Държавата пак търси спасителни хеликоптери под наем на значително по-висока цена

Т. нар."мокър лизинг" - наем на две машини и екипаж, ще струва 28.3 млн. лв.за две години, докато предишния търг бе за 3.4 млн лв за една машина без екипаж

Драмата с неспособността на държавата да изгради и организира въздушната помощ продължава и става все по-скъпа
Драмата с неспособността на държавата да изгради и организира въздушната помощ продължава и става все по-скъпа
Драмата с неспособността на държавата да изгради и организира въздушната помощ продължава и става все по-скъпа    ©  NA
Драмата с неспособността на държавата да изгради и организира въздушната помощ продължава и става все по-скъпа    ©  NA
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • След провала на предишните търгове сега транспортният министър обяви нова поръчка за наем на два хеликоптера с екипажи срещу 28.3 млн. лв.
  • Търгът идва след закриването на държавната "България Хели Мед Сървиз" и прехвърлянето на дейността й към правителствения авиоотряд.
  • Целта е да има работеща спешна помощ по въздух под наем до изграждането най-после на собствена такава.

Дългогодишната вече драма с неспособността на държавата да изгради и организира въздушна спасителна помощ (т.нар. Helicopter Emergency Medical Service или HEMS) продължава с нов, при това значително по-скъп епизод. След провала на последните търгове за наем на спасителен хеликоптер до закупуването на собствени такива, сега министерството на транспорта обяви нова поръчка. Тя е за наем на два хеликоптера заедно с екипажи (т. нар. "мокър лизинг") за две години, а прогнозаната й цена е 28.3 млн. лв. или 14.15 млн. лв. за една машина. Това е 4 пъти по-висока сума от предвидената в предишния търг за един хеликоптер под наем (1.7 млн. евро), който обаче бе за машина без екипаж и за срок от една година.

Новата поръчка идва месец, след като служения кабинет реши да закрие държавната "България Хели Мед Сървиз"и да прехвърли дейността й към правителствения авиоотряд.

Дружеството беше създадено от последния редовен кабинет с цел да организира и оперира HEMS в България.

Поръчката е пусната официално на 27 март, а вицепремиерът и служебен министър на транспорта Христо Алексиев обяви няколко дни по-рано пред медиите, че е подписал документацията. Решението не е изненадващо и явно цели да се предприемат незабавни действия по безкрайно закъснялото въвеждане на системата в България. В последната година неуспехите са особено видими - няколко обществени поръчки приключиха безуспешно, точно както и краткото шестмесечно съществуване на държавната фирма, която служебния кабинет реши просто да закрие въпреки вложените усилия в създаването й.

Новият търг - помощ отвън

Новата поръчка на министър Алексиев е за наем на два хеликоптера - този път с екипаж, за две години, с възможност за удължаване на срока и с още една година. Изпълнителят трябва да притежава необходимите документи, хеликоптери, обучен екипаж, за да започне незабавно дейността. Целта според министъра е в средата на тази година България да има спешна медицинска помощ по въздуха. Срокът за подаване на оферти е до 4 май 2023 г., a офертите ще бъдат отворени на 5 май 2023 г.

Според изискванията на поръчката кандидатите трябва да авиационни оператори, които в момента изпълняват въздушни операции и имат валидно свидетелство за HEMS дейност. На практика това означава, че България търси да наеме външен оператор за спешната въздушна помощ и се надява някоя от държавите, които имат вече изграден HEMS да отдели две от своите машини (плюс една за резерв) заедно с екипажи, наземен персонал, необходим за безопасната експлоатация и да осигури най-малко 500 часа полетно време с двата вертолета за година. Според заданието полетите ще се изпълняват от две оперативни бази за HEMS на територията на България.

Дали ще се намери подходящ такъв кандидат ще стане ясно след малко повече от месец. Експерти обаче посочиха за "Капитал", че опасността никоя държава да няма възможност да поеме дейност извън границата си е твърде голяма, предвид сложността на цялостната система и начините, по които тя действа.

Българските политици много подценяват необходимостта от много стройна организация, пълна ангажираност и абсолютно взаимодействие на всички институции, които участват в системата по HEMS, казват експерти

Вероятно надеждите на институциите са, че през двете години, в които България ще ползва наета фирма за дейността по въздушно спасяване, страната ни ще успее да получи собствени хеликоптери по подписания вече договор с "Leonardo" за доставка на 6 броя, както и да изгради базите и площадките, от които те ще работят заедно с наземните лекарски екипи, ще обучи и екипажите и ще синхронизира всички служби с отношение със системата по HEMS.

Как се стигна дотук

Проблемът с липсващата въздушна спасителна помощ датира от няколко вече години, но в последната година в далечината се видя възможност за решение. То бе заложено в Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), в който са предвидени средства в размер на 119.1 млн. лв. По план през третото тримесечие на тази година трябваше да бъде сключен договор за покупка на пет въздушни линейки, а доставката им да се случи до третото тримесечие на 2026 г. Година по-рано пък трябваше да е обучен летателният им състав, лекарите, сестрите и парамедиците.

Освен хеликоптерите за реализиране на цялостната дейност по HEMS в Плана се предвиждаше и изграждането на шест бази за въздушните линейки - в София, Пловдив (летище Крумово), Варна (летище Балчик), Бургас (летище Сарафово), Плевен (летище Долна Митрополия) и Ямбол (летище Безмер). Обществените поръчки за това трябваше да бъдат сключени от Министерството на здравеопазването, което е отговорно за осигуряване на навременна спешна помощ на всички граждани.

Началото на тези намерения беше дадено с обявяването на първата обществена поръчка през месец юли 2022 от Министерство на здравеопазването, за закупуване на шест броя нови хеликоптери срещу 135.6 млн. лв. (без ДДС). Тя обаче не успя да се реализира. Единствения кандидат - италианската компания Leonardo, който се яви по нея беше подал оферта с по-висока цена от посочената в документацията. Така поръчката беше прекратена, а решението на Министерство на транспорта и Министерство на здравеопазването беше да се премине към директно договаряне с италианците. В крайна сметка обаче се премина към процедура по пряко договаряне с компанията, която приключи успешно. "Вече е подписан договор с "Леонардо" за 6 медицински хеликоптери с финансиране по плана за възстановяване. Първият от тях ще дойде в България до края на годината, а останалите - до 2025 г.", заяви министърът на здравеопазването Асен Меджидиев по-рано този месец.

Точно по същото време, пак през месец юли миналата година, на последното си заседание редовният кабинет на Кирил Петков взе решението за учредяване на еднолично акционерно дружество с държавно участие в капитала " Българяи Хели Мед Сървиз" ЕАД - София. Дружеството беше търговско, защото трябва да е такова по изискване на законодателството в областта на авиационното право, за да може да бъде авиационен оператор по HEMS. Държавата направи и вноска от 3 млн. лв. в капитала на новата фирма. За изпълнителен директор на "Хели Мед" беше назначен Георги Гвоздейков (по това време депутат от ПП).

Малко след създаването си "България Хели Мед Сървиз" обяви през октомври месец 2022 г. и обществена поръчка за наем на хеликоптер, който да изпълнява задачите по въздушна помощ до пристигането на първата от шестте машини по поръчката на МЗ. Тя беше на стойност малко над 1,7 млн. евро без ДДС. Хеликоптерът беше необходим и за да може "България Хели Мед Сървиз" да получи лиценз за авиационен оператор от отговорните институции (ГД ГВА).

"Предполагам, че до края на януари ще можем да подпишем договор за наем на хеликоптер", посочи тогава за "Капитал" Гвоздейков. И тази поръчка обаче не видя бял свят, а Гвоздейков вече беше назначил на щат 4 пилоти, които имаха готовност веднага да започнат дейност на хеликоптера. Поръчката беше прекратена на 12 декември с мотив, че "в рамките на определения срок за получаване на оферти за участие в процедурата не е подадена нито една оферта".

В резултат на това, на 16 декември "България Хели Мед Сървиз" обяви нов подбор чрез открита процедура на същата стойност и със същия предмет "предоставяне на "сух лизинг" (халикоптер без екипаж) на въздухоплавателно средство за транспорт по въздух (хеликоптер).

Тази поръчка вече беше успешна, но пък по нея се появиха странни обжалвания от съмнителни фирми и докато се чакаше отговор от КЗК по подадените жалби пристигна и новината за закриването на държавната фирма и прехвърлянето на дейността и към Държавния авиационен оператор - ДАО (бившия Авиоотряд 28). Мотивите на министър Алексиев бяха, че "изминалите месеци от създаването на търговското дружество "България Хели Мед Сървиз", не дават оптимистична перспектива за реализацията на този изключително важен за държавата и обществото проект".

Промяната се случи, въпреки получените 10 становища в подкрепа на запазването на държавната компания по внесеното в портала за обществено обсъждане предложение. В тях много внимателно представители на различни организации и експерти изразиха несъгласие с предложението за прехвърляне на дейността по HEMS в ДАО. "С така представеното тук и като се позовавам на всички регулации за гражданска авиация в Европа, силно се надявам министъра на транспорта и съобщенията да оттегли и не внася за приемане в Министерския съвет проекта на постановление" беше посочено в становищата на експертите.

Основният аргумент всъщност беше, че ДАО не е търговско дружество, което категорично противоречи на изискването на Регламент 965 на EASA (Европейската агенция за авиационна безопасност). Нито едно от предложенията обаче беше прието. "България Хели Мед Сървиз" беше закрито, а дейността по HEMS прехвърлена само на документи към ДАО.

Само на документи, защото всъщност промяната в устройствения правилник и преструктурирането на ДАО е бавен процес, който ще отнеме достатъчно дълго време и направо си е ново начало. Достигането на изискванията, на които трябва да отговаря ДАО по Регламент 965 също изисква време, което беше загубено поради липса на приемственост. А обявяването на обществената поръчка сега на "мокър лизинг" (хеликоптер заедно с екипаж) всъщност показва и неготовността на ДАО да започне да изпълнява веднага дейността по HEMS.

Все още няма коментари
Нов коментар