🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Печатницата за пари" блокира

Приходите от винетки и тол такси за 2020 г. засега се движат слабо, което значи, че инвестициите в инфраструктура няма да идват от тях

Въпреки въвеждането на нови технологии и повече контрол пътната агенция не успява да отбележи сериозен скок в приходите от пътни такси
Въпреки въвеждането на нови технологии и повече контрол пътната агенция не успява да отбележи сериозен скок в приходите от пътни такси
Въпреки въвеждането на нови технологии и повече контрол пътната агенция не успява да отбележи сериозен скок в приходите от пътни такси    ©  Велко Ангелов
Въпреки въвеждането на нови технологии и повече контрол пътната агенция не успява да отбележи сериозен скок в приходите от пътни такси    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Събраните пътни такси през 2020 г. са разочароващо малко на фона на очакванията на правителството.
  • Вероятно като основна причина ще се сочи кризата покрай COVID-19, но проблем има и при управлението на самата система.
  • От събраните досега 277 млн. лв. 15 млн. лв. ще са комисиона за частните посредници - търговци на пътни такси.

"Толът е печатница за пари, изкарвайте си пари... Не може само да бъркаме у готовите пари на приходните агенции." Това бяха думите на премиера Бойко Борисов от юни 2019 г. Тогава се роди и прякорът на новата тол система, към която очакванията бяха огромни. Това обаче беше отдавна - преди тол системата да бъде отложена два пъти, а и преди пандемията от коронавирус, която безспорно намали трафика по пътищата и на леките автомобили, и на камиони и автобуси.

Събраните пътни такси от началото на 2020 г. до края на август са разочароващи, сочи предоставена от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) справка на "Капитал". На фона на ежегодния ръст на събраните пари от винетки за първите осем месеца от тази година постъпленията от пътни такси са 277 млн. лв. От тях обаче 15 млн. лв. са комисиони за т.нар. национални доставчици на услуги, които също продават винетки и събират тол такси, като удържат между 5 и 7% от цената им.

Колко малко е малко

През 2013 г. АПИ бе събрала от винетки 222 млн. лв. През 2018 г. приходите вече бяха над 357 млн. лв., което е 60% за пет години. В този период обаче стойността на винетките също растеше. В началото на 2019 г. бе въведена новата електронна винетка, която уж осигуряваше повече гъвкавост както за потребителите, така и за проверяващите, и в резултат за миналата година пътната агенция събра рекордни 392 млн. лв. С оптимизъм ведомството отбеляза, че има вероятност тенденцията за ръст на събраните пари от винетки да продължи, а отделно се очакват 450 млн. лв. от тол такси за 2020 г. Така можеше да се очаква държавата да събере поне 840 млн. лв.

Към момента обаче тези амбиции звучат смешно и сбъдването им изглежда малко вероятно. От януари до август са събрани малко над 217 млн. лв. от винетки, а тол таксите за тежкотоварни автомобили от 1 март (когато заработи системата) до края на август са по-малко от 60 млн. лв. Общо сумата е едва 277 млн. лв., като реално в държавния бюджет влизат дори по-малко заради комисиона, която събират частните фирми посредници.

Приходите от винетки очаквано са най-високи през януари и февруари, защото тогава масово шофьорите си купуват годишните винетки. Също очаквано ниски са резултатите през март и април тази година, тъй като тогава движението на леки автомобили беше свито заради извънредното положение, КПП-тата и ограниченията за излизане навън заради COVID-19.

За тази година все пак средно се събират 36.5 млн. лв. месечно от пътни такси. Ако ситуацията продължи със същия ритъм, за до декември могат да се очакват 420 млн. лв. общо. Това ще е твърде скромен ръст на фона на твърденията на властта от последните години.

Защо се случи това

Първият проблем е, че високите очаквания към приходите от тол не се изпълниха. През 2016 г. бившият председател на управителния съвет на АПИ Лазар Лазаров говореше за 1.5 млрд. лв. приходи след въвеждането на тол системата. След закъснения в организацията и преговорите с транспортния бранш в крайна сметка настоящият регионален министър Петя Аврамова заговори за годишен приход от около 500 млн. лв. от тол такси. Обхватът на платените пътища и самите цени бяха намалени. Освен това тази година тол системата заработи чак на 1 март, а не на 1 януари.

Отделно коронавирусът безспорно намали трафика и съответно приходите. Това обаче не може да е единствената причина за толкова лошото изпълнение на целите, особено предвид повишения контрол за събиране на пътни такси - по пътищата от поне година е новата т.нар. тол полиция, която се състои от стотици служители със специално оборудване.

Втори фактор е, че тол системата просто не заработи като хората. От месеци представители на пътния бранш казват, че устройствата им невинаги работят, т.е. може да не се отчита цялото разстояние, което са изминали.

Не трябва да се пренебрегва и перото "комисиона" - парите от пътни такси, които влизат в държавния бюджет, са по-малко от събраното, защото частните им доставчици събират част от тях за себе си. Общият приход за 2019 г. от винетки например бяха 392 млн. лв., но около 20 млн. лв. от тях бяха комисиони.

По информация на "Капитал" единият посредник - "Интелигентни трафик системи" (ИТС), има комисиона 7%, а другият - "Конкорд смарт инфраструктура", е с 5%. ИТС доминират пазара - от 60% дял в началото на 2019 г. към момента те имат близо 70% дял при винетките и 60% при тола. Делът на "Конкорд" е доста по-малък.

Според информацията на "Капитал" само за ИТС комисионите от винетки за 2020 г. досега са грубо близо 10 млн. лв. а за "Конкорд" - 2.3 млн. лв. От тол таксите ИТС удържат за себе си 2.5 млн. лв., а Конкорд - 250 хил. лв. Така общо за частните фирми остават над 15 млн. лв. от събраните 277 млн. лв. от пътни такси досега.

На всичко отгоре в момента пътната агенция планира да плаща 28 млн. лв. годишно за управление на системата за електронна винетка и тол. Така освен комисионите ще има и допълнителен разход, преди парите да започнат да се харчат за това, за което се събират - инвестиции за ремонти и строителство на пътища.

А проектите на бюрото се трупат

Заради тези неуредици сумата, която трябва да се инвестира в пътища, постепенно се изпари, поне за тази година. На фона на това обаче правителството продължава да поема ангажименти и да отпуска милиарди за проекти. Като начало вече има два договора за строителството на магистрала "Хемус" за общо 2.7 млрд. лв. с ДДС с държавната компания "Автомагистрали". Отделно фирмата има и договор с АПИ за укрепване на свлачища за още 570 млн. лв.

Преди година правителството отпусна до 420 млн. лв. за пътя Мездра - Ботевград, а преди това и 144 млн. лв. за 6-те км между Околовръстния път в София и магистрала "Тракия". Отделно предстои да се възложат поръчки за обхода на Бургас за над 56 млн. лв. с ДДС и обхода на Пловдив, който прогнозно струва 50 млн. лв. с ДДС.

Това са само част от планираните обекти, като може да добавим още тунела под Шипка и магистрала Русе - Велико Търново, но засега се планира парите за тях да дойдат от европейските фондове. И все пак - пътни проекти за поне 4 млрд. лв. ни очакват в следващите няколко години. И сигурно още толкова са нужни за превантивни ремонти, зимно почистване, кърпене на дупки

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf
    • - 2
    • + 3

    В бюджета има достатъчно пари за пътища, не е там проблема.

    За мен истинският проблем е, че оправдаха създаването на тол система с бомбастични обещания, а за момента единствената полза от този проект е за фирмата изпълнител.

    Приходите са почти същите, а джобовете на Капш и дистрибуторите - пълни.

    Нередност?
  • 2
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi

    По-скоро въпросът е за кое трябва да събираме пари вкупом и тях да финансираме от ДДС, мита, акциз, данък печалба и за кои трябва да имаме целево финансиране пък било и с външен заем? Ако едно такова нещо са пътищата то очаквам да кажат поддръжка и обновяване на 20 000 км път струва 1 000 000 000 годишно значи решаваме как събираме тези пари от комбинация межди европейско финансиране, лични автомобили, камиони и автобуси в някакво отношение. Кой каква част ще плаща е баланс между дясна и лява политика, но хем да искаме хубав път, хем да не даваме пари няма как да се случи.

    Нередност?
  • 3
    m_vladimirov avatar :-|
    Miroslav Vladimirov
    • + 1

    Хайде автора да обясни, как се работили устройствата в камионите през първите два месеца така че да има 106 мил. приходи и какви гигантски проблеми са се случили през следващите осем месеца с устройствата така че приходите за месец да паднат двойно 111.5 лева, за 6 месеца. Възможно ли е Ковид-19 да е заразил устройствата в камионите.

    Нередност?
  • 4
    fki17435717 avatar :-|
    fki17435717
    • + 1

    До коментар [#3] от "Miroslav Vladimirov":

    Авторът е обяснил. Първите два месеца приходите са от винетки. ТОЛ системата тръгна през март.

    А Трол системата някъде през 2008 г. или по-рано.

    Нередност?
  • 5
    acarid avatar :-|
    acarid

    Светлвната банка им ги сметна размера на таксите и обхвата на ТОЛ системата. Страхливото правителство реши че сметката на пишман-превозвачите е много по-точна и намали в пъти както цени така и обхват на мрежата. Резултатът е 25% от заложените приходи. Това е истинската причина! После вируса им виновен и за това, дрън дрън!

    Нередност?
Нов коментар