🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

АПИ иска да даде 2.4 млрд. лв. за пътни ремонти на любимите строители на ГЕРБ

Поръчките за текущ ремонт и поддръжка трябваше да са нови, но моделът повтаря тези на предходните, дори са по-ограничителни

Тодор Василев е все още начело на пътната агенция, след като беше назначен за неин председател през декември миналата година от бившия регионален министър Гроздан Караджов
Тодор Василев е все още начело на пътната агенция, след като беше назначен за неин председател през декември миналата година от бившия регионален министър Гроздан Караджов
Тодор Василев е все още начело на пътната агенция, след като беше назначен за неин председател през декември миналата година от бившия регионален министър Гроздан Караджов    ©  Георги Кожухаров
Тодор Василев е все още начело на пътната агенция, след като беше назначен за неин председател през декември миналата година от бившия регионален министър Гроздан Караджов    ©  Георги Кожухаров
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Темата накратко
  • Пътната агенция е обявила 7 обществени поръчки за поддръжка на републиканската пътна мрежа, които повтарят порочния модел дотук
  • Условията за голям аналогичен опит напоследък стеснява кръга на участници до познатите големи строители
  • Отделно ще има и търг за зимно почистване, както обяви регионалният министър

Днес АПИ отново и без да съобщи публично обяви мегапоръчките за поддържане на пътища за 2.4 млрд. лв. без ДДС или данъкоплатците ще дават по почти милиард годишно за ремонти на тъмно. Условията са написани така, че да могат да участват само старите големи строителни компании, които бяха абонирани при ГЕРБ за задачата.

Новите обявления за седем регионални обществени поръчки за три години зимно почистване и пътни ремонти идват след като в началото на седмицата служебният ресорен министър Иван Шишков обяви, че документацията е порочна и затова ще се обявят бързи поръчки само за тази зима. На което строителният бранш реагира, че не харесва идеята, защото не печелили достатъчно само от зимното почистване и искат и ремонти.

Сега държавната Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) напълно преобръща волята на принципала си - регионалното министерство. И предлага старите фаворити да вземат договорите. Най-големи суми за пътна поддръжка от периода 2019-2021 г. бяха получили компании от орбитите на "Грома холд", "Хидрострой", ПСТ, Пътинженерингстрой -Т" и "Нивел строй".

Историята дотук

Поръчките за ремонт се ползваха по времето на ГЕРБ, за да се раздават стотици милиони левове бързо и на тъмно без конкурс . При служебните правителства и това на Кирил Петков практиката беше критикувана и дори излезе доклад, че като текущи са възлагани основни ремонти, но на много по-високи цени.

Но тогавашният министър Гроздан Караджов и подопечната му АПИ (която и сега се ръководи от неговия екип) на два пъти подготвиха аналогични процедури и за идните три години за 2.4 млрд. лв. Те уж бяха с по-ниски критерии за участие, но държателите на старите договори ги оспориха, за да имат коз да продължат да работят с анекси. Последното развитие беше, че КЗК намери дефекти и пътната агенция спря поръчките. Сега просто ги повтаря.

"Да се надяваме, че този път са изготвени като хората", коментира за "Капитал" министър Шишков. "Ако видим, че продължаваме да си играем на лоши поръчки, ще преценяваме юридически всички възможни варианти", добави още той като изрази надежда, че забележките на КЗК са отстранени, каквото твърдение е получил от АПИ.

Още от същото сега

В началото на седмицата министър Шишков посочи, че е възложил на АПИ подготвянето и обявяването на нови поръчки, които да са само за зимно поддържане.

Днес за "Капитал" министърът потвърди това и посочи, че очаква до няколко дни АПИ да обяви поръчки за зимно почистване само за тази зима, а за периода след това, почистването да остане в мегапоръчките. Задачата за почистването през зимата наистина е спешна и трябва да се намери решение. Странно обаче е че вместо да се разшири кръгът на участниците и да се правят по-малки истински състезания, сега пак ще правят дългосрочни възлагания към шепа големи компании.

По отношение на поръчките за ремонт и поддръжка справката в регистъра показва, че те са отново седем на брой, а районите отново 28-те областни центъра, които са обособени по същия начин - Северен централен район, Южен централен район, Югозападен район, Югоизточен район, Северозападен район, Североизточен район и четирите магистрали ("Хемус", "Тракия", "Марица" и "Струма").

Общата индикативна стойност на поръчките е почти 2.4 млрд. лв. Срокът на новите договори е отново 3 години. Справка в документацията показва, че всъщност стойностите на всяка отделна обществена поръчка са запазени същите. Огледални остават и допустимите дейности по поддръжка, които обаче са формулирани, съгласно ЗУТ и Наредба за поддържане и текущ ремонт на пътищата. Оферти ще се подават до 13 септември.

Само за старите фаворити

Различното в новата документация е едно изискване в критериите за подбор, което касае техническите и професионални способности на изпълнителя. В случая необходимото условие е разделено на две части, първата - кандидатите е да са изпълнявали зимно поддържане през последните 3 години на "150 км зимно поддържане на автомагистрала/и и/или на път/ища от Републиканската пътна мрежа (РПМ), и/или на път/ища от Общинската пътна мрежа (ОПМ), и/или на улица/и в страната, и/или на път/ища с еквивалентни характеристики извън страната". И второто - "за последните 5 (пет) години от датата на подаване на офертата, да е изпълнил 150 км текущ ремонт и/или текущо поддържане на автомагистрала/и и/или на път/ища от Републиканската пътна мрежа (РПМ), и/или на път/ища от Общинската пътна мрежа (ОПМ), и/или на улица/и в страната, и/или на път/ища с еквивалентни характеристики извън страната". Важна особеност е, че минималното изискване е кумулативно, тоест трябва да бъдат изпълнени едновременно и двете изисквания.

Поставяйки така условията обаче, АПИ автоматично свива кръга на потенциални участници - до старите любимци на ГЕРБ. И напълно противоречи с идеята на министър Шишков, поръчките да бъдат обявени само за зимно почистване.

Няма изискване за доказване на икономическо и финансово състояние, както беше и в предходните поръчки. Но то е без значение, заради критерият за пресен гигантски опит в същата дейност.

Дали поръчките ще останат такива зависи от министър Шишков (като се запознае със съдържанието им). Следващият ход ще е на премиера и президента, който е назначил управляващите сега. Ако въпросните милиарди се раздадат така, това ще означава, че старият модел, който храни пътния картел, остава.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    lob18635382 avatar :-|
    пРезидента!
    • - 1
    • + 3

    Вече няма юмруци. А ко стана с гръмките слова за изнесени милиони със сакове? Върнахте ли ги? Някой осъдихте ли? Нещо утихнаха нещата там, що тъй?

    Нередност?
  • 2
    wre501051215 avatar :-|
    wre501051215
    • - 4
    • + 1

    Ама ти на Рашков ли си вярвал?!

    Нередност?
  • 3
    acarid avatar :-|
    acarid
    • + 4

    Сметката да се прати на превозвачите които твърдят че 100 милиона лв които са платили през 2021 са прекомерно много и ТОЛ таксите трябва да се намалят.

    Нередност?
  • 4
    hold_kjeft avatar :-|
    hold_kjeft
    • + 3

    Поздравления на Радев от Крым. Съжалявам че гласувах за него. Да благодари на кандидата мафия от герб.

    Нередност?
  • 5
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    До коментар [#1] от "пРезидента!":

    Е как, що тъй? Щото всичко "утихва" в Каскетурата.

    Нередност?
  • 6
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi

    Защо изобщо има изисквания да са правили нещо такова? Поддръжката изисква неща като опясъчяване, чистене на сняг, поставяне на маркировка и т.н. Това нещо може да се свърши и от кварталната фризьорка ако има нужната техника. Просто, за да няма преотдаване на подизпълнители трябва да кажем, че ако един има снегорин, а друг машина за боядисване трябва всичките да подадат оферта като обединение и в офертата да е посочено кой какво ще прави и да докаже собствеността на техниката. Да, за проектиране на канавките и отводняването трябва хидроинженер, но това не значи, че не може да си наемем такъв и само да докажем, че е с нужната квалификация или че е правил подобни проекти на друго място.

    Нередност?
  • 7
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател
    • + 1

    #Баджанацигейт:
    Уволненият днес шеф на АПИ Тодор Василев и видният "пътищар" Слави Транспорта са баджанаци, женени за сестрите Елица и Цветина Илиеви.
    Напънът на ИТН да се плащат милиарди на пътищарските фирми започна да намира класическо българско шуробаджанашко обяснение.
    https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10160878015511189

    Нередност?
Нов коментар