Бъдещите паркове в София струват 4 млрд. лв. Решенията: по-високи данъци, нови такси, фондове

Общината спешно трябва да отчуждава и изкупува имоти, за да "спаси" зелените клинове. Нужни са нови финансови лостове като такса "Благоустройство", смятат експерти

Паркът в "Кръстова вада" - 850 дка, е частен и служи за изхвърляне на строителни отпадъци. Има и заградени частни къщи
Паркът в "Кръстова вада" - 850 дка, е частен и служи за изхвърляне на строителни отпадъци. Има и заградени частни къщи
Паркът в "Кръстова вада" - 850 дка, е частен и служи за изхвърляне на строителни отпадъци. Има и заградени частни къщи    ©  Надежда Чипева
Паркът в "Кръстова вада" - 850 дка, е частен и служи за изхвърляне на строителни отпадъци. Има и заградени частни къщи    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Общината трябва да заделя по 400 млн. лв. годишно, ако иска да осъществи плановете си за нови паркове и да предпази терените от евентуално застрояване.
  • За целта са нужни промени в закони, които да позволят въвеждането на нови такси, данъци и различни финансови инструменти, смятат експерти.
  • Такса "Благоустройство" е най-често споменаваното решение.

Почти 4000 ха, или 40 хил. дка, паркове и зелени зони в София са частни. Тук се включват големи терени в Южния парк (20% от територията му), както и планирани преди близо 14 години (с Общия устройствен план), но все още нереализирани паркове - като този между кварталите "Витоша" и "Кръстова вада" например, обещаваният "Въртопо", "Искър" и др. Така към днешна дата реализацията им би струвала на Столичната община близо 4 милиарда лева или дори повече. А за голяма част от имотите времето за отчуждения е изтекло и собствениците могат да обжалват предназначението им след решението на Конституционния съд. Което прави въпроса спешен.

Aко общината не изкупи терените, рискува зелените клинове и междублокови пространства в града да се превърнат в заградени с огради кръпки или в най-лошия сценарий - да бъдат застоени. Но средства няма - през последните години са заделяни средно около 10 млн. лв. годишно за отчуждаване и изкупуване на терени, докато според сметката на общинското предприятие "Софияплан" общината се нуждае от най-малко 400 млн. лв. годишно, за да се случват нещата в идното десетилетие.

В дружеството започнаха да работят върху различни варианти, които позволяват "връщането" на парковете според възможностите на общината. Те бяха представени по време на събитието "Прилагане на устройствените планове", организирано миналата седмица от Съюза на урбанистите в България, с подкрепата на Посолството на Кралство Нидерландия и с широко експертно участие.

Възможности има, а смелост?

Най-общо участниците се обединиха около тезата, че са нужни законови и нормативни промени, които да позволят повишаване на данъци и/или такси, въвеждането на нови такси, както и на нови инструменти (например като поземлен фонд ) или "преотстъпени права" според зоните, които се срещат в други западни градове.

Лъчезар Богданов от Института за пазарна икономика обърна внимание, че разминаването между данъчните оценки и пазарните цени на имотите вече е над два пъти.

За най-спешните "зелени" терени са нужни 1.5 млрд. лв., а собствените данъчни приходи на общината са били 693 млн. лв. през 2021 г. От тях половината отиват за здравеопазване, образование, администрация.

Даниела Ушатова от Националното сдружение на общините в България (НСОРБ) пък припомни, че е нужна децентрализация, която да позволи на районите да разполагат с повече средства за решението на проблема със зелените терени (повече за внесения законопроект, който предвижда такава, четете тук).

Главният архитект на София Здравко Здравков пък вече обясни, че се обмислят нови такси за строителите. Но в година, в която предстоят местни избори, а политическата обстановка продължава да е нестабилна, идеята за вдигане на данъци и такси изглежда малко трудна за осъществяване.

Ето и какви конкретни решения бяха предложени по време на дискусията:

Инструменти за улавяне на стойност

Проф. д-р арх. Александър Слаев от "Софияплан" презентира предложенията на дружеството, които противопоставят принципа "общината плаща" срещу "потребителят плаща", т.е. данъци срещу такси. "Принципът, че публичната инфраструктура се финансира от общината, е популярен по цял свят, но световният опит доказва, че така не може да осигурят желаните темпове на инфраструктурно развитие", отбелязва арх. Слаев.

Финансиране от общината означава финансиране от всички данъкоплатци. Това води до известни несправедливости. Например, ако в "Средец" има изградена публична инфраструктура, но в "Триадица" няма, жителите на "Средец" не са заинтересовани да плащат високи данъци за изграждане на инфраструктура в "Триадица".

Затова проф. Слаев счита, че ефективността на градското развитие изисква прилагане на т.нар. инструменти за улавяне на стойност (value capture), в случая става дума за въвеждане на принципа "потребителят/бенефициентът плаща". "Неприлагането на принципа "бенефициентът плаща" и липсата на съответни такси е главната причина за трудностите при реализиране на публично-частни партньорства", сочи анализът на "Софияплан".

За внедряването на този метод от дружеството предлагат въвеждане на такса "Благоустройство" (най-важната такса, обвързана с коефициент на интензивност/разгъната застроена площ) и такса "Улична инфраструктура", която е за възстановяване на разходите за улично строителство при урбанизиране на нови територии в градската периферия.

Други предложения на дружеството са:

  • Създаване на поземлена банка под специален контрол към общините - би осигурило по-добро управление на поземлените ресурси и прилагане на дългосрочна поземлена политика.
  • Създаване на фонд"Урбанистично развитие" - за развитие на инфраструктурата и ефективното използване на финансови средства от различни източници.
  • Финансов планза приложение на устройствените планове - разработването на такъв при всеки подобрен или общ устройствен план би укрепило връзката между планираните дейности и финансирането за тяхното реализиране. Така например би могло да се избегне случилото се в кв. "Манастирски ливади" - иначе добре планиран квартал, с предвидени паркове, детски градини и училища, но нереализирани на практика.

Всички тези примери обаче изискват промени в законите или нормативната уредба.

В момента общината има три възможни начина да изкупува терените, но всички оценки сочат, че те не са достатъчно ефективни:

1) При урбанизация по чл. 16 от Закона за устройство на територията, който предвижда частните собственици да предоставят 25% от терена си за публично ползване, но има силни ограничения

2) Отчуждения - основен механизъм, но с проблемни оценки в съда и с цени от 60 до 200 лв./кв.м

3) Чрез закупуване на свободния пазар - с цени от 60 до 400 лв./кв.м.

ИПИ: Приходите от облагане на сделките вече изпреварват значително приходите от облагане на имотите

Лъчезар Богданов от ИПИ пък разгледа няколко възможни решения за увеличаване на приходите на общината, за да се използват за изкупуването на имотите.

За разлика от данъка върху облагането на сделките, който се увеличава през последните десет години, този върху недвижимите имоти спада от близо 40% през 2013/2014 г. до 26.6% през 2021 г. с тенденция допълнително да намалява. Причината е, че при облагането на сделките се следват пазарните тенденции, докато при облагането на имотите подходът е изцяло административен. А това може да бъде проблем.

Данъчните оценки на имотите са административни и не следват пазарните тенденции. От ИПИ предлагат те да се актуализират чрез увеличение на коефициента за местоположение с например 40% (което пак ще изисква промяна в Закона за местните данъци и такси). "Потенциалният ефект от подобна промяна е допълнителни приходи в общинския бюджет в размер на 40-50 млн. лв. на година", изчисляват от института.

Друго предложение е въвеждане на нова "благоустройствена" компонента в данъка върху имотите. Тя може да има отношение към политиката по благоустрояване, тоест и към политиката по отчуждаване.

От ИПИ също предлагат нов данък или такса за благоустрояване. Извън вариантите за промяна на данъка върху недвижимите имоти се разглежда и възможността за въвеждането на нов данък, който да е тясно обвързан с политиката по благоустрояване и съответно дейностите по отчуждаване. "Подобен данък по-скоро би имал отношение към развитието на града, тоест това би бил еднократен данък, който се налага някъде в процеса на урбанизация - например при регулацията на имота или издаването на строителното разрешително", се казва в анализа на ИПИ.

Инструменти, използвани в други градове по света

Инструменти за преструктуриране на собствеността (land readjustment)

Собствеността се преструктурира във форма, подходяща за урбанизиране, и се осигурява земя за публична инфраструктура, без да се променя видът собственост - земята остава частна. Метод, въведен от кмета на Франкфурт на Майн Франц Адикес през 1902 г.

Бонус за плътност/интензивност (РЗП бонус)

Увеличаване на максимално допустимото застрояване в замяна на предоставяне на земя или строителство на инфраструктура, социални жилища, публични площи.

Преносими права на строеж

Служат за опазване на природна среда, земеделска земя или исторически градски зони чрез прехвърляне на права на строеж към други градски територии, където са допустими по-високи плътности. "Позволява занижаване в едни зони или изцяло се забранява строителството за сметка на други", казва арх. Слаев. Така например, ако някой е собственик на имот в Южния парк и там е забранено да се строи, той може да получи "преносими права за строеж" на друга територия, където това е възможно.
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    peter_griffin avatar :-|
    Peter_Griffin
    • - 1
    • + 2

    Данъците на жилищата са прекалено ниски и трябва да се увеличат двойно!

    Нередност?
  • 2
    gxk231157435 avatar :-|
    Mimi T.
    • + 1

    И аз мисля, че данъците на жилищата задължително трябва да се вдигат< Такса за благоустрояване е също добра идея

    Нередност?
  • 3
    keepwalking avatar :-|
    keepwalking
    • + 2

    Намали се ДДС-то на рестораньорите на 9%.Намалиха се винетките с 10 лв,не се увеличи тол таксата за тировете.Сега максимум ще има и три глоби за не плащане на тол таксата.

    Тая държава брашнян чувал ли е ??Как да се строят паркове ,пътища и да се вдигат заплати.Като се намалят данъци ,които не трябва да бъдат намаляни .

    Нередност?
  • 4
    drakon avatar :-|
    Vassil Stoychev

    Категорично не съм съгласен да се вдигат данъци преди да има ясен разчет - за какво ще се използват парите и ясно разпределение по райони. В момента се получава така, че застроените преди години квартали финансират през данъците си и таксите за разрешителни за строеж инфраструктурата ( включително и канализация) на новите квартали. Няма нищо лошо да се разраства града, но щом си избрал да живееш на полето, бъди така добър да си платиш и за инфраструктурата!!
    После - има градоустройствен план - недопустимо е да не се изпълнява - има примерно паркове, които са планирани преди 30-40 години и още не са изградени, а за някой няма и ПУП. Има основни булеварди, като Христофор Колумб или Цветан Лазаров , които просто плачат за основен ремонт.
    Най-големият ми страх за новите такси е да не стане, като с парите от зоните за платено паркиране - едни милиони изчезват безследно и насреща - НИЩО !!

    Нередност?
Нов коментар