"Козирка или смърт", или какво се обърка със стадиона на "Ботев" в Пловдив

Първият нов стадион в България трябваше да струва 44 млн. лв., от които бяха осигурени само 36. Сега е ясно, че ще е поне 60 млн. лв., с компромисно качество и без модел за управление

Вече 10 години тече сагата по изграждането на стадион "Христо Ботев", краят ѝ все още не се вижда
Вече 10 години тече сагата по изграждането на стадион "Христо Ботев", краят ѝ все още не се вижда
Вече 10 години тече сагата по изграждането на стадион "Христо Ботев", краят ѝ все още не се вижда    ©  Димитър Марков
Вече 10 години тече сагата по изграждането на стадион "Христо Ботев", краят ѝ все още не се вижда    ©  Димитър Марков
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Инспекция на стадион "Христо Ботев" от фенове и кмета Здравко Димитров установи нередности в строежа и предизвика нова порция скандали и протест.
  • Сумата за цялото завършване на строежа е около 60 млн. лв., което е с 20 млн. лв. повече от първоначално предвидените, като все още не е ясно откъде ще дойдат парите.
  • Големите проблеми остават изграждането на парче и липсата на концепция за управлението на стадиона в бъдеще.

"Зико, оставка". "Козирка или смърт". "Искаме си Колежа". Гласовете на няколко хиляди души ехтяха по централния булевард на Пловдив в сряда вечер, на 1 февруари, докато феновете на пловдивския "Ботев" вървяха на протестен митинг към общината, за да поискат завършване на стадиона си.

Лесно е да се разбере защо търпението им преля. Един от основните отбори в България и Пловдив вече почти десет години няма стадион, след като той беше срутен, за да бъде съграден наново.

След много перипетии стадионът, който е известен като Колежа, трябваше да е готов миналия месец и да струва 43.6 млн. лв. Нито едно от двете не е факт. Срокът е удължен до септември 2023 г., а окончателната цена ще стигне почти 60 млн. лв. Качеството към момента е компромисно, феновете протестират, а кметът отчаяно търси още финансиране.

Така историята (която щеше да е комична, ако не беше по-скоро тъжна) с първия изцяло нов стадион, построен в България за последните поне 40 години, поставя няколко въпроса, които са важни не само за Пловдив.

Първо, трябва ли общината да строи стадиони? Тенденцията във футболния свят в последните десет години е в точно обратната посока - собствеността на спортните съоръжения и тяхното изграждане да е изцяло на клуба, който ще ги използва, за да търсят те начини за изплащането и монетизирането им, а не публичните власти, чиято работа не е това.

Второ, след като все пак общината (или в случая Бойко Борисов) е решила да строи, не трябва ли това да се случи с ясна концепция и проект (респ. ясни количествено-стойностни сметки) както за самия стадион, така и за начините за финансирането му. От началото на строителството досега проектантът и неговият екип няколко пъти препроектират "заради финансовите ограничения, както и заради наложените от общината искания след натиск от феновете". Това повишава цената и води до нов кръг обвинения и забавяне.

И трето - реалистично ли е изобщо с парите, заявени в началото, да бъде построен качествен стадион съгласно изискванията за категория УЕФА 4? Тук отговорът е доста ясен и той е "не". Съдейки по завършените около България проекти, реалистичната стойност на подобен по размери стадион е поне 75 млн. лв., докато стадионът на Ботев в първата си фаза, по която всъщност строителят работи в момента, е оценен на 25 млн. лв.

Фенове инспектори

Преди десетина дни кметът на Пловдив Здравко Димитров обяви, че е направена изненадваща инспекция на стадиона заедно с фенове, по време на която са установени нарушения в строителството - некачествено вибриран бетон, неправилно наредена зидария, некачествени заварки на парапети, неправилен монтаж, проблеми бяха посочени в хидроизолацията, различната височина на стъпалата и още, и още.

Кадрите предизвикаха бурна реакция и бързи действия от страна на феновете.

"Не сме запознати със сметките, тъй като те не се споделят даже при изискване", категоричен е Борис Гиздаков, председател на УС на Сдружение "ПФК Ботев Пловдив", по чиито думи хаотичното изпълнение на проекта е довело до оскъпяването му. Гиздаков, който е и строителен инженер, дава примери: колона, която не е излята до проектната си кота; ръжда по финишното покритие на бетона; некачествено изпълнение на дилатационна фуга на сектор А, водещо до теч на долен етаж.

Всичко е неясно и на тъмно, прави се на крак. Абсолютно хаотично, няма календарно планиране, няма графици - всичко е на парче. Това води до съществено забавяне и оскъпяване на строежа и всички, които не са си свършили работа, трябва да носят отговорност за това забавяне и оскъпяване.

Борис Гиздаков

председател на УС на Сдружение "ПФК Ботев Пловдив”

Пропуски в строителството и некачествено изпълнение са били констатирани и от отговорната за надзора фирма - "Контрол инвест". Според управителя ѝ Атанас Ангелов всички нередности се протоколират и отстраняват от строителя, било то и не веднага. "В едно строителство винаги има проблеми. В момента проектът не е готов, така че каквото има некачествено, ще бъде коригирано за сметка на строителя", обясни той.

По негови думи контролът е ежедневен - "когато има извършване на строително-монтажни дейности, се следи изпълнението и всяко некачествено нещо се отбелязва и информираме строителя", категоричен е Ангелов, като допълва, че са изискани мостри от проектантите, които, преди да се пристъпи към масово изпълнение, се одобряват.

За пропуски в строителството потвърди и проектантът, който също следва да упражнява контрол. "Имали сме много коментари, които бяха в конструктивните части, грешки, които бяха допуснати и трябва или са били коригирани от строителя. Относно качеството не бих искал да коментирам в детайл, но не е това, което би ми се искало", коментира арх. Георги Савов.

Проба, грешка и поправка

Че установените нередности в строителството ще се поправят за сметка на строителя, както е по закон, потвърди и Цветослав Павлов, мениджър на проекта от страна на строителя ПИМК, но по думите му част от нещата се дължат на начина, по който са изготвени проектът и заданието.

"Рейлингът има проектантска грешка, конфликт с основната метална конструкция, която ще се коригира. За мазилките имаме по проект варо-циментова мазилка, която технологично няма как да е идеално гладка, но въпреки всичко строителят ще направи допълнителна обработка и шпакловка. По отношение на входовете - ангажиран е художник, който ще предложи варианти да бъдат по-приветливи и приятни за сметка на изпълнителя, защото го няма в проекта", коментира Павлов, като увери, че проблеми в конструкцията няма.

Тази размяна на обвинения и непрекъснато дебнене обаче демонстрира проблема с начина, по който е възложен и проектиран стадионът.

От 43 на 58 млн. лв.

Договорът за изграждането на "Христо Ботев" беше подписан с консорциум "Колежа", в който 99% участие имат ПИМК, през декември 2020 г. на стойност 43.6 млн. лв. (без ДДС). Тогава той беше разделен на два етапа, като първият стартира с осигурените едва 21 млн. лв. (без ДДС) от кабинета "Борисов 3". Оказа се, че проектът за тях е силно спестен и когато започна работата, заради исканията на феновете и липсата на още средства се наложи препроектиране и сумата се вдигна.

След това общината осигури още около 15 млн. лв. - 12 млн. лв. от заем и около 3 млн. лв. от общинския бюджет за препроектиране, седалки, тревно покритие, с обещанието, че с наличните 36 млн. лв. стадионът ще бъде покрит с козирка и годен за игра (довършване на етап 1).

Дори с новите пари обаче стадионът няма да е изцяло покрит с козирка, а само на два сектора. Кметът Здравко Димитрова неколкократно обяви, че ще са необходими още пари. Те първо бяха 26, после стигнаха 28, накрая паднаха на 22.5 млн. лв. Пред "Капитал" собственикът на ПИМК Илиян Филипов заяви, че към настоящия момент по крайните изчисления на архитекта окончателният вариант на стадиона ("както е на картинката") струва 58 млн. лв. (което в действителност означава 22.5 млн. лв. над наличното).

Димитров обяви, че е изпратено искане до МС за държавно финансиране, такова ще бъде внесено и в общинския съвет на 9 февруари. Филипов пък категорично заяви готовност да инвестира авансово в довършването на стадиона, а общината да му изплати в 3 бюджетни години.

Ако това бъде гласувано на сесията на ОбС на 9 февруари, то до края на октомври стадионът ще е напълно готов и ще е най-модерният в България.

Илиян Филипов
Илиян Филипов

собственик на ПИМК

В противен случай се рискува работата по обекта да спре, обясни мениджърът Цветослав Павлов, по чиито думи, ако не бъде осигурен нужният допълнителен финансов ресурс, а те са готови с работата, за която има пари, те ще имат възможност да прекратят договора. "Няма как да седим и да чакаме на същите условия и цени", коментира той.

На тъмно

Сред феновете друга причина за недоволство е, че нищо не е публично около тези строежи. През последните години двата стадиона в Пловдив - "Локомотив" и "Ботев" (особено вторият), се превърнаха в нарицателно за това как изтича публичен ресурс без обществено одобрение и без отчети (виж карето).

Едва в прессъобщение от 1 февруари 2023 г., две години след стартирането на строителството, община Пловдив представи в сбит вариант сметките по проекта, от които стана ясно, че до момента на строителната фирма ПИМК са изплатени 29 млн. лв.

Фенклубът иска отчетност на изхарчените дотук средства, поправка на некачествено изпълнените работи за сметка на изпълнителя и, трето, изпълнение на целия покрив върху четирите сектора с целево отпуснатите 12 млн. кредит.

"Финансирането не е наш проблем. Парите да си ги осигурява възложителят. Ние с парите сме го свършили - платили сме си данъците, останалото е във ваши ръце. Ние бихме искали пари, но когато докажете тези 36-37 млн. лв. къде сте ги вложили. Вие не ни го доказвате, затова не ни свързвайте с пари", коментира Гиздаков, като обясни, че не само строителят, но и проектантът има вина, "който не си е дал навреме проектите и сега сме в обърната ситуация, първо свършва строежът, след това проектът".

Съвременен стадион

Истината е, че Пловдив и "Ботев" са в ситуацията да искат нещо, което не могат да си позволят. На дадения етап с тези средства (36 млн. лв.) стадион от европейска класа няма как да бъде построен. Според доклад от 2013 г. на Football Benchmark - организация, занимаваща се с анализ на футбола като бизнес, за стадион с капацитета на "Христо Ботев", но от по-нисък клас, изграждането започва и лесно надхвърля 20 млн. евро (за тогавашните цени).

В днешно време долната граница е около 2 хил. евро на седалка, което би удовлетворило всички нужди за лиценз на УЕФА 4. За "Христо Ботев" това значи около 75 млн. лв. Точно толкова и дори и повече струват различни стадиони в Европа - от 2 хил. евро/седалка в Дебрецен, Унгария, до 2.7 хил. евро/седалка в Любляна, Словения.

Същото потвърди и представителят на строителната фирма, което ще рече, че още със стартирането на проекта те са били наясно, че заложената сума няма да стигне за цялостното изграждане.

След като взехме проекта, ние направихме проучване в страните около нас за това какви стадиони са правени и средно претеглено такъв стадион колко би струвал, имайки предвид и завишените цени заради глобалната ситуация. Минимум цената е 50 млн. евро. Там някъде варират нещата. Примери има за стадиони, които ще се правят и в България, като този на ЦСКА, който ще е 90 млн. лв., както и този на Левски, плановете за който достигат 240 млн. лв., което не е съпоставимо с 25 млн. лв.

Цветослав Павлов
Цветослав Павлов

управител на PM Project Management и мениджър на проекта

Тук стигаме и до последния важен нерешен въпрос - какво ще прави ползвателят с този стадион, когато (и ако) го получи. Например в споменатите по-горе милиони, които Пловдив ще осигурява, не е включено обзавеждане, а без него няма лиценз. И което е по-важно - махнати са, за да се спести, търговските площи. Това е ключово за финансовата възвръщаемост на една сграда. "Трябва да кажа, че колкото по-рано се включи в процеса ползвателят, който евентуално се споразумее с общината - толкова по-добре", категоричен е надзорникът на строежа.

"Капитал" изпрати въпроси във връзка с бъдещето на стадиона до ПФК "Ботев Пловдив" - за това как той ще бъде управляван, дали ще бъде поет за стопанисване от тях и за това дали биха завършили строежа със собствена инвестиция, ако има нужда, но до редакционното приключване на този текст отговори не бяха получени. Общината също няма ясен план за управлението му след построяването.

След "Христо Ботев" идва ред на "Локомотив"

Сагата около стадион "Христо Ботев" често заглушава каквито и да е било разговори за "Локомотив", където нещата, изглежда, вървят с по-тихи, но по-сигурни стъпки. Бурните емоции около "Ботев" обаче направиха и феновете на "Локомотив" по-чувствителни, а липсата на информация за изхарчен ресурс - и по-остри.

"Зико, кмет или фен?", попитаха те, след като кметът на Пловдив обяви, че ще се търсят още пари за "Ботев", но не каза нищо за тях.

По думите на Костадин Язов, районен кмет и отговорно лице за ремонта на стадион "Локомотив", все още се работи по първия договор за 12 млн. лв. (които бяха дадени от кабинета "Борисов 3"), който включва изграждането на три от четирите трибуни, като се очаква те да бъдат готови до края на тази година.

"Реагират хората, те имат право, импулсивни са. При феновете винаги е емоционално. Затова е редно да се направи едно разграничение между фенското и експертното, защото фенското си е фенско, а процесите не могат да бъдат нарушавани и не е редно под влиянието на емоция", коментира още той.

В същото време тече и проектиране на последната и най-голяма трибуна, както и на благоустрояването около стадиона, като едва след приключването му ще стане ясно на колко се оценява този етап. Дали отделените за това 12 млн. лв. (от същия заем, който беше изтеглен за "Христо Ботев") ще стигнат, или ще има нужда от средства, ще стане ясно чак тогава.

Язов добави още, че проблеми с качеството на строителството при "Локомотив" няма, а когато възникнат такива, се отстраняват за сметка на строителя, като до момента на избрания изпълнител (старозагорската фирма "Рудин") са изплатени около 7 млн. лв.
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    qlx16646882 avatar :-|
    qlx16646882
    • - 3
    • + 2

    "Един от основните отбори в България и Пловдив вече почти десет години няма стадион, след като той беше срутен, за да бъде съграден наново."

    То целата държава беше срутена след 89-та за да бъде уж изградена наново, ама хората още си чакат ...

    Нередност?
  • 2
    poc43676331 avatar :-|
    poc43676331
    • + 5

    Поредната гербавска кражба, мърлящина и безхаберие, прикрити с опашати лъжи. За много пловдивчани Колежа е един от символите на града, както жълтите павета или Графа за софиянци. В правото си да протестират са хората.

    Нередност?
  • 3
    terazini avatar :-|
    terazini
    • + 3

    В цялата сметка за изграждане на стадиона сте пропуснали, че преди да бъде бутната банката на Цветан Василев, той вдигна 2 трибуни на груб строеж. Беше започната и централната трибуна. Бяха наляти доста милиони още тогава. Така, че към тези 58 милиона трябва да се прибавят и не малко милиони, които бяха вкарани преди. И на практика стадионът ще излезе към 70 млн.

    Нередност?
  • 4
    tyc16215409341055258 avatar :-P
    Maria Simova

    Чува се, че г-жа Димитрова (жената на кмета на Пловдив), строяла нов хотел на едно хубаво място! Абе много се замогнаха тези кметове бе, теглят заем за стадион (с народни пари), а си строят хотел...

    Нередност?
  • 5
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba

    Напишете статия и за стадиона във Варна.
    Там колко милки за закопани - един дядо Боже знае!
    Правителства идват и си отиват, и той все е доникъде...

    Нередност?
Нов коментар