Индустрията: ценовият шок е вече тук

Само за последните 6 месеца има значително поскъпване при основни суровини и енергоносители като стомана, алуминий и CO2 квоти

   ©  Мария Съботинова
Темата накратко
  • Само за последните 6 месеца има значително поскъпване при основни суровини и енергоносители.
  • Цените на стоманата, алуминия и медта са с между 50 и 100% по-високи, което неминуемо ще се предаде по веригата на доставките и производството.
  • Невидим фактор са и рекордно поскъпналите CO2 квоти, които се плащат както от енергийните дружества, така и от индустрията.

Докато икономистите дискутират по темата задава ли се или не потребителска инфлация, в някои сектори на икономиката вече се усещат съвсем реални ценови шокове. Основни суровини поскъпват не на месечна, а на дневна база и дотолкова променят сметките, че смятан за печеливш проект през декември сега се слага на пауза, тъй като не може да се вмести в бюджета.

"Вместо заложените само преди няколко месеца 10% печалба сега при реализацията на обекта бихме имали 20% загуба. И по-лошото е, че няма какво да направим - или се отказваме и плащаме неустойките, или го правим с ясното съзнание, че губим пари", казва пред "Капитал" проектант на инфраструктурен обект от ВиК сферата.

Извън строителството обаче поскъпване има и на основните енергоносители като петрола, който се върна на нивата отпреди корона кризата, и природния газ, който сега е двойно по-скъп, отколкото в началото на 2020 г. Паралелно с това през последните месеци има и незначително поскъпване на електроенергията, което е нетипично за това време на годината. Това са все фактори, които допълнително натоварват стойността на производството и услугите. А това обикновено бързо се пренася и в цените за крайните потребители.

Има и един все още невидим фактор, който скоро ще започне да движи индустриалната инфлация - квотите за CO2 емисии. От началото на този месец те чупят рекорд след рекорд, достигайки исторически най-високото си засега ниво от 45.76 евро за тон на 21 април. Пряк ефект от това все още няма, тъй като заводите и централите купуват квоти с месеци закъснение, но скоро ще се усети. А и прогнозите са поскъпването на въглеродните емисии да продължи заради Зелената сделка на ЕС.

Когато материалите станат "златни"

"Големите търговци и производители на стомана през няколко дни актуализират цените и те са винаги нагоре. Очакванията ни бяха, че това е краткотраен тренд, но явно не е така", обяснява Мая Пенчева, изпълнителен директор "Главболгарстрой". По думите й осезаемият възходящ тренд в цените на металите е започнал в началото на декември м.г. и ръстът досега е около 40% за желязото, почти толкова е за алуминия и медта, която достигна 10-годишен връх. А това пряко влияе върху цените на арматурата, скелетата, вторичните алуминиеви облицовки, медни и алуминиеви кабели. Чувствителен ръст има и в цените на изолационните материали, като скокът е в диапазона от 40 до 85% в рамките на половин година. Цената на дървения материал също се е повишила значително, а вследствие на това има значително поскъпване и на хидрофобния шперплат, кофражните елементи - дървени трегери и т.н., посочват още от строителната компания.

Всичко това се случва само за 6-8 месеца и резултатът е, че себестойността на сградното строителство се е увеличила с близо 20% за някои обекти.

"Най-фрапиращо е повишението на цената на арматурата. В нашите договори с държавата и общините, а и с частните възложители обаче такова не е заложено, тъй като досега цените бяха стабилни и нямаше проблем", казва Росен Колелиев, който е собственик на "Пътища и мостове".

Това поставя пред риск изпълнението на някои проекти, тъй като при договори с държавна или общинска администрация няма как да се изменят офертите. Индексация може да има само при договори по ФИДИК по някои европейски програми (напр. при ВиК търгове по ОПОС - бел.ред.), които обаче не се прилагат много у нас.

Гориво за изстрелване на цени

Заради поскъпването на горивата се увеличава не само цената на транспорта, но и на материалите. Себестойността на пътното строителство например до голяма степен е функция на тази на петрола. От една страна, битумът е сред основните материали, а от друга - цената на транспорта и машините е в пряка зависимост от цената на горивата. "Само тези два компонента формират около 20% от всички разходи по реализацията. За един голям линеен обект повишение от една стотинка на литър в крайната сметка може да се окаже разлика от няколко милиона", казва Тодор Гочев, изпълнителен директор "ГБС Инфраструктурно строителство".

"В момента черни и цветни метали вървят бързо нагоре, като някои достигнаха нива, които не сме виждали от години", коментира и председателят на Българската асоциация на металургичната индустрия Антон Петров. Според него причините това да се случва са поне две. "Едната е възстановяването на строителството и подновяването на запасите от големите търговци, което води до повишено търсене и ръст на суровините и готовата продукция. Другата причина е поскъпването на електроенергията заради емисиите, което увеличава себестойността на производството", обясни той. Металургията е доста енергоемка като сектор, като в зависимост от продукта делът на електричеството може да достигне 30-35% от себестойността.

Страничен фактор, който макар и малко, но влияе, е недостигът на течен кислород за металургията заради увеличеното търсене от болниците. Според Петров металите ще останат скъпи поне до края на годината. "Прогнозата ми е, че цените ще останат по-високи, отколкото сме свикнали да ги виждаме последните години. Ще има колебания, но те ще бъдат на по-високо ниво", каза той.

Поскъпване може да се очаква и при цимента, макар и не в близките месеци, заради дълго отлаганото компенсиране на увеличените разходи. От сектора отчитат, че през последните години цените не само не са се повишили, но дори има спад, като това е за сметка на маржа на производителите. В същото време компаниите имат по-големи разходи за ток, суровини и заплати. Засега обаче повишаването на цените се възпира от по-евтиния внос от Турция, но глобалният тренд от последните месеци е за поскъпване.

Високо напрежение

Електроенергията също започва да притеснява индустрията, особено по-енергоемката, тъй като от началото на април цената й е нетипично висока. Прогнозите са, че това няма да е временна тенденция, а по-скоро нова реалност, свързана с енергийния преход. Това е така, защото все още голяма част от тока в Европа се произвежда от въглища или природен газ, за което централите са длъжни да купуват квоти за CO2 емисиите, които изхвърлят в атмосферата. А въпросните квоти поскъпнаха двойно през последните 6 месеца и сега са на исторически най-високите си нива. Това е пряк резултат от политиката на Брюксел по декарбонизация на икономиката и целта е замърсяващото производство - както енергийно, така и промишлено - да стане икономически неизгодно и да бъде заменено от нови технологии, като ВЕИ и енергийно ефективни машини.

Докато този преход се случи обаче, електроенергията ще продължи да бъде скъпа, особено в момент като сегашния - когато въглищните ТЕЦ трябва да работят повече, защото метеорологичните условия не позволяват на ВЕИ да работят на пълен капацитет и има планови ремонти в няколко АЕЦ-а в региона.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko
    • + 3

    Работил съм по проекти в чужбина. Там в договорите винаги се залага референтен индекс на цени на материали и труд. Така се отчита инфлацията. Това, което ни обяснявате тук са някакви самурайски изпълнения. Как ще дадеш крайна ценова оферта за многогодишен проект?

    Нередност?
  • 2
    rka44622423 avatar :-P
    Бланш

    Чудничко

    Нередност?
  • 3
    odysey avatar :-@
    тракиец
    • - 1
    • + 5

    Що за глупости пишете? Какви печалби 10 % ? в България няма такива, най-малката печалба е на краен подизпълнител на проект - 30 %, големите крадци от бюджета почват с печалба над 100%, проектът минава през вериги от "наши" фирми подизпълнители от първо и второ ниво докато оглозгат печалбата до 30-40% и тогава я дават на дребни ,пак "наши" фирми, които я изпълняват и прибират между 30-40 % печалба! Това е истината за бизнеса тук и затова всички са вързани за политика и държава, затова и километър магистрала струва фантастични суми, затова има политици и чиновници със по 100 апартамента и така нататък. Престанете да пишете "мъртвородена журналистика" и отново ще имате читатели. Раследвайте и пишете истината.

    Нередност?
  • 4
    svetlozar_savov avatar :-P
    SS
    • + 1

    Пари - стока - пари' ! Само дето парите са повече от стоката ...

    Нередност?
  • 5
    boq1594329229676496 avatar :-|
    Дария Колев
    • - 1

    До коментар [#] от "":

    Финансовият капитал прави пари без междинно да ги влага в стоки!

    Нередност?
Нов коментар