Правителството вдига дефицита в бюджет 2020, за да даде още пари за пътища

Така в края на годината минусът ще набъбне до 5.2 млрд. лв., а на страната ще й се наложи да пласира още дълг догодина

   ©  Фейсбук профила на Бойко Борисов

Правителството е решило да харчи ударно до края на годината. Въпреки че към септември бюджетът все още е на плюс от 870 млн. лв., Министерството на финансите предлага ревизия, с която дефицитът за тази година да се увеличи с още 1.7 млрд. лв. и да достигне 5.2 млрд. лв., или 4.4% от БВП, става ясно от законопроекта на бюджет 2021.

Финансите на държавата вече претърпяха една ревизия през пролетта заради COVID кризата, като тогава правителството заложи 3.5 млрд. лв. дефицит (3% от очаквания БВП). Сега ведомството на Кирил Ананиев предлага второ прекрояване на числата, което аргументира с неизпълнение на приходите (заради отложените плащания по концесията на "Летище София" и слабо работещата тол система) и нуждата от още разходи за пътни ремонти и проекти.

В същото време от докладната записка към проектобюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г. става ясно, че за тази година НОИ очаква излишък от 500 млн. лв. Данъчните приходи също ще се изпълнят, а някои от допълнителните разходи, които се залагат сега, са спорни. Тоест на пръв поглед не става ясно защо е нужно дефицитът тази година да се раздуе толкова много.

А и при положение че 2021 г. отново се планира голям минус (4.9 млрд. лв.), а през 2022 г. падежира емисия за около 2.5 млд. лв., отсега е ясно, че вече изтеглените 5 млрд. лв. дълг няма да стигнат и на страна ще й се наложи отново да излезе на международните пазари.

Откъде идва по-големият минус

Още през септември министър Ананиев намекна, че ще е нужна втора ревизия на бюджет 2020, като тогава обясни, че тя ще бъде направена заради неизпълнение на приходите от тол такси (около 260 млн. лв.) и заради отложено плащане на концесионни възнаграждения от "Летище София" в размер на 660 млн. лв.

Това, което не се знаеше към онзи момент обаче, е, че правителството междувременно е решило да прави и много нови разходи. Сега става ясно, че се планират нови 840 млн. лв., основно за пътища и магистрали. От тези пари 50 млн. лв. са за укрепване на свлачища, 370 - за текущ ремонт на пътища, за "Струма", за която уж имаше осигурено европейско финансиране, са отделени 137.4 млн. лв., още 204 млн. лв. са за неотложни ремонти отново по "Струма", "Тракия", "Хемус" и "Люлин".

Освен това се увеличава и таванът на ангажиментите за нови разходи, които може да поема регионалното министерство през тази година от 425 млн. лв. на 2.12 млрд. лв. Не става ясно какво налага тази промяна и какви договори планира да сключи или е сключило ведомството. Единият само може да се предполага - е новият милиард за държавната компания "Автомагистрали" за пътя Видин - Монтана.

Ударно харчене до края на годината

По предварителни данни на финансовото ведомство към септември консолидираните разходи са 32.4 млрд. лв. Според ревизирания план до края на годината те трябва да надхвърлят 48.7 млрд. лв. Така излиза, че за три месеца властта ще похарчи 16.3 млрд. лв., или по 5.4 млрд. лв. на месец. За сравнение, до септември средномесечните разходи по консолидирания бюджет са били между 3.5 и 4 млрд. лв.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 4
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 1

    Инвестирането в инфраструктура се оказа успешна формула. Само за няколко години България постигна рекореден БВП, който никога не е имала. За няколко години БВП се увеличи повече от два пъти. Инфраструктурата е кръвоносната система на всяка икономика, там от където минава голям хубав път благосъстоянието на хората се увеличава значително. Без добра инфраструктура и без образовано население няма как да се вдигнат доходите. За това и правителството набляга не тези две неща.
    Вие от както "обърнахте палачинката" всекидневно се опитвате да удяте по успехите на правителството като натрапвате тезата с всекидневни статии как се караде от пътищата, как се дават на свои фирми (държавната "Автомагистрали"???), колко много струват на данъкоплатеца и сега последно как се трупат дългове заради подобряване на инфрастурктурата. Вие пишете пък нека БВП да се вдига!

    Нередност?
  • 5
    kaloyan123 avatar :-|
    kaloyan123
    • + 1

    До коментар [#4] от "scuby":

    По принцип инвестициите в инфраструктура са едно по-смислените неща, които може да направи едно правителство, но БВП не се увеличил повече от два пъти за "няколко години". По данни на НСИ от 2010 до 2019 включително БВП се е увеличил 61% от 74,434 млрд. лева на 119,772 млрд. лева.

    Източник: НСИ, "БВП - Производствен метод - национално ниво"

    Нередност?
Нов коментар