено автоматизират трафика, а причината е в настройката на системата", коментира Мирчев. Той е и управител на Pro Smart System - фирма в сферата на "умните решения", работеща по чуждестранни проекти. Мирчев пояснява, че наличието на "умен светофар" предполага висока степен на автоматизация в управлението на трафика, а това в София не е налично. "През 2021 г., няма промяна при нивата на задръстване в София", сочи сайтът TomTom, като базата за сравнение е 2020 г.

Дали тези данни са достатъчни, за да се прецени до какви ползи води системата, е друг въпрос. Например американската компания Rhythm Engineering, която е изградила над 3 хиляди "умни светлинно регулирани кръстовища" в САЩ, споделя, че се правят специални проучвания (before and after case studies), за да измерва оптимизациите. По този начин се дава много ясна и обективна оценка на направените промени за конкретен булевард/участък и т.н. Изглежда, че София прави някакъв опит за това сега - в новата поръчка е включено преброяване на транспортните потоци, изготвяне на транспортен анализ и транспортен модел за тях.

Един от проблемите при горната графика с осреднени стoйности, е че не се отчитат ремонти на улици и/или пътни ленти, което може да увеличи измереното средно време за придвижване, а реално трафик системата да работи добре.

Според специалист, работещ в българския развоен център на Rhythm Engineering, равните нива, запазени при задръстванията на София през последните три години, говорят, че оптимизационният алгоритъм не е подобрен след променените условия в града (напр. спрямо ръста на колите) или че е достигнат максималния капацитет на пътната инфраструктура. Наскоро компанията е стартирала пилотен проект със съдействието на Столична община, обхващащ четири кръстовища на бул. "Александър Малинов", в който се наблюдава трафика в реално време и след анализ на данни ще бъдат предоставени безплатно оптимизационни планове за управление на трафик контролерите, като след оценка от Столична община системата ще може да се използва и за оптимизация на други коридори. Очаква се съвсем скоро да започнат оптимизациите там.

Какво има под светофара?

В цифри, резултатът от миналия четиригодишен договор е: 17 нови светофарни уредби, 60 "модернизирани" и 344 камери, вкл. тези, разчитащи регистрационните номера с идеята да се ползват за нискоемисионните зони и за по-добър контрол. Това, както и тяхната поддръжка, е струвало 13.8 млн. лв. Но още средства са превеждани по допълнителни споразумения. По тях са възлагани различни дейности на фирма-изпълнител, когато нещо не е било предвидено в първоначално заложената от общината прогнозна стойност. Такъв пример са сензорните бутони за пресичане. Проучване на "Капитал" от 2021 г. показа, че един такъв излиза 330 лв. - цена, която е драстично завишена според експерти.

Според зам.-кмета по транспорта Кристиан Кръстев при писането на поръчката са предвидени дейностите, които са известни към момента на обявяване на поръчката. Това е част от причината сумата да е по-висока (реално същата, но за двойно по-кратко време), казва той, както и разширяването на обхвата. Какви точно ще са приоритетите (повече камери или умни светофари например) пък ще решава Столичният общински съвет. "Ние трябва да отчетем всичко, може да не го изхарчим, но предпочитам да го заложим", казва Кръстев. Той отбелязва, че все пак има неща, които няма как да се предвидят, и именно поради това в Закона за обществените поръчки е регламентирана възможността за сключване на споразумения към договора.

Източник на "Капитал", който е експерт по транспорт в новосъздадената платформа "Екипът на София", обяснява, че досега изграждането на нова инфраструктура всъщност се възлагало по допълнителни споразумения. "Общината е обявила 13.8 млн. лв. за спечелилия поръчката, но те ще бъдат много повече, а тази сума ще покрие евентуално само фиксирани плащания за поддръжка на системата и аварийни дейности, но не и изграждане нова инфраструктура. В тотал изпълнителят за 2 години би генерирал оборот не по-малко от 25-30 млн. лв.", коментира той.

Думите му се потвърждават и от регистъра на АПИС, според който консорциумът, спечелил първата поръчка за "умни светофари" през 2013 г., е получил по договора с общината 33.7 млн. лв., вместо прогнозните 9.8 млн. лв. "Капитал" изпрати Заявление за достъп до обществена информация, за да разбере колко са били реално изплатените суми и по втория договор, но към момента няма отговор.

Фирмата-светофар

До този момент Столичната община е обявявала две поръчки за светофари (2013) и (2017). И двете са спечелени от консорциуми, в които участва "Иновативни трафик системи". Един от акционерите в "Иновативни трафик системи" - "Транс Софт Интернешънъл", е съдружник в "Морнингсайд хил - фонд за рисков капитал", заедно с Фонда на фондовете, който управлява финансовите инструменти от ЕС в България. По това време изпълнителен директор на Фонда е все още Светослава Георгиева, съпруга на тогавашния директор на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) и сега общински съветник Христиан Петров.

Кръгът от фирми около "Иновативни трафик системи", свързан с името на видинския бизнесмен Николай Димитров, печели 15 млн. лв. от публични търгове за транспорт и паркиране през 2015 г. Отговаря за различни дейности като "модернизиране и оптимизиране" софтуера за SMS паркиране, за "изграждане и поддръжка на система за автоматично позициониране на градския транспорт", доставка на система за контрол на достъпа и др.

През 2019 г. три различни поръчки за електронни табла, финансирани с пари от ЕС, отново са дадени на свързаните с Димитров фирми. Става дума за "Инфосистемс интернешънъл" и "Сиском инженеринг". В момента следгаранционната поддръжка на въпросните ел. табла на ЦГМ е в ръцете на "МКВ груп", която е спечелила поръчката този юли. Сумата е близо 480 хил. лв. без ДДС. "МКВ груп" е регистрирана през 2021 г. и към момента разполага с две осигурени лица. По регистрите няма много информация за нея - освен че е съсобственик заедно с "Морнингсайд хил - фонд за рисков капитал" във "Фиделитас Лаб".

В прогнозната стойност на поръчката (макар и с предмет "осигуряване на техническа изправност") се залага възможността да се изградят или реконструират петнадесет-двадесет нови кръстовища, обясни за "Капитал" инж. Димитър Петров, директор на дирекцията за управление на трафика. Той дава пример с бул. "Панчо Владигеров" при новия пробив в "Люлин", както и с "Ломско шосе", където се чака реконструкция. Друг пример е бул. "Рожен". Към това се прибавя и поддръжката на вече изградените елементи от системата и се взима предвид т. нар "fail-rate" или по-честата нужда от смяна на части спрямо "експлоатационния живот". По-голямата част от "повредите" са заради катастрофи, вандалски прояви, метрологични аномалии и други.

Истината обаче е, че "новият" пробив в "Люлин" е вече на две години и там все още няма изградени светофари, а разширението на бул. "Ломско шосе" е част от капиталовата програма на Столична община и новите светофари, предвидени по протежението му, са част от друга обществена поръчка, възложена и контролирана от зам.-кмета по строителство Ангел Джоргов. Същите би трябвало да бъдат прехвърлени за поддръжка към дирекция "Управление и анализ на трафика".

"Огромна част от техническото оборудване на светофарните уредби е на над 5 години (133 светофарни уредби от стария тип, които са над 10 години), което означава, че от техническа гледна точка нараства амортизацията на това оборудване, с което се повишава и вероятността от настъпване на техническа неизправност", казват от общината.

По-скъпо е, защото

Другото обяснение на общината за цената на новата поръчка е "поскъпването на строителните материали заради инфлацията, значителен ръст в цените на енергоносителите, в т.ч. и на горивата, повишаване на разходите за експертен и технически персонал, безпрецедентна инфлация, разширяване обхвата на възлаганите дейности и вменяване на нови, допълнителни спрямо настоящите".

"Обхватът е по-голям - поддръжка на повече съоръжения и повече дейности(светофарите са седемнадесет повече - бел.авт.), повече камери. Има по-голяма амортизация, като освен това самата поддръжка, така сложна, включва много повече елементи. За мен е много важно да няма интерпретация на който и да е изпълнител това дали може, дали не може, дали минава в аварийна поддръжка или минава в друг показател, а да бъде ясно разписано кое къде се включва", обясни за "Капитал" зам.-кметът Кристиан Кръстев.

Като основна цел на поръчката от общината посочват "извършването на регулярни обследвания на всички елементи от инфраструктурата, в т.ч. електрозахранване, кабелни мрежи и трасета, конструктивни елементи и др., както и своевременно отстраняване на всички неизправности и/или други състояния на неработоспособност, намаляващи или застрашаващи безопасността на движението и гражданите". Друга новост е изискването фирмата-изпълнител да измерва заземяването на стълбовете.

"Акцент в нашата работа е да направим всичко възможно да се извършват много чести проверки, измервания на показателите на заземленията и мониторинг. Тези измервания се извършват в акредитирана лаборатория и тяхната стойност не е никак малка, това в момента е вменено като задължение на изпълнителя. Ние искаме той да извършва тези дейности, ако настъпи проблем, да носи отговорност", обясняват от общината.

Включването на толкова много дейности в една поръчка обаче е предпоставка за липса на резултати, казва друг експерт в "Екипът на София", който се занимава със строителен надзор. Той твърди, че се обобщават различни дейности, които реално подлежат на контрол от различни отдели на общината. Такива примери са изготвянето и одобряването на проекти, извършване на СМР, доставка и монтаж на оборудване, даване на денонощни дежурства при аварии, поддържане на денонощен телефон за сигнали на граждани, ежемесечни доклади, водене на регистър и други. Например община Варна сама проектира всяка нова светофарна уредба и после възлага поддръжка на общинско дружество. Единствено поръчва частите за ремонт на светофарите, като така пести от услугата.

Експерти откриват и други проблеми в софийската поръчка. "Има извършване на СМР съгласно ЗУТ, но няма изискване бъдещият изпълнител да е вписан в регистъра на Камарата на Строителите в България. Общината не може да сключва договор за извършване на СМР с лица, които нямат право да извършват тази дейност", обръща внимание строителният надзор. Не е предвиден и инвеститорски контрол или поне към момента няма пусната такава отделна поръчка.

Съмнения в полза на един

Кои фирми ще се явят в конкурса на общината ще се разбере съвсем скоро - отварянето на офертите предстои на 28 ноември, понеделник. От най-голямо значение при избора на изпълнител ще е по-ниската цена (60% спрямо 40% за техническото предложение). Едно от условията за кандидатите е да имат опит с "осигуряването на техническата изправност и безопасност на минимум 230 бр. светофарни уредби", което намалява кръга от възможни кандидати. Друго подобно условие е да са изграждали или монтирали минимум 150 бр. камери за видеонаблюдение в градска среда и/или камери за разпознаване на регистрационни номера". В София камерите за разпознаване на регистрационните номера, както и над 230 светофарни уредби, бяха монтирани от миналия изпълнител.

От общината са категорични, че процедурата е изрядна по всички линии и няма едно ограничително условие, като очакват в конкурса да участват фирми, отговарящи за умните светофари в други български градове. Различни източници на "Капитал" обаче посочват, че има основания да се предполага, че тази поръчка ще бъде спечелена от досегашния изпълнител.

"След като разгледах специфичните критерии за допустимост и за оценяване, според мен повече от един брой участници няма да има. Този един брой е сегашната фирма, свързана с Николай Димитров (за връзките с Димитров виж карето - бел. авт.). Възможно е да участва под друга форма, но в дъното пак ще е той. По начина, по който е пусната поръчката, друг едва ли ще участва, колкото и голяма компания да е, тъй като ще трябва да се съобразява с изграденото или да инвестира голямо количество собствени средства, които евентуално да се надява да си ги върне някога", коментира друг източник на "Капитал", който е транспортен експерт.

Според него така конструирани, такива тръжни процедури трябва да бъдат или за 1-2 години или за 10-15 години, с идеята да се реализира икономия от мащаба и да се привлече голям играч. В случая договорите са за четири години и този период не се вписва в нито една от двете бизнес линии, за да се провокира интерес и да има конкуренция.

В поръчката има и изискване всеки участник да проектира, внедрява, интегрира и цялостни системи и оборудване на определено кръстовище за да може да се провери "дали работи", като това провокира въпроса не се ли дава предимство на компаниите, които вече са поддържали и изграждали наличните системи, защото за тях това няма да изисква особени ресурси. В тази връзка е и въпрос на евентуален участник в процедурата, в което се казва, че " процедурата за провеждането на демонстрацията не е ясно дефинирана, а изискването е дискриминационно и фаворизиращо настоящия изпълнител по текущия договор с идентичен предмет".

Инж. Петров от Дирекцията за управление на трафика обяснява, че няма значение дали ще дойде сега поддържащия или друг, защото той ще използва съществуващата инфраструктура и просто ще трябва да постави своя контролер.

"Единственото нещо, което трябва да направи всеки участник, е да използва техниците, които има, за да монтира предлаганото от тях оборудване на съществуващо кръстовище, описано в документацията, за да може да демонстрира всички декларирани от него функционалности, така че Столична община да е сигурна, че изпълнителя има необходимия опит", обяснява той.

И добавя, че фирмите, които печелят, назначават техниците, работили по миналия договор с общината защото няма кадри. "Това се случва през миналите 12 години. Три различни договора, всичките техници са еднакви, те ги взимат, защото знаят къде са кабелите", казва той. Но подобно на техниците, така и фирмите, печелили поръчката предишните два пъти, се оказват с едни и същи свързани лица.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    popopo avatar :-|
    popopo
    • - 3
    • + 4

    Жената с фирмата извършва услугата, мъжът й от общинското дружество поръчва. Пълна семейна идилия и порнография.

    Нередност?
  • 2
    m17 avatar :-|
    m17
    • - 4
    • + 2

    Един бутон за 330лв наистина би било скъпо ако беше за един бутон. Само дето в тази цена влиза и ремонта. А ремонт т.е смяна на копчето и на кутията е почти ежемесечно т.е това е цената за примерно средно 5-6 бутона т.е един брой излиза 50лв като в тая цена влиза и монтажа. И само за сравнение, за да дойде един майстор да погледне ми взима 20лв, отделно работата и частите.

    Нередност?
  • 3
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone

    Това само показва как подобни "поръчки" за дейности, които са естествен монопол са просто схема за източване на обществени ресурси.
    Всяка подобна приватизация на обществена дейност води до едно и също - едни частни фирми добре се хранят, обществото плаща много повече, а услугата е в най-добрият случай същата, ако не и по-лоша.
    Да живее приватизацията и капитализъмът, другари. Пари има... за правилните хора...

    Нередност?
Нов коментар