🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Германската автомобилна индустрия се подготвя за последиците от COVID-19

В Бавария и други провинции се очакват много нови безработни, след като от Volkswagen започнаха съкращения

Reuters    ©  Fabian Bimmer

Дъщерното дружество на Volkswagen MAN Group обяви, че ще съкрати 9500 души, или над 1/4, от работната си сила и обмисля да затвори част от предприятията си в Германия и Австрия. Това значително ядоса синдикатите, които излязоха на протест в баварския град Нюрнберг, съобщава Financial Times.

Автосекторът е изключително важен за Германия

Въпреки програмата Kurzarbeit за запазване на работните места, която правителството на Ангела Меркел обяви по време на пандемията, след лято на доста намалено производство германската автоиндустрия се задъхва. Протестиращите в Нюрнберг работници от завода на MAN Group за производство на камиони и автобуси са само част от десетките хиляди заети в сектора, чиито работни места са застрашени. Автомобилният отрасъл в Германия дава работа на над 2 млн. души и осигурява над 5% от БВП на страната. При сегашната ситуация най-застрашени са провинциите Бавария, Баден-Вюртемберг и Долна Саксония, тъй като именно техните икономики са най-зависими от него.

MAN Group далеч не са единствените в сектора, които обмислят съкращения. Доставчикът на части Continental още миналата година съкрати 20 хил. души, а сега вероятно ще направи същото с още 10 хил. Конкурентът Mahle пък ще съкрати към 2000. При Schaeffler и BMW уволнените общо ще са около 10 хил.

Очаква се сегашната криза, причинена от пандемията, да е най-тежката в автоиндустрията след Втората световна война. Рекордно високите нива на производство, които бяха достигнати през 2017 г., едва ли ще се върнат преди 2025 г. Продажбите на автомобили в световен мащаб се очаква да се свият с 1/5 през тази година. Според анализатори от швейцарската банка UBS през август продажбите в ЕС са били с 18% по-ниски от тези за същия период на миналата година. В Китай обаче, където германските производители реализират най-голям дял от приходите си, продажбите са се увеличили с почти 9% на годишна база.

Коронавирусът не е единственият виновник

Коронавирусът не е единствената причина автоиндустрията да се задъхва и да търси начини да намали разходите. През последните години в сектора се случва масирана структурна промяна, като малко по малко автомобилите с двигатели с вътрешно горене започват да бъдат замествани от електромобили. Този преходен период излиза скъпо на компаниите, които трябва да плащат сериозни суми и за проучвания, и за ново оборудване. Предстоящият Brexit също крие своите рискове за индустрията.

Тежките времена за автомобилостроенето накара министър-председателя на Бавария, който е сериозен кандидат да наследи Ангела Меркел начело на християндемократите в Германия, да се обърне отново към Берлин със зов за помощ и субсидии за индустрията. За момента обаче молбите му удрят на камък.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар