🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пловдив-Карлово: най-смъртоносният път в най-опасната област в България

Отсечката държи тъжното първенство по катастрофи и жертви в областта, в която има над 800 тежки катастрофи за 2022 г. (графики)

През лятото на 2022 г. с процедура по ЗОП, разделена на няколко особени позиции, Агенция "Пътна инфраструктура" стартира избора на изпълнител за обследване на пътя Пловдив-Карлово и възможностите за евентуалното удвояване на габарита му, като посочи в мотивите си огромния пътникопоток, който ежедневно се наблюдава, както и икономическия растеж на цялата област и все по-голямото значение на тази пътна артерия
През лятото на 2022 г. с процедура по ЗОП, разделена на няколко особени позиции, Агенция "Пътна инфраструктура" стартира избора на изпълнител за обследване на пътя Пловдив-Карлово и възможностите за евентуалното удвояване на габарита му, като посочи в мотивите си огромния пътникопоток, който ежедневно се наблюдава, както и икономическия растеж на цялата област и все по-голямото значение на тази пътна артерия
През лятото на 2022 г. с процедура по ЗОП, разделена на няколко особени позиции, Агенция "Пътна инфраструктура" стартира избора на изпълнител за обследване на пътя Пловдив-Карлово и възможностите за евентуалното удвояване на габарита му, като посочи в мотивите си огромния пътникопоток, който ежедневно се наблюдава, както и икономическия растеж на цялата област и все по-голямото значение на тази пътна артерия    ©  Надежда Чипева
През лятото на 2022 г. с процедура по ЗОП, разделена на няколко особени позиции, Агенция "Пътна инфраструктура" стартира избора на изпълнител за обследване на пътя Пловдив-Карлово и възможностите за евентуалното удвояване на габарита му, като посочи в мотивите си огромния пътникопоток, който ежедневно се наблюдава, както и икономическия растеж на цялата област и все по-голямото значение на тази пътна артерия    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • До септември 2022 г. според данни на МВР област Пловдив е първенец по брой тежки ПТП
  • Отсечката с най-много катастрофи е АМ "Тракия", но на пътя Пловдив-Карлово има най-много човешки жертви за 2022 г.
  • Причините за високия пътен травматизъм са едновременно натовареността на пътя, но и недобрите инфраструктурни решения и липсата на ефективен контрол

Между 150 и 180 хил. коли е дневният трафик на автомобили на всяка от 13-те входно-изходни артерии на Пловдив, показват данни от МВР за летните месеци на 2022 г. Това до голяма степен е заради начина, по който се развива областния град - изключително зависим от автомобилен транспорт, с все по-растящо население и индустрия. Според данни от септември 2022 г. на МВР, за поредна година област Пловдив се нарежда на първо място в страната по брой тежки пътно-транспортни произшествия (ТПТП) (окончателната статистика за изминалата година предстои да бъде публикувана в средата на февруари).

Общият им брой за 2022 г. е 803, като с тази цифра областта надскача броя катастрофи от предходните две години и върви към достигане на цифрите от предпандемичната 2019 г. Това са над 12% от всички тежки ПТП-та на територията на страната за изминалата година (чиито общ брой е 6606).

Но ако трябва да се избере една отсечка, която е най-натоварена и опасна в областта, това е пътят Пловдив-Карлово.

Отсечката от 55 км, която свързва областния център с подбалканския град, е основна пътна артерия за всички 7 общини, които са на север от Пловдив, като тя е и пряка връзка на областта със северна България чрез прохода "Троян-Кърнаре", но и Калофер с Казанлкък и "Шипка". Тя е двупосочна, с по една лента в посока (само на места има допълнителна лента за изпреварване).

Второкласният път е ремонтиран през 2016 г. и още тогава има идея за неговото разширяване поради натовареността. Това не се случва, но се случва друго: изключително дългите прави отсечки имат нов асфалт, който предполага висока скорост и десетки изпреварвания.

Това, в съчетание с факта, че товарният, автобусен и автомобилен трафик от и към Пловдив растат всяка година, дава тъжни резултати. За 2022 г. там са се случили 56 катастрофи (или на всеки километър от него), в които са ранени 38 души, а 9 са загинали. За сравнение: на пътя Пловдив-Асеновград-Смолян-Рудозем-граница Гърция, който е дълъг 220 км, катастрофите са над 2 пъти повече, но са само с 1 жертва.

Чел(р)на позиция

Пловдив има сериозен проблем с автомобилния трафик, като част от причините за това са липсата на алтернатива за придвижване и слабата свързаност както в рамките на града, така и в цялата област (било то с влак или автобус). В областта по данни на МВР - Пловдив към средата на 2022 г. са регистрирани общо 361 хил. превозни средства, с което се бележи ръст спрямо същия период на 2021 г.

По брой катастрофи спрямо главо от населението Пловдив не се отличава от сравнително високата средна стойност за страната (около 0.8-1 промила), но концентрацията на произшествия на определени пътни отсечки, отреждат на областта първо място като абсолютна стойност на брой ПТП-та, като и на брой жертви и ранени в тях. Част от основните пътни артерии в областта се определят и като най-опасните пътища в страната.

Трите участъка с най-висока концентрация на ПТП, жертви и загинали, са и три от главните входно-изходни артерии на Пловдив - АМ "Тракия" (която е най-опасната магистрала в Европа), Пловдив-Асеновград-Смолян-Рудозем-граница Гърция и вече споменатият Пловдив-Карлово, като общо на трите отсечки са се случили над 200 катастрофи, със 130 жертви и 16 загинали (вж. таблицата).

Kъде е контролът

Тревожните данни за тежките произшествия налагат да се зададат логичните въпроси - какво ги причинява и как да се таргетира проблема и да му се противодейства. Пътят Пловдив-Карлово е олицетворение на липсващата единна стратегия за пътна безопасност и разхвърляните действия на всички институции и - от инфраструктура до контрола, които не са обединени в една единна система.

Според данни от ОДМВР-Пловдив най-честите причини, довели до тежки катастрофи през 2022 г., са различни нарушения на Закона за движение по пътищата - отнемане на предимство, несъобразена скорост, неспазване на дистанция, невнимание, неправилна маневра и пр. (вж. таблицата).

Преимущественият брой катастрофи (97%) се дължат на нарушения на водачи, сочи ведомството. Едва 2% от общия брой от всички произшествия се дължат на нарушение, извършено от пешеходец (внезапно навлизане на платното, неправилно пресичане), като през 2022 г. са регистрирани 19 такива случая с 1 загинал и 19 ранени в областта. Още по-малко са ПТП-тата, предизвикани вследствие на употреба на алкохол и наркотици - 11 катастрофи с 1 жертва. Този процент изцяло кореспондира със ситуацията в национално ниво, където до септември месец 2022 г. алкохолът и наркотиците са били причина за 1,3% от общия брой ПТП-та.

"Проблемът е свързан, от една страна, с това, че самият път е лош и опасен, контролът е неефективен и административно-наказателното производство не обслужва обществения интерес", обясни инж. Богдан Милчев, председател на Института за пътна безопасност (ИПБ), като по думите му да се прехвърля вината върху шофьорите е изключително погрешна, тъй като "същите тези шофьори като попаднат в друга среда, променят поведението си".

Въпреки това именно управлението на МПС от водачи, употребили алкохол и наркотици, се таргетира като основен проблем и залегна като фокус в последната голяма акция, разпоредена от служебния вътрешен министър Иван Дерменджиев. Това по думите на инж. Милчев са реактивни действия, които не се позовават на какъвто и да е анализ, а почиват единствено на настроенията на обществото. "Безсилието на държавните институции води до това да се прави кризисен ПР", категоричен е той. По думите му "ресурсите на МВР от гледна точка на контрола трябва да бъдат разпределени ефективно и правилно, но оценка на риска изготвена няма, нито методология и ние сме в ситуация, в която действаме според събитието", категоричен е той.

На въпроса какви мерки се предприемат в насока намаляване на нарушенията и произшествията, от областната дирекция на МВР-Пловдив лаконично отговориха "строг, законосъобразен и перманентен контрол на водачите на ППС и пешеходците", както "ежедневно натоварване на техническите средства за видеоконтрол и наблюдение над участниците в движението, с оглед осъществяване на безпристрастна АНД практика и ограничаване до минимум на евентуални корупционни практики".

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    obb391114619 avatar :-|
    obb391114619
    • + 1

    Пътят Пловдив-Асеновград-Смолян е около 100 км., а не както е посочено в статията 220 км.
    Причината за относително малкия брой жертви на този път е, че отсечката Пловдив-Асеновград вече е с физическо разделение на посоките на движение.

    Нередност?
  • 2
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 2
    • + 2

    Не знам за какво ги правите тези статии? Вашите политически проекти ПП и ДБ, които ви обслужват спряха всякакви проекти и инвестиции във инфраструктура. Питайте Асан къде са 1 милиард заделени за магистрала Хемус, път жизненоважен за хората в Северна България, който щеше да им видгне стандарта там. На вас интересите са ви само в енергетиката и превземне на поста главен прокурор. 5 пари не давате за инфраструктура и инвестиции в друго. Само констатации от вас и никаква действия от поставеното от вас политически представителство. Залъгвате младите полезни идиоти с медиите си и виждаме на къде отива държавата.
    Най-натовареният път в Южна България беше Пловдив-Асеновград. Сега вече е магистрала с 6 платна и 2 допълнителни за бизнес сградите - път на който загинаха толкова млади хора, точно такива каквито манипулирате и лъжете. Разбира се направен от лошия, корумпиран кръволак Борисов с чекмеджетата и къща в Барселона. И да правите статии за другия опасен път Пловдив-Карлово е безсмилено. Нищо повече няма да се направи и построи в тази държава, никой няма желание и никой не иска. Следващите години младите полезни идиоти ако останат тук ги чакат дългове, обедняване, наркотици, хазарт, война по пътищата, смърт по болниците, мор, организирана престъпност, битова престъпност, убийства, самоубийства и пак дългове. И така докато дойде някой лош и "корумпиран" Бойко да оправи престъпната кочина отново, но такива държавници, не политици, се появяват по тези земи много рядко :(

    Нередност?
  • 3
    gmalinov avatar :-?
    gmalinov

    До коментар [#2] от "scuby":

    Да, някои нещица понаправи другаря ББ от Б, ама не както трябваше и не колкото трябваше. А беше във властта предостатъчно дълго време, за да опаше с поносими пътища цяла България няколко пъти... ама не би, много средства отидоха там, където не им е мястото, нали? И сега недейте да обяснявате как нямало кой да спаси държавата, щото само ББ можел, той ни е вся и всьо. А, че ГЕРБ-аджиите съботирате всичко в управлението на държавата след като изгубихте изборите, това не е важно, нали? Хайде стига сте ронили крокодилски сълзи за Боко Слънцето, че е срамна работа вече. Докато не умре и последния комунист, останал във или близо до властта, тая държава е обречена да линее, това е истината...

    Нередност?
Нов коментар