🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Износът на горива за Украйна - нито е тайна, нито е през "Лукойл"

Износът на горива от България към Украйна до ноември 2022 г. е рекорден - почти 1.5 млрд. лв. Основният продукт е дизелът и се изнася от български играчи

Председателят на руската Дума Вячеслав Володин е възложил да се проучи информацията за доставка на гориво за Украйна от страна на "Лукойл"
Председателят на руската Дума Вячеслав Володин е възложил да се проучи информацията за доставка на гориво за Украйна от страна на "Лукойл"
Председателят на руската Дума Вячеслав Володин е възложил да се проучи информацията за доставка на гориво за Украйна от страна на "Лукойл"    ©  Georgi Kozhouharov
Председателят на руската Дума Вячеслав Володин е възложил да се проучи информацията за доставка на гориво за Украйна от страна на "Лукойл"    ©  Georgi Kozhouharov
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Износът на горива от България към Украйна до ноември миналата година е рекорден - почти 1.5 млрд. лв.
  • Основният продукт е дизелът, а износът се осъществява от български играчи търговци на едро и складодържатели.
  • Притесненията на пазара са каква ще бъде политиката на Москва и на Украйна, след като темата доби публичност.

"България - страната, която тайно спаси Украйна". Статията в германския The Welt, в която са цитирани бившият премиер Кирил Петков и финансовият министър Асен Василев, разкри една обществена тайна. А тя е, че откакто започна войната в Украйна, България къде прикрито, къде по-явно продава на нападнатата държава оръжие и горива.

Публикацията обаче предизвика минибуря в България и в Русия. След нападки от президента Румен Радев на авторитетното германско издание дори му се наложи да обясни, че това не е било платен материал. В обяснителен режим пред руските медии на свой ред влезе и руската компания "Лукойл" - че властите в България никога не са се обръщали към ръководството на дружеството с молба за доставки на гориво за Украйна. Както и че компанията и не е имала договори за доставка на гориво за Украйна от рафинерии в България, българските власти не са кандидатствали за доставки за Украйна, а продуктите на рафинерията в Бургас се продават на едро и дребно на вътрешния пазар само за български купувачи, като компанията има над 500 клиенти.

Логичният износ

Износът на горива от България за Украйна обаче не е бил тема табу през изминалата година и зад него стои основно бизнес логика. Показват го и данните на Националния статистически институт (НСИ) - след началото на войната износът на горива към Украйна се увеличава рекордно. Причината е недостигът на украинския пазар. Редица големи български складодържатели видяха точно в него основна възможност за бизнес с по-добри маржове, след като ценовата политика на руската компания "Лукойл" в България направи местния пазар много труден за добри печалби.

Продажбите в Украйна на практика получиха и благословията на Брюксел. Посредством двегодишната дерогация, дадена на страната, тя стана основната морска врата на Европа за руския петрол, след като забраната за внос на руски нефт влезе в сила от 5 декември 2022 г. Допълнителното разрешение да се изнася дизел от България за Украйна беше разписано официално в деветия пакет от санкции с обяснението, че така се помагало на украинските фермери.

Афиширането на темата обаче - поне за пред широката публика в Москва, разклаща позициите на руската компания там. ТАСС съобщи, че председателят на руската Дума Вячеслав Володин е възложил на комисията по сигурност и борба с корупцията, както и на комисията по енергетика да проучат информацията за доставка на гориво за Украйна от страна на българската рафинерия на "Лукойл".

Другата неизвестна е каква ще бъде бъдещата политика на Украйна по линия на горивата, като не е ясно докога българският износ на дизел ще продължи.

Бизнес за 1.5 млрд. лв.

Износът на горива от България към Украйна през миналата година е рекорден за последните години - за единадесетте месеца възлиза на 1.479 млрд. лв., показва справка на НСИ, предоставена на "Капитал". Това на практика е три четвърти от целия износ на България с дестинация Украйна през миналата година (виж графиката). Като обем това са 645 хил. тона горива, като скокът и като количества, и като номинал в сравнение с продажбите през предходни години е в много пъти.

Над 85% от този износ е на дизел. В класификацията на продуктите по кодове не се използва търговското название дизел и той се квалифицира като газьол със съдържание на сяра, непревишаващо 0.001%, предлагащ се със или без биодобавка.

Поради по-ниската цена по-търсен е бил този без биодобавка, каквото показват и данните. Тоест доставките на горива от страната не отиват само за украинските фермери, а най-вече по бензиностанциите. Като количество това са 531 хил. тона до ноември миналата година, или над 400 пъти повече спрямо цялата 2021 г.

За деветте месеца от началото на войната до края на ноември при дизела това прави по около 60 хил. тона на месец, каквито са и калкулациите на бранша, като половината от количеството се изнася от един основен играч - "Инса ойл".

Анатомия на износа

Износът на горива за Украйна не се извършва от компанията "Лукойл", а от местни български играчи, дългогодишни участници на пазара. И това е ясно от началото на войната. С международната търговия на руската компания майка от години се занимава трейдърът Litasko, който има две подразделение - в Швейцария за бизнеса в Европа и в Дубай, когато горивото пътува за трети страни. До началото на тази година бургаският преработвател работеше на ишлеме за компании от руската структура, като получаваше приходи за процесинга.

И преди, и при новата схема не на ишлеме "Лукойл Нефтохим Бургас" не изнася горива - играчите на българския пазар износители имат договори с търговеца на едро и дребно "Лукойл България", който купува от "Лукойл Нефтохим Бургас".

Още в началото на войната българските търговци говореха за много запитвания към тях от страна на украински играчи за покупка на горива, тъй като в Румъния има недостиг на дизел. Така износът за Украйна се яви бизнес възможност за големите български търговци на дребно и складодържатели в страната.

Основните играчи в износа са около десетина с бази в близост до големите градове в страната. Най-значителен е износът на "Инса ойл" на Георги Самуилов, който сам внася руско гориво с танкери, което дообработва в рафинерията си в Белозем. Пред "Капитал" преди време той коментира, че е внесъл за тази година около 1 млн. тона горива и държи 25% от пазара, внос от Русия. По неговите думи за Украйна компанията му изнася 30-40%, а останалото са вътрешнообщностни доставки.

След налагането на санкциите от страна на ЕС големите международни трейдъри се отдръпнаха от руските горива. Така за снабдяването на Украйна покрай ситуацията и недостига се появили малки трейдъри на различни места - Швейцария, Лондон, Естония, Латвия, Хонконг и т.н., зад които в повечето случаи според сектора стоят украинци.

Макар и по-рядко, запитвания към българските складодържатели има и от крайни клиенти. Местни търговци в групата на износителите коментират, че след като рафиниращата индустрия в Украйна пострада тежко от военните удари, към бизнеса с вноса на горива са се насочили големи земеделци, търговци на горива, строителни компании и т.н.

От сектора обясняват, че украинският бизнес бързо е успял да се организира и да закупи транспортни средства за организиране на логистичните схеми на доставките. От България количествата пътуват предимно по суша с авто- и жп цистерни, като основна им конкуренция са големите доставки с кораби през Констанца. Те са на горива от Гърция и Турция.

Кой ще мигне пръв

Търговци обясняват, че в момента има лек спад в търсенето на български горива заради зимния сезон и разликите в показателите на зимния дизел, който се ползва по българските географски ширини и по украинските. В зимните месеци предпочитани са пазарите на север от Украйна.

Основните притеснения за българския бизнес обаче са по други две линии: каква ще е политиката на Украйна и каква ще е политиката на Москва. Тоест ще се наложи ли политическо решение да не се използва гориво с руски произход. И ще предприеме ли някакви наказателни мерки Кремъл срещу руската компания.

В началото на седмицата в статия в "Московский комсомолец", озаглавена "Лукойл" зареди с гориво украинските танкове", се посочва, че рафинерията на руската компания "Лукойл" в Бургас е преработвала руски нефт и е доставяла горива на Украйна чрез верига от посредници, като тя е последвана от новината, че председателят на руската Дума Вячеслав Володин е възложил проучване на въпроса.

Впоследствие пред ТАСС "Лукойл" опровергава твърдения за доставка на гориво за Украйна от завода си в България или по други канали и не изключва да се стигне до съд.

"Лукойл" във връзка с нова вълна от спекулативни публикации в медиите за пореден път заявява, че няма договори и не е доставяла продукцията си в Украйна от завод в Бургас (България) или по други канали през 2022 г.", се казва в позицията, цитирана от ТАСС.

Според компанията изявленията за предполагаемите доставки се обясняват с вътрешнополитически борби в чужди държави, антируската кампания, а появата й в публичното пространство на Руската федерация се дължи на безскрупулна конкуренция на вътрешния енергиен пазар.

"Тази съзнателно невярна, необоснована и провокативна информация беше подхвърлена от опонентите на страната ни в европейските държави за разрешаване на техните чисто вътрешнополитически спорове. Тя беше многократно опровергана от "Лукойл". Нейното появяване и изкуствено тиражиране в публичното пространство на Русия е свързано по наше мнение с безскрупулна конкуренция на вътрешния енергиен пазар.

Подобно некоректно поведение на отделни участници на пазара не само противоречи на принципите на здравата конкуренция, но и сериозно пречи на нормалното функциониране на руския горивно-енергиен комплекс и на "Лукойл" в момент на остра геополитическа ситуация и насърчава инициаторите на антируски провокации", гласи позицията на компанията, цитирана от ТАСС.