Грешният завой на Пловдив, или как НЕ се прави кръстовище

Пробивът под Водната палата беше лошо планиран, държан в тайна от гражданите и ще влоши част от проблемите на града

Идеята за кръстовището на две нива най-накрая стигна до официалното си превръщане в реалност. В концепцията и изпълнението обаче има грешки на много повече нива
Идеята за кръстовището на две нива най-накрая стигна до официалното си превръщане в реалност. В концепцията и изпълнението обаче има грешки на много повече нива
Идеята за кръстовището на две нива най-накрая стигна до официалното си превръщане в реалност. В концепцията и изпълнението обаче има грешки на много повече нива    ©  Димитър Марков
Идеята за кръстовището на две нива най-накрая стигна до официалното си превръщане в реалност. В концепцията и изпълнението обаче има грешки на много повече нива    ©  Димитър Марков
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Проектът за 7.7 млн. лв. започна, без до последно да е ясно как ще изглежда кръстовището
  • Той вероятно ще струва повече на Пловдив, а процесът по одобрението му е забулен в тайна
  • Скоростно кръстовище на две нива ще влоши проблема с трафика в центъра и ще застраши развитието на зоната около Марица като пешеходна

Булевардът край река Марица в центъра на Пловдив, срещу панаира, е тих. За това помагат знаците, които забраняват влизането веднага след пресичането на моста, до кръговото кръстовище. На мястото на колите, до кръстовището има багер, маса с погача и няколко кирки.

Общината прави първа копка на може би най-спорния проект, започван в последните години в Пловдив - пробивът под Водната палата (голямата бяла сграда до кръговото кръстовище на моста след панаира). Целта е кръстовището да стане на две нива, за да пропуска повече автомобили покрай Марица и към центъра на града.

Да се каже, че събитието е успех, е все едно да кажете, че посрещат руските войници с цветя в Украйна. Няколко души с плакати "Спрете се" стоят отстрани и когато зам-кметът по транспорта Тодор Чонов взима думата, започват да викат "оставка!". Някои от тях, оказва се, са жители на квартала. Другият присъстващ зам.-кмет Пламен Райчев казва, че проектът му коства здравословни проблеми. Кметът Здравко Димитров е в болница, затова не присъства.

Наоколо са работници, полицаи и представители на строителната компания "Иса 2000", която е изпълнител на проекта за 7.7 млн. лв. без ДДС. "За какво протестират", осведомява се собственикът на "Иса" Юлиян Инджов, който е на мястото. "Не са съгласни, не били уведомени", отговаря му представител на общината.

Истината е, че никой - включително както стана ясно, строителят и хора от общината - не беше напълно сигурен до последно как точно ще изглежда кръстовището. Но липсата на яснота е само един от многото проблеми с този проект. Той е сбъркан на толкова много нива, че е по-скоро каталог на това как не се прави кръстовище.

Внезапният проект

Кръстовището при Водната палата, което е едно от най-натоварените в Пловдив сутрин и вечер, беше превърнато в кръгово през 2015 г. Още тогава идеята е да се появи и второ ниво, което обаче намери финансиране едва 2021 г. като част от 30-милионен заем, взет от общината от "Фонд за устойчиви градове". Поръчката за 7.7 млн. лв. беше пусната в края на миналата година, но договор беше подписан едва април тази година.

През цялото това време пред обществото се представят визуализациите от 2013 г., с които тогавашните проектанти планират кръгово отгоре и пробив отдолу, нов мост на Марица, плюс дори нов пешеходен мост. Първо отпадна идеята за двата моста поради липса на финансиране. Сега, оказва се, е отпаднала и идеята за кръгово, защото движението ще бъде решено по съвсем различен начин - директни транспортни лъчи, без леви завои (виж визуализацията).

Причината за това е проста: когато поръчката се възложи тази година, стана ясно, че изпълнителят "Иса 2000" ще предложи вариант за кръстовището, а общината ще го приеме. Така внезапно, дни преди първата копка, стана ясно, че има нов вариант, който обаче никъде не беше представен публично. "Капитал" го видя за първи път, когато отиде до общината, за да го заснеме.

Визуализацията му беше представена официално едва днес, след първата копка.

Още по-интересното е, че очевидно и двете страни: кметската управа и строителят, не бяха напълно наясно какво съдържа той. "Капитал" попита на събитието защо в проекта, който е в средата на най-дългата вело- и пешеходна алея в Пловдив - тази покрай Марица, не се планира връзка за пешеходци и колоездачи (те в момента трябва да слизат в отделен подлез). Първо представители на строителя твърдяха, че велоалеята е свързана, а после казаха, че в планирания тунел има "широк тротоар". Нито едно от двете не е вярно, според представените планове.

Зам.-кметът по строителството Пламен Райчев също обяви, че е планирана пешеходна връзка между двете страни на кръстовището. Когато му беше посочено, че това не е вярно, той каза "благодаря ви, ще се постараем да коригираме това", и обясни, че не е виждал въпросния проект.

Малко по-късно беше отправен въпрос към неговия колега Тодор Чонов за това, че "не е имало обществено обсъждане на проекта и не е имало медийно представяне в негова цялост". "Не съм компетентен да ви отговоря на този въпрос", призна Чонов.

Това повдига въпроса кой в крайна сметка, и как е одобрил окончателния вариант на едно от най-важните кръстовища в Пловдив.

Колко ще струва и докога

Това не са единствените неясноти около започналия проект. Официалният срок за завършване е 523 дни, което означава през 2024 г., но срокът на целия договор с Фонда за устойчиви градове е до края на 2023 г. На събитието собственикът на "Иса" Инджов каза пред "Капитал", че ще се постараят да са готови до септември догодина, като кръговото кръстовище няма да бъде затваряно в първия етап, а едва следващата пролет. Това би било необичайно бързо изпълнение, тъй като пътностроителните фирми обикновено не приключват преди обявените срокове (а в дадени случаи и доста след тях).

Също така е възможно проектът да се забави, защото ще се копае точно до брега на Марица. Браншовите организации на архитектите и инженерите вече изказаха съмнение доколко възможно е подземно строителство точно до брега на реката.

Стойността е другият въпрос. Пловдив най-вероятно ще трябва да плати повече от планираните 7.7 млн. лв. без ДДС. Още преди няколко месеца Инджов заяви пред "Капитал", че се надява на индексация на поръчката. Сега, след като вече има гласувана методика за такъв тип поръчки, от "Иса" съобщиха, че ще подадат документи, за да се промени стойността, но проектът не беше включен в списъка на общината за индексации.

Това може и да не са всички разходи: първият етап с кръговото беше финансиран по европрограма и сега от Министерството на регионалното развитие няма да имат друг ход, освен да глобят общината, защото на практика кръговото ще бъде разрушено.

Грешен завой

Безспорно за хората в квартала въпросът защо няма да има леви завои е важен. Не по-малко важен обаче е въпросът накъде изобщо завива Пловдив с този проект. Той е част от обща програма "Модернизация и подобряване на градската среда" с цели като "градска мобилност" и "достъпна среда".

Ремонтът има две цели: в разчетите на общината пише, че целта е 50% повече превозни средства да преминават през кръстовището, а булевардът край реката да стане на практика скоростна отсечка без светофари. И двете са необясними.

Първата цел на практика "кани" още автомобили в и без това претоварения център на града, вместо да се стреми да ги отклони през обходни маршрути. В момента градът играе ролята на "сърце" за областта - привличайки стотици хиляди автомобили сутрин и изтласквайки ги обратно вечер. Улиците в центъра на Пловдив са тесни, без бус-ленти и всяка идея за развитие на мобилност в града би трябвало да залага много повече на колела, пешеходност и естествено - градски транспорт. Този проект прави точно обратното.

Всички възможни изследвания по света в последните десетилетия (тук и тук има примери) показват, че разширяването и облекчаването на кръстовища и булеварди водят след себе си още трафик, а не решават проблема. Така скоростно кръстовище (без леви завои и без пешеходни пътеки) ще предизвика двойно по-голям автомобилен проблем в центъра на един град, който и сега страда от претоварване. Още по-странно е, че решението е взето без позоваване на дългосрочните планове, които Пловдив направи, и вследствие на нови анализи, възложени в последния момент.

В дългосрочен план това обрича централната част на Пловдив на все по-големи и все по-тежки задръствания, мръсен въздух и проблеми.

Не по-малко странна е втората цел: "бърз" булевард до реката. Както самата община бива цитирана в "Марица", това ще е единствената отсечка без светофари и кръстовища в посока изток-запад. Създаването на практика на скоростен булевард ще прехвърли сериозна част от дневния трафик там и на практика ще обезсмисли съществуването на най-дългата вело- и пешеходна алея в града. Това означава смърт за идеята за превръщането на брега на Марица в градска част за пешеходци и велосипедисти (цел, която и сега съществува в одобрените планове за развитие).

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tyc16215409341055258 avatar :-@
    Maria Simova

    Само да завали проливен дъжд и Зико и Тотев да вадят канутата и гребат срещу теченито в подлеза. Издавихте хората ей, а липсата на ляв завой е ПРЕСТЪПЛЕНИЕ!

    Нередност?
  • 2
    bst avatar :-|
    Стефан

    "Още преди няколко месеца Инджов заяви пред "Капитал", че се надява на индексация на поръчката." Ето за това се прави всичко, а вие ще питате за разни там планове, обсъждания и т.н.

    Нередност?
Нов коментар