🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как се стига до летище Пловдив

Един пътепис за връзката между града и летището, която отнема 15 минути пътуване и няколко дни подготовка

От години летище Пловдив не може да заработи на пълни обороти. Дори работното му време е между 6 ч. сутринта и 10 вечерта
От години летище Пловдив не може да заработи на пълни обороти. Дори работното му време е между 6 ч. сутринта и 10 вечерта
От години летище Пловдив не може да заработи на пълни обороти. Дори работното му време е между 6 ч. сутринта и 10 вечерта    ©  Димитър Марков
От години летище Пловдив не може да заработи на пълни обороти. Дори работното му време е между 6 ч. сутринта и 10 вечерта    ©  Димитър Марков
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • След няколко месеца прекъсване от юни до и от летище Пловдив вече има организиран транспорт
  • Информацията за него обаче е оскъдна, труднодостъпна и логично - почти никой не го ползва
  • Летището оперира с много повече пътници, но организацията му все така изглежда хаотична

Над 15 обаждания и поне час и половина ровене в Google. Толкова е средното време, за да получите някаква информация как може да стигнете от Пловдив до гражданското му летище. "Капитал" провери това лично, след като реши да види как средностатистически турист би могъл да стигне от втория по големина град в България до летището, което се намира на 16 км от центъра. Това е важно, предвид ръста на пътниците тази година.

Тук правим две уговорки - за да ви отговори който и да е на обажданията, трябва да сте упорит и настойчив, а за да търсите информацията в интернет, ви трябват над базови умения по български. С други думи, сами разбирате, че отговорът на въпроса дали чуждестранен турист би могъл безаварийно да стигне и да си тръгне от Пловдив по въздух, е не.

Но нека почнем отначало.

Запазване на място в шатъла към летището

След като през февруари тази година летището остана без договор за превоз, в началото на юни от сменената управа обявиха, че по спешност е сключен договор с транспортна фирма, която ще извозва пътниците до и от терминала.

Два месеца след това кратко триумфално обявление логистичната ситуация не е твърде оптимистична. Експериментът, който си направихме, беше за пътник на полета за Лондон (летище Лутън) на 11 август по обяд. Той вероятно ще започне от най-логичното място - сайта на летището. Там е налична единствено обявената в медиите информация, че курсовете на шатъл-буса се извършват два часа и половина преди всеки полет и тръгват от Автогара "Юг". Никъде не е наличен точен график с начален час на тръгване, цена на билета, името на превозвача или колко места изобщо има в превоза.

(На 17.08, малко след публикуването на тази статия, сайтът на летището вече показва цената и разписанието - б.р.).

Единствената възможност пред съответния пътник е да позвъни на обявения телефон за полетна информация, който може да се открие на сайта на летището. На 8 август, понеделник, "Капитал" направи общо 13 обаждания в часовия диапазон от 11:52 сутринта до 14:20 следобед. На нито едно от тях не отговори никой.

Тук пътникът решава да използва следваща опция: да потърси самата транспортна фирма. Това е още по-трудна задача за някой ирландец, германец или британец (до тези държави има редовни полети от Пловдив - бел. ред.). Фирмата е трудно откриваема дори на български език. След едночасово ровене в Google се открива статия на пловдивска медия, която е посочила името на съответната фирма - "ТНС-БГ" ЕООД.

(В карето най-долу ще намерите всички необходими линкове, за да не се налага да минавате по същия път, ако ви се наложи.)

Оттам най-накрая откриваме сайта ѝ. Вътре наистина има график по ден и час на потегляне от Пловдив и номера на всеки полет от летището, за да се ориентират пътниците в колко часа да хванат автобуса. От сайта се разбира и цената на билета за пътуване - 10 лева на човек в посока.

На сайта няма опция за онлайн запазване. Не се разбира и какво се случва, ако има два полета скоро един след друг и дали бусът изчаква и втория полет да пристигне, за да потегли за Пловдив. Затова опцията е да се свържете с представител на транспортната фирма на един от предоставените номера. Тук, за облекчение, веднага се получава отговор още на първото обаждане. Служителят обяснява, че при малка разлика от около 20-30 минути, бусът ще изчака втория полет, но при по-продължителна разлика потегля и идва отново за пътниците от втория.

Тук разбирате и важната информация, че не се резервират места предварително, тъй като интересът не е толкова голям. Другата важна информация е, че бусчето изобщо не е голямо - 16 места. Според служителя, ако единият бус се напълни, веднага ще бъде пуснат втори.

Опция за англоезични

Приемаме, че съответният пътник не знае български и не може да стигне до горната информация. Затова през следващите дни продължават опитите за свързване с полетна информация на летището. На 10 август около 14:30 ч. най-накрая вдига дама, която не предоставя по-различна информация от вече обявената на сайта на летището. Не знае дали има разписание, нито коя е транспортната фирма, осъществяваща курсовете.

Насочва да се пресметне точният час на потегляне от Пловдив според часа на излитане на отвеждащия полет. Все пак потвърждава мястото на тръгване и цената от 10 лева. Допълва, че има Facebook страница за организирания транспорт.

След дълго издирване се намира единствено профил на транспортната фирма. В края на юли е създаден и профил с име Airport ShuttleBus Plovdiv, на който се качва информация за разписанието му. Отделно има и обява за осъществявания превоз в един от сайтовете за "малки обяви". Тази информация е налична на английски, но е добре скрита.

"Капитал" се свърза със собственика на фирмата Николай Христов, но той отклони поканата за разговор, като уточни, че в момента се преработва страницата на летището, която да препраща към тяхната страница, а дотогава информацията за услугата се предава "от приятел на приятел".

Към летището

В посочения на сайта на превозвача час брандираният с надпис Plovdiv Airport Shuttle бус потегля. Освен екипа на "Капитал", в него пътуват още двама души. Всеки трябва да заплати по 10 лв., но касови бонове се издават при поискване. До летището няма спирки и се стига за около 15 минути.

На терминала е оживено - в рамките на около час има два пристигащи и заминаващи полета - за Лондон и Меминген. Логично, предвид че един самолет събира 150-170 пътници, а в буса имаше цифром и словом двама, паркингът е претъпкан.

От регистрационните номера на автомобилите и от разговорите с хората се оказва, че летището е събирателен пункт за почти цяла южна България - Пазарджик, Хасково, Смолян, Кърджали, Сливен, Стара Загора, дори Велико Търново. Например двама души са дошли от Казанлък, за да посрещат свои близки. Те идват до летището не за пръв път, но не знаят да има организиран транспорт от и до Пловдив.

Голямо семейство от пет души пък пътуват от града със собствен транспорт и също не знаят, че има организиран транспорт. Споделят с "Капитал", че биха го използвали, за да не ангажират шофьор, който да ги кара до летището особено при положение че полетът е в работно време през деня. Англичанин, пътуващ сам на екскурзия в града и региона, разказва, че горните стъпки са били невъзможни за него и не е намерил информация за превоз до и от летището. Поради това е използвал услугите на таксиметрова компания.

Пътуването с такси струва около 18 лв. в посока, което до голяма степен обезсмисля буса за повече от един пътник. Такъв е случаят на Димитър Цонев от Пловдив, който наскоро се е прибирал заедно с баща си. Разбрал е за буса от медиите, а когато му се е наложило да го използва, шофьорът на буса не е обяснил, че е необходимо да се закупи билет. Това се е случило при слизане в Пловдив и така Димитър е трябвало да заплати 20 лв. за двамата за превоз до автогара "Юг", вместо същата сума за конкретна точка из града.

Пътниците нямат и много база за сравнение - в другите големи летища услугите са многократно по-евтини. В Бургас има линия от градския транспорт с цена на билета от 1.5 лв., в София до летището има автобуси и метро, като цената е 1.6 лв. Във Варна също има автобусна линия от масовия градски транспорт на града, а цената на билета е 1 лв., ако го закупиш през мобилна апликация, и 1.6 лв. от машина в автобуса.

В самото летище

На терминала прави впечатление огромната и изключително бавна опашка за салона за проверка на багажа. Причината според пътуващи от летището е, че само един скенер е наличен по принцип.

Тук е важно да се спомене част от разговора със служителката от полетна информация. На въпроса каква все пак е причината никой да не вдига телефонния номер дни наред, тя признава, че работното време е от 6 сутринта до 10 вечерта, но поради липсата на персонал, понякога нямало първа смяна в полетна информация. "Втората смяна започва след 2 часа следобед и съответно вероятността да ви отговорят е по-голяма", казва тя.

Това е озадачаващо. Според последния отчет на държавното дружество за 2021 г. то е имало 81 наети лица. Според АПИС към средата на тази година те са вече 101. Не е ясно дали това е достатъчно да обслужи драматично нарасналия брой пътници. Ако през 2021 г. оттам са минали малко под 40 хил. пътника, то само за първите четири месеца на тази са 70 хил. Очакванията бяха за около 160 хил. за цялата година, което би било ръст от 4 пъти.

Още преди пътуването до летище Пловдив "Капитал" потърси изпълняващия длъжността изпълнителен директор Красимир Пешев, но поканата за разговор бе отклонена, тъй като комуникацията е необходимо да минава през Министерство на транспорта и съобщенията. Отправихме въпроси и към тях.

Иначе от община Пловдив коментираха, че всеки момент се очаква да бъде обявена обществена поръчка за дълго чаканата общинска транспортна линия между областния град и летището.

Превозвачът

"ТНС-БГ" ЕООД е фирмата, избрана да осъществява трансферите между летището и града. При обявяването ѝ за медиите от управата на летище Пловдив посочиха, че формата на партньорство е летището да допуска автомобилите на транспортната фирма до терминала чрез договор, който не е ексклузивен, т.е. такъв може да бъде сключен и с друга. След провеждането на разговори с още компании обаче никоя не се е съгласила да започне превозите поради липса на гаранции, че ще има интерес, разбра "Капитал".

От справка в Търговския регистър се вижда, че "ТНС-БГ" е основана през 2009 г. от Николай Христов, който е неин едноличен собственик на капитала и до днес. През годините фирмата е с приходи, вариращи от около 32 хил. лв. година след учредяването ѝ до 312 хил. лв. през най-силната ѝ 2019 г. Най-високата ѝ регистрирана печалба е през 2017 г. - 94 хил. лв. Според сайтове за обяви фирмата се занимава с трансфери и от други летища.
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • + 5

    "Държавата е лош стопанин" - това трябва да е надписа отпред на Народното Събрание за всеки идиот, който още не е разбрал това. Всъщност, ако трябва да сме обективни, българската държава вече направи няколко опита да намери частен концесионер за Летище Пловдив, но дори и тези опити бяха направени така че да НЕ се намери читав концесионер, и държавната далавера/корупция на пловдивското летище да си продължи.

    Нередност?
  • 2
    rainbou1 avatar :-|
    rainbou1
    • - 1
    • + 4

    Просто пазарната икономика действа с пълна сила за летище Пловдив - няма как при летище като София на 100 км Пловдив да прави кой знае какъв прогрес....то ако не беше морето, летище Бургас щеше да е същата работа - зимата има 1 полет до Лондон....имаше и още един до Москва ама заради санкциите го спряха :)

    Нередност?
  • 3
    egd16397354491093252 avatar :-|
    Atanaska Ivanova
    • + 2

    Странно, явно цената на билета се определя на око според пътника. В обратната посока, от летището към град Пловдив, шофьорът ми поиска двойна сума за билет, 20 лв. до точка в близкия квартал, която дори не ме устройваше никак с алтернативата да вървя пеша един километър с две раници багаж. Мъката е голяма с това летище.

    Нередност?
  • 4
    cose avatar :-|
    cose
    • - 1
    • + 2

    До коментар [#2] от "rainbou1":
    Абсолютно. Това е резултат от грешно решение отпреди 20 години да се запазят тези летища, вместо най-перспективното в региона летище Стара Загора.
    До коментар [#3] от "Atanaska Ivanova":
    Смятай само! Щом дори за самия Пловдив това летище Крумово не е удобно, то какво остава за остатъка от Южна България?

    Нередност?
  • 6
    mxk421090894 avatar :-|
    mxk421090894
    • - 1
    • + 3

    На Пловдив проблема не е само летището. Вижте околовръстния му път - пътя все едно е за някое полско село, втория по големина град няма адекватен парк, дори зоологическа градина няма...

    Нередност?
Нов коментар