Военноморското училище във Варна: С попътния вятър на знанието

Вече около век и половина ВВМУ "Н. Й. Вапцаров" предлага образование от световно ниво

С партньори от над 60 различни ВУЗ-а по света ВВМУ "Н. Й. Вапцаров" предлага образование на международно ниво
С партньори от над 60 различни ВУЗ-а по света ВВМУ "Н. Й. Вапцаров" предлага образование на международно ниво
С партньори от над 60 различни ВУЗ-а по света ВВМУ "Н. Й. Вапцаров" предлага образование на международно ниво    ©  Надежда Чипева
С партньори от над 60 различни ВУЗ-а по света ВВМУ "Н. Й. Вапцаров" предлага образование на международно ниво    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • Военноморското училище залага на традиция и иновации в обучението.
  • Нови магистърски степени ще отворят тази и следващата година.
  • Едва 10% от обучаващите се са с военен профил, а останалите отиват в гражданския сектор.

Въпреки че от нейното основаване България е имала излаз на море, тя не се е славила с голям флот през по-голямата част от историята си. Първото по-значително споменаване за такъв е по времето на хан Омуртаг, който със своята речна флотилия от лодки еднодръвки извършва няколко успешни военни кампании по р. Драва. Има и бегли споменавания по времето на цар Иван Асен II и някои други владетели, но в почти незначителни размери.

Така, при липса на особена традиция във военноморско отношение, стигаме и до Третата българска държава, където само година след Освобождението се учредява българският флот под името "Дунавска флотилия и Морска част". Две години по-късно в Русе пък се формира "Морско училище" за младежи между 14 и 18 години, на което се възлага задачата да подготвя машинисти и огняри за княжеския военен флот.

Едва ли някой е подозирал тогава, че 142 години по-късно училището още ще е живо - под друга форма, име и град, но запазило традициите на българското морско образование, поставени тогава. Днес ВВМУ "Н. Й. Вапцаров" е най-старото техническо учебно заведение в България, чието развитие започва от няколко самостоятелни структури, които са предшественици на съвременните факултети, катедри, департаменти и професионални колежи, влизащи в състава му.

Една честа грешка, която се прави по отношение на ВММУ "Н. Й. Вапцаров", е, че то е само за обучение на военни кадри, навярно и заради самото име - военноморско. Това далеч не е така. Тук се предлага образование за цивилни в сферата на мореплаването и свързаните с мореплавателски дейности бизнеси. Само около 10% от малко над 3 хил. студенти, които се обучават, са с военноморски профил - курсанти, а други 10% пък са интернационални студенти, предимно гърци.

Обучение с традиция и бъдеще

Основните специалности, с които се обвързва военноморското училище, са три - "Корабоводене", "Корабни машини и механизми" и "Електрообзавеждане на кораб", и според капитан първи ранг Николай Великов, декан на факултет "Навигационен", те са на международно ниво. За този висок стандарт допринася, че те са регулирани от конвенция, която залага стандартите за подготовка на морски лица, действащи на кораб.

"Училището може да се похвали с добър интерес към специалностите, които предлага. Не сме били досега засегнати от недостиг на кандидат-студенти, което много често се чува от други български университети за част от специалностите им. Тук предлагаме уникална подготовка за страната", коментира Великов.

В последните години училището разраства броя специалности, включвайки такива с ориентация към морския бизнес - пасажерски и товарно-разтоварен, но и някои иновативни курсове от типа на киберсигурност и информационни технологии.

"Ние видяхме необходимост от такава специалност, защото проблемът с киберсигурността в морската индустрия става много сериозен. Кибератаките водят до много сериозни загуби за компаниите и ние използвахме нашите възможности и контакти в тази сфера, за да сме една крачка напред", коментира Великов.

Макар на пръв поглед киберсигурност и корабоплаване да са далечни като концепция, в случая за изграждането на своята обучителна програма училището стъпва върху повече от 50 години опит в информационните технологии и телекомуникациите. Студентите имат и директен достъп до експерти в навигацията и корабномашинните части, споделящи своите знания от истинския свят. Това позволява на завършилите киберсигурност да имат и приложни познания при завършването.

"Избрах да уча поради високото качество, високата материална база и световно призната диплома. Моят профил e цивилен и дава възможност за работа във флота и цивилна сигурност, като по време на обучението се акредитираме със сертификати от Cisco, Microsoft и др. Част от дисциплините са минимализиране на риск отвън, програмиране и администриране и проектиране на база данни, криптография, етично хакерство, управление на възникнали компютърни инциденти и др.", коментира Елица Дочевска, студент "Киберсигурност" във военноморското училище.

Доктор Охболи

Преди 6 години от военноморското училище подемат инициативата за запълване на една ниша, която от дълго време бива неглижиране във военен аспект, а именно липсата на военни лекари. Така в партньорство с МУ - Варна, и Военномедицинската академия те се заемат да привлекат млади хора, заинтересовани да са лекари и да са част от военните поделения на България. Първите курсанти, които са преминали обучението, се очаква да завършат тази година.

"В миналото, когато аз се обучавах, системата беше така - завършилите медицина лекари бяха наемани и контрактнати във военните сили. Това обаче известно време вече не се практикува и доведе до голяма липса на доктори в частите. Ще видим как ще се реализират първите завършили, но аз съм уверен, че те ще бъдат от голяма полза и няма да имат проблеми", коментира капитан Великов.

За да станете военен лекар по програмата на Военноморското училище, стъпките не са много по-различни от тези за цивилен. Отново ще трябва да държите изпити в медицински университет, но и да покриете изискванията на Министерството на отбраната. Практическото обучение и лекарското образование се извършват в МУ - Варна, а Военноморското извършва военната подготовка. Последната година преминава в практика във Военномедицинската академия в София.

Практиката прави съвършенство

Военноморското училище се различава от други вузове по своя високотехнологичен и практически подход към образованието на своите студенти и курсанти. Един от примерите за това е наличието на над 20 различни тренажора от 2001 г. насам, които включват симулатори на корабни мостици, тренажори за корабни механици, товаро-разтоварни дейности и много други.

"Симулират се различни видове кораби. На кораба всеки си има място, на което седи. И всеки един човек отговаря за дадена машина и организация. Докато сме в симулациите, обучаващите ни и наблюдаващи експерти пускат някакъв проблем, който трябва да отстраним ние. Това ни позволява да сме подготвени за средата на истински кораб, аз лично съм се качвала на кораб за около седмица. Бях на научноизследователския кораб, който замина за Антарктида, и слязох в Испания. Там получих доста голям опит - студентите давахме дежурства и видяхме доста неща, които няма къде другаде да ги видиш. Научаваш се на корабното разпределение", коментира Цонева.

Друг пример е и обучението за контролиране и ползване на въздушни и подводни дронове. Целта на това според Велинов е да се осъществи една информационна мрежа, която да събира цялостна информация за заобикалящата среда и чрез различни алгоритми и технологии да позволява отговор, базиран на събраните данни.

"Подводният дрон е добро поле за научноизследователска дейност, тъй като Черно море не е добре изследвано откъм ресурси, хидрология и това може да стане чрез дронове. Оттам тези, които ги интересува, да имат достъп и възможност да се изработват решения за система или среда. Включително имам предвид и замърсяването на морската среда", коментира Николай Велинов.

Попътни ветрове

Едно от нещата, които според него позволяват на военноморското училище да поддържа високо ниво на обучение и 100% реализация на своите студенти, е допирът с интернационални партньори. ВММУ "Н. Й. Вапцаров" е вече над 20 години член на Международната асоциация на морските университети - 60 учебни заведения в цял свят. Сътрудничеството и конкуренцията в този интернационален кръг според декана позволяват постоянната му еволюция.

Една от следващите стъпки, базирана на тези интернационални взаимоотношения, е три магистърски програми, които ще се преподават на английски език и ще бъдат преподавани с участие на експерти от Егейския, Университета в Пирея и Морския университет в Констанца. Програмите, които ще се преподават, са "Интегрирана морска политика", "Пристанищни и корабни операции" и "Управление на пристанища и логистика" и са разработени по европейски проект, касаещ морското образование.

Магистратурите са отворени към кандидати от цяла Европа и интернационални студенти, за които военноморското вече има дългогодишна традиция да приема - близо 10% от обучаващите се в момента са от Гърция, Турция, Румъния, Полша, Украйна и др. За тях едно е сигурно - хванали са попътен вятър в морско обучение.



Защо решихте да запишете във Военноморското?

В рода си съм имал много хора, които са ми давали пример. Имали са достойна служба. И това ми е оказало влияние и ме е формирало като личност. Не съжалявам за избора си, пак бих избрал тази професия. Макар да има много възможности за реализация навън, но не е в това въпросът. А в това, че аз искам да изпълня своя дълг към родината - народа, родители и семейство, близки и т.н.

Какво представлява курсът по навигация?

За мен корабоводенето е най-интересната специалност. Тя е много отговорна и широкоспектърна. Курсантите, които завършват, част от тях стават командири на корабите, а командирът на кораб е втори след Бога, защото взима животоважни решения всеки ден. Предмети, свързани с тактики и въоръжение, и това, което другите специалности изпълняват. Тоест нещата, свързвани с механиките, смазочниците и др.

Как виждате бъдещето си?

Приоритет е да служа достойно и да оставя нещо след себе си за хората, с които съм бил рамо до рамо, и да изпълня дълга си, така съм бил възпитан. Това ми е целта и смея да твърдя, че се стремя от сега, за да я постигна.


Какво ви накара да се запишете във военноморското училище?

Това бе голямо решение и го взех, преди да завърша 12-и клас. Тогава имах две опции - право в СУ или Военноморското. Понеже разбрах от мои приятели, че там се осигуряват две дипломи, ако се запишеш курсант, това ме накара да избера втората опция. Тук има по-големи възможности къде да се развиваш и нещата стават малко по-бързо от правната сфера.

Какво е най-интересното от обучението?

В тези 5 години ние се обучаваме на оръжейни вид кораби, които впоследствие ще управляваме, и да сме част от тактическото управление. Общи предмети, свързани с физика, които влизат в употреба в последните години, когато започваме практика на самите кораби. Изучаване на радиокомуникации, различни системи, които са свързани към тези предмети, хидролокация, кибероперации, киберсигурност и др. Разучаваме различни операционни системи, имаме също и предмети, свързани с база данни. Моята специалност е в крак с всички модерни предмети в момента и е свързана и с бреговите поделения и трябва да знаем цялото налично оборудване в армията, а и потенциалните бъдещи придобивки.

Как виждате развитието си?

Понеже съм родом от Карнобат, пред мен се явява тази възможност да служа в 4-ти дивизион с белгийски фрегати. Имам вече и предложение да остана в училището с научна секция, понеже се занимавам с научна дейност като председател на студентския съвет.


Защо избрахте Военноморското?

Моята детска мечта е да бъда офицер, това е много отговорна и достойна професия. Също така Военноморското е елитна институция и бе на второ място в световните листи през 2020 г. Друга причина е, че баща ми е военнослужещ и видях, че неговата работа е сигурна, и от него ми се вроди тази мечта да го последвам и да постигна нещо повече от него.

Как виждате бъдещето си?

За момента е само във флота. Като офицер на боен кораб, живот и здраве, и да бъда командир на електротехническа военна част. Това е доста отговорна и натоварваща роля, повече от цивилни кораби. Има организации, които ги няма там и е много по-напрягащо. Някои трупат опит и стават преподаватели, други си остават до самия край, както аз смятам да направя.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba

    Единственото международно признато БГ висше :)

    Нередност?
  • 2
    ita16855222521178624 avatar :-|
    Dai Galvin

    Лекторът е оставил приноси за бъдещето. Младото поколение също го обича.
    https://howtoscreenshot.co

    Нередност?
Нов коментар